Nagy előnnyel Vettelé a pole, a Mercedes a Red Bull-lal sem bírt
2015. szeptember 19. 14:46
A V6-os hibrid turbómotorok korszakának kezdete óta először fordult elő, hogy nem Mercedes erőforrással szerelt autó szerezte meg a pole pozíciót: a vasárnapi Szingapúri Nagydíjon Sebastian Vettel indulhat az élről a Ferrarival, miután a Q2-ben és a Q3-ban is magabiztosan a mezőny fölé nőtt. A Mercedesnek rossz napja van, hiszen
Lewis Hamilton és Nico Rosberg csak az 5-6. helyet érte el
Daniel Ricciardo, Kimi Räikkönen és Danyiil Kvjat mögött.
Ezzel megszakadt a gyári Mercedes majdnem történelmi sikerszériája: versenyzőik zsinórban 23 pole pozíciót szereztek, de a csúcstartó továbbra is a Williams 24-gyel, Lewis Hamilton pedig sorozatban már 7-nél tartott, de így egyelőre nem tudta utolérni Ayrton Sennát, aki egymás után nyolcszor kaparintotta meg az első rajtkockát. Az viszont már önmagában meglepetés, hogy
az Ezüstnyilak még a 2. rajtsorba sem tudtak bejutni, ilyen a 2014-es szezon kezdete óta nem fordult elő.
Már a szabadedzéseken is látszott, hogy a gyári istálló, és általában a Mercedes motorokkal hajtott csapatok nincsenek jó formában Szingapúrban, de pénteken az ellenfelek még meg voltak győződve arról, hogy Hamilton és Rosberg csak altatja a mezőnyt. A harmadik szabadedzés után viszont már komolyan aggódtak a Mercedesnél, hogy jelentősre hízott hátrányukat nem tudják ledolgozni, és hátrányba kerülhetnek a Ferrari és a Red Bull mögött.
Rosberg jelentősen változtatott is a beállításokon az időmérő előtt, Hamilton viszont nem, de ez az eredményeket nem igazán befolyásolta. A Q1-ben csak annak köszönhetően tudtak az élmezőnybe kerülni, hogy
Vettellel, Ricciardóval és Räikkönennel ellentétben felrakták a szuperlágy abroncsokat,
de még így is csak alig tudtak gyorsabbak lenni a kevésbé hatékony gumikon futó Ferrariknál, a Q2-ben és a Q3-ban pedig fel sem merült, hogy a pole-ért küzdhessenek.
Az eredménykényszer meglátszott a pilótákon is: Rosbergnek hiába magyarázták a Q3-ban a guminyomással kapcsolatos döntéseket a rádión, ráhagyta a csapatra,
Hamilton pedig nem fejezte be első mért körét, mert az egyik kanyar kijáratánál túlfutott a rázókövön,
és időt vesztett. Így mindössze egy gyors kört teljesített, ráadásul egy szett szuperlágy gumit is gyakorlatilag elpazarolt. Ez viszont Vettelt nem érintette, mivel ő úgy autózott, ahogy annak idején a Red Bullnál láttuk.
A Ferrari pilótájaként első pole pozícióját szerezte, s bár elmondása szerint az autója egyre jobb lett az időmérő során, figyelmeztetett, hogy a fő feladat még holnap vár rájuk. Elismerte, hogy mindent kiadott magából, de meglepődött a különbségen. Továbbra is a Mercedest nevezte a legfőbb ellenfélnek, ugyanakkor kitért a Red Bullok teljesítményére is, ami érthető, hiszen Daniel Ricciado még csapattársánál, Räikkönennél is közelebb tudott kerülni hozzá.
Meglepetésre mindössze egy baleset történt az időmérő során, a Q2 végén Carlos Sainz csapta falhoz autóját, és hagyott némi törmeléket a pályán, ez azonban nem igazán befolyásolta a sorrendet. A Q2 vége előtt percekkel kialakult a továbbjutók listája, és a Q3-ban kiesők között sem lehetett találni meglepetéseket. A két Sauber, Pastor Maldonado és a két Manor távozása várható volt, akárcsak az, hogy az újonc Alexander Rossi fél másodperccel elmaradt csapattársától, Will Stevenstől
Sainz balesete talán a McLarennek nem jött túl jól.
Jenson Button ezúttal is küszködött, éppen továbbjutott a Q2-be, de ott utolsóként végzett, Fernando Alonso viszont a 12. helyre hozta be az autóját, és az idén először talán a Q2-be is bejuthatott volna, de ezt végül megpróbálni sem tudta a sárga zászlók miatt. Az viszont biztos, hogy régen látott szoros verseny alakult ki a legjobb tíz között.
Ez az első három sort lefoglaló Ferrari-, Red Bull- és Mercedes-pilótákon túl Valtteri Bottasnak, Max Verstappennek, Felipe Massának és Romain Grosjeannak sikerült, mindkét Force India és McLaren, valamint az autóját összetörő Carlos Sainz búcsúzott a Q2-ben. Az élmezőny sorrendjén kívül tehát nagyrészt papírforma eredmények születtek az éjszakai verseny időmérőjén.
Az edzés után Niki Lauda a Sky Sportsnak elismerte, hogy valamit elronthattak Szingapúrban, mert hiányzott a tapadás, és bármivel próbálkoztak, nem tudták javítani a helyzetet. Lauda arra számít, hogy Hamilton maximum a 3. helyig juthat vasárnap, Rosberg pedig „hihetetlennek” nevezte a hátrányukat. Az elmúlt hét szingapúri versenyből ötöt a pole pozícióból indulva nyertek meg, ebből hármat Vettel, aki már most is az utcai futam történetének legsikeresebb pilótája.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Szingapúri Nagydíj időmérő edzéséről élőben készülő tudósításunkban! Vajon a Mercedest ma letaszítják a trónról? Soha nem lehet leírni őket, de a hétvége eddigi részét a Ferrari és a Red Bull uralta.
Pénteken mindkét Manorban kicserélték a sebességváltókat, és mivel azok nem teljesítették a szabályokban előírt hat versenyhétvégét, öthelyes rajtbüntetéssel számolhatnak. Ez az eredményt ezúttal valószínűleg nem befolyásolja majd, mivel eddig a többi csapatnál nem történt tízhelyes rajtbüntetést eredményező motorcsere, így a két Manor szinte biztosan utolsó lesz az időmérőn.
Ahhoz képest, hogy két héttel ezelőtt Monzában Lewis Hamilton szinte megállíthatatlannak tűnt, Szingapúrban egyelőre még egy edzésen sem tudott az élen végezni. Pénteken Nico Rosberg és Danyiil Kvjat, szombaton pedig Sebastian Vettel zárta az élen a tréningeket, miközben a Mercedesek láthatóan problémákkal küzdenek. A pilóták a tapadás hiányára panaszkodnak, de többi Mercedes-motoros autó sem szerepelt jól, úgyhogy valószínű, hogy le is tekerték az erőforrásokat. Kérdés, hogy az időmérőre emelhetik-e a teljesítményszintet. A Mercedesnél mindenesetre elismerik, „varázslatra” van szükség két pilótájuktól.
A csapat társtulajdonosa, Gerard Lopez nemrég azt nyilatkozta a Sky Sportsnak, hogy „minden a megfelelő irányba tart”, de a tárgyalások lassabban haladnak a tervezettnél. A szingapúri paddockban elterjedt, hogy a Renault szándéknyilatkozatban rögzítette a Lotus felvásárlásával kapcsolatos tervét.
A Red Bull szerint legalábbis olyan ez a kép, mintha édesapja, Jos éppen bekapcsolni készülne fiát.
Zsinórban hét pole pozíciónál tart Lewis Hamilton, ha ma is az élen zárna, utolérné Ayrton Senna rekordját, ráadásul a brit pilóta 161. futamán 41. győzelmére is hajt holnap, így e téren is beérné gyerekkori példaképe eredményét. A Mercedes zsinórban 23 pole pozíciónál tart, ha az egyik pilótájuk ezúttal is megszerzi az első rajtkockát, 24. elsőségükkel beállítják a Williams 1992-ben és 1993-ban felállított rekordját.
A sisakokat az idei évtől tilos átszínezni a szezon közben, de a versenyzők öltözete továbbra is tetszőlegesen megváltoztatható. A Lotus láthatóan minden alkalmat megragad, hogy bármiből pénzt csináljon, így ezúttal Romain Grosjeant öltöztették zöldbe a szponzorok kedvéért. Remekül illeszkedik az eredeti Lotustól "kölcsönvett" fekete-arany színkombinációhoz.
Az időmérő során nem várható eső, számolt be Twitter csatornáján az F1-es időjárás-jelentésekre szakosodott Rodolfo Alves.
A Q1-ben a Manor és a Williams kettőse lépett először a villanyfényes pályára, de jön Hamilton és Räikkönen is.
A Sky Sports szerint Rosberg alaposan változtatott autója beállításain a harmadik szabadedzés és az időmérő között, Hamilton viszont nem. Massa autóján olajszivárgást kellett megszüntetni. Mindhárom szóban forgó pilóta a pályán van már, Bottas pedig már mért kört is kezdett.
A finn pilóta elfékezte magát egy ponton, de ő ment körbe elsőként, így 1:48.094-gyel ő kezdte az élen a tréninget, és egyelőre Verstappen Massa, Hülkenberg, Sainz és Maldonado is mögötte van.
Az ausztrál pilóta 1:46.805-tel állt az élre Räikkönen és Bottas előtt. Hamilton egyelőre csak a 9., de volt egy sárga zászlós szakasz a 2-es szektorban, elképzelhető, hogy lassítania kellett.
Az orosz feljött csapattársa mögé a 3. helyre, Nico Rosberg viszont egyelőre csak a 4., hátránya másfél másodperc a vezetést épp megszerző Vettel mögött.
A német pilóta 1:46.017-tel vezet, a 2. helyezett Ricciardo 1:46.805-nél tart. Kvjat, Räikkönen, Button, Rosberg, Bottas, Massa, Verstappen, Ericsson a további ideiglenes sorrend.
Az ausztrál pilóta 1:46.692-re javít, de továbbra is jelentős hátrányban van Vettel mögött. Az utolsó kanyarban kissé kiszélesítette a pályát, időt vesztett. Button a szuperlágy gumikkal futotta az 5. legjobb időt.
Újabb mért kört futott a Ferrari pilótája, az első szektorban a leggyorsabb tudott lenni, de végül nem tudott javítani, bő 1 tizeddel elmaradt az eddigi legjobb eredményétől.
Igaz, csak 4 kört tett meg, a Mercedesnél valószínűleg továbbra is próbálkoznak a megfelelő beállítások megtalálásával. Lehet, hogy sikerrel járnak, de ilyenkor már nem szokás ezzel kísérletezni.
Sorra futják a pilóták a köröket a szuperlágy gumikkal: Kvjat az áll az élre Hamilton előtt, Vettel továbbra is 3., Rosberg, Bottas, Verstappen, Pérez, Alonso és Hülkenberg is javított. Räikkönen bajban.
Egy további köre van javítani, mert ez nem biztos, hogy elég lesz. Ricciardo lgy abronccsal a 4. helyre jön fel alig lemaradva Vetteltől, Räikkönen pedig a 7. szintén lággyal.
Nasr, Ericsson, Maldonado, Stevens és Rossi esett ki a Q1-ben, az amerikai újonc fél másodpercet kapott Stevenstől. Button a 15. helyen jutott tovább az utolsó pillanatban, úgy vezetett, mintha a pole-ért küzdött volna.
A pénteki 2. szabadedzéshez hasonlóan Danyiil Kvjat végzett az élen a Q1-ben Lewis Hamilton előtt, de az igazi győztes Sebastian Vettel, aki megspórolt egy szett szuperlágy gumit a 4. helyezett Daniel Ricciardóhoz, és a 7. Kimi Räikkönenhez hasonlóan. Ez később, a Q3-ban vagy akár a futamon még jól jöhet nekik.
Az Auto Motor und Sport tudósítása szerint Pastor Maldonado marad a valószínűleg Renault-vá váló Lotusnál, Romain Grosjean viszont veszi a sátorfáját, minden bizonnyal a Haashoz tart.
A Q1-hez hasonlóan ezúttal is Valtteri Bottas lépett pályára először, de csapattársa, a 14. helyen továbbjutó Felipe Massa és Lewis Hamilton is követi. Mindannyian már a szuperlággyal kezdenek.
A brazil 1:45.701-et futott, a finn 1:46.247-et, mögöttük egyelőre Hülkenberg tartózkodik, de nemsokára a többiek is körbeérnek.
A Red Bullok viszont még mindig gyorsabbak: Kvjat 1:44.979-nél jár, mögötte Ricciardo 1:45.291-gyel, Hamilton a 3. 1:45.650-nel, Rosberg pedig 653-mal.
A finn pilóta bő 1 tizeddel elmaradt az orosztól, Vettel viszont fenyegetést jelenthet rájuk.
1:44.743-at futott a Ferrari versenyzője, ebbe egy szerencsés előzés is belefért, Button engedte el. 236 ezredmásodperc az előnye Kvjat előtt.
A Ferrari és a Red Bull csatázik egyelőre az első két sor helyeiért. Így áll a top 10 sorrendje, 5 perc van hátra: Vettel, Kvjat, Räikkönen, Ricciardo, Hamilton, Rosberg, Massa, Grosjean, Verstappen, Bottas.
Ilyet is ritkán látni: bő 4 perccel a Q2 vége előtt senki sincs a pályán, aztán Hülkenberg végül kihajt, és Bottas is elhatározza, hogy jó lenne javítani 10. helyén.
A szokásosnál jóval szorosabb a mezőny a Q3-ba továbbjutó top 10-ben, mindössze Bottas van jelentősen lemaradva a 10. helyen a 9. Verstappenhez képest. Előttük nagyobb szünet csak Ricciardo és Hamilton között van, de ők már biztosan továbbjutnak.
A finn pilóta javított idején, mielőtt lejárt az idő, és várhatóan épp, hogy továbbjut, mert a 3-as szektorban sárga zászló van Carlos Sainz miatt aki odacsapta autóját a falhoz. Visszavitte autóját a bokszba, de csak lassan haladt, és törmelékeket is hagyott a pályán. Massa át is ment rajtuk.
Miután Sainz a falhoz csapta a Toro Rosso hátulját, a még mért körön lévő versenyzők sem tudtak érdemben módosítani a sorrenden. Kiesett Hülkenberg, Alonso, Pérez, Sainz és Button.
A top 10 sorrendje az alábbiak szerint alakult: Vettel, Kvjat, Räikkönen, Ricciardo, Verstappen, Hamilton, Rosberg, Massa, Grosjean, Bottas.
A futamon viszont pont elég lesz legalább egy virtuális Safety Car fázishoz.
Szoros verseny lesz az biztos, a Red Bullok nagyon szorongatják a Ferrarit, és a Mercedest is nehéz leírni, bármennyire is úgy tűnik, egyelőre lassabbak a megszokottnál.
1:44.607-et futott, ezt Kvjat és Bottas sem tudta felülmúlni, Hamilton kiszélesített egy kanyart, és megszakította mért körét, visszatért a bokszba.
1:44.305-re javította a legjobb időt, Ricciardo továbbra is 2., Räikkönen pedig feljött a 3. helyre Kvjat és Rosberg elé. Bottas, Massa és Grosjean a további sorrend, Hamiltonnak és Verstappennek még nincs ideje.
Az első mért körét feladta, a második próbálkozásra pedig nemsokára indul, de a kesztyűjét még nem vette fel. Elég lehet ez is egy jó eredményhez, de kétségtelenül nagy rajta a nyomás. Bottas már indul is, pont egy Red Bull elég engedték ki. Szoros volt.
Ricciardo kénytelen volt lassítani, ahogy Bottas kihajtott elé a bokszutcában. Hamilton tiszta pályát talál maga előtt, Rosberg elé viszont beállt Räikkönen, ahogy a bokszkijárat felé tartott. Elférnek a pályán, de minél később jön valaki, annál nagyobb az esély arra, hogy előtte valaki sárga zászlót okoz.
Kevesebb, mint fél perccel az edzés vége előtt kezdte meg utolsó mért körét. Räikkönen a leggyorsabb az 1. szektorban.
A négyszeres világbajnok már az előtt az élen végzett, hogy az utolsó körét megfutotta volna, mert ellenfelei már az előző idejét sem tudták megjavítani. Vettel 1:43.885-tel simán megszerezte a pole-t Ricciardo, Räikkönen, Kvjat, Hamilton, Rosberg, Bottas, Verstappen, Massa és Grosjean előtt.