Taroltak a Ferrarik az utolsó tréningen, Ricciardo elfüstölt
2018. április 14. 04:55
Meggyőző fölénnyel zárta a Ferrari a Kínai Nagydíj harmadik szabadedzését, mivel Sebastian Vettel 1:33.018-cal a leggyorsabbnak bizonyult csapattársa, Kimi Räikkönen előtt, aki 1:33.469-et ért el. A német pilóta bő 7 tizedmásodpercet vert Valtteri Bottasra, és több mint 1 másodpercet Lewis Hamiltonra, a két Ezüstnyíl közé Max Verstappen ékelődött be.
Räikkönen már az edzés elején pályára lépett, az első gyorskörénél Kevin Magnussen még feltartotta, utána viszont ő diktálta a tempót ultralágy gumikkal. Vettel is ultralágyakkal kezdett, ellentétben a Mercedesekkel, ők a Toro Rossóhoz hasonlóan először a lágy abroncsokat próbálgatták a kifejezetten hideg aszfalton.
Így tett a Red Bull is, ők egészen az edzés feléig vártak a körülmények javulására, de utána sem jutottak sokkal messzebb, hiszen Daniel Ricciardo autója bő 20 perccel az edzés vége előtt füstölve elromlott, és kénytelen volt félreállni. Verstappen később elektromos hibára és a sebességváltásokra panaszkodott, de ő sikeresen teljesítette az edzést.
Ricciardo szempontjából kedvező, hogy az autóját még a szabadedzés vége előtt visszaszállították a szerelőkhöz,
akik valószínűleg új erőforrást kénytelenek beépíteni, de először várniuk kellett az alaposan túlhevült autó szétszedésével. A Sky Sports kérdésére Ricciardo az azonnali motorcserét tartotta a legvalószínűbbnek, mert még nem tudják pontosan, mi romlott el. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke turbóhibára gyanakodott, de úgy sejtette, hogy megsérült a belső égésű motor is.
Nem ment minden rendben a Haasnál sem: Romain Grosjean hátsó fékjei még a Ricciardo miatt életbe léptetett VSC-fázis előtt túlmelegedtek, ki is gyulladtak, ezért az autóját oltani kellett a boxban. A Toro Rossók a tűz helyett a vízzel küszködtek, Pierre Gasly és Brendon Hartley is kifutott az egész edzés alatt nedves műfűre, de a megpördüléseket el tudták kerülni.
Ez Hamiltonnak nem sikerült, 540 fokos pördüléssel jelezte, hogy ma délelőtt egyelőre nem tudott összebarátkozni az autójával.
A világbajnoki címvédő többször is elfékezte magát a 14-es kanyarnál, a hajtű után elhagyta a pályát, csúszkált az autójával, és akkor sem javult sokat a helyzete, amikor lágy helyett ultralágy gumikat szereltek a Mercedesre. Mérnöke arról tájékoztatta, hogy elsősorban a 3-as szektor alatt veszít sok időt Bottashoz és a Ferrarikhoz képest.
Ez nem annyira meglepő, mert a mért ponton öt Ferrari-motoros autó érte el a legnagyobb csúcssebességet, ami az olasz motorok ereje mellett arról is árulkodik, hogy a Mercedesek teljesítményét letekerhették, és az ideges viselkedés miatt jó esély van arra is, hogy több üzemanyagot is vittek magukkal a szabadedzés során.
A szűken vett élmezőny mögött Magnussen ismét jól szerepelt a Haasszal,
az autójuk beállításával bajlódó Force India is bejuttatta mindkét pilótáját a legjobb 10 közé, a tegnap meglepetést okozó Renault viszont egyelőre szerényebben ment, Carlos Sainz csak a 9. lett, Nico Hülkenberg pedig a 11. helyen zárt, a top 10-be éppen beférő Williams és Szergej Szirotkin mögött. Ugyanez nem mondható el a McLarenről, Fernando Alonso a 11. helyen zárt a telemetria nélkül haladó Stoffel Vandoorne előtt.
Köszöntjük Olvasóinkat e korai órán, a Kínai Nagydíj harmadik szabadedzése alkalmából! A csapatok már gyakorolnak, hamarosan jön az utolsó tréning!
A szabadedzéseken első ránézésére nem történtek kifejezetten izgalmas dolgok, de az etapok áttekintése alapján már az időmérőn nagy taktikai csata jöhet, a futam pedig egyelőre szinte megjósolhatatlan. Ez történt pénteken:
Tegnap a McLaren lett idén a harmadik csapat, ami büntetést kapott veszélyes kiengedésért egy kerékcsere után, ezúttal Stoffel Vandoorne autójánál. A protokollnak megfelelően a dorgálás első szintje egy 5.000 eurós pénzbüntetés volt.
Heves esőzés volt Sanghajban a tegnapi második szabadedzés után, alaposan lemosta a gumit a pályáról, ráadásul nagyon hűvös is van. Paul di Resta, a Sky Sports szakértője szerint mindent lehet elölről kezdeni, sőt, holnapra melegebbet is mondanak, úgyhogy sok munka vár a csapatokra.
Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója Toto Wolff és Maurizio Arrivabene társaságában diskurált a szabadedzés előtt. Az F1 jövőjéről beszélgethettek, miután a Liberty Media Bahreinben bemutatta a 2021-es terveinek vázlatát.
Több sem kellett a két Saubernek, Marcus Ericcson vezetésével pályára is léptek. A Red Bullnál szorgosan dolgoznak még Daniel Ricciardo autóján, de a Sky Sports szerint egyelőre nem tudják, mi a baj. Az eső valószínűsége 30%.
Romain Grosjean autóján a hétvégi legpuhább abroncsok vannak, ez nem meglepő, hiszen a mostani 60 perc elsődleges feladata az időmérőre való felkészülés. Besétált a paddockba Nico Rosberg, a 2016-os világbajnok, idén az RTL és a Sky Sports szakértője.
Beragadt Kevin Magnussen mögé és a Haas pilótája nagyon nem akarta elengedni, erre ráment a köre és csak 1:45.080 alatt ért körbe.
A finn pilóta előtt szabaddá vált a pálya, 1:37.763-ra javított, természetesen ultralágy gumikkal. Magnussen 1:39.970-nel követte, ő még csak egy mért kört ment.
Aggódtak a Red Bullnál, de a Sky Sports szerint megúszták a váltócserét Daniel Ricciardo autóján. Egyelőre Max Verstappen sem ült be. Kimi Räikkönen kicsúszott a hátsó egyenes végén, de folytathatta az útját. Közben Nico Hülkenberg vette át a vezetést 1:36.401-gyel, Pierre Gasly követi 1:37.528-cal.
Egyelőre csak ő van kint az élmezőnyből, így nem meglepő, hogy 1:34.794-gyel megint ő áll az élen. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke közben a Sky Sportsnak azt mondta, dermesztő hideg van.
Akadnak nedves foltok a célegyenesben és a kerékvetők mellett elhelyezett műfű is vizes. Ettől függetlenül természetesen slick gumikkal megy a mezőny. Pierre Gasly a szélre panaszkodott a rádión.
Az edzés megkezdése után bontott asztalt Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója, de Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfőnöke, valamint Niki Lauda és Toto Wolff a Mercedes képviseletében maradt még egy kicsit csevegni.
Mindhárom szektorban a leggyorsabb volt és 1:33.689-cel az élre állt. Mondani sem kell, ultralágy gumikkal.
Lágy gumikkal próbálkozik a Mercedes, elképzelhető, hogy bevállalják ezt a gumit a Q2-ben is, így nem az ultralággyal kezdhetnek. Ezt egyelőre korai megjósolni, de érdekes a választás. Így döntött a Toro Rosso is.
Bottas és Hamilton egyelőre a köridőtáblázat végére iratkozott fel, Vandoorne autóján elromlott a telemetria.
Lágy gumikkal 1:35.232-t futott, ez 1,5 másodperccel gyengébb egyelőre Vettelnél. A Q2-ben ennyi nem fog beleférni.
Bottas 1:35.232-vel közelített a Ferrarikhoz, lágy gumikkal már csak fél másodperc a hátránya, majd mire befejezem a posztot, már 1:34.728-ra javít, ami alapos ijesztés a Scuderiának, hiszen 1:33.689-et futott Vettel ultralágyakon. Hamilton is feljött a 4. helyre Räikkönen mögé.
Többször is elfékezte magát a hátsó egyenes végi hajtűkanyarban, egyszer ki is csúszott, majd a 9-es kanyarban is megtette ezt. Nem túl kezes a Mercedes viselkedése. Féltávhoz közeledve megjelentek a Red Bullok is a pályán.
A 10-es kanyarban többször is megpördült az autójával. Nagy tempóval kifutott a vizes műfűre (ahol Gasly és Hartley is tette), majd csak nagy nehézségek árán tudta folytatni az útját.
Túlmelegedtek a fékek az autóján, miután ő is megpördült a pályán. Lassú levezető körre kérték, majd a boxban oltani is kellett a hátsó fékeket.
A Bahreini Nagydíj után nevezték ki Zak Brownt a McLaren Racing vezérigazgatójának. A hétvégét a csapat gyárában, Wokingban figyeli.
Kékes, majd inkább fehér füst szállt fel a Red Bullból és az ausztrál pilóta kénytelen volt félreállni. Ez szinte biztosan valamilyen fődarab cseréjét jelenti majd az időmérő előtt.
Még a sárga zászló és a virtuális Safety Car előtt 1:33.469-re javított, bő 2 tizeddel visszaszerezte a vezetést Vetteltől. Bottas, Sainz, Hamilton, Hülkenberg, Ricciardo, Alonso, Verstappen, Pérez a további sorrend.
Lehetséges, hogy a 14-es kanyartól olaj került a pályára.
Íme az előző percek eseményei képekben.
Ricciardo autójának elromlása
Grosjean féktüze
Hamilton megpördülése
Mérnöke szerint visszahűltek a gumik a VSC-fázis alatt. Lágyakkal volt kint, de betolták a garázsba.
Majdnem 20 perc van még hátra, Vandoorne máris gyors kört fut. Alonso "húzta" őt a hátsó egyenesben a szélárnyékával, de aztán utolérte az egyik Mercedest így a köre nem figyelemre méltó.
A német pilóta 1:33.018-cal visszaszerezte a vezetést, Räikkönen egyelőre nem tudott javítani, maradt 1:33.469-nél, Bottas viszont 1:33.880-nal üldözőbe vette a Ferrarika. Hamilton is kint van a pályán, csapattársához hasonlóan ő is ultralágyakra váltott.
Christian Horner a Sky Sports műsorában elárulta, turbóhibára gyanakodnak Daniel Ricciardo autóján, ezt a visszajátszás is sejteti. Horner szerint megsérülhetett a belső égésű motor is. Igen letört a hangja, nem áll jól a Red Bull szénája.
A rádión szóltak neki, hogy az utolsó szektorban veszíti el az idő nagy részét Bottashoz és a Ferrarikhoz képest. Egyelőre több, mint 1 másodperccel lassabb Vettelnél.
A Red Bull pilótája is megkapta az ultralágy gumikat és pont Bottas és Hamilton közé került 1:33.969-cel. Ő is nehezen vette a 14-es kanyart az egyenes végén.
Nincsenek a legjobb 10 között a traffipax-listán, miközben a Ferrari autója vezet. Hamilton nem véletlenül aggodalmaskodott a Scuderia csúcssebessége miatt.
Verstappen arra panaszkodott, hogy "állandóan a limiteren van", lehet, hogy nem programozzák tökéletesen a jelzéseket, amik figyelmeztetik a pilótát a sebességváltásra.
Nem fejtette ki a rádión, de azt mondta, olyan gondja van az autójával, amit már tavaly is emlegetett. Ebből mi nem lettünk sokkal okosabbak, a mérnöke azonban valószínűleg könnyebben rátalál arra, hogy hol keresse a problémája forrását. A holland pilóta továbbra is a pályán van.
Vettel és Räikkönen magabiztosan megszerezte az első két helyet a harmadik szabadedzésen Bottas, Verstappen és Hamilton előtt.
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, de ne menjenek messzire, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és további hírekkel az időmérő előtt!