Rosberg győzelemmel zárta a 2015-ös szezont
2015. november 29. 13:47
Nico Rosberg a pole pozícióból rajtolva megnyerte a 2015-ös idényzáró Abu-dzabi Nagydíjat, pályafutása során először aratva sorozatban három F1-es győzelmet. Lewis Hamilton ezúttal lehetőséget kapott rá, hogy más stratégiával próbálja elcsípni a csapattársát, de másodszorra hiába cserélt sokkal később kereket, a hajrában nem tudott elég közel kerülni Rosberghez. A Mercedes nemcsak azzal döntött rekordot az idén, hogy tizenkét kettős győzelmet aratott, hanem azzal is, hogy megszerezte az összes lehetséges pont 86 százalékát.
Hamiltonnak a rajtnál kínálkozott volna a legjobb esélye átvenni a vezetést, de hiába melegítette intenzíven a gumijait a felvezető körben, lassabban indult el, mint Rosberg. Aki a szuperlágy gumikon teljesített első etapban egyértelműen jobb tempót diktált, a 11. körben lebonyolított első kiállásáig 5 másodperc fölé növelve az előnyét. Ám miután mindketten a tartósabb lágy keverékre váltottak, fordult a kocka, és
Hamilton a második etap közepétől közeledni kezdett az első gumik szemcsésedésével küszködő csapattársához.
Rosbergnek ezért már viszonylag korán, a 31. körben sort kellett cserélnie a második kerékcseréjére, az előnye ugyanis egyetlen másodpercre csökkent. Ha ekkor Hamilton is követi őt a bokszba, a sorrendjük valószínűleg megmarad, ezért úgy döntött, inkább meghosszabbítja az etapját. Mire a 41. körben beállt egy újabb szett lágy Pirelliért, Rosberg már csupán 9 másodperccel volt mögötte.
Hamiltonnak így a kerékcseréje után 13 köre maradt rá, hogy ledolgozza 12,7 másodperces hátrányát a 10 körrel frissebb gumikon.
Ez nem sikerült neki: 6-7 másodpercnél elakadt, ahogy mindketten időt vesztettek a lekörözésekkel. „Miután Nico beállt a bokszba, talán jobban le kellett volna lassítanom, hogy még tovább nyújtsam az etapomat" – vélte Hamilton. „Mivel nem vált be, amivel próbálkoztam, valószínűleg nem volt helyes ennyire későn kereket cserélni. Mindegy, legalább megpróbáltuk."
Hamilton a rádióban vitatkozott a mérnökével is, kacérkodva a gondolattal, hogy kihúzza a célig második kiállás nélkül. Ezt azonban nem engedték meg neki, és annak ellenére a lágy gumikat kapta meg az utolsó etapra, hogy Sebastian Vettel 2 körrel korábban átváltott a szuperlágyakra, kihúzva velük a verseny végéig. A Mercedes főnöke, Toto Wolff azt állította, Hamilton maga döntött a keményebb keverék mellett.
Megadtuk neki a lehetőséget, hogy az utolsó kiállásánál ő válasszon gumit
– mondta. „Habár az autója addigra könnyű volt, a szuperlágyak nem tartottak volna ki rajta. Szerettük volna hozzásegíteni, hogy harcolhasson a győzelemért, de ma egyszerűen nem volt elég gyors." Igaz, Hamilton célzott rá, hogy a döntést valójában a csapatra bízta.
Rosberg, akit a Mercedes tagjai egy órával a leintés után, egy interjú közben élő adásban locsoltak nyakon pezsgővel, végül a tavalyinál eggyel több, hat győzelemmel zárta a szezont, és öttel több pontot is szerzett.
Túl későn jött ez a formám, ezen azonban már nincs miért rágódni.
Austin volt a mélypont, utána megerősödve tértem vissza" – mutatott rá. „Felőlem már holnap elkezdődhetne a következő idény, de természetesen szükség van a téli szünetre, a csapat összes tagja megérdemli. Köszönet ezért az elképesztő autóért. A fellegekben járok!"
Hamilton ugyanakkor a verseny utáni sajtótájékoztatón nem mulasztotta el megjegyezni, hogy ki 2015 igazi győztese.„Szerintem világbajnoknak lenni jobb érzés, mint megnyerni a futamot..."
Hamiltonnak egy darabig rajta kellett tartania a szemét Kimi Räikkönenen is, aki ezúttal egyetlen pillanatnyi megingás nélkül, magabiztosan tartotta a 3. helyét. A második kiállása során ugyan vesztett pár másodpercet, mert nem jött le könnyen a jobb első kereke, de senki nem veszélyeztette a pozícióját, úgyhogy az idén harmadszor felállhatott a dobogóra.
„Ez a szezon jobban kezdődött a tavalyinál, az év azonban így sem alakult ideálisan" – ismerte el. „A tempónk megvolt, csakhogy elkövettünk hibákat is, és belefutottunk problémákba. A mai kicsit jobb nap volt."
Ha már a Mercedest nem kaphatták el, a Ferrari az elképzelhető legjobb eredménnyel zárta a szezont, miután Sebastian Vettel a 15. rajtkockából felkapaszkodott a 4. helyre. A csapat technikai igazgatója, James Allison a verseny után elismerte, hogy Vettel az ő hibájából esett ki a szombati Q1-ben, ennek azonban a pontok szempontjából végül semmilyen jelentősége nem lett.
Vettel volt az első a rajtrácson, aki a keményebb gumikon startolt,
így már a 13. körben, a szuperlágyakon induló többség kerékcseréit követően átmenetileg a 2. helyen találta magát. Egy körrel később elrontotta az egyik féktávot, és Hamilton a frissebb gumikon azonnal megelőzte, de Vettel számára úgyis az utolsó etap volt a lényeg, amikor a gyorsabb gumikra válthatott. Ezekkel a hajrában sikerült megelőznie Daniel Ricciardót és Sergio Pérezt, bár komoly szemcsésedésről számolt be.
„Ha meggondoljuk, hogy
a téli teszteken körönként 1,5 másodperc volt a hátrányunk, most viszont az egész versenytávon is csak 15 másodperc,
egyértelműen fejlődtünk" – jelentette ki a német, aki kétszer is elengedte másképp taktikázó csapattársát. „Jövőre mi akarunk lenni a favoritok. Ez persze azon is múlik, hogy mit csinálnak a többiek, de nem kell törődnünk velük, leszegett fejjel kell dolgozunk."
A Mercedesek és a Ferrarik mögött Sergio Pérez végzett, annak ellenére maga mögött tartva Daniel Ricciardo Red Bullját, hogy a Force India versenytempója a durva gumikopás miatt a hétvége korábbi részében nem tűnt ígéretesnek. A mexikói az összetettben 20 ponttal gyűjtött többet csapattársánál, Nico Hülkenbergnél, aki a verseny végére már 31 körös Pirelliken is behozta hetediknek az autóját. A Force India tavalyi pozícióján egyet javítva 5. lett a konstruktőrök között.
Ricciardo hiába fejezte be négy hellyel Danyiil Kvjat előtt az Abu-dzabi Nagydíjat, 3 ponttal mögötte maradt a tabellán.
Kvjat a rajt után kerék-kerék ellen küzdelembe keveredett Max Verstappennel, röviddel később pedig sikerült megelőznie Valtteri Bottas Mercedes motoros Williamsét, de csak a 10. helyen intették le.
Bottas nem titkolta, hogy szerette volna Räikkönen előtt, negyedikként zárni az évet, ez azonban nem sikerült neki, mert pont nélkül távozott a Yas Marinából. Már az első körben hátraesett, a kegyelemdöfést azonban az adta meg neki, hogy a 9. körben, a kerékcseréje után összeütközött a bokszba megérkező Jenson Buttonnal. Ettől letört a Williams első szárnya, sőt még büntetést is kapott miatta.
„Zöld jelzést kaptam a csapattól, a bokszutca külső oldalán haladtam. Túl későn vettem észre a McLarent, a pilótafülkéből nehéz kilátni" – mondta. „A tempónk sem volt olyan, mint vártuk. Az első köröm nem sikerült jól, az összes kanyarnál pont a rossz íven találtam magam."
A másik Williamst vezető Felipe Massa egy általa unalmasnak nevezett versenyen bebiztosította a 8. helyet, mindössze fél másodperccel Romain Grosjean előtt szelve át a célvonalat.
A francia pilóta búcsúajándékként 2 pontot adott a Lotusnak,
jövőre ugyanis az új Haas csapathoz igazol. Valószínűleg a Lotus nevet is utoljára láttuk a nevezési listán, de a hattyúdaluk felemásan sikerült, mert Pastor Maldonado rögtön a rajtnál kiesett, amikor Fernando Alonso megtorpedózta. Rajta kívül mindenki más eljutott a célig.
Alonso nem tartotta magát hibásnak az ütközésben, mivel úgy érezte, az idézte elő, hogy Felipe Nasr az első kanyar féktávján nekiment. A sportfelügyelők mégis megbüntették, amivel nem értett egyet. „Kicsit furcsa, vagy legalábbis szokatlan, hogy áthajtásos büntetést kaptam, miután egy másik autó meglökött. Következetesebb és igazságosabb ítélkezésre van szükség" – jelentette ki.
Alonso, akinek az incidens miatt már az első körben be kellett állnia a bokszba, a verseny közepén megkérdezte a McLarent a rádión, hogy van-e értelme kint maradnia a pályán. Végül folytatta a küzdelmet. „Ki akartuk próbálni a szuperlágy gumikat alacsony üzemanyagszinttel, hogy vajon szemcsésednek-e" – árulta el. „Minden jól ment."
A csapattársa, Jenson Button 12. lett, miután az autója nem sérült meg a bokszban történt ütközés miatt. „Jól szórakoztam odakint, egyszer még egy Williamst is megelőztem" – utalt Bottasra.
Az autónk ezen a hétvégén érződött a legjobbnak az idén,
de a télen minden téren fejlődnünk kell." A McLaren mindössze 27 ponttal zárta történetének leggyengébb szezonját.
A Toro Rossók sem tudták beverekedni magukat az első tíz közé. Egyszer
Carlos Sainz elé engedték az éppen gyorsabbnak tűnő Verstappent,
hátha ő meg tudja támadni az előttük haladó Kvjatot, csakhogy ehelyett elfékezte magát a 8-as kanyarnál, és az egyik kereke annyira szögletesre kapott, hogy azonnal le kellett cserélnie. „Még túl korán volt a kiálláshoz" – ismerte el a fiatal holland, aki később visszaadta a kölcsönt, és ezúttal veszekedés helyett félreállt Sainz útjából.
Nem volt értelme harcolnia, mivel két büntetést is kapott. Az egyiket a kék zászlók figyelmen kívül hagyása miatt, míg a másikat azért, mert Buttonnal harcolva lecsúszott a pályáról, és a sportfelügyelők úgy ítélték, ezzel előnyhöz jutott.
Verstappennek már 8 büntetőpontja van
– aki tizenkét hónap alatt összegyűjt 12-t, arra diszkvalifikáció vár.
A Forma-1-re pedig bő három hónapos téli szünet, amely a csapatoknak nem fog tétlenül telni, hiszen elő kell készíteniük az új autóikat a márciusban kezdődő 2016-os szezonra.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az idény utolsó versenyéről, az Abu-dzabi Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Rosberg zsinórban hatodszor indulhat az élről, és sorozatban a harmadik győzelmére tör. Ezt a mellőle induló Hamilton próbálja majd megakadályozni, a második rajtsoron Räikkönen és Pérez osztozik. A teljes rajtsorrendet itt találják.
Ez Abu-Dzabiban nem először fordul elő vele: 2012-ben az utolsóról a 3. helyre jött fel, tavaly a bokszutcából indulva lett 8. Most a 16. helyről kell rajtolnia egy taktikai hiba miatt.
A világbajnoki tabella 4. helyén Bottas mindössze 1 ponttal előzi meg Räikkönent, a Red Bullnál pedig még a csapaton belüli küzdelem sem dőlt el. Kvjat 10 ponttal áll Ricciardo előtt, de az orosz tegnap küszködött az autójával, és négy hellyel hátrébbról kezdi meg a versenyt.
Ez nem sokáig lesz így, mert Abu-Dzabiban már délután 5 óra van, a versenyt naplementében rendezik. A leintéskor már teljesen sötét lesz. Most a levegő 27, a pálya 29 fokos, a futam végére várhatóan hűvösebb lesz.
Rajta kívül Ericsson, Grosjean, Stevens és Merhi választotta a keményebb keveréket a rajthoz. A többiek autóján szuperlágy gumik vannak.
Mindenki rendben el tudott jönni a rajtrácsról. A rajt sorsdöntő lehet, Hamiltonnak ez lesz a legnagyobb esélye arra, hogy Rosberg elé kerüljön.
Hamilton nem kapta el jól a rajt pillanatát, egy ideig a 2. helye is veszélybe került, de végül Rosberg mögött tudott maradni. Mögöttük nagy a helyezkedés, mindenki agresszívan próbál előretörni, Maldonado és Alonso össze is ütközött. Räikkönen maradt a 3., Pérez a 4.
A lassabb gumikon már 4 helyet tudott javítani. A rajt vesztese Bottas volt, ő a 6. helyről a 10.-re esett vissza. A sorrend: Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Pérez, Hülkenberg, Ricciardo, Sainz, Massa, Kvjat, Bottas.
A venezuelai járt rosszabbul az első körben történt ütközésben. Alonso egy lassú bokszkiállás után csatlakozott újra a mezőnyhöz.
A DRS segítségével a 7. helyre jött fel. Az élen Rosberg 1,8 másodperccel vezet, Räikkönen ugyanekkora hátránnyal követi Hamiltont.
A visszajátszásból látszott, hogy Alonso először Nasrral ért össze, és utána ment neki Maldonadónak. A Lotusnak eltört a felfüggesztése, ezért kellett feladnia a versenyt.
Korán kiáll kereket cserélni, lágy gumikat kap. Ricciardo közben megelőzte az alulkormányzottsággal küzdő Hülkenberget, és feljött az 5. helyre.
Pérez, Ricciardo és Massa is kereket cserélt, miközben Rosberg 2,7 másodpercre növelte az előnyét.
Persze csak azért, mert az előtte állók kiálltak a bokszba. Sainz kerékcseréjét elrontották, több mint 6 másodpercig kellett várakoznia. Hülkenberg és Bottas is kiáll.
A Williamst túl korán engedték ki a bokszból, és összeütközött a kerékcserére érkező McLarennel. Bottas első szárnya megsérült, most egy teljes kört kell sérült autóval teljesítenie, mire visszatérhet a bokszba.
Hamilton egyelőre kint maradt, most ő vezeti a versenyt. A következő körben ő is ki fog állni új gumikért.
A lágy gumikon köröző német még nem járt a bokszban, most a két Mercedes között autózik. Räikkönen a 4., az új lágy gumijain megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb körét.
Ahogy várható volt, 5 másodperces időbüntetést kapott, amiért a Williams veszélyesen engedte ki a bokszból. Korábban Alonso áthajtásos büntetést kapott a rajt utáni ütközésért.
A német nem tudta sokáig maga mögött tartani a Mercedest, Hamilton a 8-as kanyarban a DRS segítségével simán elment mellette. Most Rosberg nyomába eredhet, aki már 6 másodperccel előzi meg őt.
Rosberg, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Pérez, Grosjean, Ricciardo, Hülkenberg, Massa, Kvjat. Közülük Vettel és Grosjean még nem állt ki kerékcserére.
Úgy is mondhatnánk, hogy Vettel elengedte Räikkönent, nem is védekezett a más taktikán lévő csapattársa ellen. Hamilton lemaradása 6,7 másodperc Rosberg mögött, de a legutóbbi körében 4 tizeddel gyorsabb volt.
A rajt utáni incidens után is járt már bent, majd letöltötte a büntetését, most csak simán kereket cserélt. Még Merhi mögött is óriási a lemaradása az utolsó helyen.
A francia még az első szett gumiját használja, Ricciardo körről körre gyorsabb nála. Már csak 8 tized köztük a különbség, a 6. helyért fognak megküzdeni.
Az előbb kockásra fékezte a gumiját, a tervezett idő előtt kénytelen kiállni a bokszba. A 15. helyen folytatja a versenyt.
Az elmúlt néhány körben rendre gyorsabb volt Rosbergnél, a verseny eddigi legjobb körét is megfutotta. Már csak 4,8 másodperc köztük a különbség, Räikkönen egyre jobban lemarad tőlük.
Eddig húzta a lágy gumikon, most kapott egy újabb szettet a keményebb keverékből. Ricciardo mögött, a 6. helyen folytatja a versenyt. Grosjean is kereket cserélt, ő a 10. helyre jött vissza.
Hamilton lemaradása már csak 2,6 másodperc Rosberg mögött, legutóbb is megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb körét.
A rádión közölte a McLarennel, hogy ha a közeljövőben nem küldik a pályára a Safety Cart, inkább kiáll a versenyből. Ez érdekes döntés lenne, miután tegnap arról is szó volt, hogy az egész 2016-os idényt kihagyhatja. Azóta a spanyol és a McLaren is megerősítette, hogy az egyéves pihenőre nem fog sor kerülni.
Ricciardo jól járt azzal, hogy Pérez előtt állt ki a bokszba - sokkal közelebb került a mexikóihoz a második kiállásuk után.
Hamilton továbbra is közeledik hozzá, 1,3 másodpercre faragta a különbséget. Közben Bottas is a bokszban járt, és letöltötte az 5 másodperces büntetését is.
Behívták kerékcserére, mielőtt Hamilton elkezdhette volna támadni. A brit keményen hajt, az első szektorban megfutotta az abszolút legjobb időt.
Nem állt ki a bokszba a Rosberg kerékcseréje utáni körben, megpróbál elég gyors köröket futni ahhoz, hogy a csapattársa elé tudjon visszatérni. Räikkönen viszont a bokszban járt, majd Vettel mögött folytatja a 4. helyen.
Hamilton lemaradása valószínűleg nőni fog a bokszkiállása után, de a verseny végén frissebb gumikon próbálhatja megelőzni Rosberget.
Vettel megint nem tartotta fel Räikkönent. Hamilton továbbra is a pályán van, és körről körre sok időt veszít Rosberghez képest, de a küzdelem még nem dőlt el.
A hátsó abroncsai kezdenek elhasználódni. A versenymérnöke megnyugtatta, hogy még jól működnek a lágy gumik az autóján. 17 kör van hátra.
Ricciardo mögé, a 6. helyre jött vissza, rögtön támadhatja is a Red Bullt.
Lágy gumikat kapott az utolsó etapra. Korábban megkérdezte, hogy kihúzhatja-e a verseny végéig egy újabb kiállás nélkül, de a mérnöke ezt lehetetlennek tartotta. Vettel közben elvette Ricciardótól az 5. helyet.
Még 12 kör van hátra a versenyből. A kiállása utáni első körében 7 tizedet vert Rosbergre.
A 4. helyért fogja támadni a Force Indiát, de kérdés, meddig bírják a Ferrarin a szuperlágy gumik. Hamilton a legutóbbi körében 1,1 másodperccel gyorsabb volt Rosbergnél, 10,2 másodperc köztük a különbség.
A hátsó egyenesben könnyedén elment Pérez mellett. Valószínűleg eddig tartott a menetelése, Räikkönen 26 másodperccel előzi meg a 3. helyen.
7 kör van hátra, 7,7 másodperc a hátránya. Massa közben megelőzte Kvjatot, és feljött a 8. helyre. A Williams számára csalódással ér véget az idény - Bottas dobogós helyezésben reménykedett, de csak a 14. helyen áll.
Az előbb Buttonnal lökdösődtek, és Verstappen a pályát elhagyva került a McLaren elé. A sportfelügyelők úgy ítélték meg, hogy szabálytalanul jutott előnyhöz, 5 másodpercet fognak hozzáadni az idejéhez.
Hamilton az utóbbi körökben nem tudott elég gyors lenni, 4 körrel a vége előtt 6,8 másodperc a hátránya.
Vettel még mindig jó tempót fut, ez azt jelenti, hogy valószínűleg Hamilton is jobban járt volna, ha a gyorsabb gumikat kapja meg az utolsó etapjára. A címvédő már visszavett a tempóból, csak akkor nyerhet, ha Rosbergnek lesz valamilyen problémája.
A sportfelügyelők szerint figyelmen kívül hagyta a kék zászlókat. Egy kör van hátra, Rosberg kényelmes, 8 másodperces előnnyel vezet.
Még az utolsó körben is aggódott az abroncsai miatt, de 8,2 másodperccel Hamilton előtt ért célba. A további sorrend: Räikkönen, Vettel, Pérez, Ricciardo, Hülkenberg, Massa, Grosjean, Kvjat.
Rosberg zsinórban a harmadik versenyét nyerte, ez korábban még soha nem sikerült neki. Az idény nagy részében nem tudta tartani a tempót Hamiltonnal, de mióta elvesztette a világbajnokságot, megtáltosodott.
A tűzijáték pedig percek óta tart, igazi ünnepi hangulatban ér véget az idény. A 3. helyezett Räikkönen is örülhet, idén még csak harmadszor állhat fel a dobogóra. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és az összefoglalóval.