Ricciardo Bottast és Räikkönent verte az első idei tesztnapon
2018. február 26. 08:46
Dolgos csapatokkal és mindössze két megszakítással kezdődött a 2018-as előszezoni tesztelés első napja. A Toro Rosso és a Force India reggeli bemutatója miatt 10 perces csúszással indult a délelőtti félidő, de ezt az ebédszünetből később elvették, így lényegében megmaradt a négyórás tiszta pályaidő. Legalábbis, ez lett volna balesetek nélkül.
Már a tesztelés első órájában előkerültek a piros zászlók, mert Fernando Alonso az utolsó kanyarban műszaki hiba miatt kicsúszott és autójával elásta magát a kavicságyban. A McLaren szerint az MCL33-ról levált a kerékanya, ezért az egész bal hátsó kerék elszabadult az autóról, de szerencsére sérülés vagy komolyabb veszélyhelyzet nem állt fenn.
Alonso kénytelen volt gyalog visszatérni a csapatához, de a McLaren szerelői még az ebédszünet előtt rendezték a sorokat, így a spanyol pilóta néhány installációs körre újra megjelent a délelőtt során. Bajba került a Force India tesztpilótája, Nyikita Mazepin is, ő a 4-es kanyarban csúszott ki, de az autóját gyorsan menetkész állapotba tudták hozni.
Miközben Alonso ismét küszködött, korábbi nemezise, a Honda tündökölt a Toro Rossóban. Brendon Hartley mindenféle látható probléma nélkül 72 kört megtett a faenzai istálló autójával, ezzel majdnem ő lett a délelőtti körrekorder. Nico Hülkenberg a Renault-val 73-szor fordult, ráadásul sokáig vezette is a délelőtti etapot.
Eleinte úgy tűnt, hogy Valtteri Bottas folytatja a Mercedestől korábban megszokott, lehengerlő tempót és futásteljesítményt, a finn versenyző azonban délelőtt „csak” a 2. helyezett lett a hosszú, több, mint 25 körös etapot teljesítő Daniel Ricciardo mögött. Az ausztrál pilóta 1:20.179-cel bizonyult a délelőtti legjobbnak, Bottas 0,17 másodpercet kapott tőle.
„Hideg volt, ettől függetlenül minden jól ment – nyilatkozta Ricciardo. – Délelőtt tökéletes volt minden, amíg száraz volt a pálya, utána viszont nagyon trükkösek lettek a körülmények. Ilyen hőmérsékletek mellett nehéz volt működésre bírni a gumikat, különösen az új aszfaltfelületen. Ha a hőmérséklet megvan, akkor minden rendben, de hidegben egyáltalán nincs tapadás. Mégis jó napunk volt, 100 körnél is többet teljesítettünk és azt hiszem, az egyik etapom 35 körös volt.
A megbízhatóság is helyén volt, úgyhogy mindenki előtt le a kalappal. Jó volt magamat a a lista élén látni, de 2 fokos hőmérsékletben nem sokat tanultunk."
Reggel nem erőltette meg magát a 2007-es világbajnok, Kimi Räikkönen, de az ebédszünethez közelítve ő is elért 59 kört a délelőtt során. Sokáig csak a mezőny végén kullogott, majd gyorsulni kezdett és lágy gumikkal ideiglenesen vezetett is. Később Ricciardo és Bottas közepesekkel is vissza tudta venni a vezetést.
Nagyon pozitívan alakult az első barcelonai délelőttünk, hiszen mindent elvégeztünk, amit terveztünk.
Az elsődleges feladatunk az aerodinamikai adatok gyűjtése volt, ezért állandó sebességgel haladtam. Néhány rajtgyakorlatot is elvégeztem, a tempóra viszont nem figyeltünk, még nem hajszoltam a W09-et a határai felé. Az autó általában jó érzetet ad, jól viselkedik. Eddig csak pozitívumokat tudok kiemelni a tavalyi autóhoz képest" – mondta Bottas.
A lágy gumik több csapatnál is előkerültek, sőt Alonso a szuperlágyakat is kipróbálta, de a baleset előtt és azután sem jutott velük messzire. Az istállók délelőtt a közepes keveréket részesítették előnyben, de az ebédszünet előtti rajtgyakorlatot a többség lágyakkal teljesítette.
Ahogy ez ilyenkor lenni szokott, több apró részlet is feltűnt az autókon. A Ferrari különböző diffúzorokat próbálgatott, a Renault és a Sauber reggel aerodinamikai méréseket végzett flow-viz festékkel és mérőkereketekkel, a Mercedes apró T-szárnyat villantott, a Williams pedig érdekes, bumeráng szárnyat épített az autójára. Alonso esetétől eltekintve komolyabb műszaki hiba nem hátráltatta a munkát.
Az egyetlen problémát az időjárás okozta
– összegzett Räikkönen. – Az első benyomásaim alapján az autó oké, de még túl korai ítélkezni róla, különösen a mai körülmények között. Ezeket a gumikat nem arra találták ki, hogy 8 fokban működjenek és ez mindenkinek gondot okozott. A mai munkánknak semmi köze sem volt a köridőkhöz, csak mentünk, állítgattunk egy kicsit, aztán próbáltuk megérteni az autó viselkedését, de nem úgy tűnik, hogy bármi baja lenne. Most próbálunk több kilométert gyűjteni."
Az már az ebédszünetben látszott, hogy a szerelőknek sok dolga lesz, mert három csapatnál is pilótát cseréltek. Lewis Hamilton folytatta a munkát a Mercedesnél, jött Szergej Szirotkin a Williamsnél, Nico Hülkenberg helyére pedig Carlos Sainz ülhetett. A spanyol pilóta kezdett a legkésőbb, de mindhármuknak rosszul jött az időbeosztás.
Ennek oka, hogy az egyébként sem kellemes időjárás délután tovább romlott: sűrű felhőréteg érkezett és bár az eső csak késő délután kezdett el esni, annyira lehűlt a pálya, hogy még a lágyabb gumikeverékekkel is szinte használhatatlannak bizonyult. Ennek köszönhetően a délutáni körszámok meg sem közelítették a délelőtti értékeket.
Három hónap kihagyás után nagyszerű visszaülni az autóba, de sajnos az időjárás miatt ma nem tudtam sok kört megtenni.
A pálya délután nagyon hideg volt, nehezünkre esett egyáltalán felmelegíteni az abroncsokat. Ilyen hőmérsékletek mellett a gumik nem igazán működnek, ezért nem igazán éreztem rá a vezetésre. Nem tudtam hajszolni az autót, mert olyan rosszak voltak a körülmények. Nem is tudok sokat mondani az autóról, mert nem sokáig vezettem, de elsőre jó visszajelzéseket adott" – összegzett Hamilton.
A McLaren eredetileg 500 kilométeres futásteljesítményt írt elő magának minden napra, ezt ma egyik istálló sem érte el. A legközelebb Daniel Ricciardo jutott, az ausztrál pilóta még az esőben is folytatta a tesztelést, először intermediate majd teljes esőgumikkal. Alonso is így tett, ezért a nap végére eljutott 51 körig, de ennek nagy része szinte haszontalan az autó optimalizálása szempontjából.
Nagy meglepetést okozott viszont a Toro Rosso-Honda, amit Alonso egyszer a pálya régi nyomvonalát használva előzött meg. Látható műszaki hiba nélkül futott az autó 93 kört Hartley-val a volán mögött, így a Red Bull és a Renault mögött a legtöbb kilométert a faenzaiak autója gyűjtötte. A Mercedes és a Ferrari nem igazán erőltette a délutánt, de így is összehoztak 83, illetve 80 kört.
A zord időjárás miatt több csapat is idő előtt véget vetett a tesztelésnek. A Haas és a Sauber hivatalosan is felhagyott a munkával az eső miatt, de 15:00 után a többiek is csak tapogatózni jártak ki az aszfaltcsíkra. Terjedni kezdett a pletyka, hogy ha az időjárás tovább romlik, esetleg péntekre is Barcelonában marad a mezőny, de ezt a pálya egyelőre nem erősítette meg.
„Furcsa nap volt – foglalta össze Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke. – Eleinte minden jól ment, aztán a pálya nagyon következetlen lett. Összeszedtük magunkat, teljesítettünk néhány kört, de mindenképpen többet szerettünk volna megtenni. Így is oké, tartjuk a tervünket. Az időjárási körülmények nagyon nehezek voltak, de ez mindenkinek adott volt. Az előrejelzés sem ígér sok jót. Örültünk volna, ha melegebb van és kevesebb a víz, de
mindent összevetve a tesztprogram egy részét elvégeztük. Pozitívnak kell maradnunk és reméljük, hogy jobb lesz az időjárás."
Hamilton mellett az újoncoknak sem kedvezett a rossz idő, ezért is végzett két orosz pilóta a mezőny végén. Nyikita Mazepin szerepeltetését a kicsúszás után nem erőltették a Force Indiánál még úgy sem, hogy gyorsan elkészültek a javítással, Szergej Szirotkin pedig már csak rossz pályaviszonyok közepette tesztelhette az autót.
Nem sok kört tettünk meg ma, de ez gyakran így van egy új autóval és amit teljesítettünk, az jónak tűnt.
Az autó hasonlít a tavalyihoz, de tényleg nagy lépéseket tett előre. Jól éreztem magam a glória alatt, de alacsonyabbra vettük az üléspozíciómat és a kilátás így is jó volt. A délután egy részét egy szenzorhiba megoldása miatt elvesztettük, aztán a romló időjárás miatt maradtunk a garázsban" – nyilatkozta Mazepin.
A mezőny kedden 9 órától folytatja a munkát Barcelonában, bár az időjárás előrejelzés nem sok jót ígér a pilótáknak. A Mercedes és a Renault holnap is beveti mindkét versenyzőjét, a Ferrarinál szolgálatba áll Sebastian Vettel, a Williamsnél Robert Kubica kapja a délelőttöt, a Red Bullnál pedig Max Verstappen ideje jön el. Érdekességnek ígérkezik a Sauber újonca, Charles Leclerc szereplése is.
Pilóta | Csapat | Modell | Köridő | Kül. | Kör | |
1. | Daniel Ricciardo | Red Bull | RB14 | 1:20.179 | 105 | |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | W09 | 1:20.349 | 0,170 | 58 |
3. | Kimi Räikkönen | Ferrari | SF-71H | 1:20.506 | 0,327 | 80 |
4. | Nico Hülkenberg | Renault | R.S.18 | 1:20.547 | 0,368 | 73 |
5. | Fernando Alonso | McLaren | MCL33 | 1:21.339 | 1,160 | 51 |
6. | Carlos Sainz Jr | Renault | R.S.18 | 1:22.168 | 1,989 | 26 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | W09 | 1:22.327 | 2,148 | 25 |
8. | Brendon Hartley | Toro Rosso | STR13 | 1:22.371 | 2,192 | 93 |
9. | Lance Stroll | Williams | FW41 | 1:22.452 | 2,273 | 46 |
10. | Romain Grosjean | Haas | VF-18 | 1:22.578 | 2,399 | 55 |
11. | Marcus Ericsson | Sauber | C37 | 1:23.408 | 3,229 | 63 |
12. | Nyikita Mazepin | Force India | VJM11 | 1:25.628 | 5,441 | 22 |
13. | Szergej Szirotkin | Williams | FW41 | 1:44.148 | 23,969 | 28 |
Kör | Táv (km) | |
Ferrari | 80 | 372,4 |
Force India | 22 | 102,41 |
Haas | 55 | 256,025 |
McLaren | 51 | 237,405 |
Mercedes | 83 | 386,365 |
Red Bull | 105 | 488,775 |
Renault | 99 | 460,845 |
Sauber | 63 | 293,265 |
Toro Rosso | 93 | 432,915 |
Williams | 74 | 344,47 |
Kör | Táv (km) | |
Ferrari | 198 | 921,69 |
Honda | 93 | 432,915 |
Mercedes | 176 | 819,28 |
Renault | 255 | 1187,025 |