Grosjean nyert a veszélyes zuhéban
2012. július 06. 10:55
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brit Nagydíj péntek délelőtti szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Silverstone-ban, ahogy az várható volt, esik az eső. A levegő 17, az aszfalt csak 16 fokos, és egyelőre nem is lesz melegebb. A McLaren szerint annyira rossz az idő, hogy nagybetűvel írják: ESIK! Ez késleltetheti a csapatok programját ma reggel, bár mivel a hétvége további részére is zuhékat várnak, érdemes lesz gyakorolniuk.
A legtöbb istálló bázisa egy órán belül elérhető Silverstone-ból. A hétvégi verseny részletes előzetesét itt olvashatják.
Más beszámolók szerint az eső félórája elállt, és éppen az edzés felénél kezd majd rá újra. Ha így van, akkor épp most fognak sokan kimenni a pályára. Michael Schumacher egyébként tegnap azt mondta, ő kifejetten örülne egy esős versenynek. Most az autója mellett álldogál, ahogy ezen a képen is látható.
Tizenöten azonnal kihajtottak a pályára, egytől egyik esőgumikkal, ahogy az várható volt. A két McLaren és a két Mercedes azonban továbbra is a bokszban vesztegel.
Az elmúlt napokban szinte minden versenyző és csapat kifejezte az együttérzését a sérült tesztpilótanő iránt, aki kedden szenvedett bizarr balesetet a Marussiával, s aki egy csütörtök esti közlemény szerint továbbra is "kritikus, de stabil" állapotban van. Honfitársa, Pedro de la Rosa egy csillagos sisakot visel Maria de Villota tiszteletére.
2:11.663 alatt teljesítette, de azóta kiszállt az autójából, és a garázsban támasztja az egyik pultot. Ő az egyetlen, aki 3 kört tett meg, a többiek legfeljebb kettőt. Közben Kobajasi hasítja a vizet odakint, egyedül van a nagyon csúszós pályán.
Közben örömmel jelenthetjük, hogy elindítottuk az F1hírek Twitter csatornáját, amelyen rendszeresen ropogósan friss aktualitásokkal, érdekességekkel és hírekkel fogunk jelentkezni mostantól, minden friss fejleményről villámgyorsan beszámolva. A csatorna a https://twitter.com/#!/origof1hirek címen érhető el.
A Vale-nél besokallt, és a bukótérből tért vissza, de 2:02.254-es idejével így is könnyedén vezet. Közben Petrov, Kovalainen, Pic, Webber és Vettel is kiment a pályára.
A motorburkolat le van szedve róla. A McLaren azzal az érdekességgel szolgált Hamiltonról az imént, hogy imádja a Haribót, az a gyengéje. Közben Button a hátsó pultnak támaszkodva mosolyogva beszélget az edzőjével, Mike Collierrel. Mostanában rosszul ment neki, nem találja az összhangot a gumikkal, de reméli, hogy Valenciában eljött az áttörés, ezért bizakodva várta Silverstone-t.
Itt mutatja is, a rostély fölött van. Vettelnek, aki egyelőre a 3. helyen áll, szóltak a rádión, hogy ha veszélyesnek érzi a pályaviszonyokat, inkább menjen ki a garázsba. Egyelőre maradt kint, bár Kobajasi ismét nagyot farolt az egyik kerékvetőre rácsúszva.
Az ideje 1:59.719, fél másodperccel előzi meg Ricciardót. Akinek a rádión szóltak, hogy a 8-as beállításban használja a KERS-t, de ha ez túl agresszív a pályaviszonyokhoz, akkor válassza inkább a 9-est.
1:58.581-re javít, pedig a célegyenesre ráfordulva bűvészkednie kellett a kormánnyal, hogy a pályán tudjon maradni. Webber eljátszotta ugyanazt, mint Kobajasi az előbb: az autója veszélyesen beriszált az Aintree kerékvetőjén. Amire persze nem akart rámenni, csak rásodródott a vizen.
A sorrend Ricciardo, Webber, Vergne, Vettel, Kovalainen, Kobajasi, Petrov, Pérez, Pic. Ricciardo az imént 1:56.827-re faragta le az idejét. Továbbra is mindenki az esőgumikat használja, az intermediate-ek még alkalmatlanok a pályára.
A Ferrarinál közlik, hogy éppen ezért itt az ideje kimenni a pályára. Schumachert is beszijazták már a Mercedes ülésébe. Pérez feljött másodiknak, de a hátránya másfél másodperc Ricciardóhoz képest.
Sok néző még be sem jutott a pályára, és akkora a forgalom, hogy a GP2-es kommentátor, Will Buxton szerint néhány versenyző is aggódik, hogy nem ér oda, mire elkezdődik az utánpótlás-sorozat szabadedzése...
Az ideje 1:56.552, 3 tizedet vert Ricciardóra, aki a rádión épp most beszél arról, hogy a tócsák kezdenek eltűnni a pályáról. Megélénkült az aktivitás, már tizenöt versenyző iratkozott fel a tabellára. Massa már a 3. helyen áll, Hamilton és Schumacher is nekivágott az első mért körének.
Most a brit közönség örömére ő kapott egy ilyet. A kedvenc kanyarja egyébként a McLaren szerint a Copse. Közben Kobajasi bemutatott egy szép piruettet, de folytatni tudta a körözést.
A Lotus ironizálva erről számol be, miután a francia visszatért a garázsba az alaposan elázott E20-szal. Hamilton már a 3., Schumachernek viszont sárga zászlók miatt el kellett vennie a gázt.
Továbbra i szemerkél az eső, az autók pörögnek-forognak. Hamilton folytatja a mászást a tabella csúcsa felé: már a 2. Ricciardo mögött. Button is kiment a pályára.
A rádión azt mondja, a Toro Rosso nagy sebességnél túlkormányzott, a lassú kanyarok közepén viszont alulkormányzott, és a hátsó tengelyen alig van tapadás. Nem csoda.
Hiába ment lassan, a Mercedes csúszott kifelé, a bukótérbe. Nem lett nagyobb baj. Schumacher közben már visszatért a bokszba, mégpedig a 8. helyen, 1,9 másodperccel lemaradva Ricciardótól. Rosberg éppen mögötte foglalja el a 9. helyet.
3,7 másodperces hátránnyal csak a 16. helyen áll, de kimegy a garázsba. Alonso nem is veszi a fáradságot, hogy vezessen: a Ferrari garázsábnak hátsó sarkában pihen abban a szép versenyzőülés-utánzatban, amit mostanában mindig láthatunk ott. Most viszonylag csöndes a pálya, csak hárman vannak kint.
Jó, mi? - kérdezik a Ferrarinál. Üres a pálya, utolsóként Kovalainen is visszatért a garázsba, mert az eső ismét alaposan rákezdett. Egyébként amikor begurult, Räikkönenre rászóltak a rádión, hogy a bokszutcában legyen szíves 1-es sebességfokozatban közlekedni.
A pályaviszonyok annyira romlottak az utóbbi percekben, hogy csak 7 másodperccel lassabb kört tudott futni, mint az előbb. Nagyon küzd a kormánnyal. A Toro Rosso ennek ellenére kiküldte utána Vergne-t is, biztos, ami biztos.
Úgy tűnik, ez nem csak a Hungaroringen probléma: a GP2-es kommentátor, Will Buxton arra kérte a nézőket, hogy küldejenek képet a legrosszabb és legdrágábba hamburgerről, amit a pálya mellett kapni lehet. "Szégyen, gyalázat!" - teszi hozzá.
Räikkönen autóján is dolgoznak. Közben Ricciardo bemenekült a bokszba, őt Kobajasi váltotta a pályán. Vergne nagyon finoman próbál gázt adni, de ahogy megcsípett egy belső rázókövet, az autója majdnem keresztbe állt. Annyira hideg van, hogy Glock - aki Valenciát gyomorfertőzés miatt kihagyta - sapkában ül a Marussia bokszutcai irányítóközpontjában.
Ezen a képen láthatóak, szerintük... Vajon nekik is kellett paddock belépő? Az edzés pillanatnyilag annyira értelmetlen, hogy a Lotus technikai igazgatója, James Allison unalmában elkezdett kekszet majszolni.
Jelenleg egyedül van a pályán. Sőt: e pillanatban ő is bemenekül a garázsba. A pálya tehát üres. Állítólag negyedórán belül alábbhagyhat az eső.
Megkérdezték tőle, hogy így van-e, amire azt felelte: "Jaja." Ki is szólították azonnal. Grosjean az imént kimerészkedett, de gyorsan meg is gondolta magát, úgyhogy ismét nincs kint senki.
Az imént kiment, hogy megízlelje a körülményeket, de azonnal közölte a rádión, hogy a pálya túl veszélyes. "Teljesen megértjük, Kimi, teljesen megértjük" - felelik neki a csapattól. Grosjean és Kobajasi szintén megtett egy ellenőrző kört, aztán rögtön visszatért a bokszba. Schumacher viszont épp most száll be az autójába.
A fűről jött vissza. Grosjean ismét kint van, és nekivágott egy körnek Paul di Resta is, aki egyébként a napokban szakított eddigi menedzserével, Anthony Hamiltonnal. Neki még nincs is körideje.
Negyedórával az edzés vége előtt ő és Schumacher is csatlakoztak di Restához és Grosjeanhoz. Természetesen továbbra is az esőgumik vannak használatban.
Di Restának azt mondták a rádión, hogy egyetlen mért kört tehet meg, de Alonsóhoz és Schumacherhez hasonlóan szemlátomást úgy ítélte, hogy felesleges kockáztatni, és inkább visszatért a garázsba. Igaz, Schumacher és Alonso mindjárt újra ki is mentek a pályára, ahol Grosjean és Kobajasi köröz rajtuk kívül.
Ez gyakorlatilag már rejtőszín... Talán légitámadástól félnek? Még egy álcaháló hiányzik... Valójában 25 ezer fotóból áll össze a minta - azokéból, akik hozzájárultak a Wings for Life alapítvány költségvetéséhez.
A bokszkijáratnál eljátszik egy rajtot, hogy a mérnökök beállíthassák a kuplung fogáspontját. Ennek különösen akkor lehet jelentősége, ha a versenyen is hasonlóak lesznek a körülmények. Alonso a rádión azt mondja, a Ferrari állandóan felúszik a vízre.
Az edzésnek azonnal vége. Simán Kobajasi volt a legaktívabb: 19 kört tett meg, míg a Force India tesztpilótája, Jules Bianchi például csak egyet.
Az utolsó csaknem egy órában javítani már senkinek nem volt esélye. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket az eredménytáblázattal és a szöveges összefoglalóval. És ne felejtsék el, hogy elindult új Twitterünk: https://twitter.com/#!/origof1hirek.
Lényegében elmosta az eső a Brit Nagydíj péntek délelőtti szabadedzését, amelyen a pálya annyira nedves volt, hogy sokan nem akartak kockáztatni, és csak néhány tapogatózó kört tettek meg, pedig a hétvége további részében is hasonlóan rossz időre lehet számítani.
Az ítéletidő a közutakon is káoszt okozott, Silverstone környékén akkora forgalmi dugó alakult ki, hogy sok néző még az edzés végére sem jutott el a pályáig. Holott eleinte csak szemerkélt az eső, bár az aszfalt egy korábbi zuhé miatt még vizes volt, így a versenyzők némelyike azt a félórát használta ki a körözésre, amikor a körülmények még tűrhetőek voltak.
Romain Grosjean a 34. percben érte el azt az 1:56.552-es eredményt, amit a továbbiakban senki nem tudott túlszárnyalni, mert ismét rákezdett az eső. A Lotus francia pilótája mögött a sokáig vezető Daniel Ricciardo végzett a Toro Rossóval, míg Lewis Hamilton egyetlen etapjában fokozatosan mind feljebb tornázta magát a tabellán, s végül a 3. helyen között ki.
A versenyzők többsége csak egyszer merészkedett ki huzamosabb időre a garázsból, és az utolsó egy órában többen - köztük Kimi Räikkönen - arról számoltak be a rádión, hogy a pályaviszonyok alkalmatlanok a vezetésre. Sok kicsúszás és megpördülés történt, de senkit nem ért komolyabb baj. A csapatok leginkább arra próbálták kihasználni az időt, hogy a rajtot gyakoroltassák a versenyzőikkel a bokszkijáratnál, és beállítsák a kuplung fogáspontját, mert várhatóan magán a futamon is hasonlóak lesznek az időjárási körülmények.
A Toro Rosso párosa mellett Kamui Kobajasi volt az egyetlen, aki a Sauberrel gyakran hajtott ki a pályára, de ő is mindössze 19 kört tett meg. Az aszfalt tele volt tócsákkal, az autók rendszeresen felúsztak a víztükrön, úgyhogy mindenki az esőgumikat használta, az intermediate-eket senki nem merte bevetni.
Az edzésről élőben készült részletes beszámolónkat a tabella alatt olvashatják. Elindult új Twitter csatornánk is, amit a https://twitter.com/#!/origof1hirek címen lehet elérni.