Vettel újabb drámája után Hamilton óriási mázlival nyert
2018. április 29. 13:43
A sokáig unalmas mederben csordogáló Azeri Nagydíj hatalmas tűzijátékká változott az utolsó körökre, amit a Red Bullok ütközése miatt beküldött Safety Car eredményezett. Az idei négy futamból már a harmadikon dőlt el a verseny ily módon, a biztonsági autó ezúttal két ütemben Lewis Hamiltonnak passzolta át a győzelmet a sokáig magabiztosan élen álló Sebastian Vetteltől.
Amikor a 40. körben Daniel Ricciardo telibe találta a célegyenesben csapattársát, Max Verstappent, úgy tűnt, Valtteri Bottasra mosolyog rá a szerencse, ugyanis addig még nem járt a boxban. A biztonsági autó mögött az ultralágy gumin eleve felzárkózhatott volna Vettelre, aki már 10 kör óta használta saját lágy szettjét, a Ferrari viszont úgy döntött (ahogy a Mercedes is Hamilton esetében), hogy így képtelen lenne a védekezésre, ezért másodjára is beszólították kerékcserére.
A táv kétharmadáig a Mercedesekkel szemben kényelmes előnyt felépítő német pilóta így visszaesett a 2. helyre.
Az újraindításnál megtámadta Bottast, de túl nagy sebességgel esett be mellé a célegyenes végén, ezért kisodródott és visszaesett a 4. helyre. Végül ebben a pozícióban végzett az elfékezett gumin, méghozzá úgy, hogy utána nyert és vesztett is egy helyet: Sergio Pérez megelőzte, Bottas viszont kiesett defekt miatt.
"Nehéz mit mondani. Balszerencsés voltam – mondta a finn. –
Talán legurítok tíz sört és rendben leszek. Meg fogom emészteni. Ilyen a versenyzés, de ez most nagyon fájdalmas."
A Mercedes egyik csapatvezetője, Niki Lauda mérges volt, hogy valamilyen roncsdarab kiszúrt a pilótájukkal. "Miért nem takarították fel rendesen a pályát? Rengeteg idő lett volna rá. Bottasnak ez katasztrófa volt" – háborgott a Sky Sportsnak.
Törmelék bőven heverhetett a pályán. Az első öt helyről induló versenyző változatlan sorrendben ment át az első néhány kanyaron, de a 2-es kanyartól már túl szűk volt a pálya a húsz autónak: Szergej Szirotkin nekiment Péreznek, majd az egyenesben Fernando Alonsónak is, miután Nico Hülkenberg befelé terelte.
A Williams orosz pilótája kiesett, a mérges Alonso két defektes jobb oldali kerékkel visszaevickélt a boxba, a bejáratnál az alig kormányozható autóval a falnak is nekiment. "Vigyáztam az első két kanyarban, erre belém jönnek utána" – dühöngött rádión. A padlólemeze megsérült, de teljesítette a távot, és a kavalkádban ismét pontokat szerezve 7. lett.
A nyitó kör harmadik kanyarjában történt egy még nagyobb ütközés,
amelyben Kimi Räikkönen forgatta bele a palánkba Esteban Ocon Force Indiáját.
Utóbbi kiesett, a finn ellenben tovább tudott menni, és szárny- és gumicsere után átváltott a lágy keverékre. "Azt hiszem, Ocon nem látott engem a belső íven. Egyszerűen elfordult, miközben én mellette voltam" – vélte. Szerencséjére a Safety Cart is beküldték a törmelékek miatt, így felzárkózhatott a mezőnyre. Ocon azt mondta, miután az egyenesben megelőzte a Ferrarit, nem számított rá, hogy újra megjelenik mellette, és már csak azt érezte, hogy nekicsapódik a falnak. Szerinte a finn lehetett volna türelmesebb.
A biztonsági autó 5 kört töltött a pályán, az újraindítást követően Vettel megtartotta a vezetést Hamilton és Bottas előtt, Verstappen megelőzte Ricciardót. A Red Bullok azonban nem tudták tartani a lépést velük a szuperlágy gumin, az ultralágyakon támadó Renault-k áldozataivá váltak.
A 10. körre Carlos Sainz és Nico Hülkenberg egyaránt maga mögé utasította a célegyenesben Ricciardót és Verstappent, átvéve a 4-5. helyet. Hamarosan azonban eltűntek a rivaldafényből, mert Sainz a 15. körben kiállt kerékcserére,
Hülkenberg pedig ekkor már a fejét verte a falba, miután ugyanezt megtette az autójával:
a 11. körben a 4-es kanyar kijáratánál nekicsúszott a palánknak a bal hátsó kerékkel. Tavaly szintén vezetői hiba miatt esett ki Bakuban.
Ricciardo és Verstappen annyira lemaradt az első hármastól, hogy amikor Hamilton a 22. körben megejtette első (és az akkori tervek szerint utolsó) boxkiállását, pont visszatért eléjük. Az ausztrál gyorsabbnak tűnt csapattársánál, de hatalmas erőfeszítések árán, sokadik próbálkozásra hiába előzte meg a 35. körben, a kerékcserékből a holland jött ki jobban és visszaszerezte a 4. helyet.
Ricciardo addig többször elment Verstappen mellett, de csapattársa rendre agresszívan visszatámadt a következő kanyarban. Izzott a levegő, érezni lehetett, hogy ennek nem lesz jó vége, és a 40. körben ütközéssel végződött a két Red Bull csatája a célegyenesben, Ricciardo belerongyolt a másik RB14-be, amely túl későn kezdett befelé mozogni.
"Úgy láttam, megnyílik a rés a belső íven, és amikor arra kormányoztam, ott kellett maradnom" – nyilatkozta Ricciardo. A csapatfőnök Christian Horner szerint mindkét pilótájuk felelős volt a kettős kiesést okozó balesetért, akiket egyébként önmérsékletre figyelmeztettek a korábbi adok-kapok után.
Mindketten láncon vannak, ez látható a testbeszédükön. A gyárban minden csapattagtól bocsánatot fognak kérni a barcelonai verseny előtt"
– jelentette ki a Sky Sportsnak.
A versenyzők között a jelek szerint nincs feszültség, mindketten elismerték, hogy ártottak a csapatnak. Horner azt mondta, nem számít további zűrökre.
Az ütközés miatt újra bevezényelt Safety Car nagyon rosszul jött Vettelnek, hiszen addig úgy tűnt, lazán elsétál a győzelemmel.
Hamilton nem tudta megszorongatni az első etapban, többször hibázott, és a hátránya már 8 másodperc felett volt, amikor kiállt a depóba.
Bottast több mint 4 másodperccel előzte meg a címvédő, de a finn első etapját extrém hosszúra nyújtotta a Mercedes a strapabíró szuperlágy gumin, így a jó tempójával nem tűnt elérhetetlennek a 2. hely neki, sőt, Toto Wolff szerint valamennyi sansza a 30. kör óta lágy keveréken köröző Vettel megközelítésére is lett volna a friss ultralágyon.
"A délelőtti egyeztetésen megbeszéltük, hogy minél hosszabbra nyújtjuk az etapot, annál nagyobb az esély a Safety Car-ra" – magyarázta a Mercedes csapatfőnöke a Sky Sportsnak. Ez bejött, de az újraindításnál a 48. körben Vettel vehemensen próbálta visszaszerezni az 1. helyet.
Bevetődött Bottas mellé, de már nem tudott megállni, kisodródott a bukótérbe,
ezzel a két Mercedes és a rajt utáni csetepaté követően felzárkózó Räikkönen elment mellette – így nem csak a győzelmet, hanem a dobogós eredményt és a vezetést is elvesztette a tabellán, melynek élére 4 pontos előnnyel Hamilton ugrott.
"Örülök, hogy megpróbáltam, de annak nem, hogy nem jártam sikerrel. De meg kellett próbálnom. Nem hiszem, hogy túl optimista lettem volna" – mondta Vettel a manőverről, amelynél állítása szerint megnehezítette a dolgát, hogy a pálya ellenkező oldalán voltak a féktávhoz használt viszonyítási pontjai.
Bottas ezután kapott defektet, a győzelem Hamilton ölébe hullott. "Nagyon szenvedtem ma, úgyhogy hihetetlenül hálás vagyok a győzelemért. Miután kiszálltam az autóból és letudtam az interjút, rögtön felkerestem Valtterit, ezért is késtem a dobogóról – mondta. –
Kicsit fáj a szívem, amiért nem úgy vezettem, ahogy szoktam."
"Apám régen megtanította a leckét, hogy sose adjam fel. Keményen hajtottam, és ez lett az eredménye. Bebizonyosodott, milyen hasznos ez a mentalitás."
Mögötte Räikkönen és Pérez futott be, utóbbi viszont aggódott, hogy a szuperlágy gumin nem tudja visszaverni Vettel rohamát, aki összeszedte magát az elfékezés után. Pérez úgy fogalmazott, hogy a végén "életem legjobb két körét teljesítettem, miután Seb felzárkózott." A versenyen egy újraindításnál korai előzésért egyébként 5 másodperces időbüntetést kapott, és tiltott DRS-használat miatt a 3. helye is veszélyben volt egy darabig.
Az 5. hely Sainzé lett, miután a második Safety Car-fázis során Romain Grosjean gumimelegítés közben megcsúszott és a palánkban landolt előtte – az újraindításra ezért kellett sokáig várni a Red Bullok ütközése után. A sauberes Charles Leclerc a második monacói pilóta lett, aki pontot szerzett a világbajnokságban (az első Louis Chiron volt a történelem második F1-es versenyén, 1950-ben), az első tízbe rajtuk kívül Alonso, Lance Stroll, Stoffel Vandoorne és Brendon Hartley csúszott be. Utóbbi három versenyző első idei pontjait szerezte.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.04.05. - 02:30Japanese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.05. - 06:00Japanese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.06. - 02:30Japanese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.06. - 06:00Japanese Grand Prix - Qualification |
2024.04.07. - 05:00Japanese Grand Prix - Race |
2024.04.19. - 04.21.Chinese Grand Prix |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |