Top 10: a Pekingi Autószalon legizgalmasabb új autói

Vágólapra másolva!
A világ legnagyobb és legfontosabb autókiállításán idén is érdekes újdonságok debütáltak, volt itt bivalyerős hipersportkocsi, tető nélküli speedster, űrhajóra hasonlító buszlimuzin, elektromos hot hatch, de még repülő autó is.
Vágólapra másolva!

1. Aion Hyper SSR: a megvehető kínai hipersportautó

Pekingi Autószalon
Fotó: AFP / AFP

Kína ötödik legnagyobb autógyártója, a GAC konszern elektromos sportautót készített az Aion márkája számára. A 4538 mm hosszú, 1988 mm széles, 1238 mm magas Hyper SSR nem limitált szériás, annyit készítenek belőle, amennyit csak el tudnak adni. A hasonló tudású nyugati gépkehez képest potom áron adják, az utcai alapváltozat 65 millió forintnyi jüanba kerül, míg a versenypályára szánt csúcsmodellt 85 millióért kínálják. Előbbi a Hyper SSR névre hallgató, hátsókerékhajtású változat, 

amelyről teljesítményadatot nem közöltek, csak annyit, hogy a 0-100 km/óra gyorsulást 2,3 másodperc alatt teljesíti,

utóbbi a Hyper SSR Ultimate hárommotoros összkerékhajtással és 1225 lóerős rendszerteljesítménnyel, és ennek mindössze 1,9 másodpercre van szüksége a 0-100 km/h-s sprinthez. Elöl-hátul külön segédkeret tartja a kettős keresztlengőkaros felfüggesztéseket és a hajtómotort, a karosszériaelemeket karbonból készítik, hátra automatikusan felnyíló szárnyat szerelnek.

2. BYD Ocean M: az első kínai hot hatch

Pekingi Autószalon
Fotó: AFP

A Dolphin és a Seal/Seal U modellek között hatalmas űr tátong a BYD kínálatában, amelyet hamarosan egy új kompakt modellel töltenek be. A ferdehátú modell érkezéséig még várnunk kell egy keveset, de addig a Pekingi Autószalonon megmutatták az Ocean M nevű tanulmányt, amely az új ötajtós autó óriási légterelőkkel és felnikkel szerelt sportváltozatából ad ízelítőt. Ez lehetne a Volkswagen ID.3 GTx vetélytársa. Már az új E-Platform 4.0 műszaki alapot használja majd a kompakt BYD szériamodell, az aktuális 3.0-s változathoz képest a legnagyobb előrelépést a Blade 2.0 akkumulátor jelenti, amely az aktuálisnál 25%-kal nagyobb energiasűrűséget biztosít – nagyobb hatótávolság vagy alacsonyabb tömeg következhet ebből. A BYD Ocean M kapcsán a gyár képviselői elárulták, hogy a 150-200 000 jüanos, azaz 7,6-10,1 millió Ft-os sávban mozog majd az ára a hazai piacon. Alapáron hátsó- extraként két hajtómotoros összkerékhajtást kap a kocsi.

3. Denza Z9 GT: Porsche-verő szuperkombi 965 lóerővel

Pekingi Autószalon
Fotó: AFP

Egy évtizeddel ezelőtt a BYD és a Daimler 50:50 tulajdonrésszel hívta életre a Denza márkát, a németek adták a platformot, a kínaiak a technikát az első autóba, később a németek készítették a formatervet is. 2021-ben a Daimler 10%-ra csökkentette részarányát, teljes egészében a BYD-re bízva a márka sorsát, akik az idén végre kilépnek vele a nemzetközi piacra. Európában is megjelenik a Denza Z9 GT, egy álcázott prototípussal már turnéztak is Európában, nagyvárosok sétálóutcájában mutogatták az autót, de készítettek közös képeket Porsche Panamera Sport Turismo kombival és Ferrari GTC4 Lussóval is.

 Óriási lesz a Denza Z9 GT, a karosszéria hossza 5180 mm, szélessége 1990 mm, magassága 1500 mm és 3125 mm a tengelytávolság,

a saját tömeg 2875 kg! 

A sportos mozgatásról egy hárommotoros összkerékhajtás gondoskodik, az első tengelyre egy 313 lóerős, a hátsó tengelyre 2 darab 326 lóerős villanymotor kerül, a rendszerteljesítmény 965 lóerő! A legújabb BYD Blade akkumulátor gondoskodik az energiaellátásról, de a kapacitás még nem ismert. A Denza Z9 GT lesz a márka csúcsmodellje világszerte, ezenkívül még az N7-es és N8-as szabadidő-autó és a D9-es egyterű alkotja a konnektoros márka választékát.

4. Exceed E08: jövőből érkezett szuperbusz

Pekingi Autószalon
Fotó: AFP

2023-ban 240 ezer konnektorról tölthető egyterű talált gazdára Kínában, ami 177%-os növekedést jelent 2022-höz képest. Nem csoda, hogy egyre több szereplő próbál szerencsét ebben a dinamikusan bővülő szegmensben, így tesz a Chery luxusmárkája, az Exceed is, amely az elképesztően futurisztikus megjelenésű E08-at mutatta be Pekingben. A szériaváltozat ára várhatóan 400 ezer (20 millió forint) körül lesz, és 2024 második felében kerülhet piacra Kínában tisztán elektromos és hatótávnövelős-elektromos kivitelben. A zászlóshajóként pozícionált Exeed E08 a márka E0X platformjára épül, hossza meghaladja az 5,2 métert. Az Exeed szerint az orrdizájnt a Sterra modellsorozat „kiberpillangó” formanyelve ihlette, ami arra utalhat, hogy az Exeed E08 is a Sterra sorozathoz fog tartozni. Emellett a formatervezéshez az inspiráció egy részét a nyugati stílusú csillárok adták. Az egyterű szirom-stílusú felniken fut, és digitális külső tükröket használ, oldalt a sima karosszériavonalak a nagysebességű vasúti szerelvényeket idézik. Érdekesség, hogy a tolóajtó a harmadik sorig nyitható, így leghátra is könnyű a be- és kiszállás a hatszemélyes utastérbe.

5. Fang Cheng Bao Super 9: tető nélküli roadster a BYD-től

Pekingi Autószalon
Fotó: AFP

A BYD Auto hierarchiáján belül BYD márkanéven kínálják a tömegmodelleket, majd a Mercedesszel közös prémiummárka, a Denza következik, a SUV-specialista a Fang Cheng Bao, a csúcsot pedig a brutális, 1000 lóerőnél is erősebb terepjárót és szuperautót is kínáló Yangwang jelenti. Ezen most egy kis korrekciót hajtanak végre, hiszen a Pekingi Autószalonon volt a premierje a Fang Cheng Bao alá sorolt Super 9 elnevezésű, tető nélküli speedsternek. Teljes egészében karbonból készített autóról van szó, amelynél kivillan a fényezetlen műanyag is a légterelőknél és az utasfülke hátulján, egyébként lefényezik a karbon elemeket. 

A vezető és az utas egymástól elválasztva foglalhat helyet a saját karbon ülésében,

tetőnek vagy szélvédőnek nyoma sincs. Klasszikus arányokat választottak az autónak, nagyon hosszú az orr, pedig az akkumulátoros-elektromos hajtás miatt erre gyakorlati szempontból nincs is szükség, a technikai részleteket nem közölték. Annyit tudunk, hogy a BYD Fang Cheng Bao Super 9 várhatóan 2025-ben lesz limitált szériában készülő utcai sportautó, és várhatóan Bao 9 néven gyarapítja majd a kínálatot. A kocsi formáját az a Wolfgang Egger tervezte, akinek az Alfa Romeo 8C-t is köszönhetjük.

6. Xiaomi Speed Ultra 7: a kütyügyártó első autója

Pekingi Autószalon
Fotó: AFP

Nem elégedett meg azzal a Xiaomi, hogy a saját elektronikáját és szoftverét adja az autógyártóknak, hanem már saját autót is készít. Elsőként a Speed Ultra 7, azaz SU7 elnevezésű sportszedánt mutatták meg, amelyet a BAIC segítségével fejlesztett ki. A formáját az a Li Tianjuan készítette, aki a BMW iX-et is tervezte. Mindent az alacsony légellenállásnak rendeltek alá (alaktényező: 0,195), a karosszérián látható szellőzőnyílások funkcionális darabok, a fékek hűtését szolgálják, óriási lett a hátsó diffúzorbetét. Az SU7 hossza 4997 mm, szélessége 1963 mm, magassága 1440 mm és 3000 mm a tengelytávolság. Hátsó (300 LE) vagy összkerékhajtású (300+374 LE) változatban lesz elérhető, az alap akkumulátor a Fudi (a BYD autóipari beszállítója) 73,6 kW kapacitású, 400 voltos telepe, az opciós akkut a CATL szállítja 101 kWh kapacitással (800 V), ennél a kínai szabvány szerinti hatótávolság 628-800 km közötti. A csúcsmodell 

2,78 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-s sebességre,

 265 km/óra az elérhető maximum, a fékút 100 km/órás tempóról 33,3 méter. Kétféle vezetőtámogató rendszert kínálnak, a fejlettebb egy lézeres letapogatót, 11 nagy felbontású kamerát, három radart, 12 ultrahangos érzékelőt használ, a jeleket két darab nVidia Drive Orin chip dolgozza fel, a szoftvert a Xiaomi fejlesztette. A Xiaomi HyperOS oprációs rendszer nem csak az autóban működik, de az kapcsolatban áll a többi androidos okoseszközzel is.

7. Xpeng AeroHT eVTOL: a repülő autó

Pekingi Autószalon
Fotó: AFP

A Xpeng AeroHT egy 2013-ban alapított vállalat, amely a Xpeng vezérigazgatója, He Xiaopeng pénzügyi támogatásával jött létre. Az AeroHT 2016-ban fejlesztette ki első repülő járművét, amely még egy óriási drónra hasonlított. A Pekingben látható hatodik generáció azonban már egy repülő autó prototípus, amely egy rövid orrú kétajtós kupéra hasonlít. Az ajtók átlátszóak, hogy repülés közben jobb legyen a kilátás. Valódi tükrök helyett kamerákkal rendelkezik az elektromos jármű, óriási kerekeit aerodinamikai borítás borítja, a kilincsek rejtettek a légellenállás csökkentése érdekében. Összesen nyolc összehajtható rotor van a tetőn, amelyek egy kerethez vannak rögzítve, hogy az úton való haladás közben keletkező vibrációk ne tegyenek kárt bennük. Az Xpeng szerint a jármű egy szupersportautó megjelenését és vezetési élményét nyújtja, de könnyedén át tud váltani repülési üzemmódba, amelyben a levegőbe tud emelkedni függőlegesen. Az Xpeng elárulta, hogy a végleges változat körülbelül 1000 kilót nyom majd. Piaci debütálását 2025-re tervezik, kb. egymillió jüanos (50 millió forint) áron.

8. Smart #5: a guruló autósmozi

Pekingi Autószalon
Fotó: AFP

Nem egyszerűen csak új villanyautó-alapra helyezte át a kisautó-márkát az abban többségi tulajdonrészt szerző kínai Geely, de teljesen át is pozícionálja azt. Nincs már városi bolha, lesz viszont középkategóriás SUV is, hiszen a 4,7 méteres #5 tanulmány az újjászületett Smart harmadik szériaautóját előlegezi meg a Smart #1 és #3 után. A lekerekített sarkokkal rendelkező, egyenes vonalakkal megrajzolt karosszéria 4,7 méter hosszú, szélessége 2,16 méter, magassága 1,87 méter. Nem csak a terepmintás abroncsok és a B oszlop hiánya a tanulmány sajátossága, de több LCD-kijelzőt is elhelyeztek a külsőn, például a kerékjárat-peremek mutatják az abroncsnyomást, az első sárvédőn lévő kijelző tájékoztat a központi zár állapotáról. 

Az utastér érdekessége, hogy a közös panel alá helyezett dupla kijelzőt jobbra tolták,

tehát az a központi érintőképernyőt és az utas előtti képernyőt jelenti (mindkettő 13 colos képátlójú), de a vezetőnek is van egy külön kisebb monitora. A kivehető bluetooth-hangszórókra szükség van a partitrükkhöz, a kocsi orrán ugyanis nem csak kamera, de egy projektor is helyet kapott, így a Smart #5 és egy házfal segítségével akár filmeket is lehet nézni, a hat hangszóróval pedig ilyenkor is megvalósítható a térhangzás. A 800 voltos nagyfeszültségű rendszert használó villany SUV-ban alatt több mint 100 kWh kapacitású akkumulátornak is van hely, ennek ellenére a 10-80%-os töltés megfelelő oszlopon letudható 15 perc alatt.

9. Mengshi M-Hunter: csupasz buggy villanyhajtással

Pekingi Autószalon
Fotó: AFP

2022-ben ismerhettük meg a Dongfeng konszernhez tartozó, páncélozott terepjárókra specializálódott Mengshi márka M-Terrain nevű terepjáróját, amely már Európában is megvásárolható – Svájcban kezdték a forgalmazást. A Pekingi Autószalonon két újdonsággal is készült a márka, elkészítették az 1088 (!) lóerős Hummer-utánérzés 20 centivel nyújtott változatát, és bemutattak egy extrém terepjárásra alkalmas homokfutót is, amely leginkább a Dacia Dakar-ralira fejlesztett versenyautójára, az idén januárban bemutatott Sandriderre hasonlít. Az M-Hunter is egy karosszéria helyett csővázat használó buggy, amelynek azonban bevallottan a Brabus homokfutója volt az inspirációja. A Mengshi M-Hunterről egyéb műszaki információ még nincs, még azt sem tudni, hogy tisztán elektromos, vagy hatótávnövelős elektromos-e a hajtáslánca. Várhatóan szigorúan korlátozott darabszámban gyártani fogják, és az egyik legdrágább kínai autó lehet belőle, mivel a pletykák szerint több mint egymillió jüanba (50 millió forint) fog kerülni.

10. MG EXE181: a sebességrekorder modern változata

Pekingi Autószalon
Fotó: AFP

1959-ben sebességrekordok megdöntésére építették meg Angliában az MG EXE181 nevű autót, amely elképesztően áramvonalas (alaktényező: 0,12) karosszériát kapott, az 1,5-ös négyhengeres motorját pedig kompresszor pumpálta fel a széria 69-ről 304 lóerősre. Phil Hill anno 410,5 km/órás tempóra gyorsult fel a torpedóval. Ennek a 65 évvel ezelőtti autónak a nevét hasznosítják most újra, a modern kori MG EXE181 ugyanis egy villanymotoros hipersportautó. Bár a karosszéria már nem olyan áramvonalas, mint régen (alaktényező: 0,181), 

de legalább a nagyméretű szélvédőn keresztül már egész sokat észlel a külvilágból a sofőr, aki egymagában ül a jármű tengelyvonalában. 

A villanymotoros hajtást nem részletezték, csak annyit árultak el, hogy álló helyzetből mindössze 1,9 másodpercre van szüksége az MG EXE181-nek a 100 km/órás tempó eléréséhez. Még nem derült ki, hogy mi a célja az autóval a márkának: lehet, hogy megmarad egyszerű kiállítási tárgynak, de az is lehet, hogy sebességrekordokat kezdenek hajszolni vele. Mindenesetre a 100. születésnapját a Goodwood Festival of Speeden ünneplő MG standján ott lesz majd az EXE181 modern változata is, de arról nincs információ, hogy végighajt-e a legendás hegyi felfutón.