Hamilton a győzelmével átvette a világbajnoki vezetést
2014. szeptember 21. 13:47
Lewis Hamilton idei hetedik győzelmét aratta a Szingapúri Nagydíjon, a szezon leghosszabb versenyén, s ezzel átvette a vezetést a világbajnoki összetettben mercedeses csapattársától, Nico Rosbergtől, akinek ma egy műszaki hiba miatt esélye sem volt ellene. Sebastian Vettel a gumikkal hazardírozva idei legjobb eredményét könyvelhette el, amikor a 2. helyen ért célba, a szűk utcai pályán hosszú körökön át maga mögött tartva Daniel Ricciardót és a dobogós helyezésre hiába ácsingózó Fernando Alonsót.
Miután az időmérőn csak 7 ezredmásodperccel, a célvonalon 33 centivel kapott ki Hamiltontól, Rosbergnek már a rajtrácsra menet gondjai voltak az elektronikával, ezért kétszer is kicserélték a kormánykerekét, de ez sem segített: a felvezető körnek neki sem tudott vágni, ezért a bokszból kellett startolnia. Messzire onnan sem jutott, az autója ugyanis az egyenesben annyira lassú volt, hogy a sereghajtókat is alig tudta megelőzni. „Nem működött a hibrid rendszer, és a sebességváltó egyszerre két fokozatot kapcsolt" – mondta még a futam közben, amit a Mercedes bokszutcai irányítóközpontjából nézett végig. „A rajtrácson állva borzasztó érzés volt látnom, ahogy a többiek elhúznak mellettem, mert tudtam, hogy nincs tovább."
A csapatfőnök Toto Wolff közvetlenül a kiesése után elnézést kért Rosbergtől a hibáért. Bár először a vezérlőelektronikával kapcsolatos problémára gyanakodtak, utóbb kiderült, hogy egy kábelköteg ment tönkre a Mercedes kormányoszlopában.
Rosberg kiesése ellenére Hamiltonnak meg kellett izzadnia a győzelemért a forró éjszakai futamon. Bár eleinte szépen növelte az előnyét, és féltávnál, két kerékcserén túl 5 másodperccel vezetett az akkori 2. helyezett Alonso előtt, ekkor Sergio Pérez és Adrian Sutil koccanása után, a pályán szétszóródott alkatrészek miatt beküldték a Szingapúri Nagydíjak állandó szereplőjét, a Safety Cart. Hamiltont nem hívták ki a bokszba, pedig még muszáj volt kereket cserélnie egyszer, mivel nem használta a lágy keverékű gumikat. A 37. kör végén történt újraindítást követően ezért 26 másodperces előnyt kellett gyűjtenie az üldözőivel szemben, hogy megtartsa a vezetést.
Ezt a szuperlágy gumik tapadását kihasználva mindössze 15 kör alatt megtette – illetve csak majdnem. A bokszból ugyan Vettel mögé hajtott ki, de hamar visszaelőzte a Red Bullt, s ezzel végleg bebiztosította magának a győzelmet. „Már nagyon vártam, hogy legyen egy tiszta hétvégém" – mondta Hamilton, aki a rádión sokat aggodalmaskodott a gumijai miatt. „A nyomás nem volt vészesen nagy. Csak nem ismertem pontosan a szituációt, nem tudtam, mi lesz, ha újra megjelenik a Safety Car. De abban biztos voltam, hogy előzni tudok majd."
A Red Bull viszont kockáztatott: mivel az ő autóikon már a lágy – vagyis a keményebb – gumik voltak, Pérez és Sutil balesete után úgy döntöttek, a Safety Car mögött töltött köröket kihasználva további kerékcsere nélkül teljesítik a távot. Ez a húzás végül bevált, bár Vettel a végén nagyon lelassult, és csak az utcai pályára jellemző előzési nehézségeknek köszönhetően tudta maga mögött tartani a 10 körön át a sarkában loholó Daniel Ricciardót és Alonsót.
„Jól rajtoltam, sikerült Daniel elé kerülnöm, de aztán elfogadható versenyem volt, csak a Safety Car a lehető legrosszabb pillanatban jelent meg számunkra. A gumikkal neccesen húztuk ki a végéig" – magyarázta Vettel, aki az összetettben megelőzte Valtteri Bottast. Bár Hamilton harmadik bokszkiállása után átmenetileg az élen is állt, tudta, hogy a győzelemre nincs esélye a Mercedes ellen. „Nem volt értelme keménykedni vele. Ő friss gumikon volt, az enyémek az életük végén jártak" – mutatott rá.
Ricciardo végig küszködött a hibrid rendszerével – az akkumulátor időről időre lekapcsolt az autójában –, de így is maga mögött tudta tartani Alonsót. Aki a második kiállásánál Vettel elé vágott, aztán viszont nem játszhatta meg azt a stratégiai trükköt, mint a Red Bull. „Kicsit talán pechesek voltunk a Safety Carral, mert a szuperlágy gumik voltak az autónkon éppen" – mondta a rajt utáni első kanyar levágását büntetés nélkül megúszó spanyol. „Ez Hamiltonnak bevált, de mi nem vagyunk körönként 2 másodperccel gyorsabbak a többieknél. Hiába kaptunk friss gumikat, ezen az utcai pályán nem könnyű előzni." Mivel Kimi Räikkönen csak 8. lett, a Ferrari nem tudta visszaelőzni a Williamst a konstruktőri világbajnokságban.
Pedig a grove-i istálló, ahogy az várható volt, a kanyargós pályán gyenge napot zárt. Felipe Massának a kerékcserék első fordulójánál sikerült Räikkönen elé kerülnie, aztán magabiztosan őrizte az 5. helyet. A Williamsek a Red Bullhoz hasonlóan nem álltak ki a bokszba a Safety Car beküldésekor, s ez okozta Valtteri Bottas vesztét, aki a legutolsó körben a végletekig elhasznált gumikon négy pozíciót veszett, így pont nélkül távozik Szingapúrból.
„Az utolsó etap túl hosszú volt számunkra" – ismerte el. „Gondjaim voltak a szervókormánnyal, ezért nem igazán tudtam kímélni a gumikat. Az utolsó körben végük volt, nem tehettem semmit." Massa nagy nehezen elboldogult, utólag azonban megkérdőjelezte a Williams taktikáját. „A csapat úgy döntött, a Safety Car alatt nem cserélünk kereket, amiről nem tudom, helyes volt-e" – jelentette ki. „Nekem akkor képtelenségnek tűnt azokkal a gumikkal teljesíteni a távot, úgy kellett vezetnem, mint egy nagymamának."
Bottas mögé a táv utolsó negyedében hosszan kígyózó vonat zárkózott fel. Először Jenson Button üldözte őt közvetlen közelről, ám a McLaren motorja az 53. körben egyszerűen lekapcsolt, így Räikkönen és Nico Hülkenberg zárkózott fel a Williamshez. A verseny hajrájába azonban nem ők, hanem Jean-Eric Vergne lehelt életet, aki késői kerékcseréje révén a frissebb gumikon hat helyet tudott javítani. Hülkenberget, Räikkönent és Bottast egyetlen kör alatt, egy erőteljes rohamban előzte meg, s utána eléggé elhúzott tőlük ahhoz, hogy 5 másodperces büntetése ellenére – amit a Pastor Maldonadóval folytatott párharc közbeni pályaelhagyásért kapott – megtarthassa a 6. helyet.
Ezzel pályafutása eddigi legjobbját ismételte meg, ráadásul éppen a legjobbkor: amikor pilótaülést keres 2015-re, mert a Toro Rossótól biztosan mennie kell. „Ez fantasztikus verseny volt!" – lelkendezett. „Tegnap hibáztam az időmérőn, és megígértem a csapatnak, hogy ma helyrehozom, ami sikerült is. Fontos volt megmutatnom, hogy mire vagyok képes, a szezon végéig nagyon igyekeznem kell."
Vergne csapattársának, Danyiil Kvjatnak viszont nehéz napja volt, mert az itatója már a rajtrácsra menet elromlott. Mivel a Szingapúri Nagydíj az év leghosszabb versenye (most is a kétórás időhatár után intették le), és a páratartalom miatt fizikailag eleve az egyik legkeményebb, nem csoda, hogy a fiatal orosz dehidratálódott, és a leintés után csak segítséggel tudott kikászálódni a pilótafülkéből. Kevin Magnussennek szintén gondjai akadtak a magas hőmérséklettel, neki az autó túlmelegedése miatt az ülés a fenekét égette meg, és még orvosi ellátásra is szorult.
A Szingapúri Nagydíj a rajtrács széltében-hosszában drámai verseny volt, Esteban Gutiérrez a kisesése – és a lehetségesnek tartott pontok elvesztése – után dühösen hajította a kesztyűjét a Sauber garázsának sarkába.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!