A Red Bull újra elbukta Ricciardo győzelmét, Hamilton nyert

Események

Forma-1, Monacói Nagydíj, Mercedes, Lewis Hamilton
Mercedes AMG Petronas F1 Team's British driver Lewis Hamilton drives at the Monaco street circuit, on May 29, 2016 in Monaco, during the Monaco Formula 1 Grand Prix. / AFP PHOTO / Valery HACHE
Vágólapra másolva!
A Mercedes versenyzője egy zseniális taktikai húzással került az élre Monacóban, amikor esőgumikról azonnal slickekre váltva megspórolt egy kerékcserét, aztán egyszer egy kanyart is levágva keményen védekezett Ricciardo ellen. Az ausztrál gyorsabbnak tűnt, simán nyerhetett is volna, de a csapata nem várta előkészített kerekekkel a bokszban.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül
56 bejegyzés

Az esőben kezdődő, de a verseny harmadától már száraz pályán zajló Monacói Nagydíjon nem a Red Bull, hanem a Mercedes stratégiai csele ért aranyat, ami kis szerencsével megfűszerezve győzelmet hozott a 3. helyről rajtoló Lewis Hamiltonnak.

A címvédő hátránya már több mint 13 másodperc volt Daniel Ricciardo mögött, amikor csapata rászólt a vizes aszfalton látványosan kínlódó Nico Rosbergre, hogy engedje el, és az extrém esőgumikon sikerült kihúznia egészen addig, amíg a körülmények lehetővé tették a slickeket - így

egy kiállást megspórolva vissza tudott térni a menet közben a mezőny többségéhez hasonlóan intermediate gumikra is átváltó Ricciardo elé.

Rosberg nem tudta a tartani a lépést Ricciardóval, ezért el kellett engednie Hamiltont. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Valery Hache

Ehhez persze kellett a Red Bull hatalmas malőrje is: az ausztrál egy körrel Hamilton után tért be a slickekért, és a tempója feljogosította volna az 1. helyre, de a szerelők egyszerűen nem álltak készen a fogadására a kerekekkel. "Ez egymás után a második olyan nagydíj, ahol pórul jártam. Ez szívás, fájdalmas" - nyilatkozta keserűen.

"Megvolt a tempónk az esőben, elhúztunk, majd átváltottunk az intermediate gumikra. Csatába keveredtünk Lewisszal, aminek nem kellett volna megtörténnie. Úgy gondolom, minden körülmények közt én voltam a leggyorsabb, de a 2. hely ezt nem mutatja."

A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko a Sky Sportsnak azt mondta, a győzelmet "odaajándékozták a Mercedesnek." Vizsgálatot ígért a baklövés miatt, amit szerinte félreértések, emberi hibák okoztak.

Hamilton imája meghallgatásra talált

A mezőny a Safety Car mögül, repülőrajttal indult útjára a 7. kör végén - ami automatikusan azt jelentette, hogy Ricciardo bukta az időmérős gumitrükk potenciális előnyeit -, miután már több versenyző türelmetlenül reklamált a rádión. Kevin Magnussen egyből átváltott az interekre, de pár másodperc múlva újra meg kellett fogni a tempót egy VSC-fázissal, miután Jolyon Palmer ripityára törte a másik Renault-t a St. Dévote-nál. Nagyjából a célvonalnál csúszott meg úgy, hogy a bal oldali palánknak vágódott, és onnan irányíthatatlanul sodródott a St. Dévote bukóterébe.

Palmer csúnyán összetörte az autóját. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Pascal Guyot

Ricciardo elképesztő ütemben növelte az előnyét a küszködő Rosberg előtt, akit szinte letolt a pályáról Hamilton. A Mercedes a 16. körre megelégelte ezt, és arra utasították, hogy engedje el csapattársát, aki így a Red Bull nyomába eredhetett, körönként eleinte 0,5-0,6 másodpercet hozva rajta.

Később azonban stabilizálódott köztük a különbség, és a fordulópontot az jelentette, hogy miközben Ricciardo a 22. körben szintén megkapta a köztes esőgumikat, Hamilton a 31. körig nyújtotta az etapját a kék csíkos keveréken. "Nem jutok szóhoz. Ilyen napért imádkoztam" - mondta Hamilton, aki szombaton úgy érezte, hogy legfeljebb az eső segítheti hozzá a győzelemhez.

A Safety Car vezette a mezőnyt az első 7 körben. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: Farkas Péter - Origo

Egyetlen bokszkiállásánál

a legpuhább keveréket, az ultralágyakat kapta meg, amelyekkel kihúzta a célig.

"Őrület, milyen hosszú etap volt, a leghosszabb ezeken a gumikon. Nem lehetett tudni, mennyire használhatom őket. Szerintem az utolsó körben jött el az a pont, ahol drasztikusan visszaesett a teljesítményük."

Ricciardo hiába használta a tartósabbnak tűnő szuperlágyakat, nem tudott előnyt kovácsolni ebből. Néhány körön át csimpaszkodott Hamiltonba - a sikánnál egyszer majdnem meg is előzte, a kanyarcsúcspontot átvágó mercedeses viszont kis híján felkente a palánkra a kigyorsításnál -, de utána a leintésig nem igazán tudott komoly támadást indítani.

Hamilton első győzelmét aratta idén. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Valery Hache

Toto Wolff a Sky Sportsnak azt mondta, a Mercedes közösen döntött a hívásról. "Agresszív stratégiát választottunk, hosszasan beszélgettünk róla" - ismerte el. "Kockáztattunk." Hamilton ugyanakkor másképp emlékszik. "Én döntöttem úgy, hogy kint maradok. A csapat szólt, hogy mások átváltottak interekre, és az gyorsabbnak tűnik, álljak ki én is a bokszba."

" - jelentette ki. "Úgy döntöttem, hogy tovább nyomom a gázt. A gumik nem szemcsésedtek, csupán a hátsók tapadása gyengült kicsit."

Rosberg kínlódott

Hamilton első győzelmét aratta 2016-ban, és nagyon harapott a 7. helyen célba érő Rosberg pontelőnyéből. A német 24 ponttal előzi meg csapattársát a tabellán, akinek a táv elején át kellett adnia a 2. helyet - emiatt azonban nem érez bosszúságot. "Zavaró, hogy a futam elején hiányzott a tempóm. Nem tudom, hogy fogalmazzam meg, de nem bíztam az autóban" - nyilatkozta szenvtelenül. "Az én tempóm lassú volt, Lewisnak viszont még maradt sansza a győzelemre, ezért a csapat logikusan úgy döntött, hogy adjuk meg neki az esélyt. Fájdalmas, de logikus döntés volt."

Rosberg az intermediate gumis etapon még megtartotta a 3. helyet, de a slickekre váltva már csak Sergio Pérez, Sebastian Vettel és Fernando Alonso mögé tért vissza, és a verseny végére nemhogy Alonsót megelőzte volna,

az utolsó körben eleredő esőben még Nico Hülkenberg is elhúzott mellette.

Pérez a harmadik szezonjában is dobogót szerzett a Force Indiánál, amit az indiai hatóságok által üldözött tulajdonosnak, Vijay Mallyának ajánlott.

Pérez a dobogón. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Andrej Isakovic

A kerékcserék ügyes időzítésének köszönheti az eredményt: a 7. helyről indult, de profitálni tudott abból, hogy viszonylag későn, a 21. körben járt először a depóban, mivel a korábban gumikat cserélő Vettel és Hülkenberg beragadt Felipe Massa Williamse mögé, Carlos Sainzot pedig megelőzte a bokszkiállás során. Slick gumira - konkrétan a lágy típusra - az elsők között váltott át, és ezzel előzte meg Rosberget.

Vettel sem tudott mit kezdeni vele, a ferrarisnak így be kellett érnie a 4. hellyel. "Kétségtelen, hogy gyorsabbak voltunk nála, de jobb munkát végeztek, mint mi, és megelőztek" - vélte.

Egyszer amúgy sikerült neki, de az alagút után nyílegyenesen átrobogott a bukótéren, ezért vissza kellett adnia a pozíciót a végül a 10. helyen végző Williamsnek.

A McLaren mindkét pilótája pontot szerzett, Alonso 5., Jenson Button 9. lett. A spanyol örül, hogy jó irányba tart a csapat, a brit ellenben kicsit csalódott volt, mert jobb eredményt is elérhetőnek látott. "Szerintem valószínűleg rendre a megfelelő pillanatban álltam ki a bokszba, csak annyi volt a probléma, hogy miután megtettem, a többiek is ugyanígy cselekedtek!" - közölte. "Egész jól szoktam döntéseket hozni, de úgy tűnik, mindenki engem másolt."

Sok ütközés történt

A vizes pályán viszonylag nyugodtan telt a verseny, Palmer balesetén kívül Kimi Räikkönen kiesésénél repkedtek még alkatrészek.

A finn a 11. körben a Loewsnél nekiment a falnak, ám közvetve nem ez, hanem a mögötte érkező Massa okozta a végzetét.

A brazil a következő jobbosnál belülről próbált elmenni a Ferrari mellett, de ehelyett beletolta a korlátba, oda kényszerítve a külső íven próbálkozó Romain Grosjeant is. Räikkönen a károk miatt nem tudta folytatni a futamot, és az összetettben a 2.-ról a 4. pozícióba csúszott vissza, Hamilton és Ricciardo mögé.

Vettel a Monacói Nagydíjon. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Jean Christophe Magnenet

Ütközés vetett véget Danyiil Kvjat kálváriájának is, ami már a legelső körben megkezdődött: az orosz autójában bedöglött valami, és rögtön ki kellett állnia kormánycserére, így a mezőny végéről próbált alkotni. Magnussent kanyarokon át támadta a 19. körben, de a Rascasse-nál látszólag reménytelenül próbált bebújni a résbe a Renault mellett, és összeütköztek. Magnussen ugyan tovább tudott menni, ám ő sem ért célba, mivel később kicsúszott a Mirabeaunál.

Szintén a Rascasse volt a végállomás a Sauber párosának, akik egymással ütköztek, úgyhogy fejmosásra számíthatnak. Ericsson a szűk hajtűben próbált beszúrni Nasr mellé, akinek elvileg már el kellett volna engednie, de előzés helyett kiforgatta csapattársát, és végül mindketten feladták.

A bokszutcából rajtoló Max Verstappen keményen dolgozott, hogy pontokkal feledtesse szombati hibáját, és szép manőverekkel menetelt is előre:

az alagút után (Nasrt és Buttont), a St. Dévote-nál (Magnussent) és a Tabacnál (Wehrleint) is előzött. A 34. körben azonban a palánknak vágta Red Bullját a Massenet kanyarnál, ahol szombat délelőtt már leborotválta a falat a kerekeivel.

"Kár érte, mert előtte jól alakult a versenyem, remekül éreztem magam az autómban" - mondta. "Sajnos blokkoltak a kerekeim, majd lecsúsztam a száraz ívről. Ezután csak utas voltam az autómban, és nekimentem a falnak."

A következő versenyt két hét múlva, Kanadában rendezik.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!