Hamilton nyert, Rosberg megcsinálta a lehetetlent
2014. október 12. 12:51
A hetek óta lendületben lévő Lewis Hamilton idei 9. győzelmét aratta az első Orosz Nagydíjon, s ezzel 17 pontra növelte az előnyét az összetettben. A nap legnagyobb bravúrját azonban a csapattársa, Nico Rosberg mutatta be, aki a rajt utáni, szükségtelen elfékezése miatt rögtön kerékcserére kényszerült, de mentette a menthetőt, és a következő 52 kört egyetlen szett gumival teljesítve a 2. helyen végzett. A Mercedes ezzel három fordulóval a szezon vége előtt bebiztosította a 2014-es konstruktőri vb-címet.
Az Orosz Nagydíj ettől függetlenül az utóbb időszak legunalmasabb versenye volt. A két DRS-zóna ellenére nehéznek bizonyult előzni, ráadásul senki nem ragadt a pályán sem kicsúszás, sem műszaki hiba miatt, ezért az a várakozásokkal ellentétben nem volt szükség a Safety Carra. Így aztán beigazolódtak azok a félelmek, hogy a küzdelem jórészt az első körben fog eldőlni.
Különösen igaz volt ez a Mercedes házon belüli párharcára. Bár Hamilton jobban rajtolt, a 2-es kanyarig vezető ívelt egyenesben Rosberg mögötte tudott maradni, és a szélárnyékból kivágva megpróbálta kifékezni a csapattársát. Csakhogy a belső, poros íven mindkét első kereke blokkolt, s miután vagy hatvan métert csúszott füstölő gumikkal, át kellett vágnia a bukótéren. A kockásra kopott gumikkal azonnal kénytelen volt kiállni a bokszba, ahol további másodperceket vesztett, amíg Felipe Massa elhaladt a Mercedes garázsa előtt.
Rosberg a közepes keverékű gumikkal, a 20. helyen folytatta a küzdelmet, de mivel több előzést ki tudott erőszakolni, és a mezőny sűrűjében óvatosan vezetve is tartotta a lépést az éllovasokkal, körről körre egyre előrébb lépett. A hajrában, amikor már 2. volt, egy ideig úgy tűnt, kiállhat még egy késői kerékcserére, a gumijai azonban kitartottak, s mire a Williamsnél ráébredtek erre, az őt üldöző Bottasnak már nem maradt ideje a nyomába eredni.
„A stratégiánk fantasztikus volt, és az autónk is hihetetlenül ment" – mondta a dobogón Rosberg, aki a leintés után még a rádión elnézést kért a Mercedestől a rajtnál elkövetett hibája miatt. „Az egyik felem nagyon csalódott ma, a másik viszont örül a csapat sikerének, mert bebiztosítottuk a szezon legfontosabb trófeáját. Ezért tudok így is mosolyogni."
A kérdésre, hogy büszke-e idei talán legjobb teljesítményére, Rosberg azt felelte: „Igen, de a hibám jobban zavar. Teljesen szükségtelen volt. Egyszerűen túl későn és túl keményen fékeztem. Féltávnál a gumik kezdtek kikészülni, az autóm nagyon túlkormányzottá vált, de aztán életre keltek, és a végén még gyorsabban is tudtam volna menni, ha kell."
Hamilton, akinek a dobogón Vlagyimir Putyin adta át a díjat, magányosan haladt a győzelem felé: a verseny elején eléggé elhúzott Bottastól ahhoz, hogy a Williams ne próbálkozhasson az elévágással, aztán az utolsó szakaszban kényelmesen tartotta a 18-19 másodperces különbséget Rosberghez képest.
Bottas a féltávnál lebonyolított kerékcseréjéig a 2. helyen állt, röviddel később azonban nem tudta visszaverni Rosberg támadását. Bár a gumijai 26 körrel frissebbek voltak, s a verseny legvégén megfutotta a leggyorsabb kört, túl későn kezdett el hajrázni ahhoz, hogy legyen esélye utolérni a Mercedest. „Eleinte minden jól ment, nem maradtam le túlzottan Lewistól, minden a tervek szerint alakult. A gumik jól viselkedtek, aztán viszont a hátsók hirtelen megadták magukat, és ettől lassulni kezdünk" – mondta Bottas. „Azt hittük, ma tényleg megszorongathatjuk a Mercedest a győzelemért, de meglepően gyorsak voltak."
A Williamsnek felemás napja volt, a 18. kockából rajtoló Massa ugyanis csak 11. lett. Rosberghez hasonlóan neki is már az 1. kör végén ki kellett állnia a bokszba, mivel azonban ő a közepes Pirelliken rajtolt, a lágyakra váltott, azokkal pedig nem juthatott el a célig. Így hiába üldözte Rosberget a futam első szakaszában, vele ellentétben kétszer is beragadt Sergio Pérez Force Indiája mögé, aztán egy második kerékcserére is szüksége volt.
Negyedikként Jenson Buttont intették le a McLarennel, aki eleinte a 3. helyen haladt. Rosberggel ő sem tudott mit kezdeni, viszont 23 másodpercet vert Kevin Magnussenre. Kettejük teljesítményének köszönhetően a csapat a melbourne-i idénynyitó óta a legjobb versenyét zárta, 21 ponttal növelve az előnyét közvetlen ellenfelével, a Force Indiával szemben.
Button ugyanakkor „furcsának" nevezte az Orosz Nagydíjat. „Hogy lehetett egyetlen szett gumival megtenni ennyi kört? Kicsit úgy versenyeztünk, mint a régi szép időkben, ami egyrészt örömteli, másrészt viszont azt is jelentette, hogy automatikusan a leggyorsabb autó nyert" – vélte, a McLaren fejlődésével kapcsolatban hozzátéve: „Szerintem részben a pályának köszönhető, de azt hiszem, a beállításokkal is valóban előreléptünk."
Szocsiban az is a fordulatos küzdelem ellen dolgozott, hogy a fogyasztás az idén itt okozta a legnagyobb fejtörést a csapatoknak. Sok versenyzőnek takarékoskodnia kellett a benzinnel; a Massa elől menekülő Pérezre többször rászóltak, hogy a fogyasztás a kritikus szint fölött van, Magnussen pedig azt mondta, „borzasztóan kellett spórolnom, úgy vezettem, mintha csak kocsikáznék vasárnap délután."
Miközben Kimi Räikkönen csak 9. lett, Fernando Alonso a 6. helyre kormányozta a Ferrariját, a verseny utolsó felében Daniel Ricciardo támadásait verve vissza. Bár a bokszban 5 másodpercet vesztett az első emelővel kapcsolatos probléma miatt, Alonso elismerte, hogy e nélkül sem végezhetett volna előrébb. „Jól rajtoltunk, aztán kicsit előrébb haladtunk a reálisnál, mert a 4. helyhez nem voltunk elég gyorsak" – mondta. „Egy jobb kerékcsere sem változtatott volna a dolgon." Alonso, akiről még nem lehet tudni, hogy 2015-ben hol folytatja a pályafutását, sejtelmesen hozzátette: "Tudom, mit tartogat a jövőm. Már csak a részleteket próbáljuk véglegesen tisztázni, erre kicsit még várni kell."
A Red Bull háziversenyét a korai kiállásának köszönhetően ismét Ricciardo nyerte, hiába rajtolt jobban Sebastian Vettel. A Toro Rossók azonban a pénteki és szombati villogás után beleszürkültek a mezőnybe, és még pontot sem sikerült szerezniük.
Az egyetlen említésre méltó incidens a 29. körben történt, amikor Romain Grosjean kiforgatta az előzésével próbálkozó Adrian Sutilt, ezért később büntetést kapott. Kamui Kobajasi pedig tisztázatlan körülmények között esett ki a versenyből: azt mondta, csak annyit közöltek vele, hogy álljon a ki a garázsba, holott nem tapasztalt semmilyen rendellenességet. Ebből egyesek azt a következtetést vonták le, hogy a Caterham egyszerűen a hajtáslánccal akart takarékoskodni.
A Forma-1-es világbajnokság következő fordulóját három hét múlva, Austinban rendezik.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Orosz Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Húsz perc múlva elrajtol a mezőny a Forma-1 történetének első orosz versenyén. A pole pozícióból Lewis Hamilton indulhat, mellette csapattársa, Nico Rosberg foglal majd helyet. A harmadik helyről rajtoló Valtteri Bottas bízik benne, hogy megnehezítheti a Mercedesek dolgát. Az időmérőről részletesen itt olvashatnak, a rajtrács pedig így néz ki a büntetések kiosztása után.
A Marussia egész csapata összegyűlt a rajtrácson, és feltartottak egy táblát, amelyen az "Érted versenyzünk, Jules" felirat volt látható. A francia pilóta továbbra is kritikus állapotban fekszik egy japán kórházban a szuzukai balesete után.
Az összes versenyző felsorakozott a rajtrács elején. Először csendben tisztelegtek Bianchi előtt, majd lejátszották az orosz himnuszt.
Szerinte a Safety Cart biztosan pályára kell majd küldeni a futamon, akár többször is. Ez alaposan megkavarhatja a stratégiákat, ezért a Mercedes tempófölénye ellenére egyáltalán nem várja nyugodtan a rajtot.
Ha szereznek ma legalább 25 pontot, megnyerik a konstruktőri világbajnokságot. A jó formában lévő McLaren a Force Indiát előzné meg a tabellán, most egy pont a lemaradásuk.
Mindenki rendben eljött a rajtrácsról. A legtöbben arra számítanak, hogy mindenki egy kiállással próbálja teljesíteni a versenyt, hiszen ezen a pályán a szokásosnál sokkal lassabban kopnak a gumik.
Pérez, Sutil, Hülkenberg, Massa, Kobajasi, Chilton és Maldonado választotta a keményebb keveréket. Perceken belül elrajtol a mezőny.
Úgy tűnt, Hamilton az élen maradhat, de csapattársa a második kanyarban elment mellette. A kanyart viszont nem tudta rendesen bevenni, blokkolta a kerekeit, és a pályáról is leszaladt. Az élen maradt, de valószínűleg vissza kell adnia a helyét Hamiltonnak, hiszen a pályaelhagyással komoly előnyhöz jutott.
A csapat szólt neki, hogy adja vissza az első pozíciót Hamiltonnak. A német ezt meg is tette, majd közölte a rádión, hogy a kockásra fékezett gumijait mindenképpen le kell cserélni. A bokszba hajtott, és a szintén kereket cserélő Massa előtt a 20. helyen folytatja a futamot - katasztrofálisan kezdődött a versenye.
A rajtnál alaposan megkavarodott a sorrend, az orosz szurkolók kedvence az 5.-ről a 10. helyre esett vissza. Alonso, Vettel és Vergne viszont nagyot léptel előre, kihasználva a többiek hibáit. A jelenlegi állás: Hamilton, Bottas, Button, Alonso, Magnussen, Vergne, Vettel, Ricciardo, Kvjat, Räikkönen.
A bokszkiállása után közölték vele, hogy a verseny végéig ki kellene bírnia a most kapott közepes abroncsokon.
Csak 7 tized köztük a különbség. Ricciardo is szorosan követi Vettelt, a két Red Bull a 6. helyért harcol.
A rádión szólt a csapatának, hogy sok időt veszít a német mögött. A Red Bull egyelőre nem szólt Vettelnek, hogy engedje el a csapattársát.
Egymás után futja meg a leggyorsabb köröket, már 2,9 másodperccel vezet Bottas előtt. Rosberg közben tör előre, de még mindig csak a 15. helyen jár.
Néhány kör alatt 3,4 másodpercre nőtt köztük a különbség. Ricciardo sem támadja Vettelt, több mint egy másodperccel lemaradt csapattársa mögött.
Az előző körében már gyorsabb volt Hamiltonnál, és 2,7 másodpercre csökkentette a hátrányát. Button már több mint 10 másodperccel marad el mögöttük.
A brit behozta a Marussiát a bokszba, az autót be is tolták a garázsba. Chilton kiszállt az autójából, az egyetlen Marussia versenye - valószínűleg a felfüggesztés meghibásodása miatt - véget ért.
A 7. helyről állt ki közepes gumikért, és a 18. pozícióban, Sutil mögött folytathatja a versenyt. Többször már nem kell kiállnia, ha vigyáz az abroncsaira.
Közelít a pontszerző helyek felé, Gutiérrez lehet a következő áldozata. Közben Sutil is kiállt a bokszba, lágy gumikra cserélte a közepeseket.
Button legalábbis arra számít, hogy a német abroncsai nem fogják kibírni a verseny végéig. A Mercedesnél másképp gondolják, épp most szóltak Rosbergnek, hogy a kezdeti nehézségek ellenére is a dobogón végezhet.
Bottas csak néhány kör erejéig tudta tartani vele a tempót, a Mercedes előnye újra 4,7 másodpercre nőtt. Most a mezőny hátsó részében sincsenek nagy csaták, Rosberg és Massa egyelőre könnyedén előzgetik a lassabb autókat. A 11. és 12. helyen állnak.
Nem tud úgy előretörni, mint Rosberg és Massa, elég nehezen tudott megérkezni Grosjean Lotusa mögé. Csak a 16. helyen áll.
Hamilton, Bottas, Button, Alonso, Magnussen, Vettel, Vergne, Räikkönen, Kvjat, Pérez. Még 33 kör van hátra a versenyből.
Pérezt is megelőzte, ezzel feljött a 10. helyre, és Kvjatot üldözheti. Hamilton közben már 6,8 másodperces előnnyel vezet, és most jelentette a rádión, hogy elégedett az autója balanszával.
Rosberg ezzel a 9. helyre lépett előre. Az orosz kiállása nem volt túl fényes, 4,2 másodpercig tartott a kerékcseréje. Grosjean is a bokszban járt.
A 9. helyre tért vissza a közepes gumikon, Rosberg mögé. A német közben azt jelentette a Mercedesnek, hogy eléggé kopnak az abroncsai - lehet, hogy mégsem fogja kibírni a verseny végéig? Még féltávnál sem járunk.
A spanyol a 3. helyről állt ki közepes gumikért, de több mint 7 másodpercig tartott a kerékcseréje, miután a balelső kerekével problémák voltak. A 9. helyen folytatja a versenyt. Lassan Bottasnak is jönnie kell, már sokkal lassabb Hamiltonnál.
Hamilton, Bottas és Magnussen is kereket cserélt. Vettel még nem járt a bokszban, de Hamilton így is az élre tudott visszatérni.
A brazil a közepes gumikon rajtolt, majd az első kör után lágyakra váltott. Ezekkel nem tudta kihúzni a verseny végéig, most kapott egy újabb szettet a gyorsabb keverékből.
A visszajátszásokból kiderült, hogy a német Grosjeannal akadt össze, miközben egy előzéssel próbálkozott. Megpördült, de visszatért a pályára, és folytatni tudja a versenyt. Az esetet máris vizsgálják a sportfelügyelők.
Az élmezőnyből utolsóként cserélt kereket, és Ricciardo mögé, a 8. helyre tért vissza. A rendkívül gyors Rosberg közben a 2-es kanyarnál megelőzte Bottast, és már a 2. helyen áll. A hátránya 20 másodperc Hamilton mögött.
21 kör van hátra, az állás: Hamilton, Rosberg, Bottas, Button, Magnussen, Alonso, Ricciardo, Vettel, Gutiérrez, Räikkönen.
Néhány körrel ezelőtt fel kellett adnia a versenyt, most nyilatkozik a Sky Sportsnak. Azt mondja, a csapat arra kérte, hogy állítsa le a motorját, de fogalma sincs, miért.
5 másodperces büntetést kapott, amiért korábban kiforgatta Sutilt. Valószínűleg már nem fog kiállni a bokszba, ezért a verseny végén adhatják hozzá az 5 másodpercet az idejéhez.
Bottas mérnöke úgy véli, Rosberg küszködni fog a verseny végén az elhasználódott abroncsain. Optimista, szerinte vissza fogják szerezni a 2. helyet.
Egymás után kétszer futotta meg a verseny leggyorsabb körét, 19,4 másodperc a hátránya Hamilton mögött. A Williams szerint a német azért kezdett el keményebben hajtani, mert ki fog állni egy újabb kerékcserére.
Hosszú körök óta üldözi a Force Indiát, de nem tud elmenni mellette, csak a 13. helyen áll a második kiállása után. Rosberg továbbra is nagyon gyors, már csak 16 másodperc a hátránya Hamilton mögött. ez valóban arra utalhat, hogy nem húzza ki a verseny végéig a jelenlegi gumikon.
Az előző körében kockásra fékezte a gumijait a 2-es kanyarban, valószínűleg ezért van szüksége egy újabb szettre. Az orosz újonc hazai versenye nem úgy alakul, ahogy eltervezte.
Most körönként majdnem egy másodperccel lassabb Hamiltonnál. Vagy azért lassított le, hogy kibírják a gumijai a verseny végéig, vagy elhasználódtak az abroncsai. Hamarosan kiderül.
Gyorsabb köröket fut Rosbergnél, már csak 4,8 másodperc köztük a különbség. Ha Rosbergnek nem kell kiállnia egy második cserére - a rádióüzenetek alapján nem lesz rá szüksége - , akkor is veszélyben lehet a 2. helye, hiszen a Williams abroncsai sokkal jobb állapotban vannak. Még 10 kör van hátra.
Csak 7 tizedmásodperc köztük a különbség, a spanyol egyelőre tartja a 6. helyét. Bottas közben megfutotta az eddigi leggyorsabb kört, de továbbra is 4,8 másodperccel halad Rosberg mögött.
Nagyon jól bánik a gumikkal, a legutóbbi körében gyorsabb volt, mint Bottas. Újra 5 másodperc fölé nőtt a köztük lévő különbség, és már csak 6 kör van hátra.
A 10. helyen álló Péreznek spórolnia kell a benzinnel, de Massa így sem tudja megelőzni, továbbra is DRS-távolságon belül üldözi őt. Az egyenesekben a Force India is gyors a Mercedes motornak köszönhetően.
Az orosz elnök Ecclestone és Todt társaságában figyeli a nagydíjat. A jelenléte miatt a szokásosnál is durvább biztonsági intézkedéseket vezettek be a paddockban.
Hiába futotta meg az eddigi legjobb köridőt, ez nem lesz elég. Két körrel a leintés előtt továbbra is majdnem 5 másodperc a hátránya a bravúrosan teljesítő Rosberg mögött.
Rosberg az előző körében megint odatette magát, megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb idejét - azokon a gumikon, amelyek már 51 kört kibírtak az autóján. Ez jól mutatja, hogy a szocsi pálya aszfaltja mennyire kíméletes az abroncsokkal.
Végül 13,6 másodperces előnnyel ért célba Rosberg előtt, aki 52 kört bírt ki egy szett közepes abroncson. A további sorrend: Bottas, Button, Magnussen, Alonso, Ricciardo, Vettel, Räikkönen, Pérez.
Az újabb kettős győzelemmel három futammal az idény vége előtt biztosították be a címet. Hamilton már 17 pontos előnnyel vezeti a világbajnokságot Rosberg előtt, de ne felejtsük el, hogy Abu-Dzabiban dupla pontokat osztanak majd, ezért még mindig nagyon nyitott a bajnokság.
Rosberg csak négyszer nyert idén, a győzelmek számában már biztosan nem éri utol a csapattársát. Bottas idén ötödször állhat fel a dobogóra.
Az első három helyezettel beszélget az eredményhirdetés előtt. Rosberg láthatóan csalódott, de az első kör után valószínűleg tudta, hogy a 2. hely a maximum, amit kihozhat a versenyből.
Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és az összefoglalóval.