A Ferrarik defektje és Hamilton győzelme nyílttá tette a vb-t
2017. július 16. 13:38
Lewis Hamilton ellentmondást nem tűrően zsinórban negyedszer diadalmaskodott hazájában, és az örökranglistát vezető Jim Clarkot és Alain Prostot utolérve összességében ötödször nyerte meg a Brit Nagydíjat. Az igazi ajándékot azonban nem ez, hanem a Ferrarik balszerencséje jelentette számára, ami lehetővé tette, hogy egyetlen pontra megközelítse Sebastian Vettelt a világbajnoki tabellán.
Kimi Räikkönen és Vettel ugyanis 3, illetve 2 körrel a cél előtt defektet kapott, a Silverstone-ban a legnagyobb terhelést kapó balelső gumijuk szakadt szét.
Először a 2. helyet a szinte az utolsó pillanatig magabiztosan birtokló finn kárhoztathatta a sorsot.
"A balszerencse továbbra is üldöz. Nem robbant szét, de a bal első gumi futófelülete valamiért levált" - mondta a dobogón, ahova pont a csapattársát is sújtó csapás juttatta vissza. Nem érezte, hogy áthajtott volna valamilyen törmeléken, ami kivághatta az abroncsot. Vettelnél a hétvégi mintát folytatva ismét gyorsabb volt, és a defektjéig úgy nézett ki, a rajtbüntetés után felkapaszkodó Valtteri Bottas sem fogja utolérni a leintésig.
A 9. kockából induló finn néhány kör alatt áthámozta magát a középmezőny tagjain, a 7. körben már az 5. pozícióban, páholyból figyelte, ahogy előtte egymást aprítja Max Verstappen és Vettel. Mivel a lágy gumin rajtolt, a 32. körig várhatott a kerékcserével, és a szuperlágyakra váltva 11 kör alatt levadászta a hozzá képest fordított gumistratégián lévő Vettelt, aki addigra egy elévágással visszaszerezte – átmenetileg – a 3. helyet Verstappentől.
Vettel támadta és védte a 3. helyet
A küzdelmes versenyt futó Vettelnek így alapból a 4. hely nézett ki, mivel csapattársa és közé beékelődött egy másik autó, így a Ferrari ahhoz a megoldáshoz sem nyúlhatott, hogy egy helycserével Räikkönen elé emeljék és kicsit növeljék a pontjai számát.
Rögtön a rajtnál lépéshátrányba került, mert a túlmelegedő fékek akadályozták, Verstappen pedig rámenősen körbeautózta az első hosszabb egyenesre vezető kanyarnál. Ezzel Hamilton és Räikkönen egérutat nyert az első két helyen, 11-15 másodpercre elhúztak a Red Bull mögé beragadó Ferraritól a 18. körig, amely ekkor kerített sort egyetlen kerékcseréjére.
Verstappennek addig sikerült maga mögött tartania, a legvérmesebb próbálkozását is kőkeményen hárítva a Stowe és a Vale kanyarok között.
Tudtam, hogy jóval lassabb vagyok nála, de azért próbáltam előtte maradni. Mindent bevetettem, ami lehetséges"
- nyilatkozta Verstappen, de az elévágással szemben már tehetetlen volt. Miután Bottas is átugrotta, egyre jobban leszakadt a két élcsapat autóitól, bár Vettel defektjével az 50. körben végül ajándékba kapott egy pozíciót.
A német, aki a tervezett kerékcserék sorát megnyitotta, s ezáltal a leghosszabbra nyúlt a második etapja, nem gondolja, hogy necces stratégia áldozata lett volna. "Nem hiszem, hogy bárkit is hibáztatni kellene" - jelentette ki, rámutatva, hogy Räikkönen a 6 körrel frissebb abroncsokon ugyanúgy pórul járt.
Nála különösen rossz helyen, a bokszutcától távol dobta be a törülközőt a balelső gumi,
ezért visszaesett a 7. helyre, Verstappen, Daniel Ricciardo és Nico Hülkenberg mögé.
Bottasnak ésszel kellett sietnie
A verseny egyébként nehezen akart beindulni. A rajthoz készülődve Jolyon Palmer félrehúzódott hidraulikai probléma miatt, ezért szükség volt egy második felvezető körre, majd fél kör elteltével be kellett rendelni a Safety Cart a Toro Rossók ütközése miatt.
Carlos Sainz és Danyiil Kvjat fej-fej mellett érkeztek a gyors Maggots/Becketts kombinációba, a belső ívet birtokló orosz autója megingott, és nem tudta elkerülni az ütközést a csapattársával. Ő úgy érezte, Sainz kormányzott belé, a spanyol viszont a rádióban ironizálva úgy reagált: "Mondjátok meg Danynek, hogy szép munkát végzett..."
A páros piruett Sainz versenyének végét jelentette – két versennyel ezelőtt, Azerbajdzsánban szintén csapattársa mozdulata okozta a vesztét a rajtnál –, Kvjatnak pedig sérült autóval kellett folytatnia, a padlólemezének jobb oldalának a fele gyakorlatilag leszakadt.
A sportfelügyelők emellett bokszutcán áthajtásos büntetéssel sújtották, mert veszélyesen tért vissza a pályára.
Hamilton nem zökkent ki a ritmusból, győzelme egy percig sem forgott veszélyben, és 13 másodpercre leszakította Räikkönent, mielőtt a Ferrari defektet kapott. "Sikerült tartanom, majd apránként növelnem is a távolságot Kimitől. Végül egész tűrhető lett, és onnantól csak tartanom kellett" - mondta, és megemlítette, hogy a kivetítőn látott részleteket csapattársa versenyéből is.
Amely a kezdeti előzések után egy darabig eseménymentes volt, és akkor pörgött fel, amikor szabaddá vált előtte a pálya Verstappen és Vettel bokszkiállásával.
Csábító volt, hogy beszálljak a küzdelmükbe, de akkor sokat csúszkáltam volna, elfékeztem volna a kerekeket. Higgadtnak kellett maradnom, és várni a lehetőségemre
- ismerte el a Sky Sportsnak. - Amikor eljött az ideje, tövig nyomtam a gázt."
A frissebb és puhább gumikon a 44. körben előzte meg Vettelt, de a Räikkönennel szembeni 8 másodperces lemaradás ledolgozására már nem lett volna ideje, ezért elismerte, hogy némi szerencséje is volt.
Csapatfőnöke, Toto Wolff ugyanakkor dicsérte fegyelmezettségét: "Tudta, hogy milyen tartományban kell tartania a gumik hőmérsékletét, és amikor látta maga előtt Sebastiant, akkor sem lépte túl a határokat."
Ricciardónak is jutott a rivaldafényből
Ricciardo az utolsó előtti helyről indulva, tömérdek előzést bemutatva jött előre 5.-nek, miután megállt a Red Bullja az időmérőn. Így hogy mindegy volt, a csapat kapott az alkalmon, és a gyakorlatban alkalmazhatatlan büntetéseket is bevállalva beszerelt egy csomó új motorelemet is az autójába.
"Őrült verseny volt, végig csatáztam, szóval rettenetesen élveztem - mondta. -
Egy kicsit lopni kell abból az időből, amíg Lewis Hamiltont mutatják a közvetítésben, és én ezt tettem, igyekeztem a rivaldafénybe kerülni."
A mezőny többségéhez hasonlóan a szuperlágy keveréken rajtolt, amellyel egészen a 32. körig elment. Egy kicsúszással korábban rövid időre visszacsúszott sereghajtónak is, de a bokszkiállások kezdetéig visszaverekedte magát 10.-nek, aztán a Force Indiákat és Hülkenberg Renault-ját is lehagyta.
A német megelőzésében a segítségére volt, hogy a Renault motorereje csökkent, Hülkenberg azonban így sem volt csalódott. "6. lettem, ahogy Spanyolországban is, de ott mások balszerencséje is kellett. Ezt önerőből értük el - nyilatkozta. - Jó tempót diktáltunk, a csapat egész hétvégén kiváló munkát végzett."
A Force India versenyzői ismét láncot alkotva teljesítették a futamot, Sergio Pérez minimális távolságból kísérte Esteban Ocont egészen a célig. Az utolsó pont a williamses Felipe Massáé lett.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!