Hamilton nyert, Ricciardo hiába rajtolta le Rosberget

Események

Forma-1, USA Nagydíj, rajt
Vágólapra másolva!
A Red Bull majdnem bekavart a világbajnoki párharcba, Ricciardo végül pont Verstappen kiesése miatt nem tudott Rosberg előtt maradni. A Red Bull és a Ferrari is bénázott a bokszban az USA Nagydíj alatt.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül45 bejegyzés
A rajtnál Ricciardo kihasználta a szuperlágy gumik előnyét Forrás: AFP/2016 Getty Images/Lars Baron

Lewis Hamilton pályafutásának 50. győzelmét aratta a nem túl fordulatos USA Nagydíjon, így már csak egyre van az örökranglista 2. helyezettjétől, Alain Prosttól. A háromszoros világbajnok 26 pontra csökkentette a hátrányát az összetettben a csapattársával, Nico Rosberggel szemben, aki ugyanakkor szintén elégedett lehet az eredményével, hiszen a hátralévő versenyeken elég a 2. helyeket hoznia ahhoz, hogy ő nyerje meg az idei vb-t. Daniel Ricciardo kis híján beférkőzött a két rivális közé, amiben ironikus módon az akadályozta meg, hogy a másik Red Bull, Max Verstappené lerobbanása miatt elrendelt Virtuális Safety Car-fázis közben a Mercedesek a normálisnál kisebb időveszteséggel tudtak kereket cserélni.

Ezúttal az egész élmezőny jól indult el, de Ricciardo a várakozásoknak megfelelően kihasználta, hogy a szuperlágy gumikon vágott neki a versenynek, és az első kanyarban beszúrt Rosberg mellé, aki kívül próbált befordulni, hátha így meg tudja támadni Hamiltont a következő egyenesben.

– mondta Rosberg.

Ehelyett visszaesett a 3. helyre, a Red Bull mögé, miközben hátrébb a Mercedesekhez hasonlóan a lágy gumikon startoló Verstappen vesztett egy pozíciót Kimi Räikkönennel szemben. „A terv az volt, hogy elkapjuk mindkét Mercedest, és Nicót sikerült is, aminek örültem" – ismerte el Ricciardo.

Ricciardo a rajtnál Rosberg elé került, és a VSC-fázisig előtte is maradt Forrás: AFP/2016 Getty Images/Mark Thompson

Sebastian Vettel kis híján megint belekeveredett egy balesetbe: Nico Hülkenberg csak egy hajszállal kerülte el a Ferrariját, viszont Valtteri Bottasszal összeütközött. Hülkenberg emiatt ki is esett, míg Bottas defektet kapott, és nem tudta feljebb tornázni magát a 16. helynél.

Szombaton még sokan úgy látták, Ricciardo hátrányban lesz amiatt, hogy a kisebb hatótávolságú szuperlágy gumikon rajtol, végül mégis ő volt veszélyesebb a Mercedesekre a Red Bull pilótái közül, és ő tudta diktálni a stratégiát is. Már a 8. körben sort kerített az első bokszkiállására – ezúttal a Ferrari is kapcsolt, és vele egyszerre cserélte le a kereket Räikkönen autóján –, ezzel rákényszerítette Verstappent és Rosberget is, hogy a vártnál hamarabb, 1-2 körrel később kövessék a példáját. A 11. körben aztán Hamilton is beállt a bokszba, átmenetileg átpasszolva a vezetést Vettelnek, aki a többi élmenőnél későbbre, a 14. körig halasztotta az első kerékcseréjét.

Míg az ellenfelei a lágy gumikon teljesítették a második etapjukat, Rosberg a közepesekre váltott.

Ez stratégiai előnyt biztosított neki, mert bár csak a 3. helyen állt, a keményebb keverékű Pirelliken is tartotta a lépést Ricciardóval, 1 másodperc körüli távolságból üldözve a Red Bullt. Christian Horner elismerte, hogy jó esélye lett volna elkapni Ricciardót a hajrában. „Miénk volt a pozíció, de Rosberg a lágy gumikon rohamozhatott volna a végén, nála lett volna az előny" – erősítette meg a Red Bull főnöke.

Erre azonban nem volt szüksége, mégpedig pont Verstappen jóvoltából. A fiatal holland sebességváltója ugyanis a 30. körben elromlott, ami még nem feltétlenül járt volna végzetes következményekkel Ricciardóra nézve, csakhogy Verstappen tovább gurult, és amikor végre félreállt, a sportbírók nem tudták eltolni az autóját, mert a váltója beragadt.

– állította. – Egy idő után mégis rám szóltak, hogy álljak meg ott."

Sainz Massa elé került, és 6. lett, miután a Mercedesekhez hasonlóan a VSC-fázis alatt cserélt kereket Forrás: AFP/2016 Getty Images/Mark Thompson

Emiatt a versenyirányítás kénytelen volt VSC-fázist elrendelni, amíg a bírók eltávolították a lerobbant Red Bullt, a Mercedes pedig rögtön kihasználta az alkalmat arra, hogy mindkét autóján kereket cseréljen. Mivel a mezőny közben lassan körözött, ezzel Rosberget is sikerült kihozniuk Ricciardo elé, aki 4 körrel korábban járt a bokszban. „Lényegében kaptak egy ingyen kerékcserét, nem igaz?" – kérdezte dühösen a rádión. A többit a tévés rendező kisípolta inkább. „Ez a verseny nem volt túl izgalmas – tette hozzá Ricciardo a dobogón. – Tartottuk a 2. helyet, mígnem Nico a VSC-nek köszönhetően átugrott engem, ami bosszantó volt."

Verstappennek már a kiesése előtt is akadt pár érdekes kalandja. A 13. körben visszaelőzte Räikkönent, és közvetlen közelről üldözte Rosberget, amikor pedig rászóltak, hogy kímélje a gumijait, mert el kell jutnia az etap tervezett végéig, rávágta: „Nem azért vagyok itt, hogy 4. legyek!" Aztán mégis engedelmeskedett az utasításnak, később azonban önmagát gáncsolta el, a 27. körben egy félreértés miatt begurulva a bokszba, ahol sikerült teljesen meglepnie a szerelőit.

– magyarázta. – Ez egyértelműen az én hibám volt, nem volt túl okos tőlem."

A Red Bull Verstappen kiesése miatt értékes pontokat veszthetett volna a Ferrarival szemben, csakhogy Räikkönennek sem jött ki a lépés. Egyrészt hiába haladt eleinte a 4. helyen, ezúttal ő kapott kedvezőtlenebbnek bizonyuló stratégiát: átállították három kiállásosra, a 25. körben a szuperlágy gumikat kapta meg. „A gumik jól működtek, kivéve a második szettet, amely valamiért nem tapadt úgy, mint vártuk. Utána ezért tértünk vissza a szuperlágyhoz" – mondta a finn, akinek a nyakában addigra ott lihegett Vettel.

Räikkönen még így is 5. lehetett volna, de a harmadik kiállása során nem rögzítették rendesen a jobb hátsó kerekét, ezért kénytelen volt leparkolni az egyébként teljesen egészséges Ferrarit a bokszkijáranál. A lejtést kihasználva még hátragurult a bokszutca végéig – hiába. Räikkönen, aki szemlátomást dühösen masírozott el a helyszínről, elismerte, hogy nem tudja, mi történt.

– mondta.

Räikkönen a második kiállásánál visszaváltott a szuperlágy gumikra. A baj a következő kerékcseréjénél történt Forrás: AFP/2016 Getty Images/Lars Baron

Vettelnek így nem kellett erőlködnie a 4. helyért. Ricciardo ellen nem rúghatott labdába, a harmadik etapban 14 másodperces hátrányból üldözte a Red Bullt, a mögötte lévőkkel szemben viszont olyan kényelmes előnye volt, hogy 3 körrel a leintés előtt simán beiktathatott egy harmadik kerékcserét, és az új szuperlágy gumikkal megfuthatta a leggyorsabb kört. Úgy vélte, a kiállások jobb időzítésének köszönhetően mindenképpen Räikkönen előtt tudott volna végezni. „Az autónk jobb volt, mint tegnap, összességében szerintem a Red Bull tempóját hoztuk" – jelentette ki. A Ferrari hátránya azonban már 53 pontra nőtt a riválisához képest, míg Vettel az egyéniben elszakadt Verstappentől, és megelőzte Räikkönent is.

A hajrá legizgalmasabb küzdelme mögötte zajlott. Bár a verseny nagy részében Felipe Massa magabiztosan vezette a „futottak még" kategóriát, a Mercedes pilótáihoz hasonlóan Carlos Sainz és Fernando Alonso is a VSC-fázis alatt tudott kereket cserélni, ami helyzetbe hozta őket. Sainz átvette az 5. helyet Massától, aki a közepes gumikon hosszú körökön át hiába támadta a lágy gumikat használó Toro Rossót, és ez lehetőséget adott Alonsónak is a felzárkózásra.

A spanyol ász érezhetően vérszagot fogott, és az 52. körben beszúrt a Williams mellé.

A támadás váratlanul érte Massát, aki megpróbált bekanyarodni, csakhogy összeütközött a McLarennel, és kapott egy bal első defektet. Szerinte Alonso okozta a balesetet. „Én csak befordultam, de ő teljesen beesett mellém. Nekem jött, ettől defektet kaptam – mondta. – Szerintem az ő felelőssége volt. Korábban 9 másodperccel Sainz előtt haladtam, aki a VSC miatt elém került, pont az orrom előtt jött ki a bokszból. Ez nagyon balszerencsés volt." Alonso azonban nem értett egyet hajdani csapattársával. „Már mellette voltam, nem csináltam semmilyen őrültséget – vélte. – Nem volt hely, hogy ott kanyarodjon be." A sportfelügyelők kivizsgálták az esetet, végül azonban egyiküket sem büntették meg.

Az egész nap nagy formában versenyző Alonso a végén még faképnél hagyta Sainzot is, ezzel beállította az idei legjobb eredményét: ugyanúgy 5. lett, mint Monacóban.

A McLarennek egyébként is sikeres napja volt, hiszen Jenson Button is szerzett 2 pontot, miután a 19. kockából rajtolva már az első körben javított nyolc helyet.

Hamilton eközben nyugodtan kontrollálta az előnyét az élen. A győzelme egy pillanatra sem forgott veszélyben, de elismerte, hogy a Malajziában elfüstölt motor emléke kísértette most is. „Nem tudtam kiverni a fejemből a műszaki hibákat, ugyanazt a furcsa hangot véltem hallani – ismerte el, és azt állította, a motorja erőtlenebb volt a normálisnál, emiatt a versenytávon 2 másodpercet vesztett Rosberghez képest. A Mercedes ezt nem erősítette meg.

Lindsay Vonn és Venus Williams is együtt ünnepelt a Mercedesszel Forrás: AFP/2016 Getty Images/Clive Mason

Hamilton ötödször nyerte meg az USA Nagydíjat, amivel felzárkózott Michael Schumacherhez. A világbajnoki esélyeiről azt mondta: „Csak annyit tehetek, hogy kihozom magamból a maximumot, és úgy vezetek, ahogy ezen a hétvégén is."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!