Jókor vonul nyári szünetre a Forma-1 mezőnye, a 30. Magyar Nagydíj után ugyanis bőven lesz mit megemészteni: ez volt a legfordulatosabb verseny a Hungaroringen napsütéses időben, amelyen a Ferrari pohara csak félig lehet üres Sebastian Vettel sikerével, mivel Kimi Räikkönen elbukta a 2. helyet a motorgenerátor meghibásodása miatt, a Mercedesnél pedig
Lewis Hamilton úgy növelte előnyét a tabellán, hogy néhány körrel a leintés előtt még a pontszerzésről is lemondott,
és úgy tűnt, az éllovas pozíciót is elbukja Nico Rosberggel szemben.
"Nehéz, de nagyszerű volt vezetni az autót. Köszönöm a csapatnak, hogy a pénteki nap után felzárkóztunk" - nyilatkozta a Hungaroringen először nyerő Vettel, a múlt héten elhunyt, a Ferrari utánpótlásprogramjában részt vevő Jules Bianchi emléke előtt tisztelegve. "Nagyon nehéz hetünk volt, mindnyájunkat megviselt. A győzelmet neki ajánljuk. Tudtuk, hogy előbb-utóbb ennek a csapatnak a tagja lett volna."
Az alapot a Ferrarik csodálatos rajtja szolgáltatta az izgalmakhoz. Sebastian Vettel lemásolta Felipe Massa 2008-as itteni nyitását, a külső íven agresszívan támadva vágott az élre, a 2-es kanyarnál pedig a belső ívre kerülve Kimi Räikkönen is mindkét Mercedest maga mögé utasította, amelyek közül ekkor már Nico Rosbergé tartott előrébb. A Mercedesek zsinórban a második versenyen vesztették el az első két helyet a rajtnál, Lewis Hamilton ráadásul még hátrébb, a 10. helyig zuhant, amikor a sikánnál csapattársát támadva kicsúszott a kavicságyba.
A Ferrari kettős győzelmet érdemelt volna a nyers tempója alapján, mert az előző napoknál körülbelül 10 fokkal hűvösebb körülmények között Vettel és Räikkönen simán elhúzott Rosbergtől. Az első kerékcserékig 10, illetve 7 másodpercre szakították le a németet, aki ekkor átváltott a közepes keverékre, abban bízva, hogy a középső etapban tovább hízó hátrányát a táv végén lefaraghatja.
A Safety Car megkavarta a paklit
Az élet, pontosabban Nico Hülkenberg balesete azonban átírta a forgatókönyvet. A Force India pilótája kiválóan rajtolt, az első kör végén már 6. volt, majd megelőzte Danyiil Kvjatot, és jó úton haladt a pontszerzés felé, amíg a 42. körben a célegyenes végén érthetetlenül le nem szakadt az első légterelője. Irányíthatatlan autójával nekicsapódott a gumifalnak, és bár neki nem esett baja, a szárnydarabok eltakarításának idejére pályára kellett küldeni a Safety Cart. (Először csak a virtuális verzióját rendelte el a versenyirányítás.)
Ez már a második aggasztó szerkezeti hiba volt a Force Indiánál a hétvégén,
– pénteken Sergio Pérez borult fel a sérült futómű miatt, akit Hülkenberg balesetét követően nem is engedtek tovább vezetni. Pénteken Räikkönennek is volt egy furcsa szárnyleszakadása.
Az összerántott mezőny lényegében új versenynek vágott neki, a sorrend ekkor Vettel, Raikkönen, Rosberg, Hamilton, Daniel Ricciardo volt az élen. Räikkönen azonban hamar kiszállt a játszmából, mert elromlott a kinetikus motorgenerátora, és miután könnyű prédává vált, a Ferrari kihívta a garázsba. A csapat egyébként öt év és egy nap, a 2010-es Német Nagydíj után arathatott volna újra kettős győzelmet.
Vettel innentől folyamatos nyomás alatt állt, de megköszönheti Ricciardónak, hogy eltakarította mögüle mindkét Mercedest és saját Red Bullját: az újraindításnál Hamiltonnal csatázott, ami során a Mercedes első szárnya megsérült, a 64. körben pedig egy kamikaze manőver eredményeként ugyanezt tette saját légterelőjével, Rosbergnek pedig defektet okozott.
Szerintem az enyém volt a kanyar. Én fordultam el az ideális íven,
míg ő túl későn fékezett, egyenesen továbbment, majd nem húzta vissza az első szárnyát” - mondta Rosberg a célegyenes végi ütközésről.
A tavaly is nagyot hajrázó, a lágy gumik előnyét élvező Ricciardo másképp látta: "Messziről estem be, mert az egyenesekben nem elég jó a végsebességünk. Megvolt a tempónk a győzelemhez, mert Seb nem szakadt el tőlünk annyira, és azt hittem, meg tudom őt is csípni, ha megelőzöm Nicót. Miközben fogytak a körök, észrevettem egy kis rést. Ott még minden rendben volt, de a kijáratnál Nico keresztbe vágott."
A sportfelügyelők – akik összesen kilenc büntetést szabtak ki a futam során – vizsgálták az esetet, de nem marasztalták el egyiküket sem. Rosberg húzta a rövidebbet, mert a kerékcserével Hamilton mögé esett, és végül csak 8. lett, miközben Ricciardo megúszta egy pozíció elvesztésével.
A Magyar Nagydíjon kiszabott büntetések
Büntetett versenyző | Büntetés formája | Büntetés oka |
Massa | +5 másodperc | rosszul állt be a rajtkockába |
Grosjean | +5 másodperc | veszélyes kiengedés |
Maldonado | bokszutcán áthajtás | ütközés Pérezzel |
Maldonado | bokszutcán áthajtás | bokszutcai gyorshajtás |
Räikkönen | +5 másodperc | bokszutcai gyorshajtás |
Verstappen | bokszutcán áthajtás | gyorshajtás Safety Car mögött |
Hamilton | bokszutcán áthajtás | ütközés Ricciardóval |
Maldonado | +10 másodperc | előzés Safety Car mögött |
Kvjat | +10 másodperc | előnyszerzés pályaelhagyással |
A Red Bullnál majdnem feladták
Az eddig szenvedő Red Bull idei legjobb versenyét futotta, mindkét pilótája felállhatott a dobogóra, Danyiil Kvjat az F1-es karrierje során először. "Az első kanyar után azt hittem, lőttek a versenyemnek, mert egy hatalmas elfékezett folt alakult ki az egyik abroncson. A csapat viszont szólt, hogy nyomjam tovább keményen a gázt" - közölte az orosz.
Ma megtanultam, mit jelent az, hogy soha ne adjuk fel.”
Ricciardo hasonlóan érzett, mert a Mercedeseken kívül Valtteri Bottas Williamsével is összeakaszkodott, rögtön a legelső kanyarban. "Szívósak voltunk ma, mindent kiadtam magamból" - vélte. A futam elején egyébként Ricciardo úgy került a később büntetést kapó Kvjat elé, hogy a Red Bull rádión ráparancsolt az oroszra, hogy engedje el a jobb tempót diktáló csapattársat.
Az energiaitalosok örömét növeli, hogy a 4. helyen Max Verstappen futott be a Toro Rossóval, aki
el sem hitte, hogy a nagy kavarodásban ennyire előrejött,
pláne úgy, hogy gyorshajtás miatt ő is kapott büntetést. "Amikor a mérnököm említette a rádión a helyezésem, lövésem sem volt, hogyan alakult így" - ismerte el. Carlos Sainz is gyarapíthatta volna pontjai számát, de néhány körrel a cél előtt műszaki hiba sújtotta.
Hamilton fel-le liftezett
Hamilton elkeseredetten kért elnézést a csapattól, amikor az 57. körben, a 13. helyen haladva kilátástalannak érezte a pontszerzést, és úgy tűnt, Rosberg átveszi tőle a vezetést az összetett tabellán. A katasztrofális nyitókör, a Ricciardóval történt ütközés, az ezért járó büntetés és a szárnycsere ellenére mégis rámosolygott a szerencse, és 17-ről 21 pontra növelte előnyét csapattársa előtt. "Szörnyű napom volt, de hálás vagyok a csapatnak, hogy legalább néhány pontot szereztem" - nyilatkozta megkönnyebbülve.
A brit a táv első felében megelőzte Felipe Massát és Sergio Pérezt, a bokszkiállása után pedig igencsak kicentizve befért Bottas elé, akitől azelőtt 9 másodperccel volt lemaradva. A 29. körben áthámozta magát Ricciardón, elfoglalva a 4. helyet, és a Safety Car beküldésével hiába kapott új esélyt, a visszatámadó Red Bull elleni manővere miatt összességében rengeteg időt vesztett. A táv végén nagyot kellett hajráznia, hogy több vetélytársat bedarálva a 6. helyen érjen célba.
Fernando Alonsót viszont nem tudta megelőzni, aki egy defekt ellenére a McLaren-Honda idei legjobb eredményét szállította, és nem mellesleg Jenson Button szintén pontot szerzett. A maradék pontokból a Lotusnak és a Saubernek egyaránt jutott, a felcsipegetésükből azonban kimaradt a pocsék napot záró Williams: Felipe Massa elmerült a középmezőnyben az első bokszkiállása után, amelynél egy 5 másodperces büntetést is le kellett töltenie, amiért a tervezett első rajtnál nem jól állt be a rajtkockába, míg Bottasnak az tett keresztbe, hogy Verstappen kilyukasztotta az egyik abroncsát, miközben a küszködő Hamiltont kerülgették.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!