Vágólapra másolva!
A Forma-1 2023-as szezonjának legdrámaibb versenyét az Ausztrál Nagydíj hozta, és a 2024-es melbourne-i futam is rendkívül emlékezetesre sikeredett. Részben Max Verstappen kiesésének köszönhetően a Ferrari bő két év után aratott ismét kettős győzelmet, méghozzá Carlos Sainz vezetésével, aki a szezon végén távozik a csapattól, és még nem tudni, hová. A helyére Lewis Hamilton érkezik, akinek az F1-es karrierje során először fordult elő, hogy sorozatban hat futamon át nem végzett a legjobb öt között. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) is nagyot alkotott Ausztráliában – ismét –, ezúttal ugyanis Fernando Alonso utólagos büntetése döbbentett meg mindenkit, megerősítve azokat a hangokat, miszerint az FIA szigorúbban bünteti a Mercedes ellen elkövetett "szabálytalanságokat".

A Forma–1 története során a 2023-as Ausztrál Nagydíj volt az első, amelyen egy versenyt háromszor is megszakítottak piros zászlóval. A 2024-es futam nem ilyenekről, sokkal inkább Max Verstappen, Lewis Hamilton és George Russell kieséséről, valamint a Ferrari kettős győzelméről marad emlékezetes. Úgy tűnt, Verstappen korai búcsúja izgalmassá tesz egy csatát a győzelemért, de Carlos Sainz másként gondolta. A 2022-es idénynyitó óta először végzett Carlos Sainz és Charles Leclerc az első két helyen, ezúttal a spanyol sikerével, ami több szempontból is különleges. Egyrészt két héttel korábban Sainz még kórházban feküdt a vakbélműtétje után lábadozva, másrészt idén olyan nyomás alatt versenyez, hogy mindenképp ülést kell találnia magának a 2025-ös évre. Egyelőre jó úton halad afelé, hogy valaki szerződtesse a magát munkanélkülinek nevező pilótát.

Forma-1, Ausztrál Nagydíj 2024, Carlos Sainz, Ferrari
Carlos Sainz győzelme és Charles Leclerc második helye – kettős Ferrari-győzelem született az Albert Parkban
Fotó: Martin KEEP / AFP

Sainz 2021-ben igazolt a Ferrarihoz, és rögtön az első évében négy dobogót szerzett, ezzel szemben Leclerc csak egyszer fért fel a pódiumra. 2022 ugyan jobban sikerült a monacóinak, Sainz Silverstone-ban megszerezte karrierje első pole pozícióját és futamgyőzelmét; majd tavaly ő volt az egyetlen, aki a Red Bullokon kívül versenyt tudott nyerni (Szingapúrban). Idén pedig

azon a két hétvégén, amelyen tudott teljesíteni, egyaránt legyőzte a három évvel fiatalabb monacói riválisát, méghozzá egészen könnyedén.

Sőt, Melbourne-ben az időmérőn is legyőzte a hajrában hibázó csapattársát, márpedig Charles Leclerc-nek pont az egykörös tempója a fő erőssége: a legutóbbi futamgyőzelme óta 8 pole-t is szerzett. Ám ez legalább ekkora kritika a vasárnapjait illetően, hiszen a monacói a legutóbbi 12 pole-ját nem váltotta győzelemre, a kapcsolódó Forma-1-es rekordot pedig René Arnoux tartja 13-mal.

Rengetegen voltak lenyűgözve a Szaúd-Arábiában a helyére beugró Oliver Bearman hetedik helyén, ami a 18 éves brit pilótától, F1-es autót élesben először vezetve valóban elismerésre méltó, ám

Sainz két héttel később alaposan beárazta a fiatal tehetség eredményét.

Mégis hiábavaló minden erőfeszítése Sainznak, ugyanis csapata már a szezon előtt eldöntötte, hogy a helyére 2025-ben Lewis Hamilton a Ferrarihoz igazol.

Carlos Sainz ellen talán még Max Verstappennek sem lett volna esélye Ausztráliában
Fotó: WILLIAM WEST / AFP

A Ferrari túl hamar döntött Hamilton leigazolásáról?

„Ez a karrierem legrosszabb szezonkezdése. 2022-nél és 2023-nál is biztosan rosszabb, és szerintem 2009-nél is.” Ezt Lewis Hamilton mondta az Ausztrál Nagydíj után, és bizony a statisztikák is alátámasztják az állítását. Idén az eddigi három futamon sorrendben a 9., a 8. és a 11. helyről indulhatott, és egy 7. és egy 9. hely után műszaki hiba miatt kiesett, szintén nem éppen az élmezőnyből. 

Három hétvége alatt 8 szerzett pont, ennél valóban csak 2009-ben szerzett kevesebbet (5-öt), de akkor még a régi pontszámítás volt érvényben (az új szerint 14-gyel állt volna). 

Sőt, akkor harmadikként zárta a szezonnyitót, csak utólag kizárták a futamról. Ha azt nem számítjuk, akkor a Forma-1-es pályafutása első 17 szezonjának mindegyikében szerzett legalább egy dobogót az év első három futamán. 2024-ben azonban nagyon távol volt tőle. Ráadásul már az előző év vége sem sikerült jól Hamiltonnak, akivel az F1-es karrierje során először fordult elő, hogy sorozatban hat futamon át nem végzett a legjobb öt között.

Nem kérdés, hogy erről nem kizárólag a 39 éves brit tehet, ugyanis 2021 óta nem csupán ő, hanem az egész Mercedes nagyon visszaesett, hiába keresik a megoldást az addig sorozatban nyolc konstruktőri világbajnoki címet szerző csapatnál. Amit azonban nehezebb megmagyarázni, hogy 

idén eddig mindhárom időmérőn és mindhárom futamon Lewis Hamilton előtt végzett a csapattársa, George Russell 

(Melbourne-ben a kieséséig mögötte állt). Hamilton azonban az Ausztrál Nagydíjon a szélre, összességében pedig arra fogta az idei lemaradást, hogy a fiatalabbik brit jobban alkalmazkodik a 2024-es Mercedeshez.

Forma-1, Ausztrál Nagydíj 2024, Lewis Hamilton
Nem úgy tűnik, hogy Lewis Hamilton és a Mercedes évtizedes kapcsolata megannyi siker után eredményesen is zárul
Fotó: WILLIAM WEST / AFP

„George-nak úgy tűnik, jobban fekszik az idei kocsi, zsinórban három kvalifikáción győzött le. Én csak 

próbálom a víz felett tartani a fejem, és továbbra is folytatni, ráébredve, hogy ez sokkal rosszabb is lehet" 

nyilatkozta az időmérő után. Nagyon úgy tűnik tehát, hogy az akkor már 40 éves Lewis Hamiltonnak valóságos megváltás lesz a Ferrari, hiszen ennél rosszabbul aligha szerepelhet az olasz istállóval. A Scuderia azonban egyre jobban elgondolkodhat azon, hogy mennyire volt jó döntés a leigazolása, ráadásul az idén jobbnak tűnő pilótájuk helyére. Mert azt nehezen fogják megbocsátani a Ferrari-szurkolók, ha a Leclerc-Hamilton páros nem lesz igazán sikeres, miközben Sainz egy másik csapatnál (is) igen.

Az FIA megint egy érthetetlen döntést hozott

Az Ausztrál Nagydíj nemcsak a neves kiesőkről és a Ferrari rég nem látott sikeréről, de egy utolsó körös balesetről is szólt. George Russell látványos balesetével ugyanis két dolog is együtt járt szűk három órával a leintés után: az FIA döntése, amelynek lényege Fernando Alonso büntetése.

Ahogy az a felvételen látszik, miközben Russell üldözte a verseny hajrájában műszaki gondokkal küzdő Alonsót, a szemfüles spanyol váratlanul lelassult a 6-os kanyarban, emiatt pedig a brit elveszítette az irányítást a Mercedese felett, falhoz csapta az autóját, ami ezután fel is borult. A pánikba esett, de épségben kiszálló Russell ezzel kiesett, Alonsót pedig a hatodik helyen intette le a kockás zászló. Az FIA hosszas tanakodás után úgy határozott, hogy egy bokszutca-áthajtásos büntetést kellett volna kapnia Alonsónak, amit 

utólagosan 20 másodperces időbüntetésre konvertáltak át. 

Az Aston Martin spanyol pilótája így a hatodikról a nyolcadik helyre esett vissza, Lance Stroll és Cunoda Juki mögé.

Az indoklásban az szerepel, hogy a felvételek, a pilóták magyarázatai és a telemetriai adatok alapján Alonso a szükségesnél 100 méterrel korábban elemelte a lábát a gázpedálról, és minimálisan fékezett is a kanyar előtt, ami a korábbi körökben nem fordult elő. Ezt szabálytalannak, veszélyeztetésnek ítélték meg, 

Alonso 3 büntetőpontot is kapott az időbüntetés mellé, amelynél többet a legdurvább szabálytalanságok esetén sem szokott kiosztani az FIA. 

Russell is különösnek találta az esetet, de sokatmondó, hogy nem vádolta meg Alonsót, hanem elismerte, hogy az ő hibája, hogy nem számított erre a spanyol riválisától. A kétszeres világbajnok sem értett egyet a döntéssel.

„Kissé meglep a büntetés, amit azzal kapcsolatban osztottak ki, hogy hogyan kellene vezetnünk az autót és hogyan kellene megközelítenünk egy kanyart. Ilyen tempónál soha nem akarunk semmi rosszat tenni. 

Hiszem, hogy ha nincs sóderágy abban a kanyarban, vagy a világ bármely másik kanyarjában járunk, akkor vizsgálat sem lett volna. 

Több mint 20 éves F1-es tapasztalattal a hátam mögött, olyan epikus csatákkal, mint a 2005-ös, 2006-os imolai vagy a 2023-as brazil, versenyívek váltogatásával, a kanyarbejárati sebesség feláldozásával a jó kijárat érdekében – ez mind a versenyzés művészetének része. Soha nem teljesítjük minden kör minden kanyarját száz százalékon. Üzemanyaggal, gumival, fékkel spórolunk, szóval 

azért felelősségre vonni valakit, mert nem minden kört ugyanúgy teljesít, meglepő” 

írta a közösségi oldalán Fernando Alonso.

Forma-1, Ausztrál Nagydíj 2024, George Russell, baleset
George Russell látványos balesete miatt virtuális biztonsági autós fázis alatt ért véget az Ausztrál Nagydíj
Fotó: Paul Crock / AFP

Az FIA ráadásul kiemelte, hogy Alonsónak joga volt ahhoz, hogy másképp közelítse meg a kanyart, és nem felelős a turbulens levegőért, ami végül az incidenst okozta. Ráadásul ha Russell nem balesetezik, minden bizonnyal vizsgálat sincsen, nemhogy ennyire súlyos büntetés.  Tényleg érthetetlennek tűnik a döntés, ami abszolút aránytalan a szövetség korábbi határozataival. Nyilvánvalóan más korszakban, de a 2003-as Európai Nagydíjon éppen Alonso például teljesen egyértelműen büntetőfékezett a verseny hajrájában David Coulthard előtt, és azért szintén hosszas vizsgálat után semmilyen büntetést nem kapott.

Noha Russellnek és a Mercedesnek semmilyen előnye nem származott abból, hogy Alonsót megbüntették, óhatatlanul is 

megjelentek az összeesküvés-elmélet gyártói, miszerint már megint egy Lewis Hamiltonék csapata ellen elkövetett szabálytalanság után döntött érthetetlenül szigorúan az FIA. 

A közelmúltból a legtöbben két példát sorolhatnak ide, mindkétszer Max Verstappen járt pórul az első világbajnoki évében. Előbb a 2021-es Brit Nagydíjon kapott mindössze 10 másodperces büntetést Hamilton azért, mert 51 G-s erővel szinte falba küldte a hollandot a futam elején a Copse-kanyarban, ezzel a brit így is meg tudta nyerni a futamot. Majd az utolsó előtti futamon, Szaúd-Arábiában Verstappen kapott utólag 10 másodperces időbüntetést és 2 büntetőpontot azért, mert a Melbourne-ben látotthoz hasonlóan elvette a gázt az ezáltal nekikoccanó Hamilton előtt – azért, hogy ő érjen oda később a DRS-vonalhoz.

Ezeken kívül is lehet találni olyat, hogy egy Mercedesszel kapcsolatos FIA-büntetés után sokan értetlenül fogták a fejüket, köztük Alexander Albon. A brit-thai pilótától ugyanis élete első dobogóját Hamilton a 2019-es Brazil Nagydíjon elvette, miután 

az utolsó előtti körben kitessékelte őt a kavicságyba a 2-3. helyen haladva – Hamilton ezért 5 másodpercet kapott, és így is hetedikként zárt. 

Szinte ugyanez történt a 2020-as szezonnyitón, amikor az Osztrák Nagydíj hajrájában ütötte ki Hamilton Albont, és ezért is 5 másodperc volt a büntetése, amivel negyedik lett. Nyilvánvalóan lehetne folytatni a sort, ahogy azoknak a sorát is, amikor az FIA olyan döntésre adott döbbenetes magyarázatot, amelynek nem volt köze Mercedes-pilótához. Ilyen volt az idei Szaúd-arábiai Nagydíj rajtja, amikor nem büntették meg a kiugrott Lando Norrist. Hogy a szövetségnél sincs minden rendben, jól mutatja, hogy az elnök Mohammed bin Szulajm ellen már nem az első botrány robbant ki néhány hete, és hogy az idény előtt két nap alatt visszavontak egy új szabályt.

Úgy tűnik tehát, hogy szinte nincs olyan hétvége, amelyen az FIA ne hozna a fél világot felháborító döntést, pláne, ha egy közismert pilóta is érintett az esetben. Így kezdődött a tavalyi szezon is, és így indult a 2024-es idény is. Lewis Hamilton számára az utolsó, amit a Mercedesben – mondjuk ki: szenvedve – kell eltöltenie. Ha az FIA ítéletei és Max Verstappen általános uralma el is tántorít rengeteg nézőt a Forma-1 követésétől, Hamilton Ferrarihoz igazolása jövőre még biztos, hogy sokakat vonzani fog. Kérdés, hogy a Ferrari-drukkerek végül fogják-e majd a fejüket, hogy miért engedte el kedvenc csapatuk az idén eddig szárnyaló Carlos Sainzot.

Ha kedvet kapott a fogadáshoz, keresse fel a Szerencsejáték Zrt. Tippmix Pro oldalát, ahol azonnal fogadhat, játszhat, nyerhet.

Kapcsolódó cikkek