Vágólapra másolva!
A világbajnokságot vezető McLarennek siralmas versenye volt Bahreinben, a Red Bull visszavágott. Kimi Räikkönen kis híján megelőzte Sebastian Vettelt, és bár ez nem sikerült neki, első dobogós helyezését a visszatérése óta így is megszerezte.

Egy héttel a parádés Kínai Nagydíj után a címvédő Sebastian Vettel újabb drámai versenyen szerezte meg idei első győzelmét Bahreinben, a Red Bull fölényének elvesztése dacára ismét megszerezve a világbajnoki a vezetést. A szezon első négy fordulóját így négy különböző csapat nyerte meg, amire 1983 óta nem volt példa a Forma-1-ben.

A pole pozíciót szombaton némileg váratlanul megszerző Vettel a rajtnál gondoskodott róla, hogy az első helyet megtartva stratégiai előnyhöz jusson. A következő percekben igyekezett távolodni az üldözőitől, hogy a tavalyi recept szerint az ő taktikájukat másolhassa le, s ez a kiállások első fordulójánál még be is vált. Már az 5. kör végén 4,5 másodperccel vezetett az akkori 2. helyezett Lewis Hamilton előtt, és csak a 11. körben cserélt először kereket, 2 körrel később követve a McLarent a bokszba.

Hamilton versenye éppen ott csapott át rémálomba: a balhátsó kerekén félreálló anya miatt a szerelői 9,9 másodpercig dolgoztak az autóján, amivel visszaesett a 9. helyre. A második kiállásánál ismét ugyanazzal a kerékkel voltak gondok - ezúttal a menet szakadt be -, ezért a 13. helyen találta magát, s 3 másodpercet vesztett a harmadik kerékcseréje során is. Így a világbajnokság eddigi éllovasa a sűrű mezőnyben körömszakadtáig harcolva is csak nyolcadikként szelte át a célvonalat. "Rengeteg pontot vesztettünk ma" - ismerte el. "De nem is igazán voltam gyors, mert egész nap szenvedtem a gumikkal."

Jenson Button végig rossz balansszal küzdött, hiába próbáltak állítani autójának első vezetőszárnyán a bokszkiállások során. "Az autóm túlkormányzott volt, ezért elöl folyamatosan csökkentettük a leszorítóerőt, és a fékerőelosztást is egyre előrébb kellett tolnom" - mondta. A McLarenen láthatóan kifogott a csapatoknak idén már több hétvégén fejtörést okozó jelenség: szombatról vasárnapra váratlanul olyan sokat változott a hőmérséklet, hogy a gumik hirtelen kiestek a számukra optimális működést biztosító tartományból. Button 3 körrel a leintés előtt még így is 7. volt, de akkor egy defekt miatt extra kerékcserére kényszerült, majd először a kipufogója, utána pedig a differenciálműve is bedöglött, ezért fel kellett adnia a küzdelmet.

Fotó: Tom Gandolfono/AFP
(Kattintson a képre a galériához!)

A váltócseréje után csak a 22. helyről rajtoló Michael Schumacher ennek köszönhetően lépett előre a pontszerzők közé a versenyen, amelyen a sanghaji győztes Mercedes beleszürkült az átláthatatlanul sűrű középmezőnybe. "A gumiknak és a körülményeknek ma egyértelműen óriási szerep jutott, a vezetési stílusunkat ahhoz kellet igazítanunk, hogy egyben tartsuk a gumikat" - mondta. A McLarenektől kezdve a Ferrarikon, a Saubereken és a Force Indiákon át mindenki annyira azonos tempót diktált, hogy a versenyzőknek legfeljebb eltérő állapotú slickeken lehetett reális esélyük az előzésre. Nico Rosberg ott végzett, ahol kezdett - az 5. helyen -, miután a rajtnál és az első körben hátraesett kilencediknek. Később védekezés közben először Hamiltont, aztán Alonsót is leszorította a pálya mellé a 4-es kanyar felé vezető egyenesben, és a sportfelügyelők a verseny után mindkét incidens miatt vizsgálatot indítottak ellene. "Jó stratégiát választottunk, és a szezon elejéhez képest az autónk is gyors volt, de nehezen lépegettünk előre, mert rengetegen küzdöttek ugyanazokért a pozíciókért" - magyarázta.

Mögötte Paul di Restát intették le, aki az egész mezőnyben egyedüliként tudta két bokszkiállással teljesíteni a távot, és a gumijai még az utolsó körökben is derekasan helytálltak. Rosberg ugyan 5 körrel a verseny vége előtt nagynehezen megelőzte őt, azzal pedig mázlija volt, hogy Button kiesett mögüle, de Fernando Alonsót sikerült a célvonalig maga mögött tartania.

A Ferrari versenytempója ismét jobb volt a szombatinál, és Alonso az első etapban még az 5. helyen haladt, végül azonban fokozatosan hátraesett. A három kis csapat versenyzőit leszámítva utolsóként végre Felipe Massa is megszerezte idei első pontjait, miután óriásit rajtolva kapásból előreugrott a 14-edikről a 9. helyre, majd megelőzte az egy pillanatra elbambuló Kimi Räikkönent, és közelebb tudott maradni Alonsóhoz, mint az utóbbi néhány futamon.

Fotó: Tom Gandolfini/AFP

A verseny hősei azonban a győztes Vettel mellett kétségkívül a Lotus pilótái voltak. Räikkönen az első kerékcseréjéig csupán a 7. helyen állt, mert sikerült visszaelőznie Massát, majd elment Button és Alonso mellett. Így a 13. körben már 5. volt, de az előtte haladók közül ketten - di Resta és Kamui Kobajasi - akkor még nem jártak a bokszban, ezért röviddel később a 3. helyen találta magát, Vettel és Romain Grosjean mögött. Mivel ő a lágy keverékű gumikat használta, míg ellenfelei a közepeset, hamarosan levadászta csapattársát, megelőzni azonban sokáig nem tudta, mert a Lotus nem akart kiadni erre vonatkozó utasítást. Lehetséges, hogy végül az ekkor elvesztegetett idő miatt bukta el a győzelmet.

Räikkönen a 24. körben előzte meg Grosjeant, majd a kerékcserék második fordulója után már csak 1,8 másodperces távolságból üldözte Vettelt. Nemsokára DRS-szel is támadni tudta a Red Bullt, és a 36. körben meg is próbált elmenni mellette, a német azonban elég határozottan védekezett ahhoz, hogy elöl maradjon. A Lotus nem merte megkockáztatni az elévágást, ezért Vettel és Räikkönen harmadszor éppen egyszerre váltott új gumikra, s az utolsó etapban a címvédő már összekapta magát, hamarosan biztonságos 3 másodpercnyi előnyt gyűjtve. A küzdelem ezzel eldőlt.

Räikkönen - akinek a verseny elején, a Massával folytatott küzdelemben megsérült az első szárnya - csalódott volt, amiért elszalasztotta a győzelmet, de azt mondta: "Legalább mindkét autónkkal feljutottunk a dobogóra. Az előző versenyen kudarcot vallottunk, ezért valószínűleg sokan hülyének tartottak minket. Most azonban bebizonyosodott, hogy helyes irányt követtünk. A csapat megérdemelte ezt az eredményt."

Fotó: Tom Gandolfini/AFP

A 3. helyen végző Grosjean pedig kijelentette, hogy a következő állomásnak a győzelmet tekinti. "Tudtuk, hogy jó autónk van, de kicsit mi is meglepődtünk, hogy mennyire gyorsak voltunk" - mondta. "Kimiétől eltérő stratégiával próbálkoztunk, és ez tűrhetően bejött."

Míg Webber csalódott lehet, amiért zsinórban negyedszer is negyedik lett, Vettel fellélegezhet, hogy bebizonyosodott, a Red Bull ismét képes a győzelemre. "Idén rendkívül szoros a küzdelem. Az autók nagyon közel vannak egymáshoz" - mutatott rá. "Ilyenkor minden apróságokon múlik. Az év elején magasan a McLaren tűnt a legjobb autónak, ma azonban teljesen más képet láttunk."

A versenyről élőben készült összefoglalónkat itt olvashatják, a világbajnokság állását pedig itt.

http://www.origo.hu/s/partners/f1/html/session_2012_4_8.html