Csaták nélkül, tömeges hiányzással indított az F1 Melbourne-ben
2015. március 15. 05:48
Szokatlan, de nem túl izgalmas Ausztrál Nagydíjjal kezdődött a Forma-1 2015-ös idénye Melbourne-ben. A Mercedes az ellenfeleket az aszfaltba döngölve kettős győzelemmel indította a címvédést, és a kétszeres világbajnok Lewis Hamilton a pole-ből rajtolva végig magabiztosan sakkban Nico Rosberget. Sebastian Vettel a dobogón fejezte be első versenyét a Ferrarinál, az öröme mégsem lehet felhőtlen, mert a startnál összeakaszkodott a csapattársával, Kimi Räikkönennel, aki emiatt azonnal több helyet vesztett. A tavaly betliző Saubernek máris 14 pontja van, és a három újoncból kettő az első tíz között ért célba – az F1 történetének legfiatalabb versenyzője, a 17 éves Max Verstappen csak egy motorhiba miatt maradt ki közülük.
Mivel tizenegyen jutottak el a kockás zászlóig, közülük csak egyvalaki maradt pont nélkül: Jenson Button. Ám a McLaren számára az is csoda volt, hogy az egyik autójuk befejezte az 58 körös versenyt, hiszen a Honda motor gyerekbetegségei miatt eddig soha nem tettek meg 12 körnél többet egyvégtében. Kevin Magnussen azonban már a futam előtt, a rajtrácsra tartva kiesett motorhiba miatt, és hasonlóan járt Danyiil Kvjat is, akinek a Red Bulljában a sebességváltó döglött be. Mivel Valtteri Bottast az időmérőn elszenvedett porckorong-sérülés miatt nem engedték rajthoz állni, a szoftverek újratelepítéssel bajlódó Manor pedig csak azért utazott el az Albert Parkba, hogy ne szegjék meg az FIA-val és a FOM-mal kötött szerződésüket, csupán 15 autó sorakozott fel a rajtrácsra.
Ez a szám hamarosan 13-ra csökkent, mert a két Lotus még az első kört sem tudta befejezni. Pastor Maldonado ezúttal önhibáján kívül ütközött a falnak, miután Felipe Nasr megpöccintette, Romain Grosjean pedig végleg kiállt a garázsba, a motorjából ugyanis elfogyott az erő. Egyébként is meglepően sok gond volt a hajtásláncokkal – érdekes módon több, mint egy évvel ezelőtt, az új turbókorszak első versenyén.
De nem a Mercedes gyári csapatánál. Hamilton jobban rajtolt Rosbergnél, és simán elhúzott tőle, aztán végig kontrollálta a tempót. Mivel kettejük közül ő válthatott először, a 25. körben új gumikra, az előnye átmenetileg 4,7 másodpercre nőtt. Rosberg azonban nem hagyta magát, és letornázta a hátrányát 1,6 másodpercre. „Nico végig nagyon gyors volt. Keményen kellett koncentrálnom, hogy menedzseljem a fogyasztást, és azt sem tudtam, hol vannak a gumik határai, meddig mehetek el velük" – ismerte el Hamilton, aki az őt a dobogón interjúvoló Arnold Schwarzeneggernek vigyorogva megjegyezte, hogy azt hitte, a Terminator magasabb. „Miután az előnyöm 2 másodpercre nőtt, csak menedzselni próbáltam a különbséget közöttünk, úgyhogy amikor Nico fokozta a tempót, én is reagálni tudtam rá."
A Mercedest irányító Toto Wolff szerint „Nico megpróbálta levadászni Lewist, de ehhez nem voltak meg igazán az eszközei, mert a fogyasztás ezen a pályán a legnagyobb probléma." Bár a szezon a tavalyi szellemében kezdődött számára, Rosberg sem tűnt különösebben csalódottnak. „Lewis ma világbajnokként vezetett, de én is minden egyes kört megnyomtam, és ezután is a legjobbamat fogom hozni, hogy megfuttassam őt a pénzéért" – ígérte. Hamilton végül 34,5 másodperccel Vettel előtt szelte át a célvonalat, és az eddig látottak alapján a Mercedes fölénye még az egy évvel ezelőttinél is nagyobb lehet. „Rengeteget nyertünk aerodinamikai téren, elég megnézni a sebességadatainkat a gyors kanyarokban" – erősítette meg Wolff.
A Mercedes mögé azonban, ahogy már péntek délután is körvonalazódott, a Williams helyett az óriásit előrelépő Ferrari zárkózott fel. Vettel a verseny első etapjában közvetlen közelről üldözte a 3. helyét a rajtnál is megtartó Felipe Massát, majd miután a Williams a 21. körben sort kerített egyetlen bokszkiállására, begyorsított. Csak 3 körrel később cserélt kereket, ezzel sikerült a vetélytársa elé kerülnie. „Igazán büszke vagyok, de még nagyon sok munka vár ránk, ha el akarjuk kapni a Mercedest" – ismerte el a dobogón.
Figyelembe véve, hogy tavaly csak egyszer végeztek a legjobb három között, a Ferrari számára jól kezdődött a szezon. Räikkönen azonban valószínűleg nem érzi így, mert a rajtnál történt incidens miatt visszaesett a 8. helyre, s bár kétkiállásos taktikára váltva előreverekedte magát ötödiknek, Massa mögé, a kerékcserékkel gondjai akadtak. A kerékagy törése következtében már az elsőnél nehezen tudták feltenni az autójára a balhátsó kereket, ezért 8,7 másodpercet töltött a bokszban, aztán a probléma a másodiknál is megismétlődött. Akkor azonban úgy engedték útnak, hogy a kerék nem is volt rendesen rögzítve, ezért fel kellett adnia a küzdelmet.
Pedig Räikkönen jobban rajtolt a csapattársánál, csak Vettel kifékezte őt az első kanyarban. Emiatt kerültek veszélyesen közel egymáshoz, ő mégsem volt mérges Vettelre. „Nem, szerintem hátulról jött nekem valaki" – utalt Carlos Sainzra, akit váratlanul ért, hogy Räikkönen megpróbált kihátrálni a Vettellel folytatott párharcból. „A következő kanyarban pedig oldalról ütköztek nekem, és meglepett, hogy az autóm egyáltalán egyben maradt. Aztán folyton előzgetnem kellett, de a tempónk végig nagyon jó volt."
Massa azért vesztette el a 3. helyet, mert a kerékcseréje után 2 körre beragadt a lassabb Daniel Ricciardo mögé. „Valószínűleg ez döntötte el a küzdelmünket" – erősítette meg. „Rossz volt látni, hogy Sebastian előttünk hajt vissza a pályára a bokszból, a szezon azonban így is jól indult számunkra." A Williams technikai igazgatója, Pat Symonds azt állította, a kerékcseréknél kényszerhelyzetben voltak. „A Ferrari gyorsabb nálunk" – ismerte el köntörfalazás nélkül. „Ez taktikailag nagyon nehéz verseny volt, mert amikor Vettel mögöttünk volt, éreztük, hogy jobb tempóra képes, ezért mindenképpen el kellett kerülnünk az elévágást."
Az 5. helyen érett versenyzés után a Sauber újoncát, Felipe Nasrt intették le, aki rögtön a futam elején megelőzte Sainzot és Daniel Ricciardót is. Mivel Marcus Ericsson 8. lett, a svájci istállónak mindkét autójával sikerült pontot szereznie. Pedig borzasztóan kezdődött számukra a hétvége, hiszen a Giedo van der Gardéval való pereskedés miatt az első szabadedzésen a pályára sem tudtak hajtani. „Már a téli teszteken láttuk, hogy az autónk sokkal ütőképesebb, mint tavaly" – állította a Sauber főnöke, Monisha Kaltenborn, akit az ausztrál bíróság pénteken még börtönnel is fenyegetett. „A kasztni rengeteget fejlődött, de természetesen nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a Ferrari motorja is sokkal jobb lett."
Ugyanez nem mondható el a Renault-ról. Azon túl, hogy Verstappennek a 34. körben, a kerékcseréje után le kellett húzódnia a pálya szélére füstölő Toro Rossójával, a Red Bull sem tudta felvenni a harcot a gyorsabb ferrari- és mercedes-motoros autókkal. Úgy tűnik, a Renault nemcsak gyenge és nehezen vezethető, hanem megbízhatatlan is. „Nem volt könnyű odakint" – ismerte el a 6. helyen végző Daniel Ricciardo. „Küzdenem kellett, hogy tartani tudjam a lépést a Sauberrel, de nem volt könnyű kiegyensúlyozott tempót diktálnunk." Az egyetlen talpon maradt Red Bull körhátrányban ért célba, holott a tavalyi idénynyitón a döcögősebb előszezon dacára még Ricciardo szorongatta meg a legjobban a Mercedest.
A Force India a sok kiesésnek köszönheti, hogy mindkét autójával a legjobb tíz között ért célba. Az egyetlen, aki megpillantotta a kockás zászlót, mégis pont nélkül maradt, Button volt, aki 2 körös hátrányban ért célba, miután az éllovasoknál végig 3-4 másodperccel gyengébb tempót diktált. Sergio Pérez Force Indiáját ennek ellenére sokáig maga mögött tudta tartani, bár egyszer figyelmetlenségből ráhúzta a kormányt, amikor a mexikói előzni próbálta, és összeütköztek. „A pontok egyelőre úgysem jelentenek semmit nekünk" – jelentette ki Button. „Ez jó nap volt számunkra, már az is lenyűgöző, hogy egyáltalán eljutottunk a célig. Spórolnunk kellett a benzinnel, de így is élveztem a versenyt, különösen a csatát Pérezzel."
A Forma-1 szezonja, két hét múlva Malajziában folytatódik, ahol már nemcsak a tesztbalesetben megsérült Fernando Alonso, hanem Valtteri Bottas részvétele is kétséges. Symonds azt mondta, Susie Wolff csak teszt-, nem tartalékpilótájuk, ezért a Williamsnél még nem tudják, kit indítanak Bottas helyett, ha esetleg Szepangra sem jön rendbe a háta.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!