A Mercedesek ütköztek, Verstappen nyerte a Spanyol Nagydíjat
2016. május 15. 13:30
A Red Bullhoz csak a legutóbbi verseny után előléptetett, mindössze 18 éves Max Verstappen a Forma-1 történetének legfiatalabb futamgyőztese lett, amikor a Mercedesek ütközését és a két kiállásos stratégia előnyét kihasználva megnyerte a Spanyol Nagydíjat, maga mögött tartva Kimi Räikkönent, aki éppen kétszer annyi idős, mint ő. Habár előzőleg a csapattársaik voltak előrébb, Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo háromszor cseréltek kereket, így végül csak a 3-4. helyen értek célba a négy éllovas között páratlanul kiélezett stratégiai és kerék-kerék elleni harcot hozó barcelonai versenyen.
Egy ütközés jóvoltából végre kiderült, hogy a Forma-1 milyen izgalmas lehetne a Mercedes dominanciája nélkül.
Habár a pole-ból induló Lewis Hamilton nem rajtolt rosszul, Nico Rosberg a nyomában maradt, és a hosszú célegyenesben szélárnyékból ügyesen az első kanyar külső ívére helyezkedve simán megelőzte a csapattársát. Hamilton nem hagyta annyiban, és a 3-as kanyar belső ívén visszatámadott, de a keményen védekező Rosberg a fűre szorította, ahol az autója megcsúszott, és keresztbe állva lendületből kiütötte a másik Mercedest is.
A két csapattárs egymáshoz sem szólva, a sisakját is magán hagyva tért vissza a paddockba, ahol hamarosan az egész istálló válságértekezletet tartott. Niki Lauda, a Mercedes ügyvezetői jogkör nélküli elnöke Hamiltont tartotta hibásnak.
Túl agresszív volt. Nicónak miért kellett volna lehúzódnia előle?
Ő állt az élen. Lewis rosszul mérte fel a helyzetet" – mondta. A csapat főnöke, Toto Wolff diplomatikusabban fogalmazott. „Mindkét versenyzővel beszéltünk. Nem volt egyértelmű a szituáció, és nagyon nehéz a csapat számára, hogy az elmúlt hetek kemény munkája után eldobtunk 43 pontot" – mutatott rá. „Meglátjuk, mire jutnak a felügyelők, de szerintem egyikük sem volt kizárólagosan hibás."
A Sky Sports szakértőjeként dolgozó Anthony Davidson kiszúrta, hogy
Rosberg más motorprogrammal rajtolt, mint Hamilton (vagy mint Szocsiban ő maga),
és a 3-as kanyarnál azért lassult be kissé, mert a kormányon babrálva menet közben egy másik üzemmódba kapcsolt. A párosnak a futam után el kellett látogatnia az esetet kivizsgáló sportfelügyelőkhöz, akik végül versenybalesetnek minősítették az esetet.
Rosberg elismerte, hogy kisebb teljesítményt adó programon volt, de azt állította, ez nem vonta el a figyelmét „Észleltem a helyzetet" – jelentette ki.
Láttam, hogy Lewis közeledik, ezért olyan hamar lezártam a belső ívet, ahogy csak tudtam, ő ennek ellenére beszúrt a résbe.
A felügyelők szerint versenybaleset volt, ezt én is elfogadom. De le vagyok taglózva, a győzelem a kezünkben, a kezemben volt."
Hamilton úgy érezte, az autója első szárnya már Rosbergé mellett volt, nyíltan azonban nem hibáztatta a csapattársát. „A verseny előtt motorüzemmódot kell választani. Csak az egyik ad maximális teljesítményt, és ő nem arra kapcsolt. Ezért a motorja azon a ponton leszabályozott, amivel vesztett 180 lóerőt" – árulta el. „Emiatt értem utol. Akkor nem az ideális íven haladt, hanem attól kissé jobbra, úgyhogy a bal oldalán sokkal kisebb hely volt, mint a jobbon. Ezért választottam az utóbbit.
17 km/ó-s sebességkülönbségnél minden versenyző beszúrna a résbe."
A Mercedes dupla kiesése révén Räikkönen megelőzte Hamiltont az összetettben, átvéve tőle a 2. helyet, és 13 pontra növelve az előnyét a csapattársával, Vettellel szemben, akinek öt forduló után ugyanannyi pontja van, mint Ricciardónak.
Az ütközés miatt pályára kellett küldeni a Safety Cart, és amikor a 3. kör végén a versenyirányítás újra elengedte a mezőnyt, a Red Bull és a Ferrari egymásnak feszülhetett. Az élen azonban Ricciardo és Verstappen állt, és szerencséjükre hátvédnek ott volt mögöttük a családtagnak számító Carlos Sainz. Mire őt Vettelnek – aki jól startolt, csak aztán megcsúszott, és hátrébb esett – a 7. körben sikerült megelőznie, Ricciardo már 6 másodperccel vezetett előtte. Räikkönen még 3 körrel később gyűrte le a Toro Rossót, úgyhogy ő a saját csapattársától is további 4 másodperccel lemaradt.
Ricciardo nem tudta lerázni Verstappent, és már korán, a 11. körben beállt a bokszba,
hogy lecserélje az első szett lágy gumiját. A fiatal holland, illetve az éllovasokhoz egyre közeledő Räikkönen 1 körrel később követte a példáját, míg Vettel további 4 körig várt a kiállásával. Ricciardo másodszor, még mindig az élről, a 28. körben cserélt kereket, de megint a lágy Pirellikre váltott, ami garantálta, hogy harmadszor is be kell majd mennie a bokszba. A Ferrari Vettellel lemásolta az ausztrál stratégiáját, Räikkönent viszont kint hagyta a pályán, akárcsak a Red Bull Verstappent.
Ez hozta el a döntő fordulatot a párosok között,
a bokszba másodszor csak a 34-35. körben beálló Verstappen és Räikkönen ugyanis kibírta a célig újabb kerékcsere nélkül.
Ricciardo nem értette, hogy miért nem ő kapta az előnyösebb stratégiát, amikor pedig ő állt az élen. „A Mercedesek ütközése miatt a kezünkben volt a győzelem, de aztán három kiállásra váltottunk. Ráadásul túl későn, mert addigra Seb átugrott minket" – magyarázta. „Három autót kellett volna megelőznünk a pályán, holott tudtuk, hogy nem vagyunk elég gyorsak az egyenesben. Szerintem ennek nem volt értelme."
Vettel egy rövid, alig 8 körös etap végén sort kerített harmadik kiállására, és ezzel megelőzte Ricciardót, akit a Red Bull csak 6 körrel később, a 43. körben hívott be utoljára a bokszba. Így visszaesett az 1. helyről a 4.-re, s bár a frissebb gumikon utolérte, majd keményen támadta Vettelt, egy hihetetlenül rövid féktávot követően majdnem össze is ütközve vele, 2 körrel a leintés előtt defektet kapott. Szerencséjére olyan nagy volt az előnye az 5. helyezett Valtteri Bottashoz képest, hogy egy negyedik kerékcsere után is meg tudta tartani a pozícióját.
Vettel, aki a harmadik kiállásáig magabiztosan Räikkönen előtt haladt, úgy érezte, a Ferrari a vereség ellenére szépen magára talált az időmérős szenvedés után. „Ez azonban Max napja volt" – ismerte el. „A közepes gumikon küszködtünk ma, egész délután az volt számunkra a rosszabb keverék. Az igazat megvallva szerintem
a lágyakon úgy fél másodperccel gyorsabbak voltunk a Red Bullnál,
a közepeseken viszont azonos volt a tempónk. Megpróbálkoztunk a három kerékcserével, nem jött be."
A kérdésre, hogy két kiállással nyerhetett-e volna, Vettel egyértelmű igennel válaszolt.
Miután Ricciardo és Vettel bement előlük a bokszba, Verstappen és Räikkönen állt az élre – a kérdés csak az volt, hogy kibírják-e a gumijaik a fennmaradó 31-32 kört. A finn versenyző hamar, már a 43. körben DRS-távolságra ért a fiatal hollandhoz képest, akinek azonban nem remegett meg a keze, és végig maga mögött tartotta az ellenfelét, kihasználva, hogy a pálya utolsó szektorának lassú kanyarjaiban a Red Bull jobban tapadt a Ferrarinál.
A tempónk megvolt a győzelemhez,
de eleve rosszul rajtoltam, a kerekeim kipörögtek, amikor felengedtem a kuplungot" – emlékezett Räikkönen, aki az idén már harmadszor állhatott fel a dobogóra. „Maxet könnyedén utolértem, megelőzni viszont nem tudtam. Soha nem sikerült eléggé felzárkóznom hozzá az utolsó kanyarban, ahol nagyon jól tapadt az autója. Én a szélárnyékában össze-vissza csúszkáltam, ezt jobban megszenvedték a gumijaim."
Miután szombaton megkaparintotta a 4. rajtkockát, Verstappen azt mondta, nem álmodozik a dobogóról, ma mégis történelmet írt. Nem tagadta, hogy odafent ízlett neki a pezsgő. „Hihetetlen érzés, egyáltalán nem számítottam rá, nem találok szavakat. A dobogón igazán jó társaságban voltam" – lelkendezett. „Az első két etapban kicsit beragadtam Daniel mögé, nem tudtam előzni, de mivel a gumikkal jól bántam, eszemben sem volt háromszor kereket cserélni. Egyébként is két kiállást terveztünk."
Verstappen hozzátette, hogy csak 5 körrel a leintés előtt élte bele magát a győzelembe,
amikor úgy érezte, Räikkönen kezd lelassulni mögötte. „Az igazán félelmetes az, hogy már az apja ellen is versenyeztem!" – viccelődött a mezőny legidősebb tagjának számító finn.
A Red Bull örömét az tette teljessé, hogy Carlos Sainz a 6. helyen ért célba, megismételve Verstappen bahreini eredményét, a verseny leggyorsabb körét pedig a Toro Rossóhoz száműzött Danyiil Kvjat futotta meg. Az utoljára későn kereket cserélő orosz a friss gumikkal hosszú körökön át közvetlen közelről üldözte az egymással csatázó Vettelt és Ricciardót a verseny végén, sőt gyorsabbnak is tűnt náluk, csak nem akart belezavarni a párharcukba.
Sainz azt állította, nem irigy Verstappen sikerére. „Gratulálok Maxnek, nagyszerű hír a győzelme a Red Bull-család számára. Remélhetőleg hamarosan én is megmutathatom, mire vagyok képes" – mondta. „Az edzésektől kezdve jó volt a tempónk, és ez a versenyen is így maradt. Csak idő kérdése volt, hogy összerakjunk egy hibátlan hétvégét végre."
A Williams hozta a kötelezőt a Red Bullok és a Ferrarik mögött, bár a csapat számára lehangoló lehetett, hogy Ricciardo még négy kerékcserével is Bottas előtt tudott végezni.
„Ezt elfogadjuk. Ma nem volt elég többre a tempónk, szerintem kihoztunk belőle mindent, amit lehetett" – vélte a finn. „Az autónk nem volt igazán gyors, de ettől eltekintve szép munkát végeztünk. A Mercedesek ütközésével kicsit szerencsénk volt, nyertünk vele két helyet. Utána csendes versenyem volt, alig történt valami."
A másik Williamst vezető Felipe Massa nem unatkozott ennyire: az elrontott időmérő miatt a 18. kockából kellett indulnia, ahonnan felkapaszkodott a 8. helyre, és ő volt az utolsó, akit nem köröztek le.
Mögötte Jenson Button ért célba az egyetlen talpon maradt McLarennel,
Fernando Alonso ugyanis hajtáshiba miatt a 46. körben kiesett a hazai versenyéről.
„A két Mercedes incidenséből normális esetben profitálhattunk volna, ez végül nem sikerült" – kesergett. „Néhány szenzor már a kiállásunk előtt pár körrel megadta magát, ezt a problémát egy ideig még menedzselni tudtuk."
Button, aki végig a csapattársa előtt haladt, ugyanakkor elismerte, hogy a McLaren a tapadás általános hiányával küszködött. „Fernando az etapok elején próbált spórolni, hogy a végén jobban nyomhassa. Én másképp taktikáztam, de sehogy nem volt jó" – árulta el.
A verseny egyik legbizarrabb jelenete az volt, amikor a 21. körben
Nico Hülkenberg a beavatkozó bírótól elvett poroltóval saját kezűleg próbálta megfékezni a Force Indiájából előcsapó lángokat.
A tűzeset miatt neki nem sikerült pontot szereznie, Sergio Pérez viszont a 7. helyen ért célba, aminek köszönhetően a Force India megelőzte a McLarent a konstruktőri összetettben.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!