Hamilton nyert, ekkora Ferrari-Mercedes csatát még nem láttunk

Események

Forma-1, Spanyol Nagydíj, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, dobogó
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Spain, #5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari), #44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas F1 Team), 14.05.2017. | usage worldwide
Vágólapra másolva!
Jó rajtja után sokáig Vettel vezetett, de aztán értékes másodperceket bukott Bottas mögött, és Hamilton a lágyabb gumikon megelőzte. Räikkönen már a rajtnál ütközve kiesett, Bottas régi motorja elfüstölt a Spanyol Nagydíjon.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül0 bejegyzés
Hamilton-Vettel 2:2 Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Az utóbbi évek egyik legragyogóbb párharcát hozta a győzelemért a Ferrari és a Mercedes között a stratégiailag és a pályán is drámai, előzésekkel, koccanásokkal, kiesésekkel fűszerezett Spanyol Nagydíj. Végül, karrierje során 55. alkalommal, Lewis Hamilton állhatott fel a dobogó tetejére, miután 29 körön át életben tartotta a lágy gumijait, a Ferrari viszont eltaktikázta magát, ráadásul Sebastian Vettel időt vesztett Valtteri Bottas mögött és egy Virtuális Safety Car-fázissal is.

Az idei világbajnokság vasárnap gyakorlatilag kétszereplősre szűkült,

Kimi Räikkönen ugyanis már a rajtnál ütközve, Bottas pedig 39 kör után, motorhibával kiesett a 3. helyről. Míg Hamilton 6 pontra faragta le a hátrányát Vettelhez képest, az ő lemaradásuk 55 illetve 35 pontra nőtt a csapattársukhoz képest, ezért akkor is fogynak az esélyeik, ha még hátra van 14 verseny. A Mercedes főnöke, Toto Wolff azonban a leintés után azt ígérte, egyelőre nem kárhoztatják a másodhegedűs szerepére Bottast, aki legutóbb, Szocsiban nyerni tudott. „Még soha nem hoztunk ilyen döntést ennyire korán – mondta Wolff.

Räikkönen sorsa akkor teljesedett be, amikor az első kanyarban kívülről majdnem sikerült kifékeznie Bottast, aki azonban megcsúszott a rázókövön, és nekilökte a Ferrarit a még szélesebb íven forduló Max Verstappen Red Bulljának. Räikkönen és Bottas autója végzetesen megsérül, míg Bottas folytatni tudta a küzdelmet. „Én voltam belül. Kimi kívülről támadott, úgyhogy megpróbáltam nagy tempót vinni a kanyarba. Nem szándékosan ütköztünk, kár érte, pláne, hogy az ő versenyük ott véget is ért" – mondta bűnbánóan Bottas.

Verstappen közvetlenül senkit nem hibáztatott a baleset miatt, amely szerinte egyszerűen csak balszerencsés volt. „Kívülről próbálkoztam, és ha Valtteri nem koccan neki Kiminek, el is fértünk volna, így azonban nekem lökte az autóját" – magyarázta.

Räikkönen és Verstappen már a rajtnál kiesett Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Az incidensnek ugyanakkor volt jó oldala is, mert megágyazott az év egyik legcukibb jelenetének. A tévében is mutattak a lelátón egy ferraris ruhában lévő kisfiút, a francia Thomast, aki az anyukája ölében ülve elpityeredett Räikkönen kiesését látva. Szem nem maradt szárazon, amikor a Ferrari később bevitte Thomast a paddockba, és a finn versenyző vigasztalásul maga adta rá a baseball-sapkáját, nyilván feledhetetlen perceket szerezve kis rajongójának.

A Ferrarik villámrajtot vettek

Érdekes módon a pálya poros oldaláról induló piros autók jobban lőttek ki a piros lámpák kialvása után, mint a Mercedesek. Vettelnek – talán az új, Mercedes által ihletett kuplungkar segítségével is – simán sikerült lerajtolnia Hamiltont, bár mindketten úgy érezték, egy kicsit kipörögtek a kerekeik.

Utána úgy tűnt, a Ferrarinak még mindig jobb a versenytempója: Vettel alig 3 kör alatt 2,7 másodpercre növelte az előnyét.

Ám mint utóbb kiderült, ez csak egy kiélezett macska-egér harc nyitánya volt. Hamilton eleinte arra panaszkodott a rádión, hogy nehezen tudja tartani a lépést a vetélytársával, és a különbség hosszú körökön át csak 1-2 tizeddel ingadozott közöttük. A gyors kanyarokkal tűzdelt barcelonai pálya az új autókkal rendesen megizzasztotta a pilótákat, Hamilton hallhatóan lihegve vette a levegőt a rádiós beszélgetések során, amire a korábbi években nem igazán akadt példa. „Ez kemény verseny volt – ismerte el a brit, miután a díjátadó ceremónia előtt kimerülten roskadt le egy székre az öltözőben. – A nyakam rendben van, de majdnem 2 kilót fogytam a futam alatt..."

Vettel a verseny elején rögtön meglépett Hamiltontól Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Hamilton nem hiába izzadt. Bár az élcsapatok első kerékcseréjét csak a 20. kör tájékára várták, mivel Vettel előnye alig 2 másodperc volt, a Ferrari már a 14. körben behívta őt a bokszba. A Mercedest irányító Toto Wolff elárulta, hogy ha a riválisuk nem vállalja be ezt a lépést, akkor bevállalták volna ők. „Tudták, hogy eléjük vághatunk, mert közel tudtunk maradni hozzájuk – mutatott rá. – Ha ők nem teszik meg, megtettük volna mi."

Így viszont a Mercedes még várt 8 kört, aztán a második etapra a közepes keverékű gumikat adta Hamiltonnak, míg a Ferrari egyelőre maradt a lágyaknál.

Ez már előrejelezte, hogy a párharcuk a hajrában fog eldőlni, amikor Vettel lesz kénytelen használni a közepes Pirelliket, Hamilton pedig a körönként kb. 2 másodperccel gyorsabb lágyakon próbálhat meg vadászni rá.

Az első kerékcseréje után Vettel nem teketóriázott, gyorsan megelőzte a 3. helyen még régi gumikon autózó Daniel Ricciardót, és az újakon körönként 1,5-2 másodpercet vert Hamiltonra, aki átmenetileg megörökölte tőle a vezetést. Ám pont a 22. körben, amikor az ellenfele is beállt a bokszba, Vettel fennakadt Bottas Mercedesén. Ez döntő pillanat volt, mert kb. 4 másodpercet vesztett az időközben új gumikra váltó Hamiltonhoz képest, mire sikerült elmennie a lassabb Mercedes mellett.

Az előzés azonban a verseny, sőt az egész szezon egyik legszebb pillanata volt:

Vettel a célegyenesben, egy hirtelen mozdulattal átverte Bottast, aztán egy agresszív mozdulattal bevágott mellé az első kanyar előtt, visszaszerezve a vezetést a 25. körben.

Mivel ő a lágy, Hamilton pedig a közepes gumikon volt, Vettel újra elkezdett meglépni. A Mercedes hiába sürgette a versenyzőjét a rádión, hogy csökkentenie kellene a különbséget, ez Hamiltonnak nem sikerült, olyannyira, hogy a 34. körben már 8,6 másodpercre rúgott a hátránya. „Az első etapban közel tudtam maradni Sebhez, de a másodikban, a közepeseken küszködtem vele" – ismerte el.

A Mercedes stratégiája bevált Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Ekkor azonban kapóra jött neki egy Safety Car-fázis, amelyet azért rendeltek el, mert Stoffel Vandoorne védekezés közben nekiment Felipe Massának (amúgy begyűjtve egy 3 helyes büntetést a Monacói Nagydíjra). Hamilton így kisebb időveszteséggel cserélhetett másodszor kereket, megszabadulva a közepes Pirelliktől. A Ferrari gyorsan reagált, és a következő körben behívta a bokszba Vettelt, mivel azonban ő még nem használta a keményebb keveréket, muszáj volt arra váltania.

Ez eleve hátrányos helyzetbe hozta őt, de meglepve tapasztalta, hogy a VSC miatt hirtelen elvesztett a 8 másodperces előnye is: a még hideg gumikon centikkel Hamilton mellé hajtott ki a bokszból.

A Mercedes ásza természetesen habozás nélkül lecsapott a lehetőségre, de Vettel keményen védekezett belül, és a két autó egy pillanatra összeért.

„Úgy éreztem, odaértem mellé, csak elfogyott előlem a pálya – mondta Hamilton, aki leszorult a rázókőre. – Nem baj, a versenyzésnek ilyennek kell lennie, ezen nem szabad változtatni."

A sportfelügyelők, ahogy a többi esetben, az enyhébb ítélkezés jegyében egyik felet sem büntették meg, de a két világbajnoki rivális a sajtótájékoztatón – igaz, vigyorogva – kicsit beszólt egymásnak a koccanás miatt.

  • Hamilton: Én adtam neked helyet.
  • Vettel: Én is neked!
  • Hamilton: Hát, nem igazán... Nagyon közel voltunk!
  • Vettel: Lehet, de mindketten itt vagyunk.
  • Hamilton: Ja, csak épp kevésen múlt...

Vettel egyelőre elöl maradt, az ugyanolyan állapotú használt gumikon azonban vesztett helyzetben volt, és Hamilton 7 körrel később, a DRS segítségével átvette tőle a vezetést. A Ferrari azt remélte, a lágy gumik nem fogják bírni az autóján a leintésig, így Vettel a finisben visszatámadhatja őt, de csalódniuk kellett: Hamilton ezúttal életben tudta tartani a Pirelliket, olyannyira, hogy a 64. körben futotta meg velük a leggyorsabb kört.

Vettel az utolsó percekben elkezdett visszazárkózni a Mercedeshez, csakhogy megint vesztett 1,5 másodpercet Massa lekörözésével, és végül 3,5-tel világbajnoki riválisa mögött szelte át a célvonalat. Később tagadta, hogy a Ferrari eltaktikázta magát.

– jelentette ki. – Lewis mögöttünk haladt, ezért neki nem volt vesztenivalója, nyugodtan megpróbálkozhatott valami mással. A végén nem használódtak el a gumijai, pedig azt vártuk."

Bottas szombaton visszakapta az első négy versenyen használt motorját, az adta be a kulcsot az autójában Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Hamilton, aki 2:2-re egyenlített ki Vettellel az idei győzelmek számát tekintve, méltatta a vetélytársát. „Ez kimerítő verseny volt, és ő fantasztikusan vezetett. Megtiszteltetés egy ilyen csodálatos ellenféllel küzdeni – mondta, míg Vettel később kissé visszafogottabban megjegyezte, hogy „nem vagyunk a legjobb barátok, a karakterünk is nagyon eltérő, de összeköt minket a versenyzés szeretete."

Bár a Mercedes barcelonai fejlesztései körül a hétvégén óriási volt a felhajtás, és a jelek szerint be is váltak, javítva a W08 gumikezelési tulajdonságain, a Ferrari így sem tűnt lassabbnak a versenyen. Toto Wolff szerint a tanulság az, hogy „egy egész szezonon át tartó fegyverkezési verseny vár ránk. Mi most elég nagy lépést tettünk előre, hiszen közelről tudtuk követni Sebastian autóját, ami eddig a gyenge pontunknak számított."

A többiek a kanyarban sincsenek

Míg az élen Vettel és Hamilton parádés párharcot folytatott a győzelemért, Daniel Ricciardo megszerezte idei első dobogós helyezését, ehhez azonban Räikkönen, Bottas és valószínűleg Verstappen kiesésére is szüksége volt.

A Red Bull nagy dirrel-durral beharangozott fejlesztései ellenére 76 másodperccel Hamilton mögött ért célba,

azaz körönként több mint egy másodperccel bizonyult lassabbnak nála.

A Force India az idén eddig az összes versenyen mindkét autójával pontot szerzett Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

A Red Bull előnye a konstruktőri tabellán ráadásul 19 pontra csökkent a Force Indiával szemben, amely Sergio Pérez és Esteban Ocon 4-5. helyének köszönhetően csak a Mercedesnél szerzett kevesebb pontot Barcelonában. Pérez zsinórban a 15. alkalommal végzett a legjobb tíz között, alig 1 ponttal van Verstappen mögött, és az idén még Ocon sem maradt pont nélkül. „Folyamatosan, minden versenyen maximálisan kihasználjuk a lehetőségeinket, kimaradunk a balhékból, és az autónk is megbízhatóan megy" – magyarázta a Force India sikerének titkát a francia.

A Toro Rosso szintén dupla pontszerzést könyvelhetett el vasárnap. Danyiil Kvjat 9. helye különösen nagy bravúr annak fényében, hogy az utolsó előtti helyről rajtolt; úgy sikerült javítania 10 pozíciót, hogy a startnál használt közepes gumikat már az 1. kör végén lecserélte, és a táv maradékát két szett lágy Pirellivel tette meg.

A Williams viszont betlizett, ezért visszaesett a konstruktőri 6. helyre,

miután Lance Stroll végig lassú volt, Felipe Massa pedig a rajtot követően összekoccant Fernando Alonsóval, közben defektet kapott, és a bokszban még az orrkúpját is ki kellett cserélni, ráadásul a sérült darabot alig tudták leszedni az autójáról.

Alonso esélyei is ekkor szálltak el a 7. hely megtartására, és végül 2 kör hátrányban csak 12. lett, mégsem volt túl csalódott. „Ez a hétvége összességében pozitív volt számunkra, eljutottunk a célig. Remélhetőleg nagy lépést tettünk előre a megbízhatóság terén, és a tegnapi köröm is jól sikerült – emlékeztetett. – Holnap reggel 9-kor már Indianapolisban kell lennem, úgyhogy most elég bonyolult lesz a logisztika!"

Wehrlein 6 értékes pontot szerzett a Saubernek Forrás: DPPI/Florent Gooden

A Spanyol Nagydíj egyik legkiemelkedőbb teljesítménye azonban minden bizonnyal Pascal Wehrleiné volt, aki a 7. helyen ért célba, megszerezve a Sauber idei első pontjait, csak kapott egy 5 másodperces büntetést, mert a bóját balról kerülve hajtott be a bokszba, így a 8. helyen rangsorolták. A titka az volt, hogy – a mezőnyből egyedüliként – egyetlen kerékcserével fejezte be a futamot, csak féltávnál cserélve le a lágy gumikat.

„Ez nagyszerű verseny volt, nem is lehetnék boldogabb – mondta. – A stratégiánk nagyszerűen működött, és a végén nagyon igyekeznem kellett, hogy az 5 másodperces büntetésemmel együtt is (Carlos) Sainz előtt maradjak.

Így már a McLaren az egyetlen csapat, amely pont nélkül áll. Nekik épp a következő versenyen, a lóerőkre kevésbé érzékeny Monacóban kínálkozik a legjobb esélyük egy jó eredményre, Alonsót azonban nélkülözniük kell majd, mert ő inkább az Indy 500-on áll rajthoz, és Jenson Button ugrik be a helyére.