Vettel megközelítette Hamiltont délután
2016. június 10. 19:49
A Montrealban megszokott, kisebb-nagyobb elfékezésektől eltekintve zavartalanul zajlott a Kanadai Nagydíj második szabadedzése. A verőfényes napsütésnek köszönhetően 40 fokig emelkedett az aszfalt hőmérséklete, így a mezőny tagjai kedvükre próbálgathatták a hétvégén rendelkezésre álló lágy, szuperlágy és ultralágy abroncsokat.
A zöld lámpa felvillanásakor rögtön munkához is láttak a pilóták, és később sem volt üresjárat a pályán. Az edzés első felében a többség rövidebb etapokat futott, így féltávnál már kialakult az élmezőny sorrendje is, majd az ilyenkor megszokottak szerint versenyszimulációk következtek. Szerencsére baleset vagy komolyabb műszaki hiba nem állt a pilóták útjába.
Mindössze a forgalom okozott nehézségeket, Sebastian Vettel az egyetlen nyilvános rádióüzenetben panaszkodott is erre, de az első szabadedzésen látottakhoz hasonlóan problémás esetek nem fordultak elő. 22 perc telt el, mire a mezőnyben elsőként Felipe Massa autójára feltették az ultralágy gumikat, majd a következő fél óra során kialakult az edzés végeredménye is.
Massa a délelőtti baleset után nem igazán találta meg a pálya ritmusát, végül csak a 13. helyen végzett, de az első edzésen szintén balszerencsés Jenson Buttonhoz hasonlóan legalább érdemi munkát tudott végezni újjáépített autójával. Button McLarenjébe visszakerült a Monacóban is használt erőforrás az új fejlesztésű turbóval, így megúszta a rajtbüntetést.
A brit pilóta ezredmásodpercre azonos időt futott Massa csapattársával, Valtteri Bottasszal, de a Williams versenyzője hamarabb elérte ezt az eredményt, így ő érdemelte ki a 6. helyet. Előtte a nagyjából megszokott leosztás alakult ki, mindössze Kimi Räikkönen hiányzott az élmezőnyből, mivel csak 8. lett.
Räikkönen versenyszimulációval kezdte az edzést, majd féltáv után próbálkozott gyors körökkel, de nem tudta megközelíteni az élmezőny tempóját.
Közvetlen ellenfelei ekkor már megfutották a referencia köröket. Eleinte Vettel és a két Force India küzdött az első helyekért, majd Nico Rosberg jött az ultralágy gumival. A Mercedes versenyzője egy új első szárnyat tesztelt, és bár gyorsnak bizonyult, tempója nem javult látványosan az abroncsok hőmérsékletének emelkedésével. Aztán jött Lewis Hamilton, és rögtön rávert Rosbergre bő fél másodpercet.
Vettel egy ideig 6 tizedmásodperc hátránnyal követte a két Mercedest, de aztán 0,25 másodperc hátránnyal be tudott ékelődni közéjük. A mezőny egy részéhez hasonlóan a Ferrari sem rögtön, az első mért kör alkalmával futotta a legjobb kört az ultralágy gumikon,
egy további melegítő körre volt szükség a legjobb teljesítmény kisajtolásához.
A 4. helyet Max Verstappen szerezte meg, a holland pilótában benne maradt egy jobb kör, mivel elfékezte magát az utolsó sikánnál, és inkább a bokszutcába hajtott, így nem tudtuk meg, hogy mire lett volna képes. Az egykörös tempó mellett azonban a hosszabb etapokon mutatott teljesítmény is fontos szempont a második szabadedzések alkalmával, és e téren úgy tűnt,
a szemcsésedés gondot okozott az ultralágy gumikat használó pilóták számára.
Az is nagy kérdés, hogy a pénteken begyűjtött adatokat mire lehet majd használni: az előrejelzés szerint szombaton hasonló lehet az időjárás, a szél viszont erősödhet, vasárnap pedig az eső sem kizárt, ami teljesen felülírja a pénteki tapasztalatokat.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóikat a Kanadai Nagydíj második szabadedzésének élő közvetítésében! Igyekszünk mindent megtenni, hogy a foci EB nyitómeccse mellett az F1 eseményeit is izgalmasan tolmácsoljuk! A kezdéségi ajánljuk figyelmükbe az első szabadedzés összefoglalóját.
Emelkedik a pálya hőmérséklete is a váratlanul hűvös délelőtti edzés után, de nagy kérdés, hogy milyen idő lesz a hétvége további szakaszában. Vasárnap jó esély van egy esős futamra.
Egyelőre Rosberg autóján látható az új alkatrész, ami a trendeknek megfelelően igen bonyolult, számos apró terelőlap látható rajta. Valóba gőzerővel fejlesztenek előnyük ellenére is.
15 évvel ezelőtt a mai napon fordult elő először az F1-ben, hogy testvérpár kettős győzelmet ért el. Ralf Schumacher a Williams BMW-vel megnyerte a Kanadai Nagydíjat, és bátyja, Michael Schumacher lett a 2. a Ferrarival.
Túlságosan lelassított Bottas előtt az első szabadedzésen, ezzel veszélyes helyzetet teremtett. A finn pilóta kénytelen volt a bukótérbe hajtani.
Máris forgalom van a pályán, egyebek mellett Sebastian Vettel is rögtön a pályára lépett.
A Ferrari német pilótája új lágy keverékkel kezdte meg az edzést, Wehrlein, Haryato és Nasr elő az 1. helyre érkezik 1:17.815-tel.
A bokszba hajtott, pedig szuperlágy gumikon volt, és két lila szektorral kezdett. Összerakták Massa autóját is a délelőtti bukás után, a brazil pilóta egyelőre a 3. helyen áll.
Honfitársát, Vettelt váltotta az élen, az aktuális legjobb idő 1:16.533. Már 14 versenyző futott mért kört, köztük Hamilton is, aki egyelőre a 7. helyezett.
Vettel 1:16.164-re javított, átvette a vezetést, de Pérez 1:16.065-re javított. Rosberg egyelőre csak az 5. legjobb időt futotta a lágy gumikon, most Ricciardo és Verstappen lehet veszélyes az 1. helyre szuperlágy gumikkal.
Ricciardo áll az élen szuperlágy gumival és 1:15.530-cal, mögötte Vettel lággyal (+0,367), majd Verstappen, Hülkenberg és Pérez következik szintén szuperlággyal.
...majd csúnyán feltartotta Sainzot a hajtűkanyarban. Nem sokkal ezelőtt Kvjat súrolta a bajnokok falát jobb hátsó kerekével.
Altat a Mercedes, használt lágy gumikon futnak, de Rosberg így is lenyomta az új szettel kezdő Vettelt, miközben Verstappen 1:15.442-re faragta a legjobb kört.
A délelőtti olajfolyás miatt a McLarennél úgy döntöttek, hogy visszaszerelik Jenson Button autójába a monacói erőforrást az új turbóval. A munkával még nem végeztek, de a rajtbüntetést legalább megússzák. (Sky Sports)
A brazil pilóta egyelőre a 12. helyen szerénykedik, de hamarosan várhatóan az élmezőny közelébe ér. Addig Hamilton állt az élre, használt lágy gumikkal futott 1:14.941-et, ráadásul ebbe még egy csúnya elfékezés is belefért a hajtűkanyarban. Verstappen és Ricciardo követi, Rosberg és Vettel már 0,8 és 0,9 másodperc hátrányban van.
Hiába az ultralágy gumi, csak a 4. helyre ér oda, ráadásul el is fékezte magát. A brazil pilóta valószínűleg örül, hogy egyben van az autója, miután valószínűleg a DRS hibája miatt délelőtt a falnak ütközött.
Azóta változott a helyzet, de az első 20 perc után így állt a mezőny Montrealban. Ezúttal persze fontosabbak lesznek majd az etapok során kirajzolódó trendek.
Ő is megkapta az ultralágy gumit, és kijött a két pilóta mai futásteljesítményének különbsége. Míg Massa csak tapogatózik a pályán, Bottas a lovak közé csapott, és 1:15.213-mal feljött Hamilton 1:14.941-es köre mögé a 2. helyre.
Pérez és Hülkenberg is beáldozza az első mért körét az ultralágy gumikkal, és inkább tovább melegítik azokat. A mexikói pilóta most vette sietősre a tempót.
A vadonatúj lila csíkos gumik előnyét kihasználva átvette a vezetést, de csak 0,019 másodperccel volt gyorsabb Hamilton kopott lágy gumival futott körénél. Hülkenberg az 5. Pérez előtt, szintén ultralágy gumival, most jön Hamilton is újra.
A német pilóta 0,013 másodpercet javítani tudott saját eddigi legjobb idején ultralágy gumival, aztán jött Hamilton, és kapásból 0,526 másodperces előnybe került. A brit pilóta 1:14.212-nél tart, Bottas a 3. helyen szintén ultralágy gumival már több, mint 1 másodperc hátrányban van.
Ultralágy gumival igyekezett, megpróbálta lerövidíteni a féktávot, de belátta, hogy ez nem fog menni, így inkább kiengedte a bukótérbe az autót.
A brit pilóta használt szuperlágy gumikat kapott, a 12. helyen van, pont csapattársa előtt. Közben a Mercedesek továbbra is ultralágy gumikon autóznak, de természetesen a köridők visszaestek, részben azért is, mert Hamilton nemrég átvágta a sikánt a pálya végén.
Próbálnak felzárkózni a Mercedesek mögé ultralágy gumikkal, nem sok sikerrel: Vettel a 3. helyen van 0,663 másodperc hátránnyal, Verstappen már 0,944 másodpercet kapott.
Ez már majdnem mozgókép:
A FOM a tévétársaságok kivételéven mindenkinek megtiltja, hogy mozgóképet sugározzon a pályáról, ezért esetenként állóképekből álló gifek lepik el a Twittert. Ez elég profi lett.
A Ferrari sem az első mért körben a leggyorsabb az ultralágy gumival, a német pilóta korábban 6 tizedmásodperc hátránnyal kezdett, de a gumik melegítése révén gyorsulni tudott, és felzárkózott Hamilton mögé a 2. helyre. A brit pilóta továbbra is 1:14.212-vel vezet, Vettel eredménye 1:14.469.
Úgy tűnt, hogy Verstappen is javítani tud, de elfékezte magát az utolsó sikánnál, és inkább kiment a bokszba.
Ehhez persze az ultralágy gumi is kell, de a brit pilóta 1:14.393-at tudott tavaly az időmérőn, az idén pedig már 1:14.212-nél jár.
Räikkönen hosszú etapokat futott eddig, ezért tőle még várunk egy igazán gyors kört, vélhetően az edzés végére tartogatja.
Az edzés második félidejének kezdetén a finn pilóta is megkapta az ultralágy gumikat. Első próbálkozása a 9. helyre elég, de Vettelnél is láttuk már, hogy nem az első köre volt a leggyorsabb.
A Williams versenyzője hamarabb érte el az 1:15.213-at, így Button csak a 7. helyet tudhatja magáénak. Ez sem rossz, tekintettel arra, hogy az előbb az 1-es szektorban lévő sikánnál súrolta a falat, és füvet is nyírt.
Aztán visszavett, és elengedte a mögötte gyorsabban érkezőket. Egyelőre 1:15.234-gyel a 8. helyen áll, de most újabb mért kört kezd.
Nem volt igazán gyors, ezért végül a bokszba hajtott. A visszajátszások szerint Massa veszélyesen közel került a Bajnokok Falához, és érkezett egy képernyőkép Button nemsokkal ezelőtti érintőjéről is.
Massa nem gyors a használt ultralágy abroncsaival, Vettel pedig használt lágy gumikon teljesít versenyszimulációt, és már a középső szektorban jelentős a lemaradása. Ez teljesen normális, nagyobb üzemanyagszinttel minden versenyautó lassul, a kérdés csak az, hogy mennyire.
A Ferrari legfrissebb tweetje szerint a DRS-t ellenőrzik a finn pilóta autóján. Rádiós panaszt nem hallottunk tőle ezzel kapcsolatban.
Kezdünk közelíteni az edzés hajrájához, így Massa is gyorsan kapott egy szett használt lágy abroncsot, és kihajtott a pályára. Hamilton jelenleg egy 19 körös etapot fut használt ultralágyakkal, és 1:18-19-es körökre képes. Néha visszalassul, egyelőre nem tudi, hogy a gumik miatt vagy forgalomba kerül.
A holland pilóta az elmúlt percekben többször is kicsúszott, legutóbb az 1-es kanyarban, de komoly következménye egyik bakinak sem volt.
Ritka manapság, hogy a pénteki edzéseken is megtelnek a lelátók, de Montrealban az egész város F1-es lázban ég. Az időjárás is kegyes a nézőkhöz, 21 fokra emelkedett a levegő, és 40-re a pálya hőmérséklete.
A délutáni első rádiós bejátszás során a forgalmat és a gumikat szidta. Közben úgy tűnik, az ultralágy abroncsok hajlamosak a szemcsésedésre Montrealban, legalábbis ez Paul di Resta megfigyelése, aki a hétvégén a Sky Sports szakértője.
Rosberg és Kvjat kicsúszott, de folytatni tudták köreiket.
Az összesítés szerint Rosberg volt a leggyorsabb a pálya végi sikán előtt, de korábban csak a középmezőnyben szerepelt, így elképzelhető, hogy a 342-es csúcssebessége akkor jött össze, amikor átvágta a sikánt.
Érdemes lesz böngészni a videómegosztókat, mert ilyet ritkán látni. Alonso mesteri mozdulattal jött ki a pálya végi sikánból, pont a megfelelő mértékben csúsztatva autóját.
Ez persze nem mindig jön össze, nem sokkal később inkább átvágta a sikánt.
19 kör van már az abroncsaiban, de az elmúlt 12-ből mindössze 3 volt, amikor kicsúszott az 1:18-as tartományból, és csak 1, amikor csak 1:20-at tudott, valószínűleg forgalomba került.
Nem, nem ment neki a falnak.
Jelentős tempóelőnnyel ért a Sauber mögé a Ferrari, és hiába lengették Nasrnek a kék zászlót, nem igazán tudott elmenekülni Vettel elől. A Ferrari mögött Hülkenberg halad ultralágy gumikkal, szemre gyorsabb is volt Vettelnél, de inkább hagyot helyet maga előtt a célegyenes előtti sikánnál.
Az ultralágy gumival fél másodpercet adott csapattársának, de Vettel kicsit közelebb, 0,25 másodpercre volt csak mögötte. A mezőny zavartalanul készülhetett a hétvége további részére, az eseményeket nemsokára bővebben is összefoglaljuk!