Rosberg győzelemmel zárta a 2015-ös szezont
2015. november 29. 13:47
Nico Rosberg a pole pozícióból rajtolva megnyerte a 2015-ös idényzáró Abu-dzabi Nagydíjat, pályafutása során először aratva sorozatban három F1-es győzelmet. Lewis Hamilton ezúttal lehetőséget kapott rá, hogy más stratégiával próbálja elcsípni a csapattársát, de másodszorra hiába cserélt sokkal később kereket, a hajrában nem tudott elég közel kerülni Rosberghez. A Mercedes nemcsak azzal döntött rekordot az idén, hogy tizenkét kettős győzelmet aratott, hanem azzal is, hogy megszerezte az összes lehetséges pont 86 százalékát.
Hamiltonnak a rajtnál kínálkozott volna a legjobb esélye átvenni a vezetést, de hiába melegítette intenzíven a gumijait a felvezető körben, lassabban indult el, mint Rosberg. Aki a szuperlágy gumikon teljesített első etapban egyértelműen jobb tempót diktált, a 11. körben lebonyolított első kiállásáig 5 másodperc fölé növelve az előnyét. Ám miután mindketten a tartósabb lágy keverékre váltottak, fordult a kocka, és
Hamilton a második etap közepétől közeledni kezdett az első gumik szemcsésedésével küszködő csapattársához.
Rosbergnek ezért már viszonylag korán, a 31. körben sort kellett cserélnie a második kerékcseréjére, az előnye ugyanis egyetlen másodpercre csökkent. Ha ekkor Hamilton is követi őt a bokszba, a sorrendjük valószínűleg megmarad, ezért úgy döntött, inkább meghosszabbítja az etapját. Mire a 41. körben beállt egy újabb szett lágy Pirelliért, Rosberg már csupán 9 másodperccel volt mögötte.
Hamiltonnak így a kerékcseréje után 13 köre maradt rá, hogy ledolgozza 12,7 másodperces hátrányát a 10 körrel frissebb gumikon.
Ez nem sikerült neki: 6-7 másodpercnél elakadt, ahogy mindketten időt vesztettek a lekörözésekkel. „Miután Nico beállt a bokszba, talán jobban le kellett volna lassítanom, hogy még tovább nyújtsam az etapomat" – vélte Hamilton. „Mivel nem vált be, amivel próbálkoztam, valószínűleg nem volt helyes ennyire későn kereket cserélni. Mindegy, legalább megpróbáltuk."
Hamilton a rádióban vitatkozott a mérnökével is, kacérkodva a gondolattal, hogy kihúzza a célig második kiállás nélkül. Ezt azonban nem engedték meg neki, és annak ellenére a lágy gumikat kapta meg az utolsó etapra, hogy Sebastian Vettel 2 körrel korábban átváltott a szuperlágyakra, kihúzva velük a verseny végéig. A Mercedes főnöke, Toto Wolff azt állította, Hamilton maga döntött a keményebb keverék mellett.
Megadtuk neki a lehetőséget, hogy az utolsó kiállásánál ő válasszon gumit
– mondta. „Habár az autója addigra könnyű volt, a szuperlágyak nem tartottak volna ki rajta. Szerettük volna hozzásegíteni, hogy harcolhasson a győzelemért, de ma egyszerűen nem volt elég gyors." Igaz, Hamilton célzott rá, hogy a döntést valójában a csapatra bízta.
Rosberg, akit a Mercedes tagjai egy órával a leintés után, egy interjú közben élő adásban locsoltak nyakon pezsgővel, végül a tavalyinál eggyel több, hat győzelemmel zárta a szezont, és öttel több pontot is szerzett.
Túl későn jött ez a formám, ezen azonban már nincs miért rágódni.
Austin volt a mélypont, utána megerősödve tértem vissza" – mutatott rá. „Felőlem már holnap elkezdődhetne a következő idény, de természetesen szükség van a téli szünetre, a csapat összes tagja megérdemli. Köszönet ezért az elképesztő autóért. A fellegekben járok!"
Hamilton ugyanakkor a verseny utáni sajtótájékoztatón nem mulasztotta el megjegyezni, hogy ki 2015 igazi győztese.„Szerintem világbajnoknak lenni jobb érzés, mint megnyerni a futamot..."
Hamiltonnak egy darabig rajta kellett tartania a szemét Kimi Räikkönenen is, aki ezúttal egyetlen pillanatnyi megingás nélkül, magabiztosan tartotta a 3. helyét. A második kiállása során ugyan vesztett pár másodpercet, mert nem jött le könnyen a jobb első kereke, de senki nem veszélyeztette a pozícióját, úgyhogy az idén harmadszor felállhatott a dobogóra.
„Ez a szezon jobban kezdődött a tavalyinál, az év azonban így sem alakult ideálisan" – ismerte el. „A tempónk megvolt, csakhogy elkövettünk hibákat is, és belefutottunk problémákba. A mai kicsit jobb nap volt."
Ha már a Mercedest nem kaphatták el, a Ferrari az elképzelhető legjobb eredménnyel zárta a szezont, miután Sebastian Vettel a 15. rajtkockából felkapaszkodott a 4. helyre. A csapat technikai igazgatója, James Allison a verseny után elismerte, hogy Vettel az ő hibájából esett ki a szombati Q1-ben, ennek azonban a pontok szempontjából végül semmilyen jelentősége nem lett.
Vettel volt az első a rajtrácson, aki a keményebb gumikon startolt,
így már a 13. körben, a szuperlágyakon induló többség kerékcseréit követően átmenetileg a 2. helyen találta magát. Egy körrel később elrontotta az egyik féktávot, és Hamilton a frissebb gumikon azonnal megelőzte, de Vettel számára úgyis az utolsó etap volt a lényeg, amikor a gyorsabb gumikra válthatott. Ezekkel a hajrában sikerült megelőznie Daniel Ricciardót és Sergio Pérezt, bár komoly szemcsésedésről számolt be.
„Ha meggondoljuk, hogy
a téli teszteken körönként 1,5 másodperc volt a hátrányunk, most viszont az egész versenytávon is csak 15 másodperc,
egyértelműen fejlődtünk" – jelentette ki a német, aki kétszer is elengedte másképp taktikázó csapattársát. „Jövőre mi akarunk lenni a favoritok. Ez persze azon is múlik, hogy mit csinálnak a többiek, de nem kell törődnünk velük, leszegett fejjel kell dolgozunk."
A Mercedesek és a Ferrarik mögött Sergio Pérez végzett, annak ellenére maga mögött tartva Daniel Ricciardo Red Bullját, hogy a Force India versenytempója a durva gumikopás miatt a hétvége korábbi részében nem tűnt ígéretesnek. A mexikói az összetettben 20 ponttal gyűjtött többet csapattársánál, Nico Hülkenbergnél, aki a verseny végére már 31 körös Pirelliken is behozta hetediknek az autóját. A Force India tavalyi pozícióján egyet javítva 5. lett a konstruktőrök között.
Ricciardo hiába fejezte be négy hellyel Danyiil Kvjat előtt az Abu-dzabi Nagydíjat, 3 ponttal mögötte maradt a tabellán.
Kvjat a rajt után kerék-kerék ellen küzdelembe keveredett Max Verstappennel, röviddel később pedig sikerült megelőznie Valtteri Bottas Mercedes motoros Williamsét, de csak a 10. helyen intették le.
Bottas nem titkolta, hogy szerette volna Räikkönen előtt, negyedikként zárni az évet, ez azonban nem sikerült neki, mert pont nélkül távozott a Yas Marinából. Már az első körben hátraesett, a kegyelemdöfést azonban az adta meg neki, hogy a 9. körben, a kerékcseréje után összeütközött a bokszba megérkező Jenson Buttonnal. Ettől letört a Williams első szárnya, sőt még büntetést is kapott miatta.
„Zöld jelzést kaptam a csapattól, a bokszutca külső oldalán haladtam. Túl későn vettem észre a McLarent, a pilótafülkéből nehéz kilátni" – mondta. „A tempónk sem volt olyan, mint vártuk. Az első köröm nem sikerült jól, az összes kanyarnál pont a rossz íven találtam magam."
A másik Williamst vezető Felipe Massa egy általa unalmasnak nevezett versenyen bebiztosította a 8. helyet, mindössze fél másodperccel Romain Grosjean előtt szelve át a célvonalat.
A francia pilóta búcsúajándékként 2 pontot adott a Lotusnak,
jövőre ugyanis az új Haas csapathoz igazol. Valószínűleg a Lotus nevet is utoljára láttuk a nevezési listán, de a hattyúdaluk felemásan sikerült, mert Pastor Maldonado rögtön a rajtnál kiesett, amikor Fernando Alonso megtorpedózta. Rajta kívül mindenki más eljutott a célig.
Alonso nem tartotta magát hibásnak az ütközésben, mivel úgy érezte, az idézte elő, hogy Felipe Nasr az első kanyar féktávján nekiment. A sportfelügyelők mégis megbüntették, amivel nem értett egyet. „Kicsit furcsa, vagy legalábbis szokatlan, hogy áthajtásos büntetést kaptam, miután egy másik autó meglökött. Következetesebb és igazságosabb ítélkezésre van szükség" – jelentette ki.
Alonso, akinek az incidens miatt már az első körben be kellett állnia a bokszba, a verseny közepén megkérdezte a McLarent a rádión, hogy van-e értelme kint maradnia a pályán. Végül folytatta a küzdelmet. „Ki akartuk próbálni a szuperlágy gumikat alacsony üzemanyagszinttel, hogy vajon szemcsésednek-e" – árulta el. „Minden jól ment."
A csapattársa, Jenson Button 12. lett, miután az autója nem sérült meg a bokszban történt ütközés miatt. „Jól szórakoztam odakint, egyszer még egy Williamst is megelőztem" – utalt Bottasra.
Az autónk ezen a hétvégén érződött a legjobbnak az idén,
de a télen minden téren fejlődnünk kell." A McLaren mindössze 27 ponttal zárta történetének leggyengébb szezonját.
A Toro Rossók sem tudták beverekedni magukat az első tíz közé. Egyszer
Carlos Sainz elé engedték az éppen gyorsabbnak tűnő Verstappent,
hátha ő meg tudja támadni az előttük haladó Kvjatot, csakhogy ehelyett elfékezte magát a 8-as kanyarnál, és az egyik kereke annyira szögletesre kapott, hogy azonnal le kellett cserélnie. „Még túl korán volt a kiálláshoz" – ismerte el a fiatal holland, aki később visszaadta a kölcsönt, és ezúttal veszekedés helyett félreállt Sainz útjából.
Nem volt értelme harcolnia, mivel két büntetést is kapott. Az egyiket a kék zászlók figyelmen kívül hagyása miatt, míg a másikat azért, mert Buttonnal harcolva lecsúszott a pályáról, és a sportfelügyelők úgy ítélték, ezzel előnyhöz jutott.
Verstappennek már 8 büntetőpontja van
– aki tizenkét hónap alatt összegyűjt 12-t, arra diszkvalifikáció vár.
A Forma-1-re pedig bő három hónapos téli szünet, amely a csapatoknak nem fog tétlenül telni, hiszen elő kell készíteniük az új autóikat a márciusban kezdődő 2016-os szezonra.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!