Rosberg győzelemmel zárta a 2015-ös szezont

Események

Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes, Abu-dzabi Nagydíj
Vágólapra másolva!
Hamilton más stratégiával próbálkozott ellene, de hiába. Räikkönen magabiztosan megtartotta a 3. helyét, Vettel a 15. rajtkockából indulva is felzárkózott mögé az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjon.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül48 bejegyzés

Nico Rosberg a pole pozícióból rajtolva megnyerte a 2015-ös idényzáró Abu-dzabi Nagydíjat, pályafutása során először aratva sorozatban három F1-es győzelmet. Lewis Hamilton ezúttal lehetőséget kapott rá, hogy más stratégiával próbálja elcsípni a csapattársát, de másodszorra hiába cserélt sokkal később kereket, a hajrában nem tudott elég közel kerülni Rosberghez. A Mercedes nemcsak azzal döntött rekordot az idén, hogy tizenkét kettős győzelmet aratott, hanem azzal is, hogy megszerezte az összes lehetséges pont 86 százalékát.

Nem történt nagy meglepetés az év utolsó nagydíján Forrás: AFP/Tom Gandolfini

Hamiltonnak a rajtnál kínálkozott volna a legjobb esélye átvenni a vezetést, de hiába melegítette intenzíven a gumijait a felvezető körben, lassabban indult el, mint Rosberg. Aki a szuperlágy gumikon teljesített első etapban egyértelműen jobb tempót diktált, a 11. körben lebonyolított első kiállásáig 5 másodperc fölé növelve az előnyét. Ám miután mindketten a tartósabb lágy keverékre váltottak, fordult a kocka, és

Hamilton a második etap közepétől közeledni kezdett az első gumik szemcsésedésével küszködő csapattársához.

Rosbergnek ezért már viszonylag korán, a 31. körben sort kellett cserélnie a második kerékcseréjére, az előnye ugyanis egyetlen másodpercre csökkent. Ha ekkor Hamilton is követi őt a bokszba, a sorrendjük valószínűleg megmarad, ezért úgy döntött, inkább meghosszabbítja az etapját. Mire a 41. körben beállt egy újabb szett lágy Pirelliért, Rosberg már csupán 9 másodperccel volt mögötte.

Hamiltonnak így a kerékcseréje után 13 köre maradt rá, hogy ledolgozza 12,7 másodperces hátrányát a 10 körrel frissebb gumikon.

Ez nem sikerült neki: 6-7 másodpercnél elakadt, ahogy mindketten időt vesztettek a lekörözésekkel. „Miután Nico beállt a bokszba, talán jobban le kellett volna lassítanom, hogy még tovább nyújtsam az etapomat" – vélte Hamilton. „Mivel nem vált be, amivel próbálkoztam, valószínűleg nem volt helyes ennyire későn kereket cserélni. Mindegy, legalább megpróbáltuk."

Rosberg az idén nem harcolhatott végig a vb-címért, de ettől és a pole-ok számától eltekintve eredményesebb volt, mint tavaly Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Hamilton a rádióban vitatkozott a mérnökével is, kacérkodva a gondolattal, hogy kihúzza a célig második kiállás nélkül. Ezt azonban nem engedték meg neki, és annak ellenére a lágy gumikat kapta meg az utolsó etapra, hogy Sebastian Vettel 2 körrel korábban átváltott a szuperlágyakra, kihúzva velük a verseny végéig. A Mercedes főnöke, Toto Wolff azt állította, Hamilton maga döntött a keményebb keverék mellett.

– mondta. „Habár az autója addigra könnyű volt, a szuperlágyak nem tartottak volna ki rajta. Szerettük volna hozzásegíteni, hogy harcolhasson a győzelemért, de ma egyszerűen nem volt elég gyors." Igaz, Hamilton célzott rá, hogy a döntést valójában a csapatra bízta.

Rosberg, akit a Mercedes tagjai egy órával a leintés után, egy interjú közben élő adásban locsoltak nyakon pezsgővel, végül a tavalyinál eggyel több, hat győzelemmel zárta a szezont, és öttel több pontot is szerzett.

Austin volt a mélypont, utána megerősödve tértem vissza" – mutatott rá. „Felőlem már holnap elkezdődhetne a következő idény, de természetesen szükség van a téli szünetre, a csapat összes tagja megérdemli. Köszönet ezért az elképesztő autóért. A fellegekben járok!"

Hamilton ugyanakkor a verseny utáni sajtótájékoztatón nem mulasztotta el megjegyezni, hogy ki 2015 igazi győztese.„Szerintem világbajnoknak lenni jobb érzés, mint megnyerni a futamot..."

Räikkönen tökéletesen ment

Hamiltonnak egy darabig rajta kellett tartania a szemét Kimi Räikkönenen is, aki ezúttal egyetlen pillanatnyi megingás nélkül, magabiztosan tartotta a 3. helyét. A második kiállása során ugyan vesztett pár másodpercet, mert nem jött le könnyen a jobb első kereke, de senki nem veszélyeztette a pozícióját, úgyhogy az idén harmadszor felállhatott a dobogóra.

„Ez a szezon jobban kezdődött a tavalyinál, az év azonban így sem alakult ideálisan" – ismerte el. „A tempónk megvolt, csakhogy elkövettünk hibákat is, és belefutottunk problémákba. A mai kicsit jobb nap volt."

Vettel kétszer is elengedte a más stratégián lévő csapattársát, akire a 15. helyről indulva nem jelentett veszélyt Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Ha már a Mercedest nem kaphatták el, a Ferrari az elképzelhető legjobb eredménnyel zárta a szezont, miután Sebastian Vettel a 15. rajtkockából felkapaszkodott a 4. helyre. A csapat technikai igazgatója, James Allison a verseny után elismerte, hogy Vettel az ő hibájából esett ki a szombati Q1-ben, ennek azonban a pontok szempontjából végül semmilyen jelentősége nem lett.

Vettel volt az első a rajtrácson, aki a keményebb gumikon startolt,

így már a 13. körben, a szuperlágyakon induló többség kerékcseréit követően átmenetileg a 2. helyen találta magát. Egy körrel később elrontotta az egyik féktávot, és Hamilton a frissebb gumikon azonnal megelőzte, de Vettel számára úgyis az utolsó etap volt a lényeg, amikor a gyorsabb gumikra válthatott. Ezekkel a hajrában sikerült megelőznie Daniel Ricciardót és Sergio Pérezt, bár komoly szemcsésedésről számolt be.

„Ha meggondoljuk, hogy

egyértelműen fejlődtünk" – jelentette ki a német, aki kétszer is elengedte másképp taktikázó csapattársát. „Jövőre mi akarunk lenni a favoritok. Ez persze azon is múlik, hogy mit csinálnak a többiek, de nem kell törődnünk velük, leszegett fejjel kell dolgozunk."

Pérez kihúzta az 5. helyen

A Mercedesek és a Ferrarik mögött Sergio Pérez végzett, annak ellenére maga mögött tartva Daniel Ricciardo Red Bullját, hogy a Force India versenytempója a durva gumikopás miatt a hétvége korábbi részében nem tűnt ígéretesnek. A mexikói az összetettben 20 ponttal gyűjtött többet csapattársánál, Nico Hülkenbergnél, aki a verseny végére már 31 körös Pirelliken is behozta hetediknek az autóját. A Force India tavalyi pozícióján egyet javítva 5. lett a konstruktőrök között.

Ricciardo hiába fejezte be négy hellyel Danyiil Kvjat előtt az Abu-dzabi Nagydíjat, 3 ponttal mögötte maradt a tabellán.

Kvjat a rajt után kerék-kerék ellen küzdelembe keveredett Max Verstappennel, röviddel később pedig sikerült megelőznie Valtteri Bottas Mercedes motoros Williamsét, de csak a 10. helyen intették le.

Pérez a versenyen és a szezonban is Hülkenberg előtt végzett Forrás: DPPI media/Florent Gooden

Bottas nem titkolta, hogy szerette volna Räikkönen előtt, negyedikként zárni az évet, ez azonban nem sikerült neki, mert pont nélkül távozott a Yas Marinából. Már az első körben hátraesett, a kegyelemdöfést azonban az adta meg neki, hogy a 9. körben, a kerékcseréje után összeütközött a bokszba megérkező Jenson Buttonnal. Ettől letört a Williams első szárnya, sőt még büntetést is kapott miatta.

„Zöld jelzést kaptam a csapattól, a bokszutca külső oldalán haladtam. Túl későn vettem észre a McLarent, a pilótafülkéből nehéz kilátni" – mondta. „A tempónk sem volt olyan, mint vártuk. Az első köröm nem sikerült jól, az összes kanyarnál pont a rossz íven találtam magam."

A másik Williamst vezető Felipe Massa egy általa unalmasnak nevezett versenyen bebiztosította a 8. helyet, mindössze fél másodperccel Romain Grosjean előtt szelve át a célvonalat.

A francia pilóta búcsúajándékként 2 pontot adott a Lotusnak,

jövőre ugyanis az új Haas csapathoz igazol. Valószínűleg a Lotus nevet is utoljára láttuk a nevezési listán, de a hattyúdaluk felemásan sikerült, mert Pastor Maldonado rögtön a rajtnál kiesett, amikor Fernando Alonso megtorpedózta. Rajta kívül mindenki más eljutott a célig.

Alonso nem értett egyet a büntetésével

Alonso nem tartotta magát hibásnak az ütközésben, mivel úgy érezte, az idézte elő, hogy Felipe Nasr az első kanyar féktávján nekiment. A sportfelügyelők mégis megbüntették, amivel nem értett egyet. „Kicsit furcsa, vagy legalábbis szokatlan, hogy áthajtásos büntetést kaptam, miután egy másik autó meglökött. Következetesebb és igazságosabb ítélkezésre van szükség" – jelentette ki.

Alonso, akinek az incidens miatt már az első körben be kellett állnia a bokszba, a verseny közepén megkérdezte a McLarent a rádión, hogy van-e értelme kint maradnia a pályán. Végül folytatta a küzdelmet. „Ki akartuk próbálni a szuperlágy gumikat alacsony üzemanyagszinttel, hogy vajon szemcsésednek-e" – árulta el. „Minden jól ment."

Tömegjelenet a rajtnál: Alonso megtorpedózza Maldonadót. Szerinte csak azért, mert Nasr meglökte Forrás: AFP/Tom Gandolfini

A csapattársa, Jenson Button 12. lett, miután az autója nem sérült meg a bokszban történt ütközés miatt. „Jól szórakoztam odakint, egyszer még egy Williamst is megelőztem" – utalt Bottasra.

de a télen minden téren fejlődnünk kell." A McLaren mindössze 27 ponttal zárta történetének leggyengébb szezonját.

A Toro Rossók sem tudták beverekedni magukat az első tíz közé. Egyszer

Carlos Sainz elé engedték az éppen gyorsabbnak tűnő Verstappent,

hátha ő meg tudja támadni az előttük haladó Kvjatot, csakhogy ehelyett elfékezte magát a 8-as kanyarnál, és az egyik kereke annyira szögletesre kapott, hogy azonnal le kellett cserélnie. „Még túl korán volt a kiálláshoz" – ismerte el a fiatal holland, aki később visszaadta a kölcsönt, és ezúttal veszekedés helyett félreállt Sainz útjából.

Nem volt értelme harcolnia, mivel két büntetést is kapott. Az egyiket a kék zászlók figyelmen kívül hagyása miatt, míg a másikat azért, mert Buttonnal harcolva lecsúszott a pályáról, és a sportfelügyelők úgy ítélték, ezzel előnyhöz jutott.

Verstappennek már 8 büntetőpontja van

– aki tizenkét hónap alatt összegyűjt 12-t, arra diszkvalifikáció vár.

A Forma-1-re pedig bő három hónapos téli szünet, amely a csapatoknak nem fog tétlenül telni, hiszen elő kell készíteniük az új autóikat a márciusban kezdődő 2016-os szezonra.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!