Bottas bírta idegekkel, Hamilton eltűnt a süllyesztőben

Események

Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas, Orosz Nagydíj, Chandon pezsgő
Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas (R) celebrates on the podium next to second placed Ferrari's German driver Sebastian Vettel after the Formula One Russian Grand Prix at the Sochi Autodrom circuit in Sochi on April 30, 2017. / AFP PHOTO / Alexander NEMENOV
Vágólapra másolva!
A Ferrari egy ügyes taktikai húzással a végén újra játékba hozta Vettelt, aki azonban már hiába üldözte a villámrajttal korai lépéselőnyt szerző Bottast. A finn első F1-es győzelmét aratta az Orosz Nagydíjon, Hamilton hátránya az összetettben 13 pontra nőtt.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül66 bejegyzés

A 27 éves Valtteri Bottas pályafutása 81. futamán, az Orosz Nagydíjon bebiztosította első F1-es győzelmét a Mercedesszel, a jó rajttal megszerzett 1. helyét higgadtan megőrizve a verseny utolsó 18 körében is, amikor az ügyes stratégiai húzással újra játékba hozott Sebastian Vettel mindent megtett, hogy levadássza őt.

Bottas pályafutása első győzelmét aratta Szocsiban, feledtetve a bahreini csalódást - katt a galériához! Forrás: AFP/Alexander Nemenov

Kimi Räikkönen is erős tempót diktált, így az idén először felállhatott a dobogóra, az autója túlmelegedésével kezdettől fogva küszködő Lewis Hamilton viszont nem tudta tartani a lépést az élhármassal. A csapattársához képest 36 másodperces hátrányban, csak a 4. helyen ért célba, így az összetettben már 13 ponttal van a listavezető Vettel mögött.

Bár előzést szinte egyáltalán nem láttunk, az Orosz Nagydíj az élen zajló hajszának köszönhetően az utolsó pillanatig izgalmas volt.

Késői kerékcseréje után Vettel 4,7 másodperccel Bottas mögött folytatta a versenyt, de a szuperlágy gumikon keményen rálépett a gázra, és az utolsó körökben párszor a DRS-t is használhatta a Mercedes megtámadásához. Némelyik lekörözés jó alkalmat kínált neki, hogy még nagyobb nyomás alá helyezze Bottast, akinek azonban a legutolsó körben volt williamses csapattársa, Felipe Massa is besegített egy kicsit: míg őt simán elengedte, Vettelt feltartotta a gyors 3-as kanyarban, majdnem összeütközve vele.

– mondta a Ferrari pilótája, aki dühösen be is intett Massának. – Azt hittem, ott kihasználhatok egy lehetőséget, de nem tudtam biztosan, Felipe Massa mire készül, és végül én húztam a rövidebbet. Sebaj, nem számít. Szívből gratulálok Valtterinek, ez az ő napja." Massa úgy érezte, nem csinált semmi rosszat. „Berádiózott? De hát úgyis mindig panaszkodik, nem? – nyilatkozta ártatlan mosollyal Vettelről. – A 4-es kanyar előtt leléptem a gázról, hogy elengedjem, de ott nem akart bebújni mellém."

Vettel mindent megtett, hogy elkapja Bottast, de hiába - katt a galériához! Forrás: AFP/Alexander Nemenov

Vettelnek akkor már úgysem volt sok esélye megelőzni Bottast, aki Massa mögött ügyesen helyezkedett az utolsó előtti kör végén, hogy a célegyenesben, ahol a legsebezhetőbb lett volna, a lekörözésnek köszönhetően ő is felcsaphassa a hátsó szárnyát. Vettel végül alig 6 tizedmásodperccel utána szelte át a célvonalat.

– ismerte el Bottas. – Ez az egész kicsit szürreálisnak tűnik. Remélhetőleg sok ilyen lesz még! Ami a személyes teljesítményemet illeti, ez mindenképpen életem egyik legjobb versenye volt. Az önbizalmam nagyon meg fog nőni tőle. Mindig tudtam, hogy képes vagyok ilyen eredményekre, ha a körülmények megfelelőek, de akkor is jó érzés, hogy ez ma bebizonyosodott."

A rajtnál dőlt el minden

A rajt nem alakult zökkenőmentesen.

Először el is kellett halasztani, mert Fernando Alonso McLaren Hondája a hibrid rendszer hibája miatt ezúttal már a felvezető körben lerobbant.

„Rögtön éreztem, hogy a motor nem húz rendesen – mondta a csalódott spanyol, aki a bokszbejárattól sétált vissza a garázsba. – A rádión megkértek, hogy a kormányon állítsak át pár dolgot, próbáljam életre kelteni az ERS-t, de ez nem sikerült, és az autóm végül meg is állt."

Palmer és Grosjean már az 1. körben elbúcsúzott a versenytől - katt a galériához! Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Miután a mezőny végre útnak eredhetett, a 2-es kanyarban, ahol az első komoly féktáv van, Jolyon Palmer és Romain Grosjean összeütközött, mindketten azonnal ki is estek. Egymást hibáztatták a történtekért, és az egész hétvégén peches Palmer úgy vélte, szendvicsbe szorult egy Sauber és a Haas között, amelyet ezért szorított rá a belső rázókőre.

Bottas számára viszont tökéletesen alakult a rajt, és pontosan ezzel alapozta meg a győzelmét.

Egy kicsit jobban is indult Vettelnél, aztán a Mercedes Q3-akban is használt erősebb motorprogramjából profitálva elhúzott mellette a 2-es kanyarig tartó, hosszú padlógázos szakaszon, rögtön átvéve a vezetést. „A szélárnyék segített. Szocsiban valószínűleg a 3. helyről a legjobb rajtolni" – mutatott rá a Mercedes főnöke, Toto Wolff.

A 4. helyről startoló Hamilton majdnem eljátszotta ugyanezt Kimi Räikkönennel, de beszorult a Ferrari és Max Verstappen fantasztikusan rajtoló Red Bullja közé, aztán az első féktávon pont Vettel mögött volt, ezért kénytelen volt a vetélytársánál hamarabb lassítani. Röviddel ezután elkezdett az autója túlmelegedésére panaszkodni a rádión, amely egyébként a Mercedes szerint nemcsak neki, hanem Bottasnak is gondot okozott.

Nem ez volt az egyetlen probléma: Wolff azt mondta, Hamiltonnak a gumikat sem sikerült a megfelelő hőmérsékleti ablakban tartania – éppúgy, mint Bottasnak az előző versenyen, Bahreinben, ahol emiatt ő volt sokkal lassabb, és kétszer el is kellett engednie a csapattársát. Most visszavágott az akkori csalódásért.

– ismerte el Hamilton. – Nekem már az első pár kör után eldőlt a sorsom. Tudjuk, mi volt a túlmelegedés oka, a következő versenyre megoldjuk."

Hamilton végig túlmelegedésre panaszkodott, bár ez a probléma a csapattársát is érintette - katt a galériához! Forrás: AFP/Alexander Nemenov

Wolff szerint Hamilton azért szedett össze fél perces lemaradást, mert a verseny második felében nem volt értelme erőlködnie. „Egy Safety Carban reménykedtünk – árulta el. – Csak az adott volna esélyt rá, hogy megkaparintsuk a 3. helyet, mert Kimi észbontó tempót diktált."

Ami azt illeti, Räikkönen meg is futotta a verseny leggyorsabb körét, amúgy végig 3. volt. „Kicsit döcögősen kezdődött számomra ez a szezon. Nem ideálisan, de ezen a hétvégén előreléptem, bár így is csak harmadik lettem – mondta. – Tovább fogok igyekezni. A győzelemhez minden apró részletnek stimmelnie kell."

Räikkönen akkor került legközelebb a 2. helyhez, amikor Vettel a 35. körben alig 2,4 másodperccel előtte hajtott ki a bokszból. A Ferrari ezúttal nem próbálkozott elé vágással, mert ehhez Bottas a verseny elején túl nagy előnyre tett szert: folyamatosan húzott el Vetteltől, akinek a lemaradása 20 kör után már 5,6 másodperc volt. Ezután fordult a kocka, és a különbség a lekörözések során 2,5 másodpercre csökkent kettejük között, mire a Mercedes a 27. körben behívta a bokszba az élen álló pilótáját.

- ismerte el Vettel.

Mivel Szocsiban alig koptak a gumik, és az új szuperlágyak ekkor még nem voltak lényegesen gyorsabbak a használt ultralágyaknál, a Ferrari további 7 körig kint hagyta Vettelt a pályán. Így nem vesztett számottevő időt Bottassszal szemben, az utolsó 18 körben viszont frissebb gumikon próbálhatta levadászni az ellenfelét. Bottas bírta a nyomást, csak egyszer remegett meg a lába: a 39. körben elfékezte magát a 13-as kanyarnál, így Vettel 2 másodpercre megközelítette.

Vettel a rajtnál elvesztette a pole-t, aztán az első etap elején nem tudta tartani a lépést Bottasszal - katt a galériához! Forrás: AFP/Alexander Nemenov

„Az utolsó tíz körben arra kértem a csapatot, hogy ne zavarjanak a rádión, legyen csend, és kicsit úgy érezhessem magam, mintha otthon lennék" – mondta Bottas, aki a győzelme révén 10 pontra közelítette meg Hamiltont az összetettben.

Vettel végül kénytelen volt beérni a 2. hellyel, mivel azonban az első számú világbajnoki riválisa csak 4. lett, nem lehetett túl csalódott.

A Ferrari főnöke, Maurizio Arrivabene a verseny után a garázson át megpróbált elmenekülni a Sky Sports stábja elől, de amikor mégis elkapták, zavartan vigyorogva azzal mentette ki magát, hogy nem rosszkedvében akarta mellőzni őket, csak nagyon kell pisilnie. „Ezt a futamot rajtnál buktuk el, de a végén megmutattuk, hogy az autónk ma is borzasztóan gyors volt – jelentette ki. – Az idei nagyon izgalmas világbajnokság lesz!"

A Red Bull sehol nem volt

A harmadik erőt jelentő Red Bull közben a senki földjén töltötte az Orosz Nagydíjat. Mármint az egyetlen talpon maradt versenyzője, Max Verstappen, Daniel Ricciardo ugyanis már 5 kör után kiesett, mert kigyulladt a jobb hátsó fékje. Verstappen, aki egy óriási rajttal feltornázta magát az 5. helyre, végig ott is maradt, és mivel Massa nem jelentett rá fenyegetést a Williamsszel, sem előre, sem hátra nem kellett különösebben figyelnie.

Bottastól 60 másodpercet kapott az 52 kör alatt – a Red Bullnak minden reménye a Barcelonában bevetésre kerülő új autójában van.

Verstappen megint nagyot rajtolt, megelőzte Ricciardót és Massát is - katt a galériához! Forrás: 2017 Getty Images/Mark Thompson

Az idén a kiegyensúlyozottság szobrának tűnő Massa, akit a Williams a nyugdíjból rángatott vissza Bottas helyére, simán tartotta a pozícióját a Force Indiák előtt, mígnem lassú defekt miatt egy második, nem tervezett kerékcserére kényszerült, amikor már csak 10 kör volt hátra. Ezzel visszaesett a 9. helyre. „Pedig a 6. a zsebemben volt. Majdnem 8 másodperccel vezettem Checo előtt, és sokkal gyorsabban is mehettem volna – állította, szólva pár kedves szót volt csapattársáról, Bottasról is. – Megérdemelte a győzelmet, szerintem az emberek eddig nem ismerték el eléggé a tehetségét. Még sokra fogja vinni."

Massa közvetlenül Nico Hülkenberg mögött ért célba, aki csak a 40. körben, az összes versenyző közül az utolsóként szabadult meg a rajtnál használt ultralágy Pirelliktől. Addig a 6. helyen haladt, s bár az új szett szuperlágy gumin visszazárkózott Esteban Oconhoz, megelőzni már nem tudta a fiatal franciát.

A Force India zsinórban negyedszer is kettős pontszerzést könyvelhetett el,

és Ocon is örült neki, hogy elmozdult végre a 10. helyről, ahová az eddigi jegye szólt. „Nagyon elégedett vagyok, kihasználtunk minden lehetőséget – mondta a 6. helyet Massától megöröklő Sergio Pérez. – A csapat fantasztikus munkát végzett a stratégiával. Itt nagyon könnyű belekeveredni valamilyen incidensbe, de sikerült kimaradnom belőlük."

Az F1-es világbajnokság két hét múlva, a Spanyol Nagydíjjal folytatódik.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!