Vettel ügyes stratégiával lazán verte a Mercedest

Események

auto-prix Horizontal
Ferrari's German driver Sebastian Vettel (2nd L) sprays champagne as he celebrates his victory with runner-up Mercedes' British driver Lewis Hamilton (C-behind), third-placed Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas (R) and Ferrari's trackside engineering team member Luigi Fraboni (L) on the podium at the end of the Australian Grand Prix in Melbourne on March 26, 2017. / AFP PHOTO / SAEED KHAN / --IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE--
Vágólapra másolva!
Kezdettől fogva gyorsabbnak tűnt Hamiltonnál, és miután a Mercedes pislogott előbb, 6 körrel később kereket cserélve az élre került az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon. A Mercedes a Ferrari tempójával sem tudott mit kezdeni, Räikkönen viszont alaposan lemaradt.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül
60 bejegyzés

Sebastian Vettel fölényes és fontos győzelemmel indította a Forma-1 2017-es szezonját az Ausztrál Nagydíjon, amelyen a Ferrari nemcsak a stratégiával járt túl a Mercedes eszén, hanem gyorsabbnak is tűnt nála. Valtteri Bottas első versenye a címvédő istállónál kicsit vontatottan kezdődött, de végül közvetlenül Lewis Hamilton mögött fejeződött be, míg Kimi Räikkönen a csapattársától lemaradva 22 másodperces hátránnyal lett 4, miután Max Verstappen elől is menekülnie kellett.

Vettel pályafutása 43. győzelmét aratta vasárnap - katt a galériához! Forrás: AFP/Saeed Khan

Az új autókkal futott első verseny ugyanakkor rögtön rávilágított a szabálymódosítások árnyoldalaira is. Igaz, hogy az Albert Parkban mindig nehéz volt előzni – tavaly is csak 26 helycserét láttunk, az egyik legkevesebbet a szezonban –, de a megerősített aerodinamika miatt most különösen annak tűnt. Akadt pár látványos jelenet, mint amikor Esteban Ocon és Nico Hülkenberg sztereóban hagyta ott Fernando Alonsót, és más pályákon kicsit jobb lehet a helyzet, ám az szinte biztos, hogy az idén az elmúlt évekhez képest kevesebb előzés lesz.

„(Danyiil) Kvjat elég helyet hagyott nekem, de érezni lehet, hogy mennyivel szélesebbek az autók" – mondta Sergio Pérez, aki később Carlos Sainzcal össze is koccant egy előzés közben. Bottas hozzátette: „Az a baj, hogy pár másodperces hátrányból már a tapadás nagy része elveszik, nagyobb mint eddig."

Az a félelem is beigazolódott, hogy a szabálymódosítások széthúzhatják a mezőnyt:

a középmezőny elején, a 6. helyen végző Felipe Massa 57 kör alatt 83 másodpercet kapott Vetteltől, aki mögötte mindenkit lekörözött, a Williams versenyzője mögött befutó Pérez pedig további 26 másodperccel később ért célba. Ezek a különbségek csak lassan fognak csökkenni, ahogy beérnek a fejlesztések.

Egyébként a teszteken kialakult kép tükröződött vissza a futamon is. A Red Bull a senki földjén volt, jócskán lemaradva a Ferraritól és a Mercedestől, ráadásul Daniel Ricciardo napja már a rajtrácsra menet rémálomba fordult, amikor a váltója egy szenzorhiba miatt beragadt. Pedig azt a Q3-ban történt balesete miatt a verseny előtt kicserélték, így azonban csak a bokszból, eleve 2 körös hátrányból vágott neki a távnak, aztán 26 kör után ki is esett.

„Az a pozitívum, hogy ennek az egésznek vége, és végre hazamehetek – nyilatkozta szomorúan, ezúttal a védjegyévé vált széles mosoly nélkül. – A lavina már tegnap elindult. Most nyilván csalódott vagyok, de holnapra túlleszek rajta. Azt hiszem, végül az üzemanyagellátással adódott gond. Erőt merítek abból, hogy Max egész jó tempót diktált."

A Forma-1 új korszaka egyébként is sok kieséssel kezdődött: összesen heten adták fel a versenyt, mindannyian műszaki probléma következtében.

Többen – Kevin Magnussen és Fernando Alonso – a felfüggesztés hibája miatt, aminek akár a megnövekedett terhelés is lehetett az oka. A szombati időmérőn egyes kanyarokban a 8 g-t is elérte a maximális oldalgyorsulás.

A Mercedes pislog előbb

Bár a pilótáknak az idéntől már teljesen manuálisan kell rajtolniuk, és a kuplungkar lineárisan működik, ez némi meglepetésre senkinek nem okozott komolyabb gondot. Vettel egy pillanatra beragadt, de sikerült megtartania a 2. helyet, és az élmezőnyben csak Felipe Massának sikerült javítania egy helyet, amikor elment Romain Grosjean mellett.

A rajtnál mindenki simán eljött, Hamilton megtartott a vezetést - katt a galériához! Forrás: AFP/Saeed Khan

Hamilton simán megtartotta a vezetést, de már az első körökben látszott, hogy meg fog gyűlni a baja Vettellel, akit nem tudott lerázni. A csapattársaiktól hamar elhúztak, 10 kör után már 5 másodperc előnyük volt Bottasszal és Räikkönennel szemben, ám a Ferrari egyre közelebb került az élen álló Mercedeshez. „Közelről követve csökken a leszorítóerő, és csúszkálnak a gumik, Sebastian mégis mögöttünk tudott maradni. Ebből is látszik, hogy a Ferrari ma gyorsabb volt nálunk" – vélte a címvédő csapat főnöke, Toto Wolff.

A 17. körben Vettel már egy másodpercen belül volt Hamiltonhoz képest, akit ezért behívtak a bokszba egy új szett lágy gumiért.

– ismerte el Wolff. Pontosan ez történt: Hamilton a Red Bull mögé tért vissza, és hiába sürgették a rádión, annak ellenére sem tudta megelőzni, hogy újabb – igaz, két fokozattal keményebb – gumikon volt.

A Ferrarinál ezt látva ellenálltak a kísértésnek, és hidegvérűen kint hagyták a pályán Vettelt további 6 körig. Ez azért válhatott be, mert az idei Pirellik végre jól bírják a strapát, így Vettel még 20 kör után is egyéni legjobb időket ért el az ultralágyakkal, amelyeken rajtolt. A Ferrari tökéletesen időzített: pont akkor, a 23. körben cserélték le a kereket a német versenyző autóján, amikor néhány kritikus méterrel Verstappen és az őt üldöző Hamilton elé hajthatott ki a bokszból.

A Ferrarinak már égető szüksége volt erre a győzelemre - katt a galériához! Forrás: AFP/William West

A Mercedesnél számítottak rá, hogy az elévágás hátrányos lehet, de Niki Lauda szerint nem követtek el stratégiai hibát, mert a Ferrari gyorsabb volt náluk, ezért Vettel mindenképpen eléjük került volna a kerékcserék egyetlen fordulója során. Ráadásul Hamilton, aki már néhány kör után panaszkodni kezdett a gumikra, nem halaszthatta tovább a kiállását. „Főleg az első etapban, az ultralágyakon voltak hihetetlenül gyorsak – mondta a Ferrariról.

Talán a beállítások miatt, úgyhogy azokon még csiszolnunk kell."

„Mindig sejtettük, hogy tűrhető tempónk van, és készültünk az elévágásra, de végül Lewis állt ki előbb, aztán feltartották, így az utóvágás kínálta magát – magyarázta a Ferrari vezető versenymérnöke, Jock Clear. – Seb nagyon rálépett a gázra, amikor Lewis kiállt, hátha gondjai lesznek a gumik bemelegítésével."

Hamilton már a verseny elején sem tudott elhúzni Vetteltől - katt a galériához! Forrás: AFP/Paul Crock

A többi éllovashoz hasonlóan a második etapjára Vettel is a lágy gumikra váltott, és mivel Hamilton még mindig Verstappen mögött küszködött, lazán elvitorlázott a távolba. Mire a Red Bull egyetlen talpon maradt versenyzője a 25. körben kiállt a bokszba, az élen haladó Ferrari előnye már 6 másodperc volt, és a táv fennmaradó részében Vettel láthatóan csak Hamilton tempójához igazodva, könnyedén kontrollálta a különbséget, amely egy ponton 10 másodpercnél is nagyobb volt közöttük.

Clear azonban úgy vélte, sem a Ferrari, sem a Mercedes valódi gyorsaságára nem derült fény az Albert Parkban.

„Eleinte Lewis menedzselte a tempót, mert ez volt a helyes, a végén viszont Seb – mondta. – Tényleg nem tudnám megmondani, melyik volt a gyorsabb autó ma. Itt annyira nehéz előzni, hogy Sebnek nem volt értelme túlságosan nyomnia Lewis mögött, de Lewis sem nyomta teljes gázzal, ezért egyikünk tempójára sem derült igazán fény."

Vettel a 2015-ös Szingapúri Nagydíj után tért vissza a dobogó tetejére. Látszott rajta, hogy madarat lehet fogatni vele, a világbajnoki esélyekről azonban szerinte még korai beszélni.

– mondta később. – Mindenki számára nagy megkönnyebbülés ez a szép győzelem. Az elmúlt hónapok kemények voltak, de leszegett fejjel dolgoztunk. Ez a csapat szempontjából óriási eredmény a tavalyi megpróbáltatások után."

Tartottak a gumiktól

Wolff elismerte, hogy a csapatok még féltek kissé az ismeretlen Pirelliktől. „Azt a célt elértük, hogy a gumik tovább tartanak, és keményebben lehet nyomni velük, ami talán kicsit félrevezetett minket. Valószínűleg jobban is meghajthattuk volna őket" – vallotta be. Nico Hülkenberg és Danyiil Kvjat kivételével, akinek az autójában a pneumatikus rendszert kellett feltölteni, a várakozásoknak megfelelően mindenki egyetlen kerékcserével jutott el a célig. A második etapra a legtöbben óvatosságból a lágy keveréket választották, Verstappen és Massa viszont a szuperlágyat, és az is jól bírta a megpróbáltatásokat.

Räikkönennek a rajtnál és a második etap vége felé is menekülnie keltett Verstappen elől - katt a galériához! Forrás: AFP/William West

Verstappen majdnem 10 másodperccel volt Räikkönen mögött, amikor a kiállását követően visszatért a pályára, de a hátrányát az 50. körig lefaragta szűk 2 másodpercre, mielőtt a finn a hajrában rálépett a gázra, megfutva a verseny leggyorsabb körét is. „Verstappen miatt nem aggódtam túlzottan, mert tudtam, hogy itt mennyire nehéz előzni. A 4. hely távolról sem tragédia – jelentette ki Räikkönen, aki főleg az első etapban maradt le Vetteltől. – Itt minden az időmérőn és a rajton múlik, ma azonban az ultralágy gumikon ugyanúgy küszködtem, mint tegnap. A lágy gumikon már jobb volt az autónk."

Verstappen meglepődött, hogy tartani tudta a lépést Räikkönennel, és úgy érezte, a Red Bull a versenyen sokkal jobban működött, mint az időmérőn

– igaz, még így is csaknem fél perccel Vettel után ért célba.

A Ferrariéhoz hasonlóan kezdetben a Mercedes háziversenye is egyoldalúnak tűnt. Az első 15 körben Bottas 8 másodpercet kapott Hamiltontól, a második etapban, a lágy gumikon viszont fordult a kocka, és 2 másodpercen belül megközelítette a csapattársát, hogy végül közvetlenül mögötte intsék le. „Kicsit jobbra számítottam, de ez elfogadható kezdet – mondta a finn. – A nagy kérdőjel számomra az első etap, amikor nem voltam elég gyors, az ultralágyakon túlságosan csúszkáltam. Ahogy átváltottunk a lágyakra, minden rendben ment, rögtön keményebben tudtam nyomni a gázt, és sokkal jobban élveztem a vezetést."

A középmezőnyben fordulatosabb volt a küzdelem

Eközben az élkvintett mögött Felipe Massa egyedül, senkitől nem fenyegetve haladt a 6. hely felé.

– viccelődött. – Tudtuk, hogy a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull gyorsabb nálunk. A verseny jól ment, a rajtnál sikerült megelőznöm Grosjeant, ami fontos volt, mert gőzöm sincs, a szombati körét honnan rángatta elő. Utána végig magányosan vezettem, kontrollálva a tempót."

Grosjean nem jutott messzire, az új Ferrari motor, amelyet a Haas annyira dicsért az előszezonban, ugyanis már 14 kör után megadta magát, míg csapattársát, Magnussent – aki az első körben nekiment Marcus Ericsson Sauberjének – később a felfüggesztés hibája vonta ki a forgalomból. Ketten, Jolyon Palmer és az újonc Lance Stroll pedig fékproblémák miatt estek ki.

Magnussen az első körben megcsúszott, és megtorpedózta Ericsson Sauberjét - katt a galériához! Forrás: AFP/Paul Crock

Az utolsó négy pontszerző helyet a Force India és a Toro Rosso foglalta el. Carlos Sainz mindössze 1,2 másodperccel Pérez mögött ért célba, holott előzőleg Kvjat tűnt esélyesebbnek rá, hogy a szuperlágy gumikon levadássza a Force Indiát. Az eltérő stratégiára való tekintettel Sainz előre is engedte őt, csakhogy 8 körrel a leintés előtt ki kellett állnia a bokszba feltölteni a pneumatikát, amivel visszakerült a csapattársa mögé.

Mögötte Esteban Ocon egy látványos előzéssel biztosította be F1-es pályafutása első pontját, amikor az 52. körben kivágott Alonso McLarenje mögül. A spanyol versenyző némi meglepetésre egészen addig pontszerző helyen haladt, de akkor az autója a futómű hibája miatt elkezdett balra húzni, és ő úgy vélte, egyébként is csak a körülményeknek köszönhetően találta magát annyira elöl.

Ricciardo és Grosjean kiesése miatt örököltük meg a 10. helyet – mondta nem túl optimistán. – Ma az eddigi legjobb versenyeim egyikét futottam. Nagyon kellett spórolnom a benzinnel, ami jelentősen hátráltatott, mégis tartani tudtam a pozíciómat."

Stoffel Vandoorne a másik McLarennel eljutott a célig, igaz, a legutolsó helyen, 14,5 másodperccel lemaradva még a Sauber újoncától, Antonio Giovinazzitól is, aki az időmérőhöz hasonlóan a versenyen is szép munkát végzett.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!