Kiderült, melyik lett idén az év hídja

Vágólapra másolva!
Az idén is megszavazták az Év hídját, ezúttal az egyik határfolyónkon átívelő hidak közül választhattak a szakemberek.
Vágólapra másolva!

2024-ben az Ipoly felett átívelő hidak versengtek az elismerésért. Az elmúlt időszakban több folyami átkelőt is építettek a folyón, amit elsősorban az indokolt, hogy az Ipoly Trianon után határfolyóvá vált, ám a korábbi hidakból az 1950-es évekre mindössze négy maradt fenn.

A meghirdetett szavazás eredményeként eldőlt, hogy a Hidászokért Egyesület és a KTE Közlekedésbiztonsági Tagozata által alapított Év Hídja-díjat 2024-ben, a Colas Közlekedésépítő Zrt. és a Colas Út Zrt. által kivitelezett Ipolyhídvéget Drégelypalánkkal összekötő Szent Borbála híd nyerte.

A projekt egy nagyobb fejlesztési sorozat része volt, amelynek keretében 2023-ig összesen hat átkelési pont létesült Magyarország és Szlovákia között. 

Ez a híd a 40. határátkelési lehetőséget biztosítja Szlovákia és Magyarország között.

A 48,5 méteres szabadnyílású Szent Borbála-hídhoz Magyarországon egy kilométer, Szlovákiában 400 méter utat kellett építeni.

Az átkelő kivitelezése 2022 tavaszán kezdődött el, az engedélyezési terveket a Speciálterv Kft., a kiviteli terveket a Roden Mérnöki Iroda Kft. és a Pont-Terv Zrt. készítette el - emeli ki a Magyar Építők.

A korábban itt álló híd, hasonlóan a többihez, a második világháborúban megsemmisült. Emiatt Drégelypalánkról a túlparti Ipolyhídvégre csak úgy lehetett átjutni, ha a húsz kilométerre lévő parassapusztai határátkelő felé kerültek a környéken élők.

Szent Borbála híd
Az Ipolyhídvéget Drégelypalánkkal összekötő Szent Borbála híd lett az idei Év hídja
Fotó: Szijjártó Péter/Facebook 

A voksoláson a második legtöbb szavazatot a Ráróspuszta–Rárós közötti Ipoly-híd kapta, amelynek kivitelezését az A-Híd-Építő Zrt. és a Hídépítő Zrt. Ipoly A-H 2009 Konzorciuma végezte el. A monolit vasbeton szerkezetű, három nyílású, 15 méter széles, 73,4 méter hosszú hidat 2011-ben adták át a forgalomnak.

Az Ipoly-hidak többsége a II. világháborúban megsemmisült, sokat ideiglenesen helyreállítottak, majd az 1950-es években újra elbontották őket, pedig egykor 47 híd vezetett át a szlovák-magyar határfolyón Ipolytarnóctól a dunai torkolatig. Ezen a mintegy 170 kilométeres szakaszon egykor átlagosan négy kilométerenként állt egy-egy híd. A II. világháború után a felrobbantott hidak közül csak a balassagyarmati és a letkési közúti, valamint a szobi vasúti híd épült újjá, és elkészült a teljesen új bussai (Busince) vasúti híd.

Az Év Hídja 2024. szavazáson a harmadik helyen az Ipolydamásdot Helembával összekötő Károly Róbert híd végzett. Az Ipoly felett átívelő közúti átjárót a Colas Közlekedésépítő Zrt. kivitelezte Ipolydamásd és a határ másik oldalán fekvő magyar többségű Helemba (Chl’aba) között. Az itt álló eredeti hidat 2000-ben az árvíz vitte el. 
A fejlesztésben a hídhoz felvezető két utat a Colas Út Zrt., illetve a Colas Slovakia építette ki. Az egynyílású híd teljes hossza 71 méter, amelyhez a folyó északkeleti oldalán 540 méter hosszú, a délnyugati oldalon 175 méter hosszú csatlakozó út épült.