Vágólapra másolva!
Csatát vesztett Bernie Ecclestone, ami a későbbiekben akár karmesteri pálcájába is kerülhet: a londoni Legfelsőbb Bíróság ítélete szerint a Forma-1-es bizniszben 75 százalékos részesedéssel bíró bankoknak igenis joguk van beleszólni a sportág ügyeibe.

Már 2-0 a bankoknak. Amikor a Bayerische Landesbank, a JP Morgan és a Lehman Brothers (közös nevükön Speed Investments) megvásárolta a Kirch-médiacsoport 75 százalékos részesedését a Forma-1-es bizniszben (SLEC), senki nem gondolta volna, hogy nem lesz tényleges beleszólásuk a sportág ügyeibe. A főguru Bernie Ecclestone azonban kétséget sem hagyott afelől, itt csakis az ő szava számít, 25 százaléknyi tulajdonrészével (Bambino Holdings) is vígan, egy személyben hozott döntéseket.

Természetesen a tulajdonostársaknak nem volt ínyére a dolog, be is perelték hamarjában az üzletembert. A "vezetést" akkor szerezték meg, amikor egy londoni bíróság úgy döntött, a perre az angol fővárosban kerül sor, Ecclestone azt szerette volna, ha Svájcban zajlik le a procedúra. "Ez indokolatlanul meghosszabbítaná és megdrágítaná az eljárás menetét" - indokolt a bíró, Ecclestone pedig talán már akkor sejtette, itt bizony nem osztanak majd neki lapot.

És nem is osztottak, a Legfelsőbb Bíróság ítélete szerint "abszolút jogos" a bankok azon követelése, hogy tulajdonrészüknek megfelelő beleszólásuk legyen a száguldó cirkusz ügyeibe. Ecclestone álláspontja szerint a Formula One Holdings irányítása alá tartozó Formula One Administration és a Formula One Management irányítja a Forma-1-et, azaz a bankok nem is szólhatnak bele semmibe, a bíró azonban - nagyon helyesen - ezt a védekezést nem vette figyelembe, hiszen ezeket a cégeket egytől egyig a SLEC fogja össze.

Ecclestone - talán vesztét érezve - az ítélethirdetésen nem jelent meg, éppen a csapatfőnökökkel folytatott diskurzust a költségcsökkentés témakörében. Ami a folytatást illeti, az egyeduralmát féltő üzletember valószínűleg fellebbezni fog, de ez a hajó elúszni látszik. A pénzintézetek most további perek indítását tervezik, hogy a Concorde-egyezmény 2007-es lejárta előtt hozzájussanak, ami jár nekik, sikerük esetén nem lesz semmi az ecclestone-i irányítással elégedetlen gyártók által tervezett rivális sorozatból, a GPWC-ből.