Az időmérő előtt is Rosberg volt a leggyorsabb
2015. november 28. 10:45
Nico Rosberg megtartotta a vezetést az év utolsó szabadedzésén is, 0,281 másodpercet verve csapattársára, Lewis Hamiltonra, aki a szuperlágy gumikon megtett első két körét elrontotta. A csapatok a megszokottal ellentétben ezúttal nem készülhettek egyszerűen az időmérőre, arra ugyanis este kerül majd sor, amikor a levegő és az aszfalt is hűvösebb lesz, ezért az autók másképp fognak viselkedni.
Így az edzés végén mindenki viszonylag hosszú etapokat teljesített a szuperlágy Pirellikkel, az köridők tehát elmaradtak az optimálistól. A Mercedes versenyzői kapták meg elsőként a jobban tapadó, de hamar elhasználódó gumikat, Hamilton azonban nem tudott élni a lehetőséggel, mert először a pálya elején, aztán az 5/6-os kanyarnál hibázott – ott, ahol korábban meg is pördült egyszer. Rosberg ugyanakkor elvileg hátrányban van, mert a motorja már 3600 km-t teljesített, míg a csapattársáé csak 1500-at.
A 3. helyezett Sebastian Vettel 5 századon belül tudott kerülni Hamiltonhoz képest, és akárcsak pénteken, ott volt a szeren Sergio Pérez is, aki a két Ferrari közé beférkőzve a 4. helyet kaparintotta meg. Kimi Räikkönen a lágy gumikon ismét gyorsabb volt az 1-es kanyarban egyszer meg is forgó Vettelnél, a szuperlágyakon viszont nem tudta tartani vele a lépést.
A 6. helyezett Daniel Ricciardo volt az utolsó, akinek egy másodpercnél kisebb volt a hátránya Rosberghez képest. A legjobb tíz közé befért még Nico Hülkenberg, a két Williams, valamint a tegnap rakoncátlankodó motorja mellett kitartó Carlos Sainz.
Ricciardo csapattársa, Danyiil Kvjat mindössze 2 ellenőrző kört tehetett meg, mert először egy elektromos hibát fedeztek fel a motorján, aztán a javítási kísérletet követően kiderült, hogy a turbó megkerülőszelepével lehet gond, ezért a sebességváltóját is ki kellett szerelni. Közben sokan küszködtek az autójuk balanszával, különösen az 5/6-s sikán rázókövein állva keresztbe.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot! Köszöntjük kedves olvasóinkat az év utolsó szabadedzéséről élőben készülő beszámolónkban. Abu-Dzabiban délután 2 óra lesz, vagyis ezt a tréninget még világosban rendezik - a körülmények tehát nem lesznek reprezentatívak. A csapatok emiatt csak korlátozottan tudnak majd az időmérőre és a versenyre releváns információkat gyűjteni.
Micsoda meglepetés: pénteken a Mercedesek voltak a leggyorsabbak. A háziversenyükben egyelőre megint Rosberg áll jobban, csakhogy nagyon régi motort kell használnia, és Hamilton még találhat egy kis időt a pályán. Az igazi különbség nem egy mért körben, hanem a hosszú etapokon volt köztük tegnap - esélylatolgató elemzésünkből az is kiderül, hogy a Ferrari ugyan rejtőzködött a tabellán, de valójában ők szorongathatják meg a legjobban a Mercedest.
Minden perc számít: még most, az év utolsó szabadedzése előtt is a kiállásaikat csiszolgatták.
A levegő 27, az aszfalt 32 fokos. Estére kb. 26-28 fokosra szokott visszahűlni, ami azt is jelenti, hogy a csapatok a megszokottal ellentétben most nem készülhetnek fel igazán az időmérőre; hiába találnak jó beállításokat a mostani körülményekhez, azok pár órán belül úgyis megváltoznak. A szuperlágy gumik alacsonyabb hőmérséklethez vannak tervezve, mint a lágyak, viszont nagyon hamar elhasználódnak, ezért már 5 kör átlagát nézve is az utóbbiak a gyorsabbak.
A Yas Marinán két hosszú egyenes is van. A Red Bull Daniel Ricciardóval is visszatért a Renault régi belső égésű motorjához, míg Rosberg, mint említettük, a monzai hiba miatt még csak a harmadik erőforrását használja az idén. Carlos Sainznak tegnap gondjai voltak a hajtáslánccal: délelőtt túlmelegedett az MGU-K, délután pedig olajszivárgás miatt lekapcsolt a motorja. Mégis kitartanak mellette, hogy elkerüljék a csere miatti büntetést.
Nasr, Grosjean és hat másik versenyző azonnal kihajt a pályára, hogy megtegye az ellenőrző körét.
A Sky Sports utánajárt, hogy amióta Szingapúrban megkapta, már 3600 km-t teljesített vele, míg Hamiltoné még csak 1500-nál jár. Ez jelentős különbség - azt jelenti, hogy Rosberg biztos teljesítményhátrányban lesz. Igaz, Pérez állítólag 6000 km-t ment az egyik Mercedes motorjával. Ezt írják fel a Hondánál!
Nasr 1:46.061-gyel vezet, mögötte Merhi és Stevens van. Még csak tizen jártak a pályán.
Ez a hétvége nagy híre - már nem kell attól tartani, hogy kiszállnak. A Renault is jó úton halad a Lotus felvásárlása felé, de egyelőre nem tesznek bejelentést, mert még alkudoznak Ecclestone-nal és a CVC-vel a jogdíjakról.
Az FIA-nál a Ferrari és az F1-hez jövőre csatlakozó új csapat, a Haas technikai együttműködése miatt, amely szerintük túllóg a szabályok adta kereteken. Tulajdonképpen a szabályértelmezés tisztázását kérték.
1:44.306-os időt ért el. Massa az imént abszolút legjobb résziőt ért el az első két szektorban, de végül 69 ezreddel lemaradt tőle. A 3. helyen Hülkenberg áll, még mindig csak heten iratkoztak fel a tabellára. A Mercedesek és a Red Bullok még egyáltalán nem jártak a pályán, Hamilton most öltözött be.
Egy pillanatra Vettel állt az élre, de a finn mindhárom szektorban abszolút leggyorsabb volt, és 1:43.214-es kört futva 9 tizedet vert rá. A lágy gumikon tegnap is ő tűnt a magabiztosabbnak, legalábbis egy mért körön. Azért a legjobb időktől még messze vagyunk: Rosberg egy éve ilyenkor 1:43.214-gyel végzett az élen.
A sikánban elpattog a rázókövön, és a Toro Rosso nehéz vezethetőségére panaszkodik. "Lehetetlen normálisan pozicionálni az autót" - mondja. Räikkönen pedig az előbb megjegyezte, hogy az utolsó szektorban szenved a hátsó gumikkal - ott tényleg könnyű pillanatok alatt elmelegíteni őket.
De még mindig 6 tized, most pedig megpördült az 1-es kanyarnál, úgyhogy Räikkönen megérkezett a nyakára. A Red Bullok még mindig nem jártak a pályán.
"Rendben vannak, nem érzek különösebb vibrációt" - jelenti Vettel, akit időközben Rosberg már megelőzött. Továbbra is Räikkönen áll az élen.
Ugyanúgy a sikán kerékvetőjén. A lassításban gyönyörűen látszik, ahogy az oldalterheléstől csúszás közben ki-be oszcillál a Williams bal hátsó gumija. Igazi esettanulmány!
1:43.078-ra szorítja le a szintet, 0,136 másodpercet verve Räikkönenre. Már mindenki járt a pályán, Maldonado most tért vissza egy fékpróbléma után. Verstappen, aki 1 tizeddel van Sainz mögött, a telemetriát tanulmányozza.
25 perc után így állunk: Hamilton, Räikkönen, Rosberg, Vettel, Ricciardo, Sainz, Pérez, Massa, Verstappen, Hülkenberg, Bottas, Alonso, Grosjean.
Még mindig csak egy ellenőrző kört tett meg, mert valamilyen elektromos hibát fedeztek fel az hajtásláncában, de megnyugtatták, hogy a javítás nem ígérkezik hosszúnak.
Az 5/6-os sikán kijáratánál megdobta az autóját a rázókő. Massa pár másodperccel korábban az utolsó kanyarnál sodródott le egy pillanatra. Grosjean a Lotus vezethetetlenségére panaszkodik a rádión.
Érdekes jelenet: lehet, hogy megrándult a hüvelykujja, vagy megütötte a kezét a kormány? A garázsban vették kezelésbe. Közben Button kint van a pályán, de csak a 17. helyen áll. Alonso tegnap jól ment, egy másodpercen belül került a Mercedesekhez, ami az idén még csak másodszor fordult elő.
Úgy tűnik, Alonso autójával sem stimmel valami, mert leszedték róla a motorborítást.
Már a 15. körét tölti a pályán megszakítás nélkül. Hamilton is 9-et teljesített. Egyelőre mindenki a lágy Pirelliket használja.
Mármint a köridők, természetesen: gyakorlatilag mindenki használt gumikon körözget, úgyhogy a tabella a jelek szerint befagyott, amíg elő nem kerülnek a szuperlágyak. Massa arról számolt be, hogy az autója a hosszú etapon túlkormányzott.
Szűk 2 tizedet lefaragott az idejéből, de így is 4 tizedre van Räikkönentől. Kvjat Red Bullját megjavították, kimehetett a pályára végre.
334 km/ó-val. Ezekkel a hibrid turbókkal a Yas Marinán is sokkal nagyobb végsebességet érnek el az autók, mint a régi V8-as szívókkal.
Egy ellenőrző kör után visszatért a garázsba, és kiszállt az autójából, amelyen elektromos gondokat próbáltak orvosolni. Most épp üres a pálya: mindjárt jönnek a szuperlágy gumis körök.
Rosberg és Hamilton hajtott ki elsőként a pályára a szuperlágy Pirelliken. A hőmérséklet nem igazán változott az edzés eleje óta: a levegő 27, az aszfalt 32 fokos.
Christian Horner megerősítette, hogy az autójából ki kell szerelni a sebességváltót, mert csak így tudják alaposabban megvizsgálni a problémát. Kvjat így nem tehetett meg egyetlen mért kört sem.
Az első és utolsó szektorban abszolút leggyorsabb volt, de középen lassabb, mint Räikkönen a lágy gumikon. 1:42.196-tal állt az élre, míg Hamilton valamiért már a pálya elején vesztett 2 másodpercet.
Az első szektorban 17.679-es, abszolút legjobb részidőt ért el, de aztán az 5/6-os sikánt elrontotta, és elvette a gázt. Két köre is veszendőbe ment a szuperlágy gumikon. Közben a többiek is megjelentek a pályán.
A 3. mért körében megdönti az eddigi legjobb részidőket a 2-3. szekorban, és 1:41.856-ra javít. Hamilton is lefaragott az idejéből végre, de 0,281 másodperccel lassabb volt Rosbergnél, míg Bottas a 4. helyre kapaszkodott fel - de lassabb volt, mint Räikkönen a lágy gumikon. Massa viszont megelőzte a ferraris finnt, és a 3. helyen áll.
Felpörögtek az események, az ausztrál 9 tizeden belülre került Rosberghez képest. Óriási a forgalom, nem könnyű tiszta kört futni most.
Aki lassan cirkált. Vettel feljött a 3. helyre, mindössze 4 századdal van lemaradva Hamiltontól. Pérez pedig 4. lett, a középső szektorban még Rosbergnél is gyorsabb volt. Räikkönen a szuperlágyakon ismét lemaradt Vetteltől, csak az 5. helyen áll.
Legalábbis nem igazak: több körös etapokat futnak a versenyzők. Alonso "idiótának" nevezte Stevenst és egy másik versenyzőtársát, akikkel összeakadt a sűrű forgalomban.
Az első két szektorban lefaragott a részidejéből, végül azonban maradt az 5. helyen. Az edzésnek vége, ez lett a sorrend: Rosberg, Hamilton, Vettel, Pérez, Räikkönen, Ricciardo, Hülkenberg, Massa, Bottas, Sainz, Button, Maldonado. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredményekkel és az összefoglalóval.