A Mercedesek ütköztek, Verstappen nyerte a Spanyol Nagydíjat

Események

Forma-1, Max Verstappen, Spanyol Nagydíj
Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen, Infiniti Red Bull's Belgian-Dutch driver Max Verstappen and Ferrari's German driver Sebastian Vettel celebrate on the podium after the Spanish Formula One Grand Prix on May 15, 2016 at the Circuit de Catalunya in Montmelo on the outskirts of Barcelona. / AFP PHOTO / POOL / LLUIS GENE
Vágólapra másolva!
A verseny fantasztikusan izgalmas stratégiai és kerék-kerék elleni párharcot hozott a Ferrarik és a Red Bullok között, miután Hamilton és Rosberg az 1. körben kiestek. Végül a két kerékcsere jobbnak bizonyult a háromnál, és a Red Bullhoz csak most előléptetett, 18 éves Verstappen a célig maga mögött tartotta a kétszer olyan idős Räikkönent.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül70 bejegyzés

A Red Bullhoz csak a legutóbbi verseny után előléptetett, mindössze 18 éves Max Verstappen a Forma-1 történetének legfiatalabb futamgyőztese lett, amikor a Mercedesek ütközését és a két kiállásos stratégia előnyét kihasználva megnyerte a Spanyol Nagydíjat, maga mögött tartva Kimi Räikkönent, aki éppen kétszer annyi idős, mint ő. Habár előzőleg a csapattársaik voltak előrébb, Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo háromszor cseréltek kereket, így végül csak a 3-4. helyen értek célba a négy éllovas között páratlanul kiélezett stratégiai és kerék-kerék elleni harcot hozó barcelonai versenyen.

Egy ütközés jóvoltából végre kiderült, hogy a Forma-1 milyen izgalmas lehetne a Mercedes dominanciája nélkül.

Habár a pole-ból induló Lewis Hamilton nem rajtolt rosszul, Nico Rosberg a nyomában maradt, és a hosszú célegyenesben szélárnyékból ügyesen az első kanyar külső ívére helyezkedve simán megelőzte a csapattársát. Hamilton nem hagyta annyiban, és a 3-as kanyar belső ívén visszatámadott, de a keményen védekező Rosberg a fűre szorította, ahol az autója megcsúszott, és keresztbe állva lendületből kiütötte a másik Mercedest is.

Rosberg az első kanyarban megelőzte Hamiltont - katt a galériához! Forrás: AFP/Lluis Gene

A két csapattárs egymáshoz sem szólva, a sisakját is magán hagyva tért vissza a paddockba, ahol hamarosan az egész istálló válságértekezletet tartott. Niki Lauda, a Mercedes ügyvezetői jogkör nélküli elnöke Hamiltont tartotta hibásnak.

Ő állt az élen. Lewis rosszul mérte fel a helyzetet" – mondta. A csapat főnöke, Toto Wolff diplomatikusabban fogalmazott. „Mindkét versenyzővel beszéltünk. Nem volt egyértelmű a szituáció, és nagyon nehéz a csapat számára, hogy az elmúlt hetek kemény munkája után eldobtunk 43 pontot" – mutatott rá. „Meglátjuk, mire jutnak a felügyelők, de szerintem egyikük sem volt kizárólagosan hibás."

A Sky Sports szakértőjeként dolgozó Anthony Davidson kiszúrta, hogy

Rosberg más motorprogrammal rajtolt, mint Hamilton (vagy mint Szocsiban ő maga),

és a 3-as kanyarnál azért lassult be kissé, mert a kormányon babrálva menet közben egy másik üzemmódba kapcsolt. A párosnak a futam után el kellett látogatnia az esetet kivizsgáló sportfelügyelőkhöz, akik végül versenybalesetnek minősítették az esetet.

Rosberg elismerte, hogy kisebb teljesítményt adó programon volt, de azt állította, ez nem vonta el a figyelmét „Észleltem a helyzetet" – jelentette ki.

A felügyelők szerint versenybaleset volt, ezt én is elfogadom. De le vagyok taglózva, a győzelem a kezünkben, a kezemben volt."

Hamilton úgy érezte, az autója első szárnya már Rosbergé mellett volt, nyíltan azonban nem hibáztatta a csapattársát. „A verseny előtt motorüzemmódot kell választani. Csak az egyik ad maximális teljesítményt, és ő nem arra kapcsolt. Ezért a motorja azon a ponton leszabályozott, amivel vesztett 180 lóerőt" – árulta el. „Emiatt értem utol. Akkor nem az ideális íven haladt, hanem attól kissé jobbra, úgyhogy a bal oldalán sokkal kisebb hely volt, mint a jobbon. Ezért választottam az utóbbit.

A Mercedes dupla kiesése révén Räikkönen megelőzte Hamiltont az összetettben, átvéve tőle a 2. helyet, és 13 pontra növelve az előnyét a csapattársával, Vettellel szemben, akinek öt forduló után ugyanannyi pontja van, mint Ricciardónak.

Ricciardo és Vettel rajtavesztett

Az ütközés miatt pályára kellett küldeni a Safety Cart, és amikor a 3. kör végén a versenyirányítás újra elengedte a mezőnyt, a Red Bull és a Ferrari egymásnak feszülhetett. Az élen azonban Ricciardo és Verstappen állt, és szerencséjükre hátvédnek ott volt mögöttük a családtagnak számító Carlos Sainz. Mire őt Vettelnek – aki jól startolt, csak aztán megcsúszott, és hátrébb esett – a 7. körben sikerült megelőznie, Ricciardo már 6 másodperccel vezetett előtte. Räikkönen még 3 körrel később gyűrte le a Toro Rossót, úgyhogy ő a saját csapattársától is további 4 másodperccel lemaradt.

Ricciardo nem tudta lerázni Verstappent, és már korán, a 11. körben beállt a bokszba,

hogy lecserélje az első szett lágy gumiját. A fiatal holland, illetve az éllovasokhoz egyre közeledő Räikkönen 1 körrel később követte a példáját, míg Vettel további 4 körig várt a kiállásával. Ricciardo másodszor, még mindig az élről, a 28. körben cserélt kereket, de megint a lágy Pirellikre váltott, ami garantálta, hogy harmadszor is be kell majd mennie a bokszba. A Ferrari Vettellel lemásolta az ausztrál stratégiáját, Räikkönent viszont kint hagyta a pályán, akárcsak a Red Bull Verstappent.

Az elején a két Red Bull vezetett - katt a galériához! Forrás: AFP/Lluis Gene

Ez hozta el a döntő fordulatot a párosok között,

a bokszba másodszor csak a 34-35. körben beálló Verstappen és Räikkönen ugyanis kibírta a célig újabb kerékcsere nélkül.

Ricciardo nem értette, hogy miért nem ő kapta az előnyösebb stratégiát, amikor pedig ő állt az élen. „A Mercedesek ütközése miatt a kezünkben volt a győzelem, de aztán három kiállásra váltottunk. Ráadásul túl későn, mert addigra Seb átugrott minket" – magyarázta. „Három autót kellett volna megelőznünk a pályán, holott tudtuk, hogy nem vagyunk elég gyorsak az egyenesben. Szerintem ennek nem volt értelme."

Vettel egy rövid, alig 8 körös etap végén sort kerített harmadik kiállására, és ezzel megelőzte Ricciardót, akit a Red Bull csak 6 körrel később, a 43. körben hívott be utoljára a bokszba. Így visszaesett az 1. helyről a 4.-re, s bár a frissebb gumikon utolérte, majd keményen támadta Vettelt, egy hihetetlenül rövid féktávot követően majdnem össze is ütközve vele, 2 körrel a leintés előtt defektet kapott. Szerencséjére olyan nagy volt az előnye az 5. helyezett Valtteri Bottashoz képest, hogy egy negyedik kerékcsere után is meg tudta tartani a pozícióját.

Vettel rajtolt hátrébbról, de rögtön Räikkönen elé került - katt a galériához! Forrás: AFP/Tom Gandolfini

Vettel, aki a harmadik kiállásáig magabiztosan Räikkönen előtt haladt, úgy érezte, a Ferrari a vereség ellenére szépen magára talált az időmérős szenvedés után. „Ez azonban Max napja volt" – ismerte el. „A közepes gumikon küszködtünk ma, egész délután az volt számunkra a rosszabb keverék. Az igazat megvallva szerintem

a közepeseken viszont azonos volt a tempónk. Megpróbálkoztunk a három kerékcserével, nem jött be."

A kérdésre, hogy két kiállással nyerhetett-e volna, Vettel egyértelmű igennel válaszolt.

Hátsó sor, előre fuss!

Miután Ricciardo és Vettel bement előlük a bokszba, Verstappen és Räikkönen állt az élre – a kérdés csak az volt, hogy kibírják-e a gumijaik a fennmaradó 31-32 kört. A finn versenyző hamar, már a 43. körben DRS-távolságra ért a fiatal hollandhoz képest, akinek azonban nem remegett meg a keze, és végig maga mögött tartotta az ellenfelét, kihasználva, hogy a pálya utolsó szektorának lassú kanyarjaiban a Red Bull jobban tapadt a Ferrarinál.

de eleve rosszul rajtoltam, a kerekeim kipörögtek, amikor felengedtem a kuplungot" – emlékezett Räikkönen, aki az idén már harmadszor állhatott fel a dobogóra. „Maxet könnyedén utolértem, megelőzni viszont nem tudtam. Soha nem sikerült eléggé felzárkóznom hozzá az utolsó kanyarban, ahol nagyon jól tapadt az autója. Én a szélárnyékában össze-vissza csúszkáltam, ezt jobban megszenvedték a gumijaim."

Räikkönen nem bírt a fele annyi idős Verstappennel - katt a galériához! Forrás: AFP/Lluis Gene

Miután szombaton megkaparintotta a 4. rajtkockát, Verstappen azt mondta, nem álmodozik a dobogóról, ma mégis történelmet írt. Nem tagadta, hogy odafent ízlett neki a pezsgő. „Hihetetlen érzés, egyáltalán nem számítottam rá, nem találok szavakat. A dobogón igazán jó társaságban voltam" – lelkendezett. „Az első két etapban kicsit beragadtam Daniel mögé, nem tudtam előzni, de mivel a gumikkal jól bántam, eszemben sem volt háromszor kereket cserélni. Egyébként is két kiállást terveztünk."

Verstappen hozzátette, hogy csak 5 körrel a leintés előtt élte bele magát a győzelembe,

amikor úgy érezte, Räikkönen kezd lelassulni mögötte. „Az igazán félelmetes az, hogy már az apja ellen is versenyeztem!" – viccelődött a mezőny legidősebb tagjának számító finn.

Versteppen úgy érezte, jó társaságba került - katt a galériához! Forrás: AFP/Lluis Gene

A Red Bull örömét az tette teljessé, hogy Carlos Sainz a 6. helyen ért célba, megismételve Verstappen bahreini eredményét, a verseny leggyorsabb körét pedig a Toro Rossóhoz száműzött Danyiil Kvjat futotta meg. Az utoljára későn kereket cserélő orosz a friss gumikkal hosszú körökön át közvetlen közelről üldözte az egymással csatázó Vettelt és Ricciardót a verseny végén, sőt gyorsabbnak is tűnt náluk, csak nem akart belezavarni a párharcukba.

Sainz azt állította, nem irigy Verstappen sikerére. „Gratulálok Maxnek, nagyszerű hír a győzelme a Red Bull-család számára. Remélhetőleg hamarosan én is megmutathatom, mire vagyok képes" – mondta. „Az edzésektől kezdve jó volt a tempónk, és ez a versenyen is így maradt. Csak idő kérdése volt, hogy összerakjunk egy hibátlan hétvégét végre."

A Williamsnek magányos versenye volt

A Williams hozta a kötelezőt a Red Bullok és a Ferrarik mögött, bár a csapat számára lehangoló lehetett, hogy Ricciardo még négy kerékcserével is Bottas előtt tudott végezni.

„Ezt elfogadjuk. Ma nem volt elég többre a tempónk, szerintem kihoztunk belőle mindent, amit lehetett" – vélte a finn. „Az autónk nem volt igazán gyors, de ettől eltekintve szép munkát végeztünk. A Mercedesek ütközésével kicsit szerencsénk volt, nyertünk vele két helyet. Utána csendes versenyem volt, alig történt valami."

Bottasnak magányos versenye volt - katt a galériához! Forrás: AFP/Tom Gandolfini

A másik Williamst vezető Felipe Massa nem unatkozott ennyire: az elrontott időmérő miatt a 18. kockából kellett indulnia, ahonnan felkapaszkodott a 8. helyre, és ő volt az utolsó, akit nem köröztek le.

Mögötte Jenson Button ért célba az egyetlen talpon maradt McLarennel,

Fernando Alonso ugyanis hajtáshiba miatt a 46. körben kiesett a hazai versenyéről.

„A két Mercedes incidenséből normális esetben profitálhattunk volna, ez végül nem sikerült" – kesergett. „Néhány szenzor már a kiállásunk előtt pár körrel megadta magát, ezt a problémát egy ideig még menedzselni tudtuk."

Button, aki végig a csapattársa előtt haladt, ugyanakkor elismerte, hogy a McLaren a tapadás általános hiányával küszködött. „Fernando az etapok elején próbált spórolni, hogy a végén jobban nyomhassa. Én másképp taktikáztam, de sehogy nem volt jó" – árulta el.

A Haas nem szerzett pontot, ezúttal csak Gutiérrez jutott el a célig - katt a galériához! Forrás: AFP/Tom Gandolfini

A verseny egyik legbizarrabb jelenete az volt, amikor a 21. körben

Nico Hülkenberg a beavatkozó bírótól elvett poroltóval saját kezűleg próbálta megfékezni a Force Indiájából előcsapó lángokat.

A tűzeset miatt neki nem sikerült pontot szereznie, Sergio Pérez viszont a 7. helyen ért célba, aminek köszönhetően a Force India megelőzte a McLarent a konstruktőri összetettben.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!