Hamilton a győzelmével átvette a világbajnoki vezetést

Események

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain leads the pack during the Formula One Singapore Grand Prix at the Marina Bay street circuit on September 21, 2014. AFP PHOTO / MOHD RASFAN
Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain leads the pack during the Formula One Singapore Grand Prix at the Marina Bay street circuit on September 21, 2014. AFP PHOTO / MOHD RASFAN
Vágólapra másolva!
Az utolsó pillanatig akcióval teli Szingapúri Nagydíjról Rosberg egy kábelköteg hibája miatt kiesett, de Hamiltonnak az elmaradhatatlan Safety Car miatt így is nagyot kellett vágtáznia idei hetedik sikeréért. Mögötte a rizikós stratégia ellenére Vettel és Ricciardo ért célba, Bottas az utolsó percben zuhant ki a pontszerzők közül az idény leghosszabb versenyén.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül
66 bejegyzés

Lewis Hamilton idei hetedik győzelmét aratta a Szingapúri Nagydíjon, a szezon leghosszabb versenyén, s ezzel átvette a vezetést a világbajnoki összetettben mercedeses csapattársától, Nico Rosbergtől, akinek ma egy műszaki hiba miatt esélye sem volt ellene. Sebastian Vettel a gumikkal hazardírozva idei legjobb eredményét könyvelhette el, amikor a 2. helyen ért célba, a szűk utcai pályán hosszú körökön át maga mögött tartva Daniel Ricciardót és a dobogós helyezésre hiába ácsingózó Fernando Alonsót.

Hamilton átvette a vezetést az összetettben - a galériához kattintson! Forrás: AFP/Mohd Rasfan

Miután az időmérőn csak 7 ezredmásodperccel, a célvonalon 33 centivel kapott ki Hamiltontól, Rosbergnek már a rajtrácsra menet gondjai voltak az elektronikával, ezért kétszer is kicserélték a kormánykerekét, de ez sem segített: a felvezető körnek neki sem tudott vágni, ezért a bokszból kellett startolnia. Messzire onnan sem jutott, az autója ugyanis az egyenesben annyira lassú volt, hogy a sereghajtókat is alig tudta megelőzni. „Nem működött a hibrid rendszer, és a sebességváltó egyszerre két fokozatot kapcsolt" – mondta még a futam közben, amit a Mercedes bokszutcai irányítóközpontjából nézett végig. „A rajtrácson állva borzasztó érzés volt látnom, ahogy a többiek elhúznak mellettem, mert tudtam, hogy nincs tovább."

A csapatfőnök Toto Wolff közvetlenül a kiesése után elnézést kért Rosbergtől a hibáért. Bár először a vezérlőelektronikával kapcsolatos problémára gyanakodtak, utóbb kiderült, hogy egy kábelköteg ment tönkre a Mercedes kormányoszlopában.

Hamilton így is megizzadt

Rosberg kiesése ellenére Hamiltonnak meg kellett izzadnia a győzelemért a forró éjszakai futamon. Bár eleinte szépen növelte az előnyét, és féltávnál, két kerékcserén túl 5 másodperccel vezetett az akkori 2. helyezett Alonso előtt, ekkor Sergio Pérez és Adrian Sutil koccanása után, a pályán szétszóródott alkatrészek miatt beküldték a Szingapúri Nagydíjak állandó szereplőjét, a Safety Cart. Hamiltont nem hívták ki a bokszba, pedig még muszáj volt kereket cserélnie egyszer, mivel nem használta a lágy keverékű gumikat. A 37. kör végén történt újraindítást követően ezért 26 másodperces előnyt kellett gyűjtenie az üldözőivel szemben, hogy megtartsa a vezetést.

Rosbergnek a bokszból kellett rajtolnia a kábelköteggel kapcsolatos probléma miatt - a galériához kattintson! Forrás: AFP

Ezt a szuperlágy gumik tapadását kihasználva mindössze 15 kör alatt megtette – illetve csak majdnem. A bokszból ugyan Vettel mögé hajtott ki, de hamar visszaelőzte a Red Bullt, s ezzel végleg bebiztosította magának a győzelmet. „Már nagyon vártam, hogy legyen egy tiszta hétvégém" – mondta Hamilton, aki a rádión sokat aggodalmaskodott a gumijai miatt. „A nyomás nem volt vészesen nagy. Csak nem ismertem pontosan a szituációt, nem tudtam, mi lesz, ha újra megjelenik a Safety Car. De abban biztos voltam, hogy előzni tudok majd."

A Red Bull viszont kockáztatott: mivel az ő autóikon már a lágy – vagyis a keményebb – gumik voltak, Pérez és Sutil balesete után úgy döntöttek, a Safety Car mögött töltött köröket kihasználva további kerékcsere nélkül teljesítik a távot. Ez a húzás végül bevált, bár Vettel a végén nagyon lelassult, és csak az utcai pályára jellemző előzési nehézségeknek köszönhetően tudta maga mögött tartani a 10 körön át a sarkában loholó Daniel Ricciardót és Alonsót.

Vettel a rajtnál került Ricciardo elé, Hamilton simán megtartotta a vezetést - a galériához kattintson! Forrás: AFP/Mohd Rasfan

„Jól rajtoltam, sikerült Daniel elé kerülnöm, de aztán elfogadható versenyem volt, csak a Safety Car a lehető legrosszabb pillanatban jelent meg számunkra. A gumikkal neccesen húztuk ki a végéig" – magyarázta Vettel, aki az összetettben megelőzte Valtteri Bottast. Bár Hamilton harmadik bokszkiállása után átmenetileg az élen is állt, tudta, hogy a győzelemre nincs esélye a Mercedes ellen. „Nem volt értelme keménykedni vele. Ő friss gumikon volt, az enyémek az életük végén jártak" – mutatott rá.

Alonso három kerékcserére kényszerült

Ricciardo végig küszködött a hibrid rendszerével – az akkumulátor időről időre lekapcsolt az autójában –, de így is maga mögött tudta tartani Alonsót. Aki a második kiállásánál Vettel elé vágott, aztán viszont nem játszhatta meg azt a stratégiai trükköt, mint a Red Bull. „Kicsit talán pechesek voltunk a Safety Carral, mert a szuperlágy gumik voltak az autónkon éppen" – mondta a rajt utáni első kanyar levágását büntetés nélkül megúszó spanyol. „Ez Hamiltonnak bevált, de mi nem vagyunk körönként 2 másodperccel gyorsabbak a többieknél. Hiába kaptunk friss gumikat, ezen az utcai pályán nem könnyű előzni." Mivel Kimi Räikkönen csak 8. lett, a Ferrari nem tudta visszaelőzni a Williamst a konstruktőri világbajnokságban.

Alonso a Safety Car beküldéséig a 2. helyre is esélysnek tűnt, de végül csak 4. lett - a galériához kattintson! Forrás: AFP/Mohd Rasfan

Pedig a grove-i istálló, ahogy az várható volt, a kanyargós pályán gyenge napot zárt. Felipe Massának a kerékcserék első fordulójánál sikerült Räikkönen elé kerülnie, aztán magabiztosan őrizte az 5. helyet. A Williamsek a Red Bullhoz hasonlóan nem álltak ki a bokszba a Safety Car beküldésekor, s ez okozta Valtteri Bottas vesztét, aki a legutolsó körben a végletekig elhasznált gumikon négy pozíciót veszett, így pont nélkül távozik Szingapúrból.

„Az utolsó etap túl hosszú volt számunkra" – ismerte el. „Gondjaim voltak a szervókormánnyal, ezért nem igazán tudtam kímélni a gumikat. Az utolsó körben végük volt, nem tehettem semmit." Massa nagy nehezen elboldogult, utólag azonban megkérdőjelezte a Williams taktikáját. „A csapat úgy döntött, a Safety Car alatt nem cserélünk kereket, amiről nem tudom, helyes volt-e" – jelentette ki. „Nekem akkor képtelenségnek tűnt azokkal a gumikkal teljesíteni a távot, úgy kellett vezetnem, mint egy nagymamának."

Button kiesett, Vergne óriásit hajrázott

Bottas mögé a táv utolsó negyedében hosszan kígyózó vonat zárkózott fel. Először Jenson Button üldözte őt közvetlen közelről, ám a McLaren motorja az 53. körben egyszerűen lekapcsolt, így Räikkönen és Nico Hülkenberg zárkózott fel a Williamshez. A verseny hajrájába azonban nem ők, hanem Jean-Eric Vergne lehelt életet, aki késői kerékcseréje révén a frissebb gumikon hat helyet tudott javítani. Hülkenberget, Räikkönent és Bottast egyetlen kör alatt, egy erőteljes rohamban előzte meg, s utána eléggé elhúzott tőlük ahhoz, hogy 5 másodperces büntetése ellenére – amit a Pastor Maldonadóval folytatott párharc közbeni pályaelhagyásért kapott – megtarthassa a 6. helyet.

Vergne a tavalyi Kanadai Nagydíjon elért 6. helyét ismételte meg - a galériához kattintson! Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura

Ezzel pályafutása eddigi legjobbját ismételte meg, ráadásul éppen a legjobbkor: amikor pilótaülést keres 2015-re, mert a Toro Rossótól biztosan mennie kell. „Ez fantasztikus verseny volt!" – lelkendezett. „Tegnap hibáztam az időmérőn, és megígértem a csapatnak, hogy ma helyrehozom, ami sikerült is. Fontos volt megmutatnom, hogy mire vagyok képes, a szezon végéig nagyon igyekeznem kell."

Vergne csapattársának, Danyiil Kvjatnak viszont nehéz napja volt, mert az itatója már a rajtrácsra menet elromlott. Mivel a Szingapúri Nagydíj az év leghosszabb versenye (most is a kétórás időhatár után intették le), és a páratartalom miatt fizikailag eleve az egyik legkeményebb, nem csoda, hogy a fiatal orosz dehidratálódott, és a leintés után csak segítséggel tudott kikászálódni a pilótafülkéből. Kevin Magnussennek szintén gondjai akadtak a magas hőmérséklettel, neki az autó túlmelegedése miatt az ülés a fenekét égette meg, és még orvosi ellátásra is szorult.

A Szingapúri Nagydíj a rajtrács széltében-hosszában drámai verseny volt, Esteban Gutiérrez a kisesése – és a lehetségesnek tartott pontok elvesztése – után dühösen hajította a kesztyűjét a Sauber garázsának sarkába.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!