Rosberg vette át a vezetést, Vettel a rádióba énekelt
2015. november 27. 13:46
Ahogy Abu-Dzabiban lement a nap, Nico Rosberg ragadta magához a kezdeményezést az idényzáró nagydíjhétvége második szabadedzésén. A német versenyző a szuperlágy gumikra váltva 0,138 másodperccel gyorsabbnak bizonyult mercedeses csapattársánál, a délutáni edzést megnyerő Lewis Hamiltonnál, míg a 3. helyen meglepetésre Sergio Pérez végzett a Force Indiával.
Kezdetben Hamilton állt az élen, de a jobban tapadó Pirelliken nem tudta tartani a lépést csapattársával, aki később, a hosszabb etapokon is érzékelhetően jobb tempót diktált nála. A brit versenyző hamar elkoptatta a gumikat, ezért pár körrel hamarabb kellett visszatérnie a bokszba, de azt mondta, a helyzet nem rosszabb, mint egy évvel ezelőtt. Az edzés elején okot adott egy kis ijedségre is, amikor menet közben véletlenül meghúzta a kuplungkart, aminek szerinte „nem volt szép hangja."
A keményebb keverékű gumikon még Kimi Räikkönen állt a 3. helyen. Ő azon kevesek közé tartozott, akik a szuperlágyakkal két gyors kört is tudtak futni, de végül így is csupán 7. lett. Sebastian Vettel erejéből is csak az 5. helyre telt Daniel Ricciardo mögött, bár ebben szerepet játszhatott az is, hogy a két Ferrari teljesítette elsőként az időmérő-szimulációját, amikor a pályaviszonyok még nem voltak ideálisak. Vettel azzal keltette a legnagyobb feltűnést, hogy a rádióban dalra fakadt. „Tanti auguri, Ricci!" – énekelte élő adásban, születésnapja alkalmából felköszöntve a versenymérnökét, Ricciardo Adamit.
Ahogy besötétedett, az aszfalt is egyre hűvösebb lett, igaz, a másfél óra alatt mindössze 2 fokkal csökkent a hőmérséklete. A csapatok így a versenyen várhatóhoz hasonló körülmények között tehették meg a hosszú etapjaikat, és sokan küszködtek a jobb első gumik elhasználódásával, illetve a rég nem tapasztalt szemcsésedéssel.
A Williamsnek nem sikerült beverekednie magát az első tíz közé, Fernando Alonso viszont jó kört futott a McLarennel, megkaparintva a 9. helyet. A spanyol motorja ezúttal nem rakoncátlankodott, ellentétben honfitársáéval, Carlos Sainzéval, aki ismét kénytelen volt leparkolni az autóját a pálya szélére.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az idényzáró Abu-Dzabi Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Ez a tréning fontosabb lesz az előzőnél, mert a szombati időmérővel és a vasárnapi versennyel azonos idősávban rendezik: fokozatosan be fog sötétedni, és a levegő illetve az aszfalt egyre hűvösebb lesz.
Mivel az első edzésre nappali körülmények között került sor, a csapatok úgysem tanulhattak túl sokat a hétvégére vonatkozóan, úgyhogy sok időt töltöttek 2016-os alkatrészek próbálgatásával. A leggyorsabb a két Mercedes volt Kimi Räikkönen előtt, de ennek nincs nagy jelentősége.
Ez a nap híre eddig: elhárult a veszély, hogy kiszállnak az F1-ből. Az elmúlt napokban egymás után jelentik be a hosszabbítást a technikai partnereikkel, és Christian Horner megerősítette, hogy sikerült motorszállítói szerződést kötniük 2016-ra. A részleteket majd csak a napokban jelentik meg, de szinte biztosan a Renault-val maradnak - még akkor is, ha a franciák úgy döntenek, mégsem veszik meg a Lotust.
A csapatok máskor a szombati edzésen szoktak felkészülni az időmérőre, de mivel akkor nem lesznek hasonlóak a körülmények, várhatóan inkább most fogják teljesíteni az igazi kvalifikációs szimulációjukat, és a beállításokat is most igyekeznek majd tökéletesíteni. Így ma a szokásosnál jobb képet kaphatunk az egy mért körös tempójukról.
Kb. 2 fokkal az első edzés vége óta: most 30 fokos, míg a levegő 26. A naplemente után mindkettő csökkenni fog.
Délután viszonylag keveset volt kint, most ő kezd. A két Manor és Nasr követi. Egyelőre mindenki a lágy (vagyis a keményebb) gumikat használja - ahogy telik az idő, a szuperlágyak lesznek a jobbak, mert alacsonyabb az üzemi hőmérsékleti tartományuk.
Ilyet sem gyakran hallani! Hosszú másodpercekig dalolja, hogy "Tanti auguri, Ricci!" - így kíván élő adásban boldog születésnapot a versenymérnökének, Ricciardo Adaminak. Nem rossz ajándék...
1:45.009-cel kezd, de Pérez, majd 1:44.237-tel Räikkönen is megelőzi. A visszajátszásból látszott, hogy Vettelnek a rázóköveken bűvészkednie kellett.
Tizenöten vannak a pályán. Már csak Grosjean és a két Williams nem volt kint, máris tíz versenyző tett meg mért kört.
Az első két szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, 1:44.994-re faragta le az idejét - pedig az előbb még a gázpedáljára panaszkodott. Vettel felzárkózott mögé 3 tizedes hátránnyal. De jön Rosberg...
...és az első mért körével az élre ugrik, 1:43.305-re javítva az etalont. Tavaly ilyenkor Hamilton 1:42.113-mal végzett az élen, de persze a szuperlágy gumikon.
A kuplungkar is a kormánykerék hátulján van, menet közben meghúzta véletlenül. "Nem volt túl szép hangja" - jelenti a rádión, azt kérve a Mercedestől, hogy ellenőrizze le, nem sérült-e meg a váltója. Egyelőre a 4. helyen áll Rosberg, Räikkönen és Ricciardo mögött.
Ezt ő posztolta a Twitterre nemrég. Tényleg ő az?! Talán azért húzta meg a kuplungkart, mert vezetés közben megint a telefonjával babrált, mint a múltkor Monacóban :-)
Az előbb Rosberg is bement 1:43 alá, de Hamilton rátett egy lapáttal, és mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt futva 1:42.254-re faragta le az idejét. Nem rossz!
Az első negyedóra után így állunk: Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Ricciardo, Vettel, Pérez, Hülkenberg, Massa, Kvjat, Bottas, Maldonado, Verstappen. A Force Indiáknak már délelőtt is jól ment.
A pályán fokozatosan átveszik az uralmat a reflektorok. Egyelőre csak egyetlen fokkal esett a hőmérséklet. Rosberg javított az utolsó szektorban, de még mindig 0,243 másodperccel van a csapattársa mögött.
Délelőtt nem ült autóban, mert Jolyon Palmer vezethetett - de csak pár kört, mert a Lotus megint csúszásban volt. A technikai gépátvételen is csak ma délelőtt mentek át.
Érdekes ellenfelet talált... Megpróbálta letépni a sötét fóliát, hogy jobban lásson a szürkületben, de hiába erőlködött, nem akart teljesen lejönni, és most ott lifeg a sisakján.
Érdekes, hogy ennyire korán kipróbálja: azt hihetnénk, később jobbak lesznek hozzá a pályaviszonyok. Mindjárt megnézzük, mire megy velük. Nemrég a 4. helyre szorult, mert Ricciardo megelőzte.
A szuperlágy Pirelliken is 0,361 másodperccel lassabb volt, mint Hamilton a lágyakon. Ez nem túl biztató, igaz, az utolsó szektorban lesodródott a pályáról egyszer. Vajon még maradt szufla a gumikban?
A Ferrari mindkét versenyzőjével ugyanazt az utat követi. Rajtuk kívül csak Stevens kapta meg ezt a keveréket, illetve most Ricciardo is. Az időmérő-szimulációk a vártnál korábban kezdődnek.
A hátsó egyenes végén blokkolta a bal első kerekét, és a kanyarbejáratnál be is sokallt. Räikkönen egy hűtőkör után javított, de alig 4 századot. Középen gyengébb részidőt ért el, mint az első alkalommal.
0,193 másodpercre közelítette meg Hamiltont a szuperlágyakon teljesített első mért körében, de hopp: Ricciardo gyorsabb volt nála, úgyhogy visszaszorította őt a 3. helyre. A Red Bull szokás szerint a lassú utolsó szektorban brillírozott, ott Ricciardo a Mercedeseknél is gyorsabb volt.
Ők is megkapták a szuperlágy Pirelliket: itt az igazság pillanata. Kvjat erejéből csak a 6. helyre futotta, Räikkönen mögé hozta be a Red Bullt. Egyre sötétebb van.
A szuperlágy gumikon fordult a kocka: ő 1:41.983-ra faragta le az idejét a szuperlágyakon, Hamilton viszont csak 1:42.121-re. Vettel érdekes módon nem is próbált megtenni egy második mért kört. Gyorsan bement a bokszba, aztán kijött, míg Ricciardo a hűtőkör után tovább javított az utolsó szektorban. Igaz, Rosberg végül még gyorsabb volt.
40 perc után így állunk: Rosberg, Hamilton, Ricciardo, Vettel, Kvjat, Räikkönen, Maldonado, Massa, Sainz, Verstappen, Alonso, Pérez. De a Force Indiák még csak most teszik meg a szuperlágy gumis köreiket.
Konkrétan a 7. helyre, alig 8 századdal Räikkönen mögé. Pérez is az időmérő-szimulációjára készül. Bottas épp most teljesítette a sajátját, az ideje a 10. helyre volt elég - 3 századdal maradt el Massától.
Ez igen! A szuperlágy gumikon csak a két Mercedesnél lassabb, Ricciardóra is vert 37 ezredet. A hátránya 0,627 másodperc Rosberghez képest.
Räikkönenhez és Massához hasonlóan ő is talált pár századot a második mért körében. Ahhoz pont eleget, hogy megelőzze a csapattársát, bár Maldonado mindkettejük elé beférkőzött.
Miután mindenki megtette a köreit a szuperlágy Pirellikkel: Rosberg, Hamilton, Pérez, Ricciardo, Vettel, Kvjat, Räikkönen, Hülkenberg, Alonso, Maldonado, Bottas, Massa, Verstappen, Sainz, Button, Nasr, Grosjean, Ericsson, Stevens, Merhi.
Így javítottak a versenyzők a lágyról a szuperlágy gumikra váltva:
HAM 1:42.524 => 1:42.121
ROS 1:42.647 => 1:41.983
RAI 1:43.994 => 1:42.885 => 1:42.849
VET 1:44.289 => 1:42.717
RIC 1:43.875 => 1:42.647
KVY 1:44.580 => 1:42.798
MAS 1:44.442 => 1:43.734 => 1:43.506
BOT 1:44.663 => 1:43.536 => 1:43.441
HÜL 1:44.387 => 1:42.928
PER 1:44.362 => 1:42.610
Nehéz pontosan megítélni, de a különbség 1-1,2 másodpercnek tűnik a kétféle keverék között.
1:42.955-tel a 9. helyen áll. Bár ő maga nem volt teljesen kibékülve az idei teljesítményével, Button szerint keményebb csapattárs, mint Hamilton,
Már teljesen besötétedett, a levegő még 25, az aszfalt 28 fokos. A legtöbben a szuperlágy gumikon vannak kint, bár Räikkönen és a két Force India a lágyakon.
A 7-es kanyar belső ívére parkolta le. Úgy tűnik, egyszerűen megállt az autója, a váltó be is ragadt 3-asba.
A legutóbbi körét a német 1:47.786, a brit 1:47.785 alatt teljesítette. Ennél aligha lehetne kiélezettebb! Mindketten a szuperlágy gumikat haszmálják.
Egy-egy rövid etap után Räikkönen a lágyról a szuperlágyra, míg Vettel a szuperlágyról a lágyra váltott. Ami azt illeti, a finn az első körében 3 tizeddel gyorsabb volt, mint a Mercedesek az etapjuk elején.
Bár a Red Bull-lal minden bizonnyal hosszabbítottak, és a Lotust is meg akarják venni, a BBC szerint van egy kis bibi: összekülönböztek Ecclestone-nal a beígért pénzdíjakon. Most próbálják meg tisztázni a helyzetet, mert ha nem sikerül, mégis kiszállhatnak - de ez a Red Bull-lal kötött megállapodásukat feltehetően nem érinti.
A bal hátsó, ahogy megérkezett a bokszba. Egy szerelő odasietett, és eloltotta a poroltóval.
Pár körrel ezelőtt, míg Rosberg továbbra is a szuperlágyakon körözget. A tempója csak kb. 1,2 másodperccel gyengébb, mint az etap elején. Bottas a rádión arról számol be, hogy az első gumik erősen szemcsésednek.
A lágy gumikon szórja az 1:47-es köröket, jobb tempót diktál, mint Hamilton ugyanezen a keveréken. Most végre Rosberg is befejezte az etapját a szuperlágyakon.
A Mercedes közölte vele a rádión, hogy Rosberg és Ricciardo 4-5 körrel tovább húzta a szuperlágy gumikkal. "Szóval sokkal gyorsabban elhasználom őket..." - feleli. "Azért kérdezem, mert akkor másképp próbálok vezetni." Utána rákérdez, hogy milyen köridőket kellene futnia.
Hamilton elég bizonytalannak tűnik a hosszú etapjain, Rosberg mindkét keveréken kényelmesen gyorsabb volt nála. Hamilton még Vettellel és Ricciardóval is alig tudja tartani a lépést. Most Pérezen kívül, akit végleg a garázsba kényszerített a kigyulladt fék, mindenki a pályán van.
A levegő hőmérséklete csak 1, az aszfalté 2 fokkal csökkent az edzés kezdete óta. Grosjean arra panaszkodik, hogy a jobb első gumijának annyi - mások is küszködnek ugyanezzel a problémával.
Rosberg nyert Hamilton előtt, akinél nemcsak egy mért körben, hanem a versenyszimuláció során is meggyőzőbben ment. Mögöttük meglepetésre Pérez, majd Ricciardo és Vettel végzett. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménytáblázattal és az összefoglalóval is.