MONZA, ITALY - SEPTEMBER 03: A general view of the old circuit banking during previews ahead of the Formula 3 Championship at Autodromo di Monza on September 03, 2020 in Monza, Italy. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A monzai pálya megépítésének 100. évfordulója alkalmából az Olasz Automobil Klub elnöke nagyszabású felújítást szeretne végrehajtani, amihez a kormány támogatását kéri. A tervek között az is szerepel, hogy visszahozzák a döntött oválpályát. a versenyzés világába.
Monza az F1 történetének legtöbbször használt versenypályája, hiszen a sportág történetének 71 éve alatt mindössze egyszer, 1980-ban nem látogatott el a legendás helyszínre. Az aszfaltcsík megépítésének időpontjáig viszont ennél sokkal tovább, egészen 1922-ig kell visszamenni az időben.
Ez azt jelenti, hogy két év múlva a pálya 100 éves lesz, az Olasz Automobil Klub pedig addigra jelentősen fel akarja újítani a helyszínt. A tervek között új lelátók átadása, az egyik sikán eltávolítása, valamint a második Lesmo-kanyar átalakítása is szerepel. Ehhez azonban jelentős támogatásra lesz szükség.
Erre kérjük a kormányt, hiszen nem helyi, hanem nemzetközi eseményről van szó, Monza pedig megérdemli a [felújítást]
– idézi Angelo Sticchi Damiani szavait egy online eseményről a La Gazzetta dello Sport. – Ez a legrégebbi pálya, ahol a mai napig Forma-1-es versenyt rendeznek, a centenárium pedig nemcsak a felújításra, hanem a következő húsz évre elégséges modernizációra is remek alkalom lenne.”
Azonban itt még nem állnának meg, ugyanis Sticchi Damiani kijelentette, hogy a döntött oválpályát is fel akarják újítani. Ezt a szakaszt versenyzésre már évtizedek óta nem használják, de ezen most változtatni szeretnének, igaz, a The Race tudósítása szerint nem F1-es futamokra.
Az embernek összeszorul a szíve, amikor ilyen állapotban látja a gyors pályaszakaszt. A nagydíj kapcsán már van egy fontos megállapodásunk Lombardia tartománnyal, de ehhez a munkához további forrásokra lesz szükségünk.”
A Forma-1 mezőnye korábban négy alkalommal használta ezt a pályaszakaszt, ami a normál aszfaltcsíkkal kiegészítve méterre pontosan 10 km hosszúságú. A pilóták 1956-ban és 1957-ben, valamint 1960-ban és 1961-ben száguldottak végig a 30 fokban döntött kanyarokkal rendelkező pályarészen. Az utolsó futamon viszont Wolfgang von Trips balesetet szenvedett, és ő, valamint 14 néző életét vesztette. A tragédia ugyan nem az oválpályán történt, de a hatalmas sebességet veszélyesnek ítélték, és az F1 azóta csak a klasszikus vonalvezetésen versenyez.
Az ovális szakaszon még 1969-ig rendeztek sportautóversenyeket, A 90-es években felmerült, hogy erdősítik a szakaszt, de ez végül nem történt meg. A Monza Rallyn a mai napig használják, és ugyan ez az esemény hagyományosan egyfajta showműsor, idén az átalakított versenynaptár miatt itt rendezik a rali-világbajnokság szezonzáróját.