Max Verstappen erőből megnyerte az utolsó Malajziai Nagydíjat, röviddel a rajt után megelőzve a pole-ból rajtoló Lewis Hamiltont, aki azonban a 2. helyen befutva is újabb 6 ponttal növelte a világbajnoki előnyét Sebastian Vettellel szemben. A Ferrari versenyzője a szombati motorhibája miatt a mezőny végéről rajtolt, s bár felkapaszkodott a 4. helyre, Daniel Ricciardót nem sikerült megelőznie, mert a végén spórolnia kellett a benzinnel.
Kimi Räikkönennek pedig esélye sem volt pontokat rabolnia Hamiltontól, műszaki problémák miatt ugyanis el sem tudott indulni.
A verseny tragikusan kezdődött, és ugyanúgy végződött a Ferrari számára, amikor Vettel a leintést követően, már a levezető körben ütközött Lance Stroll-lal, és az autója ettől ripityára tört: akár a váltója is megsérülhetett, ami a jövő hétvégén, Szuzukában öt rajthelyes hátrasorolást vonhat maga után. A német kihúzódott az egyik kanyar külső ívére, de Stroll belső kamerájából – amit a futam alatt nem mutattak – látszott, hogy a Williams újonca szintén elkezdte jobbra kormányozni az autóját.
Kívülre mentem, hogy felszedjek egy kis gumit, de szerintem Lance nem figyelt, nem látta, hogy ott vagyok, és ő is ki akart húzódni ugyanoda"
– mondta kínjában nevetve Vettel, aki utána a Ferrari kormányát magával cipelve felült Pascal Wehrlein Sauberjére, és elfuvaroztatta magát a Parc Ferméig. Az egyébként magabiztos versenyzéssel a 8. helyen végző Stroll még szemlátomást kissé sokkhatás alatt állt a kamerák elé, és csak annyit jegyzett meg: „Én csupán lassan vissza akartam menni a bokszba. Borzasztóan furcsa incidens volt, egyikünk részéről sem szándékos."
A sportfelügyelők is így gondolták, ezért egyik félre sem szabtak ki semmilyen büntetést.
Bár a korábbi eső miatt a rajtrács páratlan oldala nedvesebbnek tűnt, Hamilton – kihasználva, hogy Räikkönen problémája miatt egyedül indulhatott az első sorból – a startnál simán megtartotta a vezetést, miközben Bottas az 5. kockából kilőve átvágott a pálya bal oldalára, és az első két kanyar vonalvezetéséből profitálva megelőzte Ricciardót.
Hamiltonnak a Q3-ban futott szenzációs körét leszámítva a Mercedes egész hétvégén lassabb volt a Ferrarinál és a Red Bullnál, ezért nem volt meglepetés, hogy a vb éllovasa nem tudta lerázni az üldözőjét. Amikor Verstappen a 4. körben elszánt támadást indított ellene, nem is védekezett ellene túl keményen.
El kellett döntenem, hogy mennyit kockáztassak. Neki semmi vesztenivalója nem volt, nekem annál több"
– ismerte el kissé letörve Hamilton, aki egyre jobban lemaradt a Red Bulltól, és 20. körben már 9 másodperccel járt Verstappen mögött. Az egyedüli mázlija az volt, hogy Ricciardo hosszú időre beragadt a sokkal lassabb Bottas mögé. Mire az ausztrál a 9. körben, egy több kanyaron át tartó csikicsukiban elment a Mercedes mellett, a hátránya már túl nagy volt Hamiltonhoz képest, semhogy behozhassa.
Ráadásul a Red Bull 3 körrel tovább kint hagyta Ricciardót a pályán, amivel további értékes másodperceket vesztett a 27. körben kereket cserélő vetélytársával szemben, és a végén már inkább Vettel ellen kellett védekeznie, ezért még jobban lemaradt. „A rajtnál úgy látszott, a Mercedes küszködik – mondta az ausztrál. – Bottast megpróbáltam mihamarabb levadászni, de ügyesen védekezett. Seb a végén nagyon gyorsan utolért, ezért azt hittem, na, most aztán nehéz dolgom lesz, végül azonban csak egy komoly támadást tudott indítani ellenem, utána leráztam."
Hamilton ennek is köszönhetően megtartotta a 2. helyet, de elsősorban nem a Verstappentől elszenvedett vereség miatt keseredett el, hanem azért, mert úgy érezte, több pontot kellett volna vernie Vettelre.
Ahhoz képest, hogy az utolsó helyről rajtolt, ez számunkra nem túl fényes eredmény. Nyernünk kellett volna
– jelentette ki. – Az adataink viszont azt mutatták, hogy a Ferrarinál 8, a Red Bullnál 5-6 tizeddel voltunk lassabbak. A második etap vége felé kicsit jobb formába lendültünk, bár szerintem Max addigra már csak őrizgette az előnyét. Az autónknak néhány kanyarban komoly gondjai voltak."
Ez a csapattársával szemben a Mercedes új aerodinamikai csomagját használó Bottas tempóján különösen meglátszott: ő 15 hellyel Vettel elől indult, az 50. körre, mindkettejük egyetlen kerékcseréjén túl mégis 23,5 másodperccel haladt mögötte. Vettel már a 24. körben utolérte Bottast, akit a Mercedes kint tartott a pályán, hogy akadályozza kicsit Hamilton ellenfelét, ám ez csupán pár körig sikerült neki, mert a Ferrari a helyzetet kihasználva, a 28. körben bevágott elé a bokszban.
„Ez semmiképpen nem olyan hétvége volt, mint vártuk. Azt hittük, gyorsak leszünk itt, de már pénteken láttuk, hogy valami nem stimmel – ismerte el Bottas. – Valószínűleg a hőmérséklettel akadt gondunk. Csapatként nem sikerült a körülményekhez igazítanunk az autót, és rá kell jönnünk arra is, én miért vagyok ennyire lassú. Az önbizalmam nincs épp az egekben..."
A csapat főnöke, Toto Wolff szintén nem volt elragadtatva a Malajziai Nagydíjon nyújtott teljesítményüktől, és elismerte, hogy a Ferrarit sújtó balszerencse nélkül Hamilton aligha végezhetett volna az 5. helynél előrébb.
Nagyon le vagyok törve. Nem nézhetjük úgy, hogy pontokat mentettünk, mert egyszerűen túl lassúak voltunk a hétvégén
– kesergett. – A Ferrarihoz képest fél percet vesztettünk a versenyen, és ha Max végig úgy nyomja, ahogy a csövön kifér, valószínűleg ő is fél percet vert volna ránk. Nem értjük, egy olyan autó, amely sok pályán szupergyors, hogyan melegítheti túl a gumikat ennyire."
Miután Verstappen megelőzte Hamiltont, vissza sem nézett többé, a győzelme egy pillanatra sem forgott igazi veszélyben. A siker a legjobbkor jött számára, hiszen az előző tizennégy verseny feléről kiesett, és a Force Indiá-s Sergio Pérezzel azonos pontszámmal állt az egyéni összetett 6. helyén
„Az autónkat kapásból jónak éreztem, és láttam, hogy Lewis küszködik a hátsó gumik tapadásával a kigyorsítások során. Igyekeztem minél jobban kiaknázni az akkumulátorban tárolt energiát, és neki a világbajnokság miatt természetesen több vesztenivalója van, mint nekem, ezért az 1-es kanyarnál megtámadtam. Utána kedvem szerint diktálhattam a tempót – magyarázta a 20. születésnapját szombaton ünneplő holland, aki elismerte, hogy elfáradt a szepangi hőségben. – Az autóm hihetetlenül ment, mindig fokozni tudtam az iramot, amikor kellett. Kemény verseny volt."
Miután Vettel szombaton már a Q1-ben kiesett a turbó légcsövének hibája miatt, ezért az utolsó helyről kellett rajtolnia – cserébe „ingyen" kapott egy ötödik belső égésű motort, turbót és MGU-H-t –, Räikkönenre még rosszabb pillanatban, a verseny előtt csapott le a végzet.
Már a rajtrácsra menet érezte, hogy nincs töltőnyomás, és a problémát nem tudták orvosolni a start előtt, sőt később sem, így az autója végleg a garázsban maradt.
Pedig ha talpon marad, további értékes pontoktól foszthatta volna meg Hamiltont. „Lehetetlen megmondani, hogy nyerhettem-e volna, de abban biztos vagyok, hogy nagyon-nagyon gyors autónk volt" – mutatott rá Räikkönen, akinek Malajzia után már matematikailag sem maradt esélye a vb-címre. A Ferrari szóvivője még a futam közben úgy nyilatkozott, az első vizsgálatok szerint a szombati és a vasárnapi hiba hasonló lehetett.
Räikkönen kiesése miatt Vettel a versenyen teljesen magára volt utalva, nem reménykedhetett a csapattársa segítségében. Akárcsak a Sauber párosa, az éllovasokkal ellentétben ő is a lágy Pirelliken vágott neki a futamnak, és a rajtnál azonnal javított két pozíciót. Az első kör alatt többet előzött, a végén pedig már a 13. helyen haladó Jolyon Palmert is maga mögé utasította. Röviddel később elment a másik Renault, Nico Hülkenbergé mellett, de aztán Fernando Alonso McLarenjén fennakadt pár körre.
Azt végül a 9. körben gyűrte le. A következő áldozata a 9. helyezett Kevin Magnussen volt, ám addigra már 25 másodperccel haladt Verstappen mögött. Vettelnek ezután jól jött ki a lépés, mert akit utolért, mindig pont kiállt előle a bokszba, úgyhogy a saját ritmusában haladhatott. A 13. körben, Stoffel Vandoorne kerékcseréjének köszönhetően már 6. volt, és Hamiltont figyelmeztették a rádión, hogy a végén akár rá is veszélyt jelenthet.
Ez végül nem történt így, amiben jelentős szerepe volt Ricciardónak. Vettel Sergio Pérezt a 21. körben a pályán előzte meg, Bottas elé pedig a bokszban vágott be, aztán a szuperlágy gumikat a második etapban jól menedzselve 14 másodperces hátrányt dolgozott le a 3. helyen álló Red Bullhoz képest.
A 49. körben, a célegyenes végén megtámadta Ricciardót, aki azonban határozottan rácsapta az ajtót az első kanyar előtt.
Vettel utána lelassított, és az utolsó köreit feltűnően gyenge tempóban teljesítette – a Red Bull mögött túlmelegedhetett a motorja, és valószínűleg a benzinnel is spórolnia kellett. „Szerintem borzasztóan gyors az autónk, a verseny nagy részében a miénk volt a legjobb – mondta. – Ha az élről rajtolunk, nyertünk volna."
Ehelyett a Ferrari Szingapúr után Malajziában is elszalasztotta a lehetőséget, hogy a Mercedes megingását kihasználva Vettel értékes pontokat hozzon Hamiltonon. A hátránya öt fordulóval a szezon vége előtt 34 pontra nőtt – ezt már borzasztóan nehéz lesz ledolgoznia, ha nem is lehetetlen.
A középmezőnyben ádáz küzdelem folyt, különösen az után, hogy néhány versenyző korai kerékcseréje mindenkit túl hosszú második etapra kényszerített. A B-liga meccséből Sergio Pérez került ki győztesen, aki egész héten vírusfertőzéssel küzdött, ezért előre tudta, hogy szenvedős délután vár rá. Végül 6. lett, alig 22 másodperccel lemaradva Bottastól.
„Ez kellemes eredmény, de először is muszáj volt eljutnom a célig, ami az állapotomat tekintve nem volt egyértelmű – ismerte el. – Az jelentette a kulcsot, hogy sokáig életben tudtuk tartani a gumikat."
Mögötte, már körhátrányban Stoffel Vandoorne végzett, aki ezúttal gyorsabbnak bizonyult McLaren-es csapattársánál, Alonsónál.
Eddig ez volt a legjobb F1-es versenyem
– lelkendezett. – Egész hétvégén bíztunk az autóban, erős volt a tempónk, a 7. helyről rajtolni remek eredmény volt. Azt gondoltuk, nehéz lesz magunk mögött tartani a Force Indiákat és a Williamseket, de végül csak Pérez tudott elénk kerülni."
Ebben az is szerepet játszott, hogy Esteban Ocon már a rajtnál összeütközött Felipe Massával, ezért rögtön ki kellett állnia a bokszba, és utána is meglehetősen kusza versenye volt. Massa olcsóbban megúszta, majd a bokszban bevágott a csapattársa, Stroll elé, aki azonban röviddel később visszaelőzte őt, épp, miközben Vandoorne visszatért a pályára a kerékcseréje után.
A Williams így 6 ponttal gazdagodott Szepangban, és ezzel egy kis lélegzethez jutott a konstruktőri tabellán mögötte lévő Toro Rossóval és Renault-val szemben, amelyek nem tudtak pontot szerezni vasárnap.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!