Vágólapra másolva!
A monacói pálya jó terepnek tűnik a Ferrari számára, hogy visszavágjon Verstappenéknek, de az esélyeket alaposan megkavarhatja a vasárnapra jósolt eső. Futamelőzetes a szezon egyik leglátványosabb, de leglassabb helyszínére.

Két amerikai helyszín, Miami, illetve főleg Las Vegas révén újabb kistestvéreket kapott a Monacói Nagydíj, már nem ez a helyszín az egyetlen kirakata a sportág csillogó oldalának. De Monaco azért mégiscsak Monaco, ugyanúgy ellátogatnak ide a hírességek, mint eddig, bőven látni fogjuk őket a következő napokban.

Verstappen nyerte a tavalyi futamot Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Lars Baron

A puccparádé mellett azért versenyt is rendeznek, és a csapatoknak a szokásosnál feszítettebb tempóban kell felkészülniük rá, hiszen ezúttal szabad hétvége nélkül hurcolják át a felszerelésüket a hercegségbe. Az utóbbi években két hét szünet telt a Spanyol és a Monacói Nagydíj előtt, utoljára 2011-ben fordult elő, hogy egy hét választotta el őket.

Ami fontos, hogy a különleges menetrend megszűnt, most már itt sem csütörtökön, hanem pénteken indul a nagydíjhétvége.

(Szerkesztőségi kulisszatitok: berögződésből eredetileg mi is csütörtöki edzésnappal számolva terveztük meg a beosztást, nehéz megszokni a változást.)

Hamilton a monacói alagútban 2021-ben Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Lars Baron

A Haas csapatfőnöke elmondta, hogy a korábbi menetrenddel nem, vagy csak nagyon nehezen működött volna a lebonyolítás. „Szükség volt a változtatásra, ami egyébként nem is jelentős. Senki sem fog emlékezni rá, hogy régebben csütörtökön, és nem pénteken edzettünk itt" – véli. Mellesleg a csapatok pénztárcájának sem árt, hogy eggyel kevesebb napot kell a nem épp diszkont árakról ismert városállamban tölteni.

Ferrari-pályának tűnik

Tavaly Max Verstappen simán nyert Monacóban, miután az időmérőn a legjobb időeredményt elérő Charles Leclerc az utolsó körében elszenvedett baleset és az autó sérülése miatt nem tudott elrajtolni. Akkor a Red Bull autója a szezon összességében egyértelműen a Ferrarié fölé kerekedett, most viszont ide-oda billeg a mérleg nyelve.

A múlt héten bevetett fejlesztések új lendületet adtak a Ferrarinak, és a monacói aszfaltcsík jellege is segíthet Leclerc-nek visszaelőzni Verstappent a bajnokságban.

Az idény nagy részében lassú tempónál a Ferrari általában erősebben szerepelt a Red Bullnál, a két idei győzelmüket hozó bahreini és melbourne-i pályán, valamint a barcelonai utolsó, lassabb szektorában ez volt megfigyelhető.

A monacói pálya alaprajza Forrás: Mercedes

Azt nem kell túlragoznunk, hogy a bajnokság legrövidebb pályája csupa lassú kanyarból áll, a szűk fordulókban 100 km/h környéki sebességgel vagy még ennyivel sem fordulnak el az autók. Ebből adódik, hogy maximális leszorítóerőt használnak a csapatok, a futóműveket pedig a lehető leglágyabbra állítják. A kormányműnél speciális, máshol nem használt szerkezetre van szükség, hogy a legszűkebb kanyarnál, a Loews hajtűnél elforduljon az autó. „Régi stílusú és szűk pálya, a szívverésünk őrületes szokott lenni. Folyamatosan a határon vezetünk” – nyilatkozta Verstappen. Gyors kanyarnak csak a 12-es számú Tabac, valamint az utána következő lendületes sikán számít.

A barcelonai harmadik szektor alapján egyesek az Alfa Romeótól is kiemelkedő szereplést várnak, de az érintett csapat mérnöke kicsit lehűtötte a kedélyeket. „Erősen teljesítünk alacsony tempónál, de a legjobb istállók szintén. Nem vagyunk jobbak nálunk, csupán közelebb férkőzünk hozzájuk – mondta Xevi Pujolar. – Valószínűleg inkább csak jobbal elszakadunk az üldözőbolytól."

Váratlan lehetőségek ugyanakkor bárki előtt adódhatnak, hiszen az idén viszonylag sokat hibáznak az élversenyzők, vagy épp különösen sokszor romlik el az autójuk.

Itt szinte minden hiba megbosszulja magát, elég egy blokkoló kerék, és máris kész a baj. Nagyobb bukótér csak a célegyenes végén, valamint az alagút végén található, a többi helyen, ahol van, a szűk menekülőutca sem mindig elég a bukás elkerüléséhez. Ennek ellenére az előző futamok nem hemzsegtek a balesetektől, többnyire inkább előtte törte az autókat a mezőny – jóllehet, ez nem egyszer ellehetetlenítette az illető részvételét az időmérőn vagy a versenyen.

Leclerc futotta a legjobb köridőt a 2021-es időmérőn, de a végén összetörte a Ferrarit Forrás: Getty Images/Sebastien Nogier/Sebastien Nogier

Utoljára 2016-ban volt sok baleset a Monacói Nagydíjon. És hogy miért? Mert leszakadt az ég, és erre most is tisztességes esélyt ad a meteorológia...

Esős verseny lesz?

Cikkünk készítése idején, a hét közepén az előrejelzés szerint vasárnap nagy valószínűséggel lesz csapadék, vélhetően inkább a rajt előtt. A szombatra vonatkozó adatok egyre inkább azt mutatják, hogy aznap inkább estére tolódik az eső, ha jön.

Az ilyenkor szokásos tapadási problémákat tetézi, hogy az útjelzések különösen síkossá válnak, bármikor kifoghatnak a pilótákon.

Főleg a kör elején találhatók szintkülönbségek a pályán, itt az alattomos vízfolyások külön veszélyt rejtenek. Még egy-két nappal a verseny előtt is jelentősen meg tud változni az időjárás az előrejelzéshez képest, úgyhogy a bizonytalanság az, ami biztosnak látszik.

Idén Imolában már belekóstoltak a vizes körülményekbe a pilóták Forrás: NurPhoto via AFP/Alessio De Marco/LiveMedia/NurPhoto/Alessio De Marco

A száraz pályára való gumik közül a három legpuhább lesz elérhető, és száraz körülmények esetén szinte biztos, hogy mindenki az egykiállásos stratégiára fog szavazni. Az elévágási kísérleteknél nagyon oda kell figyelni a forgalomra, és többen valószínűleg megpróbálják minél tovább elnyújtani az első etapjukat egy esetleges biztonsági autós fázisra játszva.

Emellett már az időmérőn is szerepet kaphat a szerencse, hogy ki kerüli el a forgalmat a szűk utcákon, illetve a sárga zászlós periódusokat, amikor tilos keményen nyomni a gázt.

Felgyógyul Norris, bírják a terhelést a pilóták?

Aki a legkevésbé örül annak, hogy a héten újabb verseny következik, az bizonyára Lando Norris. A McLaren pilótája mandulagyulladástól szenvedve, legyengülve vezetett Barcelonában, a koncentrációnak pedig különösen nagy a szerepe Monacóban, úgyhogy mindenképp érdemes mielőbb felépülnie.

Ha már az egészségi állapotnál tartunk, említsük meg, hogy az új, nehéz és kemény rugózású autók irányítása kemény kihívást jelent a pilótáknak az utcákon.

Carlos Sainz szerint a 2022-es autók sajátosságai már éreztetik a hatásukat a szervezetén, a háta és a nyaka merevebb, mint korábban. És mások is a rájuk kihívások fokozását vetítik előre.

Folyamatos koncentráció szükséges Forrás: FLORENT GOODEN / DPPI

– jelentette ki Sebastian Vettel.

Az új autók a Monacót jellemző lassú kanyarokban sokat lassultak tavalyhoz képest, az sem kizárt, hogy erre is érkeznek majd panaszok.

A Monacói Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 14:00-15:00
  • 2. edzés: péntek 17:00-18:00
  • 3. edzés: szombat 13:00-14:00
  • időmérő: szombat 16:00-
  • verseny: vasárnap 15:00-