A Mercedes húzása miatt elképesztő hajszává fajult a Szingapúri Nagydíj

Események

Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes, Szingapúri Nagydíj
Vágólapra másolva!
Lavinát indítottak el azzal, hogy Hamiltont harmadszor is behívták kereket cserélni. Ő ezzel bevágott Räikkönen elé, Rosberg viszont nehéz helyzetbe került, és mindössze 4 tizedes előnnyel futott be Ricciardo előtt. Vettel a mezőny végéről az 5. helyre tornázta fel magát.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül0 bejegyzés

Egy rajtbaleset után vonatozássá laposodott, a végére mégis hihetetlenül izgalmassá vált a szezon leghosszabb versenye, a szokás szerint villanyfénynél megrendezett Szingapúri Nagydíj, amelyen a Mercedes, a Red Bull és a Ferrari gyepálta egymást a pályán. A pole-ból rajtoló Nico Rosberg behúzta pályafutásának 22. győzelmét, és 8 pontos előnnyel ismét átvette világbajnoki vezetést Lewis Hamiltontól, de a Mercedes nem könnyítette meg a dolgát.

Rosberg zsinórban harmadszor nyert, de Szingapúrban először - katt a galériához! Forrás: AFP/Mohd Rasfan

Egy stratégiai húzással rászabadították Daniel Ricciardót, aki az új gumikon rohamot indított ellene, és végül mindössze fél másodperccel mögötte ért célba:

ha a verseny csak egyetlen körrel tovább tart, megelőzhette volna Rosberget.

Hamilton átmenetileg a 3. helyet is elvesztette a versenyen végig erős tempót diktáló Kimi Räikkönennel szemben, a lavinát elindító késői elávágás révén azonban sikerült visszatornáznia magát a dobogóra. A Forma-1 hivatalos honlapjának olvasói a nap legjobbjának mindettől függetlenül Sebastian Vettelt választották meg, aki a legutolsó helyről rajtolva 5. lett.

Minden Max Verstappen csapnivaló rajtjával kezdődött. Miután Monzában Hamiltonon fogtak ki az idei kuplungszabályok, ezúttal a Red Bull tinédzsere ragadt be a lámpák kialvása után. Carlos Sainz elrántotta a kormányt, nehogy nekimenjen a bicegő autónak, ezzel azonban ő és a csapattársa, Danyiil Kvjat szendvicsbe szorították a rakétaként kilövő Nico Hülkenberget. A Force India keresztbe állt, majd a bokszfalnak ütközött, azonnal kiesve.

A rajtbaleset: Hülkenberg szendvicsbe szorult - katt a galériához! Forrás: AFP/Mohd Rasfan

„Szerintem Carlos nem egy résbe próbált bebújni, mert nem rajtolt túl jól. Egyszerűen muszáj volt kikerülnie Maxet" – mondta Hülkenberg.

A balesetbe belekeveredett Jenson Button is. „Jól rajtoltam, felzárkóztam (Valtteri) Bottas mellé, de Hülkenberget nem vettem észre, amíg be nem pördült elém" – magyarázta. „Jobbra rántottam a kormányt, így viszont összekoccantam Bottasszal, amitől megsérült az első szárnyam, a fékhűtőm és a padlólemezem is." Button McLarenjén rögtön lecserélték az orrkúpot, de jelentős mértékű leszorítóerőt vesztett, és a fékjei túlmelegedése miatt, elővigyázatosságból ki is intették a versenyből 35 kör után.

Presztízsharc Verstappen és Kvjat között

Verstappennek viszont nagy mázlija volt, amikor sikerült kikerülnie az irányíthatatlanná vált Force Indiát. „Gőzöm sincs, hogyan!" – ismerte el. A fiatal holland visszaesett a 8. helyre, ahonnan három kerékcserével mindössze kettőt tudott javítani a hátralévő 61 kör során. A közönséget azonban így is elszórakoztatta, különösen a Danyiil Kvjattal vívott párharcával, amelynek volt némi plusz tétje is azok után, hogy ők ketten a szezon közepén cseréltek ülést.

A 9. helyen haladó Kvjat kíméletlenül visszaverte Verstappen támadásait a 19-20. körben, de mindketten azt mondták, élvezték a csatát.

„Remek móka volt" – jelentette ki Verstappen, aki pár kör után lemaradt Kvjattól, mert a szélárnyékban szétgyilkolta a gumijait. Hozzátette, hogy nem kérte meg rádión a Red Bullt, engedjék a márkatársa elé. „Magamtól kell megelőznöm" – mondta. Ez nem jött össze neki, végül mégis érvényesültek a valódi erőviszonyok, Verstappen végzett előrébb. Kvjat pedig főleg amiatt volt csalódott, hogy a Toro Rosso nem kapta el Fernando Alonso McLarenjét. „Úgy éreztem, sajnos meg sem próbáltunk kockázatot vállalni. Rámenősebbnek kellett volna lennünk a stratégiával" – vélte, de azért nem keseredett el túlságosan. „Ma imádtam versenyezni, visszatért belém a tűz."

Verstappen a rajtnál visszaesett a 8. helyre, később nagyot meccselt Kvjattal - katt a galériához! Forrás: AFP/Roslan Rahman

A rajtbaleset miatt egy 2 kör erejéig beküldték a Safety Cart, és a kelleténél egy hajszállal korábban is indították újra a versenyt: egy sportbíró még a pályán volt, komoly lélekjelenléttel futott le róla, ahogy a mezőny Rosberggel az élen feléje robogott. A gyorsabbik Mercedes lassan elkezdett meglépni Ricciardótól, de hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a Red Bull is ugyanabban a ligában játszik. A 3. helyen álló Hamilton majdnem ugyanolyan iramban maradt le Ricciardótól, mint Ricciardo Rosbergtől, az első etap végére már 4,5 másodperc volt a hátránya.

A két csapat végig eltérően is taktikázott: a Red Bullok a szuperlágy, míg a Mercedesek a többséghez hasonlóan az ultralágy gumikon rajtoltak.

Ennek ellenére Hamilton és Ricciardo egyszerre, a 15. körben cseréltek először kereket, ami miatt a címvédő a rádión elégedetlenkedett, többször azt kérve a csapatától, hogy találjanak ki számára valamilyen más stratégiát. „Annyit szenvedtem a fékekkel, hogy tök mindegy volt, milyenre állítanak" – ismerte el utóbb. „De eredetileg már a 11. körben ki akartunk állni új gumikért, csak meghosszabbítottuk az első etapot. Így viszont pont Daniellel egyszerre cseréltünk kereket, aminek fogalmam sincs, mi értelme volt."

Räikkönen lecsap

De jött még számára rosszabb is. Räikkönen a második etapban szárnyalt a szuperlágy gumikkal, miközben a Mercedeseken a lágy Pirellik voltak, és a 2 körrel későbbi kerékcseréje után még 7 másodperces hátrányát szép lassan ledolgozta. Amikor Hamilton a 33. körben elfékezte magát, Räikkönen azonnal lecsapott a lehetőségre, és elment mellette. A Ferrari pedig felismerte, hogy ha ezt kihasználva rögtön behívja a bokszba a finnt, azzal garantáltan Hamilton előtt tud majd maradni, mivel a Mercedes pont akkor cserélt kereket Rosberg autóján.

A jó helyzetfelismerés működött: a harmadik etapban Räikkönen magabiztosan tartotta a 3. helyét Rosberg és Ricciardo mögött.

Ez ágyazott meg a váratlan végjátéknak. A Mercedes nem törődött bele, hogy Hamilton csak 4. legyen, és a 45. körben átállt a B-tervre, vagyis harmadszor is behívta a bokszba a versenyzőjét. A terv annyiból bevált, hogy a Ferrari nem tudott időben reagálni, így Hamilton bevágott a csak egy körrel később új gumikra váltó Räikkönen elé, visszaszerezve tőle a dobogó legalsó fokát.

Räikkönen tartotta a lépést Hamiltonnal, sőt egyszer meg is előzte - katt a galériához! Forrás: AFP/Danial Hakim

A finn nem volt elragadtatva, a futam után szemlátomást bosszúsan állt a kamerák elé. „Sikerült megelőznöm Hamiltont, amikor hibázott, de utána simán visszaadtuk neki a helyet, ami nem volt ideális" – mondta szűkszavúan. Ha a Ferrari kint tartja Räikkönent a célig, legalább valamennyi esélye lett volna elöl maradni.

Úgy tűnik, azt a Mercedes sem gondolta át elég alaposan, hogy miközben a kártyatrükkel Hamiltont jobb helyzetbe hozzák, Rosberget kiszolgáltatják Ricciardónak.

Mivel az üldözői eltűntek mögüle, az ausztrál is pozícióvesztés nélkül cserélhetett kereket, és a Red Bull élt a lehetőséggel: egy szett új szuperlágy Pirellivel szerelte fel az autóját. A Mercedes ekkor kapcsolt, és a következő körben behívta a bokszba Rosberget is, aki azonban pont időt vesztett a lekörözésekkel, ezért a csapat stratégiai szoftvere szerint csak Ricciardo mögött hajtott volna ki a bokszból.

Nem volt más választása, meg kellett próbálnia kihúzni a célig a 14 körrel idősebb lágy gumikon. Megkezdődött a hajsza: Ricciardónak 14 köre maradt rá, hogy ledolgozza a kb. 23 másodperces különbséget. Ez egyáltalán nem tűnt lehetetlen küldetésnek, hiszen eleinte körönként 3 másodpercet hozott a Mercedesen, és a Red Bullnál úgy jósolták, 4 körrel a verseny vége előtt utol is fogja érni.

– magyarázta Ricciardo. „Csak nyomást akartam gyakorolni Nicóra, mert tudtam, hogy a mérnöke a fülére fogja mondani, hogy 'Ricciardo körönként 2 másodperccel gyorsabb nálad', ami soha nem kellemes érzés. Azt reméltem, talán hibára kényszeríthetem."

Ricciardo óriásit hajrázott, és utol is érte Rosberget - csak túl későn - katt a galériához! Forrás: DPPI media/Francois Flamand

Rosberg nem feszíthette túl a húrt, mert a gumikat és a kezdettől fogva pátyolgatásra szoruló fékeket is kímélnie kellett, de végül pont sikerült kicentiznie a dolgot; Ricciardóval a sarkában, csupán 0,488 másodperces előnnyel szelte át a célvonalat. „Tudtuk, hogy szoros lesz" – ismerte el. „Az autóval minden szempontból a határon voltam, ahogy itt Szingapúrban megszokott, úgyhogy nagy eredmény így célba érni."

A Mercedes igazgatója, Toto Wolff elismerte, hogy a csapat irányítóközpontjában „majdnem összecsinálták magukat" a végén.

„Négy csodálatos autó, négy eltérő stratégia! Meg kell emelnem a kalapomat a Red Bull előtt. Ricciardo elképesztő tempóban hajrázott, a finálé tényleg iszonyú izgalmasra sikerült."

Rosberg végül nem roggyant meg a nyomás alatt, és zsinórban a harmadik győzelmét aratta. Hamilton egész hétvégén elveszettnek tűnt, a Mercedes igazgatója, Toto Wolff azonban úgy vélte, utóbb a vártnál nagyobb hátránynak bizonyult számára, hogy a péntek esti edzés jó részét kénytelen volt kihagyni egy hidraulikai hiba miatt. „Nem az ő hibája, hogy így alakult. Egyszerűen csak rossz hétvégéje volt" – mondta.

Vettel a dobogót is elérhetőnek érezte

A Mercedes nem küszködött úgy Szingapúrban, mint egy évvel ezelőtt, ám az előnye régen nem volt ennyire kicsi. Vettel, aki a lágy gumikon rajtolt, és csak kétszer cserélt kereket, a legutolsó helyről indulva is össz-vissz 27 másodperccel Rosberg mögött futott be, holott a 2. kör után nem voltak újabb Safety Car-fázisok.

Azt mondta, az 5. helyen nem lepődött meg, bár „a rossz rajt miatt eleinte elérhetetlennek tűnt. Aztán belerázódtam a ritmusba, az autóm különösen az utolsó két etapban, az ultralágy gumikon kelt életre." Vettel egy ideig még ennél is jobb eredményben bízott.

– mondta. „Asszem, még egy Safety Carban reménykedtünk."

Vettel jó pár előzést bemutatott, itt épp Gutiérrezt és Kvjatot utasította egyszerre maga mögé - katt a galériához! Forrás: AFP/Danial Hakim

A Ferrari Szingapúrban úgy is 4 pontot vesztett a Red Bullhoz képest, hogy Verstappen csak 6. lett, megelőzve Fernando Alonsót, aki az 1. körben az 5. helyen találta magát, és a vártnál erősebb versenytempót diktált a McLarennel. A Williams estéje viszont csapnivalóan sikerült: Felipe Massa stratégiája nem vált be, Valtteri Bottas autója pedig megsérült a rajtbalesetben, később pedig még a biztonsági öve is meglazult.

Így a Force India Hülkenberg korai kiesése ellenére is visszavette tőlük a konstruktőri 4. helyet,

hála Sergio Péreznek, aki lényegében egyetlen kerékcserével teljesítette a távot, és úgy érezte, pályafutása egyik legjobb teljesítményét nyújtotta.

Az idén csupán másodszor a Renault-nak is összejött a pontszerzés, Szocsihoz hasonlóan ismét Kevin Magnussen révén, aki végig magabiztosan tartotta a helyét az első tíz között.