Csaták nélkül, tömeges hiányzással indított az F1 Melbourne-ben

Események

Forma-1, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Arnold Schwarzenegger, Ausztrál Nagydíj
Vágólapra másolva!
Bizarr verseny volt az ausztráliai idénynyitó: a Manor el sem indult, Bottast hátsérülés miatt eltiltották a versenyzéstől, Kvjat és Magnussen már a rajtrácsra tartva kiesett. Maldonadót a falnak lökték, Räikkönent egy rosszul rögzített kerék vonta ki a forgalomból. Button eljutott a célig, Hamilton simán nyert.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül41 bejegyzés

Szokatlan, de nem túl izgalmas Ausztrál Nagydíjjal kezdődött a Forma-1 2015-ös idénye Melbourne-ben. A Mercedes az ellenfeleket az aszfaltba döngölve kettős győzelemmel indította a címvédést, és a kétszeres világbajnok Lewis Hamilton a pole-ből rajtolva végig magabiztosan sakkban Nico Rosberget. Sebastian Vettel a dobogón fejezte be első versenyét a Ferrarinál, az öröme mégsem lehet felhőtlen, mert a startnál összeakaszkodott a csapattársával, Kimi Räikkönennel, aki emiatt azonnal több helyet vesztett. A tavaly betliző Saubernek máris 14 pontja van, és a három újoncból kettő az első tíz között ért célba – az F1 történetének legfiatalabb versenyzője, a 17 éves Max Verstappen csak egy motorhiba miatt maradt ki közülük.

Hamilton simán elhúzott a rajtnál Forrás: Daimler

Mivel tizenegyen jutottak el a kockás zászlóig, közülük csak egyvalaki maradt pont nélkül: Jenson Button. Ám a McLaren számára az is csoda volt, hogy az egyik autójuk befejezte az 58 körös versenyt, hiszen a Honda motor gyerekbetegségei miatt eddig soha nem tettek meg 12 körnél többet egyvégtében. Kevin Magnussen azonban már a futam előtt, a rajtrácsra tartva kiesett motorhiba miatt, és hasonlóan járt Danyiil Kvjat is, akinek a Red Bulljában a sebességváltó döglött be. Mivel Valtteri Bottast az időmérőn elszenvedett porckorong-sérülés miatt nem engedték rajthoz állni, a szoftverek újratelepítéssel bajlódó Manor pedig csak azért utazott el az Albert Parkba, hogy ne szegjék meg az FIA-val és a FOM-mal kötött szerződésüket, csupán 15 autó sorakozott fel a rajtrácsra.

Ez a szám hamarosan 13-ra csökkent, mert a két Lotus még az első kört sem tudta befejezni. Pastor Maldonado ezúttal önhibáján kívül ütközött a falnak, miután Felipe Nasr megpöccintette, Romain Grosjean pedig végleg kiállt a garázsba, a motorjából ugyanis elfogyott az erő. Egyébként is meglepően sok gond volt a hajtásláncokkal – érdekes módon több, mint egy évvel ezelőtt, az új turbókorszak első versenyén.

A Mercedest senki nem zavarta

De nem a Mercedes gyári csapatánál. Hamilton jobban rajtolt Rosbergnél, és simán elhúzott tőle, aztán végig kontrollálta a tempót. Mivel kettejük közül ő válthatott először, a 25. körben új gumikra, az előnye átmenetileg 4,7 másodpercre nőtt. Rosberg azonban nem hagyta magát, és letornázta a hátrányát 1,6 másodpercre. „Nico végig nagyon gyors volt. Keményen kellett koncentrálnom, hogy menedzseljem a fogyasztást, és azt sem tudtam, hol vannak a gumik határai, meddig mehetek el velük" – ismerte el Hamilton, aki az őt a dobogón interjúvoló Arnold Schwarzeneggernek vigyorogva megjegyezte, hogy azt hitte, a Terminator magasabb. „Miután az előnyöm 2 másodpercre nőtt, csak menedzselni próbáltam a különbséget közöttünk, úgyhogy amikor Nico fokozta a tempót, én is reagálni tudtam rá."

Schwarzenegger készítette az interjút a dobogósokkal Forrás: Daimler

A Mercedest irányító Toto Wolff szerint „Nico megpróbálta levadászni Lewist, de ehhez nem voltak meg igazán az eszközei, mert a fogyasztás ezen a pályán a legnagyobb probléma." Bár a szezon a tavalyi szellemében kezdődött számára, Rosberg sem tűnt különösebben csalódottnak. „Lewis ma világbajnokként vezetett, de én is minden egyes kört megnyomtam, és ezután is a legjobbamat fogom hozni, hogy megfuttassam őt a pénzéért" – ígérte. Hamilton végül 34,5 másodperccel Vettel előtt szelte át a célvonalat, és az eddig látottak alapján a Mercedes fölénye még az egy évvel ezelőttinél is nagyobb lehet. „Rengeteget nyertünk aerodinamikai téren, elég megnézni a sebességadatainkat a gyors kanyarokban" – erősítette meg Wolff.

A Ferrari gyorsabb volt a Williamsnél

A Mercedes mögé azonban, ahogy már péntek délután is körvonalazódott, a Williams helyett az óriásit előrelépő Ferrari zárkózott fel. Vettel a verseny első etapjában közvetlen közelről üldözte a 3. helyét a rajtnál is megtartó Felipe Massát, majd miután a Williams a 21. körben sort kerített egyetlen bokszkiállására, begyorsított. Csak 3 körrel később cserélt kereket, ezzel sikerült a vetélytársa elé kerülnie. „Igazán büszke vagyok, de még nagyon sok munka vár ránk, ha el akarjuk kapni a Mercedest" – ismerte el a dobogón.

Figyelembe véve, hogy tavaly csak egyszer végeztek a legjobb három között, a Ferrari számára jól kezdődött a szezon. Räikkönen azonban valószínűleg nem érzi így, mert a rajtnál történt incidens miatt visszaesett a 8. helyre, s bár kétkiállásos taktikára váltva előreverekedte magát ötödiknek, Massa mögé, a kerékcserékkel gondjai akadtak. A kerékagy törése következtében már az elsőnél nehezen tudták feltenni az autójára a balhátsó kereket, ezért 8,7 másodpercet töltött a bokszban, aztán a probléma a másodiknál is megismétlődött. Akkor azonban úgy engedték útnak, hogy a kerék nem is volt rendesen rögzítve, ezért fel kellett adnia a küzdelmet.

Pedig Räikkönen jobban rajtolt a csapattársánál, csak Vettel kifékezte őt az első kanyarban. Emiatt kerültek veszélyesen közel egymáshoz, ő mégsem volt mérges Vettelre. „Nem, szerintem hátulról jött nekem valaki" – utalt Carlos Sainzra, akit váratlanul ért, hogy Räikkönen megpróbált kihátrálni a Vettellel folytatott párharcból. „A következő kanyarban pedig oldalról ütköztek nekem, és meglepett, hogy az autóm egyáltalán egyben maradt. Aztán folyton előzgetnem kellett, de a tempónk végig nagyon jó volt."

Massa azért vesztette el a 3. helyet, mert a kerékcseréje után 2 körre beragadt a lassabb Daniel Ricciardo mögé. „Valószínűleg ez döntötte el a küzdelmünket" – erősítette meg. „Rossz volt látni, hogy Sebastian előttünk hajt vissza a pályára a bokszból, a szezon azonban így is jól indult számunkra." A Williams technikai igazgatója, Pat Symonds azt állította, a kerékcseréknél kényszerhelyzetben voltak. „A Ferrari gyorsabb nálunk" – ismerte el köntörfalazás nélkül. „Ez taktikailag nagyon nehéz verseny volt, mert amikor Vettel mögöttünk volt, éreztük, hogy jobb tempóra képes, ezért mindenképpen el kellett kerülnünk az elévágást."

A Red Bull a Sauberrel sem tudta tartani a lépést

Az 5. helyen érett versenyzés után a Sauber újoncát, Felipe Nasrt intették le, aki rögtön a futam elején megelőzte Sainzot és Daniel Ricciardót is. Mivel Marcus Ericsson 8. lett, a svájci istállónak mindkét autójával sikerült pontot szereznie. Pedig borzasztóan kezdődött számukra a hétvége, hiszen a Giedo van der Gardéval való pereskedés miatt az első szabadedzésen a pályára sem tudtak hajtani. „Már a téli teszteken láttuk, hogy az autónk sokkal ütőképesebb, mint tavaly" – állította a Sauber főnöke, Monisha Kaltenborn, akit az ausztrál bíróság pénteken még börtönnel is fenyegetett. „A kasztni rengeteget fejlődött, de természetesen nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a Ferrari motorja is sokkal jobb lett."

Ricciardónak az egyetlen talpon maradt Red Bull-lal a Sauber volt a legfőbb ellenfele Forrás: Getty Images/Red Bull Content Pool/Dan Istitene

Ugyanez nem mondható el a Renault-ról. Azon túl, hogy Verstappennek a 34. körben, a kerékcseréje után le kellett húzódnia a pálya szélére füstölő Toro Rossójával, a Red Bull sem tudta felvenni a harcot a gyorsabb ferrari- és mercedes-motoros autókkal. Úgy tűnik, a Renault nemcsak gyenge és nehezen vezethető, hanem megbízhatatlan is. „Nem volt könnyű odakint" – ismerte el a 6. helyen végző Daniel Ricciardo. „Küzdenem kellett, hogy tartani tudjam a lépést a Sauberrel, de nem volt könnyű kiegyensúlyozott tempót diktálnunk." Az egyetlen talpon maradt Red Bull körhátrányban ért célba, holott a tavalyi idénynyitón a döcögősebb előszezon dacára még Ricciardo szorongatta meg a legjobban a Mercedest.

A Force India a sok kiesésnek köszönheti, hogy mindkét autójával a legjobb tíz között ért célba. Az egyetlen, aki megpillantotta a kockás zászlót, mégis pont nélkül maradt, Button volt, aki 2 körös hátrányban ért célba, miután az éllovasoknál végig 3-4 másodperccel gyengébb tempót diktált. Sergio Pérez Force Indiáját ennek ellenére sokáig maga mögött tudta tartani, bár egyszer figyelmetlenségből ráhúzta a kormányt, amikor a mexikói előzni próbálta, és összeütköztek. „A pontok egyelőre úgysem jelentenek semmit nekünk" – jelentette ki Button. „Ez jó nap volt számunkra, már az is lenyűgöző, hogy egyáltalán eljutottunk a célig. Spórolnunk kellett a benzinnel, de így is élveztem a versenyt, különösen a csatát Pérezzel."

Buttonnak a Pérezzel folytatott kakaskodástól eltekintve magányos versenye volt Forrás: McLaren

A Forma-1 szezonja, két hét múlva Malajziában folytatódik, ahol már nemcsak a tesztbalesetben megsérült Fernando Alonso, hanem Valtteri Bottas részvétele is kétséges. Symonds azt mondta, Susie Wolff csak teszt-, nem tartalékpilótájuk, ezért a Williamsnél még nem tudják, kit indítanak Bottas helyett, ha esetleg Szepangra sem jön rendbe a háta.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!