Vettel jó rajttal nyert, Hamilton a 4. helyre verekedte fel magát Brazíliában

Események

Forma-1, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, Brazil Nagydíj dobogó
Ferrari's German driver Sebastian Vettel (C) kisses his trophy on the podium next to runner-up Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas (L) and third-place Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen, after winning the Brazilian Formula One Grand Prix, at the Interlagos circuit in Sao Paulo, Brazil, on November 12, 2017. / AFP PHOTO / Nelson ALMEIDA
Vágólapra másolva!
A Ferrari versenyzője a tempót higgadtan kontrollálva simán maga mögött tartotta Bottast, a világbajnok nagyot ment a bokszutcából indulva, bár a korai Safety Car sokat segített neki. A végén hiába próbálta megfosztani Räikkönent a 3. helytől.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül0 bejegyzés
Vettel idei 5. győzelmét aratta Brazíliában. Hamiltonnak már 9 van Forrás: AFP/Nelson Almeida

Sebastian Vettel a szezon vége előtt lélektanilag fontos győzelmet aratott, a Hungaroring óta először tornázva fel a Ferrarit a dobogó tetejére, amikor a Brazil Nagydíjon lerajtolta, aztán a Mercedes elé vágási kísérletét visszaverve a célig maga mögött is tartotta a pole-ból induló Valtteri Bottast. Ezzel 22 pontra növelte az előnyét vele szemben, jó eséllyel bebiztosítva a világbajnoki összetett 2. helyét. Az egyébként nem túl fordulatos versenyt csak a végén dobta fel Lewis Hamilton vágtája, aki a bokszutcából indulva óriásit hajrázott a szuperlágy gumikon, és kis híján megfosztotta Kimi Räikkönent a dobogó legalsó fokától.

A délután legérzelmesebb pillanatait azonban Felipe Massa köszönhetjük, aki ezúttal már tényleg az utolsó hazai F1-es futamát teljesítve rendesen megríkatta a brazil közönséget.

Még a dobogóra is felhívták, ahol honfitársa, Rubens Barrichello készített vele villáminterjút. „Ma nagyon elérzékenyültem miattatok. Köszönök mindent, amit együtt átéltünk, köszönöm, hogy mellettem álltatok! – mondta Massa, akinek a levezető kör alatt a kisfia is gratulált a rádióban. – Annak az energiának hála, amit itt éreztem, a lehető legjobb versenyt tudtam futni. Nagyon elégedett vagyok, kihoztam az autóból a maximumot."

Massának meg is kellett izzadnia azért, hogy megvédje az értékes 7. helyet Fernando Alonsótól. A McLaren ászát a rádióüzeneteiből kiindulva az egész verseny alatt kizárólag az érdekelte, hogy elkapja hajdani csapattársát, és az utolsó körökben rá is tapadt a Williamsre, de ahhoz hiányzott az erő a motorjából, hogy megelőzze a pályán. Ezért be kellett érnie a 8. hellyel, sőt az utolsó métereken még Sergio Pérez támadását is vissza kellett vernie. Nem csoda, hogy később újra odaszúrt a Hondának.

Massa a jó rajttal alapozta meg, hogy ő érhetett célba a B-liga győzteseként, a Ferrarik, a Mercedesek és a Red Bullok mögött. A lámpák kialvása után sikerült faképnél hagynia az előle induló Pérezt, Nico Hülkenberget és Carlos Sainzot, Alonso mellett pedig a 6. kör elején, a Safety Car-fázist követő újraindítást kihasználva húzott el. „Ez nagyon fontos volt, mert tudtam, hogy jobb lesz a tempója az enyémnél" – ismerte el.

Hamilton is a rajttal nyert sokat

Az élboly mögött több incidens is történt a verseny első másodperceiben.

Daniel Ricciardo a 2-es kanyar külső rázókövére sodródva összezárt Kevin Magnussennel, és ezzel szendvicsbe szorították Stoffel Vandoorne-t.

A hármas ütközésben a Haas és a McLaren végzetesen megsérült, a Red Bull viszont a csodával határosnak tűnő módon tovább tudott menni, és Ricciardo – aki a mezőny nagy részével ellentétben, de Hamiltonhoz hasonlóan nem a szuperlágy, hanem a lágy gumikon rajtolt – a 6. helyig jutott vele. Ezt azonban még a leintés után sem vehette biztosra, mivel a balesetet utólag vizsgálják ki a sportfelügyelők.

28 nagydíj óta tartó pályafutása során Ocon most először esett ki Forrás: AFP/Evaristo Sa

Néhány kanyarral később a Haas másik pilótája is bajba került: Romain Grosjean Esteban Oconnal kerék-kerék elleni párharcot folytatva megcsúszott, és közben kilökte a Force Indiát, amely nem is maradt versenyben. A francia manőverét 10 másodperces, az első kerékcseréje során letöltendő időbüntetéssel honorálták.

A két incidens miatt pályára küldték a Safety Cart, ami igazi áldás volt Hamilton számára.

Mivel ő az időmérőn elkövetett hibája és az azt követő hajtáslánc-elem cserék miatt a bokszból rajtolt, normális esetben több másodperces távolságból kellett volna a mezőny után erednie. Így azonban kimaradt a balhéból, és az újraindítás idejére már a 14. helyen állt, Lance Stroll és Pascal Wehrlein között. Stratégiailag is kedvező helyzetben volt, mert a lágy keverékű Pirellik voltak az autóján.

Ezt kihasználva sorban végigelőzgette a mezőnyt, és a 9. körben már pontszerző helyen állt. A 20. körben, Alonsót maga mögé utasítva feljött a 6. helyre, és mindössze 18 másodpercre volt az élen álló Vetteltől, a Mercedestől a rádión folyamatosan kérdezgetve a különbséget kettejük között. Mivel ő csak a 43. körben cserélt kereket, 15-16 körrel a szuperlágy gumikon startoló élboly után, és akkor a gyorsabb keverékre váltott, a végén rohamot indíthatott még a dobogóért is.

Hamilton Räikkönent már hiába kergette, kétszer el is fékezte magát mögött a célegyenes végén Forrás: AFP/Evaristo Sa

A 3. helyezett Räikkönent végül nem sikerült megelőznie, mert addigra túl sokat vett ki a gumijaiból, de a 4. hellyel is elégedett volt. Vettel két hete, Mexikóban ugyanerre tornázta fel magát a rajtnál történt ütközésük után. „Élveztem. A gokartos éveimre emlékeztetett, amikor eleinte szinte mindig hátulról startoltam – mondta Hamilton, aki Pérezzel különösen szép csatát vívott a 7. helyért.

Amikor az ember a legjobb akar lenni, hibáknak nincs helye, de néha óhatatlanul becsúsznak. Ez is hozzátartozik a fejlődéshez."

Hamilton végül csupán 5,5 másodperccel a győztes Vettel után szelte át a célvonalat, és a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff elismerte, hogy mivel új volt a motorja, maximális teljesítményen járathatta. Igaz, úgy vélte, Vettel csak kontrollálta a tempót, nem taposott ki mindent a Ferrariból – kivéve az utolsó köröket, amikor Hamilton már veszélyes távolságban volt tőle. „Akkor 1-es motorüzemmódba kapcsoltak, az az időmérőre való – mondta Wolff. – Szerintem a nyers tempó alapján ma Lewis volt a leggyorsabb, ezért megérdemelte volna a győzelmet, még ha Sebastian tartalékolt is."

Vettel lerajtolta Bottast

Akárcsak Hamilton, a két éllovas számára is a rajt bizonyult a verseny legsorsdöntőbb részének. Miután a Q3 végén 38 ezredmásodperces előnnyel megszerezte a pole pozíciót, Bottas hiába indult nagyjából egyszerre Vettellel, a kigyorsítás későbbi fázisában kipörögtek a kerekei, és így a Ferrari pilótája az első kanyarnál kifékezte őt, beerőszakolva az autóját a szűk résbe a belső íven.

Azt hiszem, Valtterinek még komolyabb gondjai voltak, úgyhogy belül megtámadhattam, amin szerintem egy kicsit meglepődött – magyarázta Vettel. – Ez kulcsfontosságú pillanat volt, az utána következő köröket pedig keményen megnyomtam. Mindent megtettem, hogy kiépítsek egy kis előnyt, és az élen kontrollálhassam a versenyt."

Vettel az első kanyarban bebújt Bottas mellé. Ezzel nyerte meg a versenyt Forrás: AFP/Nelson Almeida

Bottas azonban nem hagyta lerázni magát: a hátránya az első etapban 1,5-2 másodperc körül ingadozott. Ez ahhoz nem volt elég, hogy a DRS-sel megtámadja a Ferrarit, egy elé vágási kísérlethez viszont csábítóan kicsinek tűnt, és a Mercedes a 27. körben meg is próbálkozott vele. „Ez kissé elkeseredett kísérlet volt a részünkről. Tudtuk, hogy fél másodperc hiányzik, de muszáj volt csinálnunk valamit" – ismerte el Wolff.

A húzás kis híján bejött. Bottas a bokszból kifelé, a friss lágy gumikon gyorsabb volt a vártnál, így a következő körben kereket cserélő

Vettel csak azért tudott előtte maradni pár méterrel, mert a Ferrari szerelői 6 tizedmásodperccel hamarabb végeztek mercedeses kollégáiknál.

Bár a lágy gumik általában inkább a Mercedesnek kedveznek, a rövid, de a strapás interlagosi körben, a péntek délutánihoz hasonlóan tűzforró, 55-60 fokos aszfalton a szokásosnál kisebb volt a különbség a két keverék között. Ami azt illeti, Vettel a második etapban erősebbnek tűnt Bottashoz képest, mint az elsőben, és végig tartotta tőle a 2-3 másodperces távolságot.

„Nagy kár, hogy a rajtnál elvesztettük a vezetést. Utána hasonló volt a tempónk – vélte Bottas. – Igyekeztem nyomást gyakorolni Sebastianra, de nem lett eredménye."

Vettel a 47. alkalommal állhatott fel a dobogó tetejére F1-es pályafutása során, a Ferrari idei 5. nagydíjgyőzelmét aratva a csapatot az utóbbi két hónapban sújtó csapásokat követően, Räikkönen pedig a 7. dobogós helyét szerezte a szezonban. A finn végig erős tempót diktált: a táv nagy részében közelebb volt Bottashoz, mint Bottas Vettelhez, és a végén sem jött zavarba, amikor Hamilton a lágyabb gumikon megpróbálta megelőzni.

Verstappen kikönyörgött magának egy második kerékcserét Forrás: Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

A Red Bull ezúttal nem jelentett igazi veszélyt a Mercedesre és a Ferrarira. Verstappen eleinte közel maradt Räikkönenhez, de aztán hamar panaszkodni kezdett a gumik miatt, és végül egy második kerékcserét is kiimádkozott a csapatától, mivel pozíciót már úgysem vesztett vele, holott a többiek csak egyszer álltak meg a bokszban. A friss szuperlágy Pirelliken legalább a leggyorsabb kört megfuthatta.

„Ez volt a legjobb hely, amit ma elérhettünk. Az egyenesben rengeteg időt otthagytunk, ezt mindenki láthatta, amikor Lewis elhúzott mellettem – mondta Verstappen.

Az utolsó pontot a meggyőző teljesítményt nyújtó Nico Hülkenberg szerezte meg, aki maga mögött tartotta csapattársát, Carlos Sainzot, de ez előtte autózó Massa-Alonso-Pérez hármassal nem tudta tartani a lépést. A Renault ezzel egy ponttal közelebb került a konstruktőri tabellán előtte lévő Toro Rossóhoz egyetlen fordulóval a szezon vége előtt.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!