Kimi Räikkönen volt a leggyorsabb az Orosz Nagydíj pénteki szabadedzésén, miután a 90 perces tréning derekán 45 ezredmásodperccel jobb kört futott, mint honfitársa, a Mercedesnél versenyző Valtteri Bottas. Ketten kiemelkedtek a mezőnyből, hiszen a 3. helyezett Lewis Hamilton már több, mint fél másodperces hátrányban van hozzájuk képest.
A két finn már korábban is megvívott Szocsiban, dobogóért is küzdöttek, és össze is ütköztek, ezúttal viszont egyelőre csak a pénteki edzéselsőségért küzdöttek egymással. Sokáig úgy tűnt, hogy Bottas tempójára nem lesz ellenszer, főleg akkor, amikor a többieknél korábban feltették az Ezüstnyílra a piros jelzésű szuperlágy abroncsokat, amikkel egy ideig faképnél hagyta a mezőnyt.
Az edzés korai szakaszában Bottas mindhárom szektorban a leggyorsabb volt, és egyelőre magabiztosabban szerepel, mint a kétszeres oroszországi győztes csapattársa, Hamilton. A brit pilóta többször is elfékezte magát, levágta a pályát és egyszer a bukótérben meg is pördült, de az autója nem volt veszélyben. Bottas is kicsúszott, közel került a falhoz is, de szintén megúszta baj nélkül.
A Mercedes a többiektől eltérő taktikát követett, először lágy gumikkal kezdtek, majd gyorsan szuperlágyakra váltottak, az edzés végén viszont ismét lágy gumikkal próbálkoztak.
A Ferrari, és a mezőny többi része ezzel szemben viszonylag sokáig kitartott a lágyak mellett, elsősorban azért, mert a pálya eleinte még nagyon poros volt, és egészen vasárnapig várható, hogy folyamatosan javul majd az állapota. Amikor viszont felkerült a szuperlágy gumi, Räikkönen is felgyorsult, és az általa elért 1:36.074-es körre egyelőre nem volt válasza a Mercedesnek.
A 2007-es világbajnok az edzés elején vibrációra panaszkodott, majd a szuperlággyal időmérőt szimulált, és egy rövid etap alkalmával érte el a legjobbját. 20 perccel a vége előtt kiszállt a Ferrariból, és bár később visszatért, a csúcsdöntés már elmaradt, sőt Carlos Sainzot is feltartotta, aki ezt káromkodva nyugtázta a rádión.
Vettelnek közben nem jött ki a lépés a szuperlágyakkal, és alaposan elmaradt csapattársa tempójától, sőt az első és a hátsó gumik hőmérsékletével küszködő Max Verstappen is megelőzte őt,
így végül csak az 5. helyet érte el Daniel Ricciardo előtt, akinek autóján szintén sokáig dolgoztak a szerelők, a Sky Sports szerint az első futómű átállítása miatt.
A négyszeres világbajnok autója láthatóan idegesen viselkedett a csúszós pályán.
Vettel többször is megcsúszott a kanyarokban, egyszer meg is pördült, és bár a legjobb körét – a mezőny többi tagjához hasonlóan – szuperlágyakkal érte el, teljesítményében mindenképpen van még tartalék, de ez valószínűleg igaz a Mercedesekre is, mert ők még az edzés elején érték el a legjobb eredményeiket.
Két váratlan esemény zavarta meg kissé az egyébként ragyogó időjárás közepette megrendezett tréninget: a Renault-nál Nico Hülkenberg helyén vendégeskedő Szergej Szirotkin alig néhány kör után kénytelen volt félreállni az autójával, és bár a motorja járt, a sportbírók nem tudták kivárni, hogy honfitársuk ismét el tudjon indulni, és letolták az autót a pályáról.
Az edzés második felében pár percig a piros zászlók is előkerültek,
mert Esteban Ocon autójáról leszakadt a motort eltakaró karosszériaelem a cápauszonnyal együtt, és látványosan kirepült a pályáról, szerencsére pont nem a nézőtér felé. Egy kisebb darab az aszfalton maradt, Vettel ezt észre is vette, és gyorsan lefújták az edzést, de így is csak pár perces kiesés történt.
Az élmezőny mögött ezúttal a Force India és a Williams pilótái osztoztak a képzeletbeli pontszerző helyeken, Sergio Pérez rutinos ellenfelét, Felipe Massát előzte meg, a fiatalabb csapattársaik küzdelmében viszont ezúttal Lance Stroll állt jobban Oconnál.
Komolyabb műszaki hiba sem hátráltatta az edzést, így a McLaren folytathatta a tesztelést, a Haas pedig próbálgathatta a hétvégére beszerelt Carbone Industries fékeket, amelyek lassításkor látványosan ontják magukból a fékport, ellentétben az összes többi autóval.
A mezőny az idei trendeket folytatva már most sokkal gyorsabb volt a tavalyi állapotnál, hiszen a 2016-os első szabadedzésen Nico Rosberg 1:38.127-et ért el a Mercedesszel, Räikkönen ennél bő 2 másodperccel már most jobbat futott.