Button és a Lotusok uralták az utolsó edzést
2012. június 23. 10:50
A pénteki naphoz képest kevésbé volt szoros a küzdelem Valenciában az utolsó szabadedzésen, amelyen az előrejelzéseknek megfelelően felmelegedett az idő. Szokás szerint a keményebb, azaz a közepes gumikon kezdték meg a gyakorlást a csapatok, és félidő után váltottak a lágy keverékre.
Először Romain Grosjean próbálta ki a puhább Pirellit, és viszonylag hamar jegyzett 1:38.655-ös ideje sokáig felülmúlhatatlannak bizonyult, pedig később elvileg javult a pálya állapota. Csupán Jenson Button tudott gyorsabb kört futni, aki 93 ezredet vert a Lotus francia versenyzőjére. Ám valószínű, hogy Sebastian Vettel Button idejét is überelte volna, ha nem csúszik ki a gyorskörében a lágy abroncsokkal a 2-es kanyar bukóterébe. Miután letelt az edzés, a német még nekivágott egy körnek, amelyet bár nem fejezett be, kiderült belőle, hogy megőrizte jó formáját: az első két szektorban megfutotta az abszolút legjobb részidőt. A tabellán azonban csak 13. lett.
Grosjean mögött csapattársa, Kimi Räikkönen végzett - ez alapján tehát reménykedhet a csapat, hogy sikerült javítaniuk az időmérős tempójukon. A Lotusokat a már pénteken is erős Force Indiák követték Nico Hülkenberg-Paul di Resta sorrendben, akiknek autóját kisebb leszorítóerőre állították be, mint a többiekét. Ezúttal nagyobb különbségek alakultak ki a mezőnyben, mint pénteken, a hatodikként záró Sergio Pérez hátránya például meghaladta a fél másodpercet.
Lewis Hamilton nyolcadik, Fernando Alonso tizenkettedik lett, és a Mercedesek sem brillíroztak, hiszen Michael Schumacher a hetedik, Nico Rosberg pedig a tizenötödik pozícióban végzett.
A másik Red Bullt vezető Mark Webber nem tudott tovább ismerkedni a csapat újításaival, mert egy fékhiba miatt hamar véget ért számára az edzés, ami árthat a kvalifikációs teljesítményének. A mai szabadedzésen egyébként lényegesen kevesebb vezetői hiba történt, csökkent a kicsúszások száma a tegnapihoz képest - feltehetően a csillapodó szél következtében is. A legnagyobb hibát Pedro de la Rosa követte el, aki a nehéz utolsó kanyarnál pördült meg.
Üdvözöljük kedves olvasóinkat! 11 órakor megkezdődik az Európa Nagydíj utolsó szabadedzése. Ma várhatóan melegebb lesz, mint pénteken, amikor a levegő és aszfalt vártnál alacsonyabb kissé meglepte a csapatokat. Az első tréningről készült tudósításunkat itt, a másodikról készültet itt olvashatják el.
Bár az idei év fényében ez aligha meglepetés. Tegnap délelőtt az első kilenc helyezett három tizedmásodpercen belül volt, és délután a 15. helyezett sem maradt le az elsőtől egy másodpercnél jobban.
Eltűntek Valenciából a felhők. A levegő pillanatnyilag 25, az aszfalt 28 fokos, de utóbbi értéke meghaladhatja ma a 40 Celsiust is.
Az RB8 hátsó részét jelentős mértékben átalakították, továbbá a motorburkolaton és a hátsó szárny véglapján is módosítottak. Ahogy a csapat első benyomásai alapján várni lehetett, a Red Bull a hétvége további részében is használni fogja az újításokat. Igaz, Vettel tegnap még nem volt teljesen biztos ebben.
Most teszik meg az első köröket, hogy megnézzék, minden rendben van-e az autóval. Utoljára Hamilton jön megtenni ezt.
Idén először utazott el egy Forma-1-es nagydíjhétvégére Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke. Ez nyilván külön motiváció a csapatnak. A Ferrari több újítást bevet a hétvégén, bár a fejlesztések egy részét csak a következő versenyen, Silverstone-ban használják először élesben.
Mindenki megtette az ellenőrző kört a keményebb, a közepes keménységű gumikon, jelenleg senki sincs a pályán. A közeli tengerparti strandon bezzeg zajlik az élet.
Alonso térde be van kötve, mert a héten elesett biciklizés közben. A spanyol pilóta azt mondta, nincs komoly baja. Glock rosszat evett, ezért tegnap nem érezte jól magát, bár vezetett az edzéseken. Reméljük, mára már jobban van.
A közepes Pirelliken kezdi meg a gyakorlást Grosjean és Räikkönen, előbbi állítja fel az alapidőt, amely 1:40.136. A hétvége eddigi legjobbja 1:39.334 Vetteltől. Többen csatlakoznak a Lotus párosához a pályán.
A csapat egyik tagja azt mondta az Autosportnak, hogy annyira más a frissített autó, hogy nem is B, hanem D specifikációról lehet beszélni. Új az RB8-on a padlólemez, a kipufogó, az első légterelő és az oldaldoboz is.
Egyelőre nem tudja verni a Lotusokat. Az elemzések alapján Grosjean diktálta tegnap a legjobb tempót hosszú etapon, ráadásul nem tűnt úgy, hogy a gumijait elhasználná. Egyelőre 11 versenyzőnek van ideje.
A finn MTV3 csatorna szerint a Caterham versenyzője most a legfőbb esélyes Massa helyére, mivel huzamosan jó teljesítményt nyújt. Állítólag a korábbi első számú jelölt, a sauberes Pérez járt tegnap a Ferrarinál, mire a sajtófőnök viccesen kijelentette, hogy a szerződést jött aláírni.
1:39.793, három ezreddel győzte le Räikkönent. Az előző körében lecsúszott a bukótérbe a 12-es kanyarnál. A 3. Grosjean, a 4. Hülkenberg, az 5. Maldonado, a 6. Schumacher.
Csapattársától 262 ezreddek kapott ki. Most tehát a két McLaren és a két Lotus áll az élen. Változatlanul a közepes keverékű gumikat használja a mezőny.
A Williams pilótája az imént 1:39.762-vel az élre állt. A Williams Twitteren azt írta, a venezuelai versenyző családja alig tudott repülőjegyet foglalni Spanyolországba, annyira megteltek a járatok. Becslések szerint 3000 venezuelai érkezett Valenciába a hétvégére.
Maldonado, Hamilton, Räikkönen, Vettel, Rosberg, Button, Grosjean, Massa, Hülkenberg, di Resta az állás. A 11. Schumacher az előbb hibázott az egyik kanyarnál. Hamarosan következhetnek a lágy gumis sprintek.
A közepes gumikon 1:39.448-at repesztett, egy tizedre van tegnapi lágy abroncsos legjobbjától. Alonsónak egyébként még nincs mért köre.
A Lotus versenyzője át is veszi az első helyet, 1:38.655, csapattársa, Räikkönen még a keményebb gumikat használja. Massa szintén azokon feljött a 4. helyre.
A 17. pozíciót foglalja el, és ma még csak négy kört tett meg, fékhiba tartja őt a bokszban. A valenciai pályán négy helyen is 300 km/ó-ról kell 100 km/ó lassítani az autókat, ami megviselik a fékeket.
Rádión arról beszélt, hogy a Ferrari garázsánál elállják az utat az operatőrök és fotósok.
Már 35 fok a hőmérséklete, emlékezzünk, 30 fok alól indult. Még mindig Grosjean az egyetlen, aki az élmezőnyből felrakta a lágy gumikat, a többiek sorrendje a közepes keveréken mögötte: Vettel, Pérez, Maldonado, Massa, Hamilton, Räikkönen, Button, Rosberg, Alonso.
A nehéz utolsó kanyarnál pördült meg, ahol jobbra kanyarodás közben kell fékezni a következő balos fordulóhoz. De la Rosa autója nem sérült meg, a spanyol továbbhajtott.
Kiszállt az autójából, sehol nem látni őt a Red Bull garázsában. Bár a szerelők lázasan dolgoznak a fékhibás autón - most vettek ki egy hidraulikus pumpát a fékrendszerből -, a jelek szerint az időmérőn vezethet legközelebb Webber. Newey is minden figyelmét a meghibásodott RB8-nak szenteli.
Egy tizedet kapott csapattársától a lágy gumikon, ideje 1:38.759. Most már az élmezőny is a sárga jelzésű Pirelliken halad, lássuk, ki lesz a leggyorsabb!
A BBC szakértője, Gary Anderson megtudta, hogy a csapat a többieknél kisebb leszorítóerővel látta el autóját a magas végsebesség érdekében, ami védekezésnél és támadásnál egyaránt hasznos lehet a futamon. A két autó kanyarcsúcsponti sebessége állítólag csak 2-3km/ó-val csökkent.
A McLaren versenyzője 1:38.562-t futott, 93 ezredet vert Grosjeanra. Hamilton csak 5., 1:39.178, sőt visszaesik egy helyet, miután Hülkenberg beférkőzik a 4. helyre di Resta elé.
Alonso a 12-es, Vettel a 2-es kanyart rontotta el, Vettel így nem is fog értékelhető időt menni a lágy gumikon. Alonso csak a 12. helyre jó.
Ma kicsit nagyobbak a különbségek, mint pénteken. Vettel későn szelte át a célvonalat, de azért megmutatta, hogy számolni kell vele: a hivatalosan nem mért levezető körében abszolút legjobb részidőt ért el az első két szektorban. Button mögött Grosjean, Räikkönen, Hülkenberg, di Resta, Pérez, Schumacher, Hamilton, Massa és Maldonado végzett.