Vettel pályacsúccsal verte Alonsót az időmérő előtt
2011. június 25. 10:55
Sebastian Vettel a tegnapi leggyorsabb Fernando Alonso számára is egyértelművé tette, hogy nem fogja megkönnyíteni neki a győzelmet hazai közönsége előtt, amikor új pályacsúccsal végzett az élen az Európa Nagydíj szombat délelőtti szabadedzésén.
A Red Bull versenyzője 1:37.258 alatt teljesítette a valenciai pálya 5440 méterét, több mint 3 tizedmásodpercet verve saját, egy évvel ezelőtt felállított, 1:37.587-es legjobbjára, s 4 tizedet Alonsóra. A Ferrari azonban ettől függetlenül kifejezetten gyors volt, hiszen Mark Webbert sikerült megelőznie Felipe Massának is.
Amikor az edzés végén a csapatok szokás szerint a lágy gumikkal küldték pályára az autóikat, elkezdett körvonalazódni a valódi erősorrend, még ha az üzemanyagszintek ismeretlenek is maradtak. A McLaren nem tűnt veszélyesen erősnek, bár Lewis Hamilton 1.483 másodperces hátrányára részben az a magyarázat, hogy leggyorsabbnak szánt mért körében éppen rosszkor érkezett meg Michael Schumacher mögé, aki mögött sok időt vesztett. A tabella első tíz helyezettjét a Mercedesek és a Renault-k egészítették ki.
A tegnapinál melegebb aszfalt még kérdésessé teszi a gumik viselkedését, s a pálya kemény féktávjain ezúttal is feltűnően sokszor rontottak a versenyzők. Többek között Schumacher is bemutatott egy piruettet, míg Kamui Kobajasi közvetlenül a leintés előtt koccant a korlátnak az utolsó kanyar előtt, letörve az első szárnyat Sauberjéről.
Az edzlésről készült részletes tudósításunkat a tabella alatt olvashatják.
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Európa Nagydíj szombat délelőtti szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A csapatok hamarosan nekigyűrkőznek, hogy felkészüljenek a délutáni időmérőre. Tegnap befelhősödött az ég, de mára zavartalan napsütést ígérnek. A levegő 29, az aszfalt 47 fokra is felmelegedhet.
Az 1-4. és az 5-8. helyeket is a Ferrari, a McLaren, a Red Bull és a Mercedes foglaltta el, ugyanebben a sorrendben. A teljes tabellát és a beszámolót itt olvashatják.
Alonso, aki tegnap a leggyorsabb volt hazai közönsége előtt, épp most veszi fel a maszkját, Massán már a sisak is rajta van. Hamilton a McLaren szombati szokása szerint egy újabb fajta overallt vett fel, amely kissé ízlésficamos: olyan, mintha több elnyűtt pulcsiból szabták volna össze... Niki Lauda a Red Bull garázsában cseveg Christian Hornerrel. A levegő máris 26, az aszfalt 35 fokos, és senki nem tudja, ilyen forróságban hogyan működnek majd a gumik.
Tizenketten máris kihajtottak, hogy megtegyék az ellenőrző körüket.
A bokszkijáratnál megállt, és eljátszotta a rajtprocedúrát. Webber és di Resta ugyanígy tett.
Utolsóként Hamilton. Petrov volt az egyetlen, aki két kört is ment, de ideje még senkinek nincs.
Alonsóéra a szokványos három-, Massáéra viszont az új kétfedelű első vezetőszárnyat szerelték, amit tegnap is teszteltek. A kétfedelú, amit például a Mercedes is használ, optimális körülmények között nagyobb leszorítóerőt biztosít, de bólintásra és oldaldőlésre többet veszít belőle, ezért átlalában kiszámíthatatlanabbul viselkedik tőle az autó.
A garázs előtt tolonganak valamiért, de Horner szerint, aki épp a BBC-nek ad interjút, csak Vettelre kíváncsiak. Az meg persze mindenkit érdekel, hogy a Red Bullra milyen hatással lesznek a motorelektronikai szabálymódosítások. Délután kiderül.
1:46.910 alatt teljesíti, de Trulli 1:45.364-es körével azonnal megelőzi. Hirtelen sokan kimentek a pályára, pillanatnyilag 14 autó köröz. Még mindenki a közepes Pirelliket használja, a lágyakra csak később fognak áttérni, amikor az aszfalt jobb állapotban lesz.
Mert szerintük Petrov éppen az ő garázsuk előtt tesztelte a kuplung fogáspontját, egyenesen a szerelők arcába fújva a kipufogógázt...
Tegnap 4. lett, de most birkózik az autójával: egy elfékezés után a bukótérbe menekül, ahol alig kerüli el a korlátot, majd egy hajtűkanyarral visszatér a pályára.
Az ideje 1:41.112. Vettel tavaly ilyenkor 1:38.052-vel végzett az élen.
17 ezreddel maradt le Heidfeldtől. Az első két szektorban mindenkinél gyorsabb volt, de az utolsóban lelassított. Közben Massa dühösen integetett az egyik Hispaniának, amely több kanyaron át feltartotta.
Második körét zavartalanul teljesíti, és 1:39.743-mal átveszi a vezetést, miközben Rosberg felzárkózik mögé, de Heidfeld azonnal visszaelőzi a Mercedest. Mögöttük Massa, Schumacher, Hamilton, Petrov és Barrichello következik.
Vettelen és Webberen kívül már mindenkinek van mért köre, utolsóként Button teljesítette a sajátját. Rosberg visszaszerezte a 2. helyet Heidfeldtől, de Alonsóhoz képest 0.862 másdoperc a hátránya.
Az utolsó kanyarban vadul kell rángatnia a kormányt, hogy megfogja driftelő Ferrariját, de 0.265 másodperces hátránnyal így is előreugrik másodiknak, éppen csapattársa mögé.
Alguersuari egy 8 körös menet végén tért vissza a garázsba. Rosberg is a 6. körében jár, és tovább javít, 1:40.182-re.
A Red Bullnál eddig dolgoztak rajta, de végre az ausztrál is kihajthatott a garázsból.
A spanyol, aki az előbb 1:39.506-ra faragta le az idejét, de aztán óriásit csúszott az egyik jobbos kerékvetőjén. Button közben az első két szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, végül azonban 23 ezreddel lemaradt Alonsótól.
Az ideje 1:38.999. Mögötte Alonso, Button, Webber, Massa, Rosberg és Heidfeld van a listán.
A rádión megkérdi, hogy stimmel-e a nyomás a hátsó kerekekben. Megnyugtatják, hogy igen. Fel is kapaszkodik a 2. helyre, Vettel mögé.
Az új ideje, amit azután ért el, hogy a második és harmadik szektorban új csúcsot állított fel, 1:38.694. Az előnye a 2. helyezett Webberhez képest 0.591 másodperc.
A középső szektorban mindenkinél gyorsabb volt, de összességében így is egy tizeddel lemaradt Vetteltől, aki még a közepes Pirelliken érte el az idejét. Ez nem túl jó hír a Mercedes számára, mert a lágy keverék elvileg 1-1.5 másodperccel gyorsabb a közepesnél. Pérez egyébként már szintén a lágyon ment, ám 9 tizeddel lemaradt Schumachertől is.
Ő két tizeddel gyorsabb Schumachernél a lágy gumikon, 1:38.580-nal repíti az élre Mercedesét. Hamarosan a többi éllovas is nyilván felteszi a lágy gumit az autójára.
A 12-es kanyar előtt az ívkülső kerekei csak egy hajszállal kerülik el a rázókövet, de így sikerül összeszednie Williamsét a bukótérből, anélkül, hogy összecsókolózna a fallal.
Mindhárom szektorban abszolút leggyorsabb volt a Ferrarival, 1:38.277 alatt fejezte be a körét. Ezzel 3 tizedet vert az eddig vezető Rosbergre.
Az eredménye 1:37.678, ez egy tizeden belül van Vettel tavalyi pályacsúcsához képest... Mindhárom szektorban gyorsabb volt még Massánál is, aki a következő körében javított, 0.162 másodpercre közelítve meg csapattársát. A Red Bullok azonban még nem próbálkoztak a lágy gumikon. A Ferrari mindenesetre 9 tizedet vert a Mercedesre.
A Renault többet várt ennél: Heidfeld 1.435 másodperccel maradt el Alonsótól, és Schumachertől is 3 tizeddel. Button pedig megszerezte ugyan a 3. helyet a lágy gumikkal, de 0.648 másodperccel lassabb volt az élen álló Ferrarinál. Upsz...
Az egyik kanyar kijáratánál belenézett a tükrébe, de nem tudta eldönteni, hogy Hamilton melyik irányból akarja kikerülni, ezért miután jobbra indult, inkább mégis kihúzódott balra. Ezzel tönkretette a McLaren lágy gumikon teljesített első mért körét.
Mindhárom szektorban rávert Alonsóra a lágy gumikon, összesen 0.420 másodpercet. 1:37.258-as köridejével megdöntötte a pályacsúcsot, amit a tavalyi Q2-ben szintén ő állított fel.
Egy agresszív befordulás közben a Mercedes bemutat egy piruettet. Közben Sutil szabályos párharcot vívott Maldonadóval, az egyik jobbosban fej-fej mellett, egymástól centikre fordultak el. Egy szabadedzésen...
Az utolsó kanyar rendkívül nehéz féktávján nagy tempóval keresztbe állt a Sauberrel, odlalvást csúszva a korlátnak koccant, letörve az autó első szárnyát. A bal első gumija is cafatokra szakadt. Ezt az időmérőn már nem tudja majd használni, az biztos!
Az első szektorban még gyorsabb, mint előzőleg, de aztán nem farag le az idejéből. Az edzésnek vége. A sorrend Vettel, Alonso, Massa. Webber, Button, Rosberg. Hamarosan bővítjük a cikket a teljes eredménylistával.