Hamilton besétált Rosberg mögé, Vettelt kilökték
2016. május 01. 13:33
Az első három versenyhez képes kevésbé volt csavaros az Orosz Nagydíj, de a korábbiakhoz hasonlóan ezt is Nico Rosberg nyerte meg, Lewis Hamilton pedig minimalizálta a veszteségét a 10. helyről indulva, és különösebb megerőltetés nélkül 2.-ként futott be. Az izgalmak az első körökbe sűrűsödtek: a rajt után elszeparáltan két baleset is történt, amelyben hárman kiestek, s több másik autó megsérült. Emiatt 3 körön át a Safety Car vezette a mezőnyt.
A fő áldozat Sebastian Vettel volt, akit Danyiil Kvjat az első féktávon és a 3-as kanyar közepén is felöklelt, s a gumifalban kötött ki. „Őszintén, mi a **** történik?” - káromkodott feldúltan a rádióba, miután Sanghaj után ismét tönkretette a versenyét az orosz pilóta.
A nézők többet látták az egészből, mint én."
"A 2-es kanyarban meglöktek, de ott még szerencsém volt, hogy nem pördültem meg, a következő nagy ütéstől viszont már igen, és nem tudtam elkerülni a falat" - nyilatkozta a Sky Sportsnak. Kvjat 10 másodperces stop&go büntetést kapott a manőverért.
"Nem hittem, hogy ennyire belassul mindenki előttem" - magyarázta. "Beletapostam a fékbe, de a blokkoló hátsó kerekek miatt nem sok hatása volt, ezért történt az első ütközés. A második pedig azért, mert nem láttam, mi zajlik (Vettel) előtt, ő pedig hirtelen lelassított, amire sajnos már nem tudtam reagálni."
Hátrébb Esteban Gutiérrez rongyolt bele Nico Hülkenbergbe a féktávon, és a mezőny végi kalamajkában további autók koccantak. Hülkenberg, valamint Rio Haryanto nem tudta folytatni a versenyt; míg a két Red Bullnak, Sergio Péreznek, Marcus Ericsonnak és Gutiérreznek a depó felé kellett venni az irány kisebb-nagyobb szervizre. Utóbbit később áthajtásos büntetéssel sújtották a láncreakció előidézése miatt.
Vettel később maga vezetett vissza a garázsokhoz az érte küldött robogón, és
a Red Bull bokszutcai irányítóközpontjánál váltott néhány szót Christian Hornerrel is.
"Frusztrált volt, én pedig csak elnézést tudtam kérni tőle" - ismerte el a csapatfőnök.
Hamiltont ezúttal vízszivárgás lassította
A várakozásoknak megfelelően a mezőny nagy része egy bokszkiállással teljesítette a távot, a szuperlágy és a lágy gumik még a 40 fok környékére melegedő aszfalton is alig koptak. A Mercedes egész hétvégén dominált, így nem keltett különösebb meglepetést, hogy
Hamilton a szombati motorhiba után gyorsan menetelt előre.
Autójába új turbót, MGU-H-t, vezérlőelektronikát és akkumulátort szereltek, és a gyárból éjszaka egy különgéppel Szocsiba szállítottak egy példányt az új fejlesztésű üzemanyagrendszerből. Miután rendeződött a mezőny, Hamilton 5.-ként bukkant fel, és a Safety Car távozását követően egyből megelőzte Felipe Massát, majd a 7. körben a 4-es kanyarnál Kimi Räikkönent is.
"Szerintem nem számított rá, hogy előzni fogok" - vélte. A másik finn, Valtteri Bottas nehezebb falatnak bizonyult, ráadásul a Williams az elévágás veszélyét is sikeresen hárította. A Mercedest a 19. körig tudták maguk mögött tartani, a célegyenes végén Hamilton ekkor talált utat mellettük, hogy Rosberg nyomába eredjen. Hátrányát 13-14 másodperc környékéről 8 alá is levitte, de szivárogni kezdett a hűtővize, ami kútba ejtette minden győzelmi reményét.
Kétségem sem volt felőle, hogy ne nyerhetnék, megvolt hozzá a tempóm."
"A motorral azonban probléma lépett fel, ezért vissza kellett vennem" - mondta. Ugyanakkor köszönetet mondott a szerelőknek, hogy éjszaka összerakták az autót. "A garázs ezen oldalán kemény időket élünk, de abszolút bízom és hiszek mindenkiben" - nyilatkozta. "Nem azért vannak gondjaink, mert az én autómon dolgozó szerelők korábban 3 évig Nicóén dolgoztak. A háttérben alaposan utána kell járnunk a problémáknak."
Rosberg így gyakorlatilag sétakocsikázva jutott el a célig, bár kiderült, hogy az ő autójában is rakoncátlankodott a hajtáslánc. Úgy tűnik, a kinetikus motorgenerátorral volt a ludas. "Arra kértek, változtassak a beállításokon, amivel sok teljesítményt vesztettem" - közölte. "A vetélytársaimat balszerencse sújtotta hétvégén, én azonban próbálok kiélvezni a pillanatot, mivel imádok nyerni."
Rosberg zsinórban a hetedik győzelmét szerezte, amire korábban csupán Vettel, Alberto Ascari és Michael Schumacher volt képes.
Alonso és a Renault is megszerezte idei első pontjait
Räikkönen és a Williamsek nem tudtak profitálni Hamilton problémájából, nem tudták eléggé megközelíteni. A Ferrari finn pilótája a célban 7 másodpercre volt a Mercedestől, és a futam első felében még honfitársával is meg kellett küzdenie. A rajtnál ugyan sikerült megelőznie Bottast, de a Safety Car utáni újraindításnál elaludt, és újra mögé csúszott, hogy aztán a kerékcserék során kerüljön végérvényesen elé. Räikkönen a 20. körben állt ki friss gumikért, és azzal sem került hátrányba, hogy Bottas 4 körrel korábban váltott nála.
Az 5. helyre Massa jött be, aki a táv vége felé nagy előnye birtokában beiktatott egy második, biztonsági kerékcserét is. Max Verstappen magabiztosan őrizte a 6. helyet a motorhibájáig - aminek már a rajtrácsra menet volt előjele -, kiesésével azonban Fernando Alonso foglalta el a pozíciót. "Szerencsések voltunk a második és a harmadik kanyarban a balesetek miatt, ajándékba kaptunk pozíciókat" - mondta a spanyol.
Jó tempót diktáltunk, az autó működött. Innentől folyamatosan kitűzhetjük célnak a pontszerzést."
Alonso először szerzett 2016-ban pontot, ahogy 10.-ként befutó csapattársa, Jenson Button, valamint a 7. helyen végző Kevin Magnussen is. A Renault először zárt a legjobb tíz között idén. "Nagyon elégedett vagyok. Mázlink volt a balesetet szenvedő autók miatt, de elvégeztük a feladatunkat" - nyilatkozta Magnussen. "Remélhetőleg hasonlóan fog folytatódni a szezonunk."
A verseny első felében még Jolyon Palmer is a legjobb tíz között autózott, de neki nem sikerült benne maradnia. Romain Grosjean 2 másodperccel Magnussen mögött befutva újfent pontokat szerzett a Haasszal, őt nagyjából ugyanennyivel követte a rajt utáni defektből felálló Pérez.
Egy darabig Sainz is harcban állt a pontokért, de Palmer leszorításáért 10 másodperces időbüntetést kapott, így kiszállt a küzdelemből, hiába tartotta maga mögött sokáig Buttont. A brit néhány körrel a cél előtt ment el mellette. A sportfelügyelők Felipe Nasr-ra szintén kiszabtak 5 másodperc büntetést, amiért levágta a 2-es kanyart, bár ez a végeredményt nem befolyásolta.
A világbajnokság két hét múlva a Spanyol Nagydíjjal folytatódik.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!