Hamilton nyert, dráma Vettel és a Red Bullok között Mexikóban

Események

Forma-1, Mexikói Nagydíj, rajt
MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 30: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 WO7 Mercedes PU106C Hybrid turbo locks a wheel under braking into turn one ahead of Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer Nico Rosberg of Germany driving the (6) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 WO7 Mercedes PU106C Hybrid turbo, Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer and the rest of the field at the startduring the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 30, 2016 in Mexico City, Mexico. Mark Thompson/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Rosberg hozta a kötelező 2. helyet, miután visszaverte Verstappen támadását, aki már a dobogóra készült, de 5 másodperces büntetést kapott, mert a pálya levágásával maradt Vettel előtt, akit utólag szintén megbüntettek. Az eseménytelen verseny botrányos hajrával zárult.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül60 bejegyzés

A világbajnoki sakkjátszmában Lewis Hamilton és Nico Rosberg is megtette a maga kötelező lépését a Mexikói Nagydíjon, így két versennyel a szezon vége előtt továbbra is a németnek áll a zászló, aki csapattársa mögött a 2. helyen futott be. A Mercedesnél az ismert problémák és a Red Bull szuperlágy gumis nyitóetapja miatt tartottak a rajttól, de az első kanyarkombinációból az ő autóik jöttek ki az első két helyen.

Igaz, nem a versenyíven: Hamilton senkitől sem zavartatva, magától rohant le a fűre a féktáv elvétése után, Rosberget viszont a merészen támadó Max Verstappen szorította le. A sportfelügyelők vizsgálták a történteket, de nem szabtak ki büntetést, ahogy a mezőny végén bekövetkező karambol miatt sem. Ott Esteban Gutiérrez pöccintette meg Pascal Wehrleint, aki kiforgatta Marcus Ericssont, hármójuk közül azonban a szendvics tölteléke, a Manor pilótája járt legrosszabbul, mert kitört a balelső kereke. Carlos Sainzot ellenben 5 másodperces időbüntetéssel sújtották, amiért leszorította Fernando Alonsót –

a spanyol a füvön mesterien bűvészkedve tartotta egyenesben az autóját, elkerülve a megpördülést.

Wehrlein csak az első kanyarig jutott, de nem ő tehetett a balesetről Forrás: AFP/Yuri Cortez

Mivel a Red Bull nem tudta kamatoztatni a legjobban tapadó gumikat a rajtnál, úgy tűnt, hogy a Mercedest nem lehet elkapni. Verstappen szerencsére nem így gondolta, körökön át rajta csüngött Rosbergen, és a német 20. körben megejtett első, egyben egyetlen bokszkiállása után is fokozatosan eltüntette 4 másodperces hátrányát a közepes gumin.

Támadási közelségbe a lekörözöttek sűrűjében, az 50. körben tudott kerülni, és ahogy várni lehetett, nem féltette magát: a 4-es kanyarnál távolról berepült Rosberg mellé – valahogy úgy, mint Daniel Ricciardo Monzában Valtteri Bottas ellen –, de nem tudott rendesen elfordulni. Innentől fordult rosszra a versenye: leszakadt a Mercedestől, s közben utolérte a frissebb gumikon hajrázó Sebastian Vettel és Ricciardo.

Rosberg sokáig nem tudta leszakítani Verstappent Forrás: AFP/Yuri Cortez

A 68. körben hibázott a célegyenes végén, kicsúszott, de megtartotta a 3. helyet, és a leintésig megvédte. Legalábbis azt hitte, a sportfelügyelők ugyanis gyors tanácskozással

5 másodperces büntetést róttak ki még a dobogós ceremónia előtt,

amiért előnyt szerzett a pálya levágásával, így két helyet bukott. "Ez nevetséges - vélte. - Nagyjából ugyanaz történt, mint ami Lewisszal az első körben. Ő rengeteget nyert ezzel, és Nico is profitált (a kanyar levágásából)."

Ricciardo is büntetésekért hisztizik

A két előrébb ugró versenyző közül csak Vettel tűnt valamennyire vidámnak, pedig amíg az FIA vizsgálata tartott, még iszonyatosan dühös volt. Az utolsó körökben őrjöngve káromkodott Verstappen manővere miatt, még Charlie Whiting versenyigazgatót is elküldte melegebb éghajlatra, és a Ferrari csapatfőnökének kellett erélyesen rászólnia, hogy csituljon (ettől hallhatóan lehiggadt kissé). A hollandnak pedig a mutatóujjának csóválásával üzent a célvonalt átszelve.

Vettelnél elszakadt a cérna Forrás: PEDRO PARDO/Pedro Pardo

"Durván fogalmaztam - ismerte el utólag. - De tombolt bennem az adrenalin. Megérthetik, hogy bekattantam." Verstappen ugyanakkor, nyilván miután tudomást szerzett a rádiós ordibálásáról, keményen beszólt Vettelnek:

Vettel a futam elején beragadt a jobban rajtoló Felipe Massa mögé, akit csak a bokszkiállását követően tudott lehagyni. A Ferrari sajátos taktikát követve a 32. körig kint tartotta a németet a lágy gumin, 12 körön át megörvendeztetve az 1. hellyel, így Hülkenberget is átugrotta. Mivel Kimi Räikkönen másodjára is kiállt még egy szett közepes gumiért, Vettel a 4. helyre került, de az 50. körtől figyelnie kellett a Ricciardóról érkező hírekre, mert az ausztrál ekkor megkapta a lágy keveréket, s rohamosan elkezdte fogyasztani 18 másodperces hátrányát.

Ezzel rátolta Vettelt Verstappenre, amiből kialakult a verseny végi kalamajka. De nem Verstappen kanyarlevágása volt az egyetlen megmozdulás, ami vitát kavart: Vettel a 70. körben nagyon keményen védekezett Ricciardo ellen a 4-es kanyar féktávján, amiért utólag az ő idejéhez is hozzáírtak 10 másodpercet, és visszacsúszott az 5. helyre.

- magyarázta Vettel. Szerinte elég helyet hagyott vetélytársának, aki nem értett egyet vele.

A rajt utáni pillanatok Forrás: AFP/2016 Getty Images/Mark Thompson

"Nem érdemli meg, hogy a dobogón álljon. Azt csinálta, amire mindig panaszkodik, mozgott a féktávon - mondta a végül a 3. helyen kihirdetett Ricciardo. - Láttam, hogy az egyenes felénél védekezik, ezért kívülre mentem. Aztán feladta, belülre húzódtam, de rám csukta az ajtót féktávon. Állóra fékeztem a kerekeim, hogy elkerüljem az ütközést. Ez bosszantó." Hamiltonnak szintén büntetést követel a rajt utáni kanyarlevágásért. "Hibázott, és meg kellene fizetnie az árát."

Hamilton versenye csak látszólag volt sima

A stratégiák, részben az időmérőből eredően, nem voltak teljesen egyhangúak. A Red Bull szinte rögtön haditervet váltott, kihasználva, hogy az első 3 körre – a Wehrlein-féle baleset utáni rendrakás idejére – beküldték a Safety Cart, és megszabadították a 4. Hülkenberg mögé eső Ricciardót a problémás szuperlágy keveréktől. Az ausztrálnak át kellett hámoznia magát gyengébb autókon, de átmenetileg sikerült visszakerülnie Verstappen elé, majd elengedte, és ezután kiállt egy második bokszkiállásra.

A Mercedesek és Verstappen egyetlen kerékcserével oldották meg a távot. Hamiltonnak nem kellett tartania az elévágástól, mert 10 kör alatt közel 4 másodperces előnyt épített ki, és később sem jelentettek rá fenyegetést.

Mégis azt mondja, hogy az első etapjában aggódott.

Hamiltont nem tudták megszorongatni Forrás: PEDRO PARDO/Pedro Pardo

"Az egyik kereket annyira szétfékeztem, hogy az első 17 körben az agyam is rázkódott. Aggódtam a futómű miatt is" - árulta el a Sky Sportsnak. Emellett a kipufogógáz hőmérséklete is nyugtalanítóan felszökött, és elismerte, hogy az austini futamhoz hasonlóan aggódva figyelte a motor minden egyes rezdülését.

Rosberg pedig amiatt volt feszült, hogy Verstappen nekikoccant az első kanyarnál. "Elég komoly ütést kapott az autó, azt hittem, hogy szét fog esni. Örülök, hogy egyben maradt" - mondta. Hamilton végig gyorsabb volt nála a hétvégén, ezért a 2. helynek is örül. A hátralévő két futamon elég megismételnie ezt az eredményt a vb-címhez.

Bánkódhat a Sauber

A kiosztott pontokért az öt legjobb csapat versenyzői állhatnak sorban a kasszánál. Ezt leginkább a Sauber bánhatja, mert Ericsson csendben a 11. helyen ért célba az ütközését követően, és ha csak egyetlen pilóta kiesett volna előle, meglenne csapatának az idei első pontja.

Az első 3 körben szükség volt a Safety Car-ra Forrás: AFP/Pedro Pardo

De nem így történt. A 6. helyen Kimi Räikkönen érkezett be, miután frissebb gumikra váltva felfalta Hülkenberget, aki meg is pördült az előzés során. "Én nem éreztem semmit - mondta Räikkönen.

"A rajtom nem sikerült rosszul, utána minden rendben zajlott, de a bokszkiállásom után szenvedtem a közepes gumin." A maradék pontokon a Force India és a Williams osztozott, előbbi 1 egységgel hizlalta előnyét a tabellán. "Ez rendben van annak tükrében, hogy az utolsó három pálya közül ez volt a legkedvezőbb a Williams számára" - értékelt Hülkenberg.

Sergio Pérez már nem volt ennyire boldog, mert valószínűleg le tudná rajzolni emlékezetből a Williams hátsó szárnyának minden részletét, annyit látta Bottasét és Massáét. Bottast az első etapban, a brazilt meg a kerékcseréje után üldözte közvetlen közelről, mindhiába. "Az egész futamon képtelen voltam mit tenni, feltartottak - sopánkodott. - Előzetesen egyetlen autót nem akartunk magunk elé, mégpedig egy Williamst."

Azok ugyanis 370 km/ó feletti csúcssebességet repesztettek a célegyenesben,

ezért Péreznek alig kínálkozott esélye az előzésre. A 26. körben bevetődött Massa mellé, de túlcsúszott a kanyaron, és nem tudta megtartani a pozíciót.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!