Räikkönen izgalmas hajrában nyert, elmaradt a bajnokavatás
2018. október 21. 19:51
A Forma-1 történetében negyedszer rendeztek versenyt október 21-én, de ez volt az első alkalom, hogy nem avattak világbajnokot, mert Lewis Hamilton 3. és Sebastian Vettel 4. helye matematikailag még nem biztosítja előbbi sikerét. Voltak olyan időszakok a futamon, amikor úgy tűnt, ez összejöhet, leginkább Vettel első körös megpördülése miatt, amivel a mezőny sűrűjébe visszaesett 15.-nek.
Hamiltont ugyan lerajtolta Kimi Räikkönen, de
a mérleg felé billent azzal, hogy a virtuális Safety Car idején (a 11. kör végén) kihívták kerékcserére,
így sok időt megtakarított a bokszkiállással. A 20. körre a friss gumin újra utolérte a finnt, aki bár sikeresen hárította a támadását, a saját depólátogatását követően jelentős hátrányba került.
Innentől az volt a kérdés, hogy Hamilton gumikímélő tempóban megpróbál elmenni a célig, vagy kiáll egy újabb szett abroncsért, de amikor látványosan fogyni kezdett az előnye, egyértelművé vált, hogy utóbbi lesz a forgatókönyv. Ezzel a 4. helyre csúszott le, ahonnan csak egyet lépett fentebb csapattársa, Valtteri Bottas előzékenységének/szófogadásának köszönhetően, Räikkönennel és a 18. helyről rajtoló, elképesztő felzárkózást bemutató Max Verstappennel nem tudott mit kezdeni. A bajnokavatásra így legalább a jövő heti Mexikói Nagydíjig várnia kell.
A Ferrari egyik szeme sírt, a másik nevetett az első körben: finn pilótájuk két év után először javított a pozícióján a nyitó körben, Vettel azonban Daniel Ricciardóval csatázva megforgott a stadionrész egyik kanyarjában. "Bizonyára a holtterébe kerültem és nem látott. A kanyar szűkült és már nem tudtam elkerülni az ütközést" – nyilatkozta.
A váltócsere miatt a 18. helyről induló Max Verstappenhez hasonlóan gyorsan átvágtatott a középmezőnyön, a 12. körben már 5. volt; egy pozíciót Daniel Ricciardo műszaki hibából eredő kiesésével is nyert, egyébként a lerobbant Red Bull műszaki mentése idézte elő a verseny egyetlen VSC-fázisát.
Vettel (már tényleg alig pislákoló) világbajnoki reményeinek életben maradásához ugyanakkor
az kellett, hogy Hamilton a második kerékcseréje után új lendületre kapva ne tudjon elmenni legalább a 2. Verstappen mellett.
Ez nem történt meg, az utolsó körökre hiába érte utol és támadta az élen haladó párost. "Nem igazán tudom, hogyan alakult így a stratégiánk" – mondta Hamilton. Verstappent bő két körrel a cél előtt majdnem elcsípte, de kicsúszott a bukótérbe a nyújtott jobbkanyarnál.
"Rossz volt a stratégia – ismerte el Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke.
Át kell néznünk, mit csinálhattunk volna jobban.
Räikkönen ennek is köszönhetően a 2013-as idénynyitó óta első győzelmét aratta. "Nagyszerű hétvégénk volt, jó rajtot vettem, utána pedig keményen kellett nyomnom. A gumik nem voltak a végén túl jó állapotban, próbáltunk következetes köröket futni és életben tartani őket" – mondta.
A Mercedes problémájához hozzájárulhatott, hogy a hétvégén messze most volt a legmelegebb, körülbelül 30 fokos az aszfalt, és hogy a futam előtt a Pirelli óvatosságból 0,1 bar-ral megemelte a minimálisan előírt nyomást a hátsó gumikban.
Verstappen autójában kicserélték a váltót a futam előtt, így csak a 18. helyről indulhatott, de a 7. körben már 5. volt, néhány másodpercre csapattársától.
Ebben segítette néhány másik első körös ütközés is:
Lance Stroll kilökte Fernando Alonsót az egyik gyors kanyarban – két verseny alatt másodszor akadtak össze –, míg Romain Grosjean Charles Leclercnek ment neki. Az ártatlan Alonso és a vétkes Grosjean kiesett, utóbbi manőverét a futam után kivizsgálják. Stroll bokszutcán áthajtásos büntetést kapott.
Verstappen a 23. körben szabadult meg a lágy gumitól és a szuperlágyra váltott, és azáltal, hogy a Mercedes csak a következő fordulóban hívta ki Bottast, megelőzte. Räikkönenre ő is felzárkózott a végére, de a 2. hellyel sem elégedetlen.
Kissé váratlan ez az eredmény, jól rajtoltam, jó volt az első kör
– mondta. – Lewis egyértelműen a határon volt, úgyhogy boldog vagyok, hogy előtte tudtam maradni." Bottas zuhanása ezzel nem ért véget, az utolsó előtti körben ugyanis Vettel szintén elment mellette.
A Renault nagy lépést tett a konstruktőri bajnokság negyedik helyéért a kettős pontszerzéssel (Nico Hülkenberg 6., Carlos Sainz 7. lett), 20 pontra növelték az előnyüket a Haas előtt, amelynek számláját Grosjean kiesése miatt csak Kevin Magnussen gyarapította néhány egységgel. Sainz még azzal sem bukott pozíciót, hogy 5 másodperces büntetést kapott egy pálya elhagyásával szerzett előnyért
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.03.22. - 01:30Australian Grand Prix - 1st Practice |
2024.03.22. - 05:00Australian Grand Prix - 2nd Practice |
2024.03.23. - 01:30Australian Grand Prix - Last Practice |
2024.03.23. - 05:00Australian Grand Prix - Qualification |
2024.03.24. - 04:00Australian Grand Prix - Race |
2024.04.05. - 04.07.Japanese Grand Prix |
2024.04.19. - 04.21.Chinese Grand Prix |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |