Bottas zárta az élen az előszezont Barcelonában

Események

Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Valtteri Bottas, Williams, teszt
Vágólapra másolva!
Vasárnap, az idei tesztidőszak utolsó napján a Williams volt a leggyorsabb, a nyomában Vettellel, aki azonban nem volt olyan gyors, mint Räikkönen szombaton. Maldonado összetörte a Lotust, a Red Bullnak és főleg a McLarennek újabb nehéz napja volt.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül
118 bejegyzés

Valtteri Bottas megerősítette a Williams második helyét a Mercedes mögött, amikor az előszezoni tesztelés utolsó napját az élen fejezte be. A finn versenyző vasárnapi legjobb ideje a barcelonai összesítésben csak Nico Rosbergétől és Lewis Hamiltonétól maradt el. Mögötte Sebastian Vettel végzett a Ferrarival, míg a McLaren és a Red Bull ismét gondokkal bajlódott.

A tegnapi olajszivárgást követően a McLaren ma délelőtt egy szenzorhiba miatt volt kénytelen kiszerelni a motort az MP4-30-ból. Jenson Button csak percekkel az ebédszünet kezdete előtt hajthatott először pályára, s bár délután megtett további 28 kört, nem volt különösebben aktív, és a szuperlágy gumikon is 2,1 másodperccel elmaradt Bottastól. A McLaren elismerte, hogy állandó műszaki problémákkal küszködött az előszezon folyamán, de azt állították, a csomagjukban óriási a potenciál.

A McLaren ma is gondokkal küzdött - katt a galériához! Forrás: McLaren

„Tavaly láthattuk, hogy az új hajtásláncok bemutatkozása után több csapat hasonló helyzetbe került. Nekünk az idén meg kellett birkóznunk a motor nagyon szűk beépítéséből adódó bonyodalmakkal is" – mutatott rá az istálló versenyigazgatója, Eric Boullier. „Még ha számítunk is a nehéz szezonkezdetre, tudjuk, hogy gyorsan és hatékonyan vagyunk képesek fejleszteni, így idővel kiaknázhatjuk a McLaren-Honda MP4-30-ban rejlő lehetőségeket."

A másik csapat, amelynek a kelleténél korábban be kellett fejeznie a tesztelést, a Lotus volt, miután Pastor Maldonado délután negyed 3 körül kicsúszott a 4-es kanyarnál, és frontálisan a gumifalnak ütközött, megrongálva az autó elejét. A csapat később azt közölte, hogy egy „rendszerhiba" által okozott fékprobléma vezetett a balesethez, amelyben az E23 első vezetőszárnya és futóműve is megsérült.

Ma a Lotusnak és a Toro Rossónak sem volt zavartalan napja Forrás: AFP

„Tudtam fékezni és lassítani, csak nem akkora erővel, mint egyébként lehetséges lett volna" – mondta Maldonado, aki előzőleg főleg aerodinamikai tesztelést végzett. „Az autó nem rongálódott meg vészesen, én pedig jól vagyok, de kár a történtekért, mert délután szerettem volna kipróbálni a lágyabb gumikat, hogy futhassak pár gyors kört." A Lotus technikai igazgatója, Nick Chester a drámai befejezés ellenére elégedett volt a nyolc napos barcelonai tesztsorozat alatt elvégzett munkával.

A Williams a második leggyorsabb

Bottas 1:23.063-as, a szuperlágy gumikon elért ideje 2 tizeddel jobb volt, mint amivel csapattársa, Felipe Massa szombaton 2. lett. Bár ma csak 88 kört teljesített, a Williams, akárcsak az előző két tesztnapon, már jóval a hivatalos leintés előtt befejezte a programját. "'Az egyik legfontosabb dolog, ami kiderült számunkra, hogy az FW37 rendkívül megbízható" - mondta Bottas. "Melbourne-be nagyon ütőképes autóval fogunk elutazni, érdekesen kezdődik majd az idény."

A 2. helyen Sebastian Vettel végzett a Ferrarival, igaz, nem tudta annyira megközelíteni Bottast, mint tegnap Massát Räikkönen, akinek a köridejétől 2 tizedmásodperccel el is maradt. Csapattársához hasonlóan ugyanakkor Vettel is lebonyolított egy versenyszimulációt, bár valamiért meg kellett szakítania egy időre. Délelőtt foglalkozott aerodinamikai teszteléssel, illetve a beállítások csiszolásával is, és úgy érezte, a Ferrari kedvező helyzetből várhatja az idénynyitót.

„A megbízhatóság szempontjából ígéretes, hogy a versenyszimulációnk többé-kevésbé a tervek szerint alakult, noha ezen a téren még van hová javulnunk" – mondta Vettel. „Ami a teljesítményt illeti, a Mercedes egyértelműen jelentős előnnyel vezet, de őket a Williams, a Red Bull és mi szorosan egymás mellett követjük." Elégedett volt a Ferrari tesztprogramjával a technikai igazgató, James Allison, valamint a csapatfőnök, Maurizio Arrivabene is, aki "a koncentrációt és a fegyelmet" tartja a siker kulcsának.

Bottas Vettelt előzte meg a napi összesítésben - katt a galériához! Forrás: AFP/Quique Garcia

A Vettel által emlegetett Red Bullnak egyébként ma nem volt sima napja: Daniel Ricciardo reggel mindössze 10 kört tudott megtenni, mielőtt egy ERS-hiba kivonta a forgalomból az autóját. Ezt sokáig javították, és csak fél 3 körül térhetett vissza a pályára, de utána még 62 kört lehúzott.

A Renault megbízhatósága felől ugyanakkor nem lehetnek nyugodtak, hiszen motorhiba miatt robbant le délután a Toro Rosso is – igaz, a csapatnak sikerült elhárítania a problémát, hogy Max Verstappen a leintés előtt még kimehessen a pályára. A teljes előszezon során a Toro Rossónál csak a Mercedes és a Sauber tett meg több kilométert, és a technikai igazgatójuk, James Key az STR10 teljesítményéről is pozitívan nyilatkozott. „Azt a változatát tekintettük az igazi versenyautónak, amely a harmadik tesztsorozatra készült el, és a számok terén a pályán is ugyanolyan adatokat hozott, mint a szélcsatornában" – jelentette ki Key. „Hogy ez elég lesz-e? A válasszal Melbourne-ig várnunk kell, de egyelőre elégedettek vagyunk, és a pilóták visszajelzései is biztatóak voltak."

A Sauber belehúzott

A legtöbb kört, 159-et, ma a Sauber újonca, Felipe Nasr teljesítette, megdöntve Nico Hülkenberg egy nappal korábbi rekordját, miközben lebonyolított egy versenyszimulációt is a Ferrari-motoros C34-gyel, valamint gyakorolta a rajtolást és a kerékcserét. A brazil a szuperlágy gumikon elért idejével a 3. helyen végzett, és az istálló vezető versenymérnöke, Giampaolo Dall'Ara elmondta, hogy a teljes előszezoni programjukat kipipálták.

A Force India új autója csak az utolsó tesztre készült el, de kapásból annyira megbízható volt, hogy két és fél nap alatt is ugyanannyi (kb. 1700) kilométert tettek meg vele, mint a McLaren-Honda az egész, tizenkét napos előszezonban. „Az autóban töltött első napom jól ment. Sok kört tölthettem a pályán, és a hangulat a csapatnál kellemes volt" – árulta el Sergio Pérez, aki a szuperlágy gumikon 2 tizedre közelítette meg Nico Hülkenberg tegnapi legjobbját. „Nem titok, hogy lépéshátrányba kerültünk, de optimista vagyok: tudjuk, hogy milyen irányba kell tovább haladnunk, és rövid idő alatt rengeteg adatot gyűjtöttünk."

A Force India két és fél nap alatt annyi kilométert tett meg, mint a McLaren tizenkettő alatt - katt a galériához! Forrás: AFP/Quique Garcia

Miután az előző két napot az élen fejezte be, a Mercedes ezúttal nem villogott: Nico Rosberg, akinek pénteki, 1:22.792-es köre a teszt legjobbja volt, nem is futott rövid etapot. Rosberg szerint az erős szél ma éppolyan gondokat okozott, mint múlt vasárnap, amikor Fernando Alonso balesetet szenvedett miatta, de „bízunk benne, hogy jó autónk van" – tette hozzá. „Teljesítettük a tesztprogramunkat, ami nagyon örömteli. Nem akadt komolyabb gondunk. Egyszer azt hittük, ki kell szerelnünk a sebességváltót, ám erre végül nem volt szükség, és folytathattuk a körözést."

Rosberg ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a Mercedes a feltételezett előnye ellenére „rajta tartja a szemét a riválisokon." Az előszezon során a címvédő istálló tette meg a legtöbb (6116) kilométert, a versenyzők közül pedig Rosberg töltötte a legtöbbet (3463-at) a pályákon.

A csapatok aktív felkészülése ezzel lezárult: a március 15-i, idénynyitó Ausztrál Nagydíjig már csak a főhadiszállásukon fejleszthetik az autóikat.

A négy napos barcelonai teszt statisztikái itt érhetőek el.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!