Hamilton nyerte a szezon utolsó nyitóedzését
2015. november 27. 09:50
A Mercedes simán elvitte az első két helyet a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj péntek délutáni nyitóedzésén, amelyből azonban nehéz érdemi következtetéseket levonni. Míg az időmérőn és a versenyen be fog sötétedni, valamint a hőmérséklet is alacsonyabb lesz, és menet közben csökkenni fog, most még világos volt a Yas Marinán.
Az edzés első fél órájában, amíg a versenyzők az extra szett lágy (vagyis a keményebb) keverékű gumit használhatták, még a pálya első szektorában a fékekkel végig küszködő Nico Rosberg volt a leggyorsabb. Lewis Hamilton többször átvette tőle a vezetést, de ő mindig visszavágott, mígnem a brit pontosan egy óra után bebiztosította magának az 1. helyet, beállítva az 1:43.754-es végeredményt. Tavaly ilyenkor is ő volt a leggyorsabb, bár akkor szűk 3 tizeddel jobb időt ért el.
Az ellenfelek fokozatosan egyre közelebb kerültek a Mercedeshez, de a 3. helyezett Kimi Räikkönen – akinek átmenetileg gondjai voltak az MGU-K-val – hátránya így is 7 tizedmásodpercre rúgott. A másik Ferrarit vezető Sebastian Vettel az első fél órában nem is tett meg mért kört, és eleve kevesebb időt töltött a pályán, a többséggel ellentétben viszont javítani tudott a leintés előtti percekben, feltornázva magát az 5. helyre.
Vettelt, az előtte végző Danyiil Kvjatot, valamint az edzést a 6. helyen záró Nico Hülkenberget csupán 5 század választotta el egymástól. A Red Bull délelőtt bejelentette, hogy sikerült motorszállítói szerződést kötnie 2016-ra, de Brazília után most Daniel Ricciardóval is visszatértek a régi specifikációjú Renault-hoz. A csapatok a hétvége további része szempontjából nem reprezentatív körülményekre való tekintettel leginkább tesztnek fogták fel az edzést, és számtalan 2016-os megoldást kipróbáltak.
Komolyabb incidens pár jelentéktelen kicsúszástól eltekintve nem történt. Rosberg az edzés vége felé valószínűleg bal hátsó lassú defektet kapott, míg Fernando Alonso újabb motorproblémákkal szembesült, ezért vissza kellett térnie a bokszba. A késésben lévő Lotus csak Pastor Maldonado autóját tudta összerakni a tréning kezdetére, Jolyon Palmernek egészen az utolsó percekig várnia kellett, mire kimehetett a pályára, hogy megtegyen pár kört.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Micsoda meglepetés! Süt a nap. Köszöntjük kedves olvasóinkat az idényzáró első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Az időeltolódás három óra, a helyszínen tehát délután 1 óra lesz. Ezt az edzést még világosban rendezik, a második közben már be fog sötétedni.
A számláikat ismét nem tudták kifizetni, Ecclestone segítette ki őket. A gépátvételt is ma reggelre kellett halasztaniuk, és a Sky Sports arról számolt be az imént, hogy úgy tűnik, csak Maldonado vehet majd részt az első edzésen. Az autókat kapkodva kellett összerakni, és Grosjeanén - amelyet most Jolyon Palmer vezetett volna - felfedeztek egy hibát. Ezt várhatóan nem lesznek képesek orvosolni az edzés végéig.
Ma reggeli hír, hogy Christian Horner megerősítette: már van motorszállítói szerződésük 2016-ra. Részleteket a következő pár napban ígért, de valószínűleg a Renault-val maradnak valamilyen formában. A motornak "lesz egy fejlesztési ütemterve - ami ironikus, ha meggondoljuk, hogy 12 hónappal ezelőtt pont ezt akartuk elérni" - mondta Horner.
De kellemesen: a levegő 28, az aszfalt 35 fokos. A Pirelli szokás szerint a lágy és a szuperlágy gumikat hozta el a sima burkolatú Yas Marinába. A csapatok várhatóan szokás szerint csak a második edzésen fogják bevetni az utóbbit, de a programjuk mégis rendhagyó lesz: nem holnap délelőtt, hanem ma este fognak felkészülni az időmérőre.
Rögtön hatan kimentek, az élen Kvjattal és Vettellel. Alig pár felhőpamacs kószál az égen.
Mivel a hőmérsékleti viszonyok úgyis távol állnak az időmérőn és a versenyen várhatóktól, a csapatok nem tudnak sok érdemleges adatot gyűjteni a hétvégére vonatkozóan, úgyhogy inkább már 2016-os fejlesztéseket próbálnak ki. A Force India új első szárnyat, a Renault új orrkúpot, a McLaren új padlólemezt és első futóművet tesztel. Már csak Palmer és Hamilton nem járt a pályán.
A Red Bull bal oldalára egy jókora áramlásmérő keretet erősítettek. Végre Hamilton is megtette az ellenőrző körét.
Miután Ricciardo Brazíliában kipróbálta a franciák új belső égésű motorját - igaz, a továbbfejlesztett turbó nélkül, amely nem volt kompatibilis a kipufogóval -, nem ítélték elég nagy előrelépésnek, ezért erre a hétvégére visszaszereltek egy régi specet. Büntetés nem fog járni érte, mivel Ricciardo már használta ezt a motort.
Megkérdezi a rádión, hogy feljebb ül-e a szokásosnál - nemleges választ kap. A versenyzők alapvetően minél lejjebb próbálnak ülni, mert így kedvezőbb az autó súlypontja, de van egy határ, ami alatt már nem látnak ki rendesen a pilótafülkéből. Rosberg épp most tette meg az első mért kört, 1:55.130 alatt. A Mercedes feltett egy ilyen érdekes, fogazott szalagot a hátsó szárny hátuljára. Nyilván az áramlások szempontjából van jelentősége:
Bal oldalon a mostani, a jobb oldalon az eddigi:
Közben Rosberg 1:44.626-ra faragta le az idejét, és Verstappen, Ericsson, Hamilton is megtett egy-egy mért kört.
Legalábbis azt mondják, Silverstone-ban és Spában már bevetették. A tavalyi edzést Hamilton 1:43.476-tal nyerte, Rosberg máris 1:44.102-nél jár. Az imént mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, de a rádión arra panaszkodott, hogy a fékpedálja túl lágy a pálya elején.
A sikánnál egyszerűen kigurult a bukótérbe, aztán visszatért a bokszba. Nem tűnt elfékezésnek - talán műszaki hiba volt? Hamilton 9 tizedre közelítette meg Rosberget.
Bakon áll a garázsban. Alonso ezen a hétvégén egy korábbi motort használ, a csapatnál nem számítanak rajtbüntetésekre a hétvégén.
Az első 20 perc után így állunk: Rosberg, Hamilton, Pérez, Hülkenberg, Räikkönen, Bottas, Button, Maldonado, Verstappen, Massa, Ericsson, Sainz. Már 14-en iratkoztak fel a tabellára.
1:43.996-os kört fut, 0,106 másodpercet verve az eddig vezető Rosbergre.
1:43.895-re faragta le az időt, a középső szektorban abszolút legjobb részidőt futva. Vettel újra a pályán van, Hamilton viszont visszatért a garázsba.
Még így is 1,311 másodperc a hátránya. Hülkenberget előzte meg, aki nemrég feljött Pérez elé.
"Jövőre ott leszünk, hacsak nem jön közbe valami váratlan" - erősítette meg Horner az imént a Sky-on. "Nehéz kezdetre számítunk, de egész éves fejlesztési programunk lesz" - tette hozzá a motorokról. A Red Bull vasárnap elégedett lenne, ha be tudna kerülni az első hat közé.
Az első félórában a rendelkezésükre álló szett gumit le kell venniük a versenyzőknek, úgyhogy átmeneti béke van. A sorrend: Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Hülkenberg, Pérez, Maldonado, Bottas, Verstappen, Massa, Button, Ericsson, Sainz, Stevens, Merhi. Csak ők 14-en tettek meg mért kört az edzés első harmadában.
Hamilton a napokban megjegyezte, hogy Szingapúr óta történt valamilyen változás a Mercedes autóján, amivel nem tud megbarátkozni. Nem árulta el, hogy mi az, de azt állította, nem a megnövelt minimális keréknyomás az. A kijelentést hallva Rosberg csodálkozva megjegyezte, hogy fogalma sincs, Hamilton miféle változásról beszél. Bár a vb már eldőlt, ennek a hétvégének is van tétje: nem mindegy, ki megy neki a téli szünetnek nagyobb önbizalommal.
Így néz ki:
Elvesztegette az első fél órát, az autóját szerelték, de most kihajtott a garázsból végre. Egyelőre csak ő van a pályán.
Nem is rossz: Verstappen és Massa között van a tabellán, bár a Mercedesektől 2,7 másodperccel el van maradva. Igaz, még a 3. helyezett Räikkönen is 1,3-mal lassabb Rosbergnél.
Látszik, hogy nagyon izgul... Biztos azt nézi ilyen feszülten, hogy Rosberg kiment eg újabb körre:
Egyébként a rövid szünet után megélénkült a forgalom: Räikkönen és Verstappen is a pályán van.
A Renault szerint az 5. legmagasabb a szezonban Melbourne, Montreal, Zeltweg és Szocsi után. Rosberg az előbb elfékezte magát az első kanyarnál, de most javítani készül...
Az első két szektorban abszolút legjobb részidőt futott az új szett lágy (vagyis keményebb) gumiján, de végül nem lett gyorsabb az előző körénél. Räikkönen viszont 0,809 másodpercre faragta le a hátrányát, vagyis fél másodpercet javított.
Lehet, hogy még mindig gondja van a fékekkel? Sainz is csúnyán kockásra fékezte a bal első kerekét az előbb. Megélénkült a forgalom: 13-an vannak kint, köztük Ricciardo, aki feljött a 6. helyre, míg Pérez megelőzte Hülkenberget. Végre Vettel is megtette az első mért körét, egyelőre 8. a tabellán.
De még így is 1,7 másodperc a hátránya, maradt a 8. helyen. Räikkönennek már csak 6 tized a hátránya Rosberghez képest, de a rádión most arra panaszkodott, hogy "nem tudom, mi történik, de mintha a motorom elerőtlenedett volna."
"A végén talán még kimehetünk pár körre" - mondta a Sky-nak a brit, aki jövőre már versenyző lesz a Lotusnál a csapat színeiben az utolsó hétvégéjét teljesítő, a Haashoz átigazoló Grosjean helyett.
1:43.754-es körével átvette a vezetést, 0,141 másodpercet verve Rosbergre. A sorrend: Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Kvjat, Ricciardo, Pérez, Hüólkenberg, Vettel, Verstappen, Maldonado, Alonso, Bottas.
Ijesztő jelenet: a spanyol csak egy másik autót akart elengedni a 8-as kanyar bejáratánál, de kívülről Räikkönen is beesett mellé, és közvetlenül előtte fordult balra. Hamilton pedig óriásit driftelt, lassításban gyönyörű volt.
Pontosabban megoldódott valahogy, hiszen a bokszból nem lehet módosítani a beállításokon. Arról tájékoztatták a finnt, higy átmenetileg volt gond az MGU-K-val. Räikkönen azóta a többséghez hasonlóan visszatért a bokszba.
Szép csendben 1,3 másodpercre faragta le a hátrányát, de a 8. helyről így sem lépett előre. A mezőny jóval sűrűbbé vált az elmúlt fél órában.
"Állandóan blokkolnak az első kerekeim" - jelenti a rádión. Hamilton lesodródott a bukótérbe az 5-ös kanyarnál.
Alonso így érkezik meg a bokszba:
Kvjat 4., Ricciardo 5. - a Yas Marina mindig feküdt nekik, bár a két hosszú egyenes díjazza a motorerőt. A két McLarennek is tűrhetően megy, Button a 11., Alonso a 12. helyen áll.
Palmer még mindig nem járt kint a későn összerakott Lotusszal, bár egyszer beindították az autóját.
Visszaszólt, hogy "nem a legjobb helyen" - pont egy kanyarban - kérték meg valamilyen átállításra a kormányon. Továbbra is küszködik a hosszú fékpedállal, amellyel az edzés eleje óta gondja van.
Elég nyugis edzése van, most a fejére félig feltolt sisakkal a garázs hátuljában üldögél, és a híres jegyzetfüzetébe körmöl valamit. Mindig jegyzetelni szokott. Räikkönen nyilván teljesen más programot követ, mert sokkal több kört tett meg, és most is a pályán van.
A Lotusnak sikerült: gatyába rázták az autóját. Megteheti az első köreit.
Ismét megélénkült a forgalom: a jegyzetelgetése után Vettel is visszatért a pályára. Természetesen továbbra is mindenki a lágy gumikat használja.
"Boksz, boksz, boksz!" - szól neki Tony Ross a rádión. "A bal hátsó kerékben kicsi a nyomás." Rögtön követi is az utasítást.
A 18-as kanyar közepén besokallt, és kiforgott a bukótérbe, aztán vissza a pályára. Nem esett nagyobb baj.
0,988 másodperces hátránnyal feljött a 8.-ról az 5. helyre. Räikkönentől még mindig 0,24 másodpercre van. Közben Hamilton arra panaszkodik, hogy "az autóm nem érződik jónak."
Érdekes módon Hamilton elmarad saját egy évvel ezelőtti legjobbjától - igaz, nem sokkal, csak 0,28 másodperccel.
"Elfogyott az ereje" - darálja el a már annyiszor hallott sirámot a rádión. Azt tanácsolják neki, hogy félgázzal térjen vissza a garázsba. Ez az egy motorja van a hétvégére, ha meg akarja úszni rajtbüntetés nélkül.
Hamilton nyert Rosberg, Räikkönen, Kvjat és Vettel előtt. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket az eredménytáblázattal és az összefoglalóval is.