A Mercedesek kettős győzelmet arattak Malajziában
2014. március 30. 09:45
Miután a melbourne-i idénynyitón korán kiesett egy filléres alkatrész, az egyik gyújtógyertya szigetelőfoglalatának hibája miatt, Lewis Hamilton fölényesen aratta pályafutásának 23. győzelmét a Malajziai Nagydíjon, amelyen végig száraz maradt a pálya. A Mercedes brit versenyzője mesterhármast ért el, hiszen a pole megszerzése után megfutotta a leggyorsabb kört, 17 másodpercet verve saját csapattársára, Nico Rosbergre is. Sebastian Vettel idén először eljutott a dobogóig, a másik Red Bullt vezető Daniel Ricciardónak azonban hihetetlenül peches délutánja volt, és végül ki is esett. Egyébként is mindössze tizenöten jutottak el a célig.
Hamilton a jó rajt után végig magabiztosan kézben tartotta az irányítást. Az autója a tempója ellenére kevesebbet fogyasztott, mint az élmezőny tagjainak többségéé, beleértve Rosberget is, és a gumijai ugyancsak állták a sarat a hőségben, így a riválisainál későbbre igazíthatta a kerékcseréit. „Ez hihetetlen verseny volt egy ilyen nehéz hétvége és a hosszú előszezon után" – ismerte el a dobogósokat interjúvoló Benedict Cumberbatch-nek. „Ma már azelőtt izzadtunk, hogy beültünk volna az autóba, de muszáj volt higgadtnak maradnunk, és nem elveszítenünk a koncentrációt. A csapat azonban végig tökéletes utasításokat adott, ezért nagy köszönet illeti őket."
Rosberg már a rajtnál elkezdett küszködni a hátsó gumijaival, a 4-es kanyarban keresztbe is állt alatta a Mercedes, ezért egy pillanatra nyomás alá került a Red Bullok részéről, pedig előtte sikerült lerajtolnia Vettelt. Később hiába kérték a rádión, hogy legalább 5 másodpercre húzzon el a német versenyzőtől, nem sikerült 4 másodperc fölé növelnie az előnyét. „Megpróbáltam üldözni Lewist, de ő ma egyszerűen túl gyors volt számomra" – mondta. Ám Rosbergnek így is van oka örülni, hiszen 18 pontos előnnyel vezet az egyéni összetettben.
A Red Bullnak Melbourne-höz hasonlóan ismét felemás versenye volt. Míg Vettel viszonylag simán jutott el a célig, Ricciardo számára vesszőfutássá fajult a futam. Az átfolyásmérő megint rakoncátlankodott az autójában, ezúttal azonban teljesen elromlott, ezért az FIA-val előre egyeztetett fogyasztási stratégiával kellett vezetnie, amiben a fülhallgatójában hallható pittyogás segítette, jelezve neki, hogy mikor kell elvennie a gázt. A rajtnál azonban még sikerült megelőznie Fernando Alonsót, majd az első bokszkiállása után ismét kerék-kerék elleni csatába bonyolódott vele, és újra maga mögé utasította a Ferrarit.
Ezt követően tartotta a 4. helyét, lassan lemaradva Vetteltől, egészen a 40. körig, mígnem a harmadik kiállásánál hirtelen beütött a menykő. A Red Bull balelső kerekét rosszul rögzítették, ezért neki még a bokszban bele kellett taposnia a fékbe, s mire visszatolták, helyrehozva a hibát, egy teljes kört vesztett Alonsóval szemben. Ám alig ment ki a pályára, az első vezetőszárnya félig leszakadt, kiszúrva a jobbelső gumiját, és még egy 10 másodperces stop&go büntetést is kapott a veszélyes kiengedés miatt. Később végleg kihívták a bokszba. „Ahogy elindultam a bokszból, éreztem, hogy valami nem stimmel. Láttam, hogy a balelső kerék lötyög" – mondta Ricciardo a szokásosnál kissé kevésbé lelkesen vigyorogva. „Mivel mindig mosolygok, sokan azt hiszik, hogy túl kedves vagyok, pedig azért jöttem, hogy versenyezzek, mégpedig az élen. Egyre többször láthatnak majd ott." A csapatfőnök, Christian Horner szerint az első szárny nem a rázókövön sérülhetett meg, hanem akkor, amikor az autót a kapkodásban rosszul tették fel az emelőre. Ricciardo szenvedéseit tetézi, hogy az új szabályoknak megfelelően Bahreinre is kapott egy 10 rajthelyes büntetést a veszélyes kiengedés miatt.
Alonso végül azon a 4. helyen ért célba, ahonnan indult. Többször próbálkozott elévágással a verseny folyamán, de a többieknél eggyel kevesebbszer – kétszer – kereket cserélő Nico Hülkenberget csak 3 körrel a leintés előtt sikerült visszaelőznie. Ennek ellenére nem volt elkeseredve, és pozitívumként emelte ki, hogy a hétvégén semmilyen műszaki hibájuk nem akadt. „Kemény versenyem volt, valószínűleg nem voltunk elég gyorsak ahhoz, hogy a Mercedes és a Red Bull nyomában maradjunk" – vélte. „Máshogy taktikáztunk, mint a többiek, és jól szórakoztam, a teljesítményen azonban még javítanunk kell."
Kimi Räikkönen napja viszont már a rajtnál elromlott, amikor Kevin Magnussen hátulról megtorpedózta, a McLaren első szárnyával kiszúrva a Ferrari jobbhátsó kerekét. Räikkönennek olyan sokáig tartott visszabicegnie a bokszba, hogy a kerékcsere után tetemes hátrányban a 20. helyen találta magát, és csak lassan tudott feljebb kapaszkodni. Végül a 12. helyen ért célba, de hiába támadta körökön át, Romain Grosjean Lotusát nem sikerült megelőznie.
Magnussen elismerte, hogy ő hibázott a rajtnál. „Csak rosszul mértem fel a helyzetet, de gondolom, az ember az ilyenekből tanul" – mondta lehangoltan. Bár ő is sok időt vesztett a bokszban, amíg lecserélték a szárnyát, és még egy 5 másodperces stop&box büntetést is kapott az ütközés miatt – ilyen az idéntől oszthatnak ki a sportfelügyelők –, vissza tudta verekedni magát a pontszerzők közé, konkrétan a 9. helyre. Jenson Button pedig 6. lett, miután sikeresen visszaverte Felipe Massa támadásait, igaz, a McLaren így is visszacsúszott a 2. helyre a konstruktőri bajnokságban. „Nem hiszem, hogy sok autó volt lassabb a miénknél ma" – jelentette ki Button. „Nagyon fegyelmezetten kellett vezetnem, nem nyomhattam igazán keményen a gázt, úgyhogy nagyon agyalnom kellett, ami mentálisan szörnyen fárasztó volt."
Hülkenberg immár sokadszorra csillogtatta meg a tehetségét, szokás szerint az élmezőnyben harcolva a Force Indiával, miközben csapattársa, Sergio Pérez váltóhiba miatt el sem tudott indulni. A német versenyző azt mondta, könnyebben visszailleszkedett régi csapatához, mint várta. „A rajtnak köszönhetően kényelmes helyzetben voltam, így könnyebb volt menedzselnem a gumikat és a fogyasztást" – magyarázta. „Alonso élve felfalt, de tisztában voltam vele, hogy úgysem tudom magam mögött tartani. Arra számítottam, hogy a McLarenek és a Williamsek is a nyomomban lesznek, az autóm azonban remekül ment."
A gyenge időmérő után a Williamsek valamelyik McLaren – először Magnussené, majd Buttoné – mögött töltötték a táv jelentős részét, és a végén feszült helyzet alakult ki a csapatnál, amikor Felipe Massát arra kérték, hogy engedje el Valtteri Bottast. Azt remélték, hogy ő megelőzheti Buttont, ám Massa, akinek a Ferrarinál elege lett a csapatutasításokból, nem értett egyet velük, és a Red Bull tavalyi Multi-21 botrányát idézve megtagadta a parancsot. „Valtteri nem tudott megelőzni engem, ezért szerintem Jensont sem tudta volna" – indokolta a döntését. „Nem volt más stratégián, mint én, közvetlenül utánam állt ki. A gumijai jobbak voltak egy kicsit, de nem eléggé. Tisztelnünk kell egymást a csapattal."
A 8. helyen végző Bottas inkább nem kommentálta a történteket, mert előbb a Williamsszel akart beszélni, az istálló helyettes főnöke, Claire Williams ugyanakkor azt állította, Massa nem is szegült szembe velük. „Valtterinek ugyanúgy megmondtuk, hogy hűtse az autóját. Nagyon elégedett vagyok a végeredménnyel" – mondta. „Ilyen a versenyzés. A csapat számára kell a legjobb munkát végezni, de végső soron Felipe Valtteri előtt ért célba."
A 10. helyen Danyiil Kvjatot intették le, aki újoncként immár az első két nagydíján szerzett pontot a Toro Rossóval, újabb érett versenyzést mutatva be a Toro Rossóval. Jean-Eric Vergne autója viszont már a rajtnál megsérült, amikor Jules Bianchi egy féktávon jobbról szűken bevágott mellé. Bár a Marussia francia pilótáját megbüntették, az ítéletet igazságtalannak tartotta, azt állítva, hogy nem elfékezte magát, hanem egy másik koccanástól addigra már az ő egyik gumija is defektes volt.
A Caterham a hétvége korábbi szakaszában tapasztalt hibák ellenére mindkét autóját célba juttatta, és Kamui Kobajasit csak egyszer körözték le, így a csapat megnyerte az első csatát a Marussiával szemben. A Lotusnak is tűrhető napja volt, Grosjean ugyanis a 11. helyen, mindössze 2,2 másodperccel Kvjat mögött végzett.
A csapatok most azonnal átköltöznek Bahreinbe, ahol már a jövő hétvégén megrendezik a szezon harmadik fordulóját.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Malajziai Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Az év második versenyén Lewis Hamilton indulhat az élről, de a címvédő Sebastian Vettel is az első sorból rajtol. A második sorban Rosberg és Alonso, mögöttük Ricciardo és Räikkönen foglal helyet. Az esős időmérőről részletesebben itt olvashatnak, a rajtrács pedig itt tekinthető meg.
A nap egyik legnagyobb kérdése, hogy vasárnap is elered-e az eső Malajziában. Van rá esély - 40 százalék -, de egyelőre süt a nap, és szokás szerint hőség van: a levegő 32, a pálya 50 fokos.
A finn a gyengén sikerült időmérője és egy büntetés miatt csak a 18. helyről rajtolhat, de így is a pontszerzés a célja. Azt mondja, "majdnem olyan jó" a Williams, mint Ausztráliában, bár a gyors kanyarok nem kedveznek nekik.
A Forma-1 egyperces néma tiszteletadással emlékezett meg a március elején lezuhant malajziai utasszállító repülőgép áldozatairól, majd felcsendült a nemzeti himnusz is.
A 7. helyről induló német elégedett lenne, ha ebben a pozícióban intenék le a futam után is, de természetesen megpróbál előrelépni. Nem bánná, ha az eső is megzavarná a futamot, hiszen úgy nagyobb esélye lenne egy kiugró eredményre.
A mexikói autójába a garázsban próbál életet lehelni a Force India. Állítólag szoftverproblémája van, nem tudják újraindítani a motorját. Ha mégis sikerülne, akkor is csak a bokszutcából eredhet a mezőny után.
Mivel a szombati időmérőn végig esett az eső, a versenyzők szabadon dönthették el, hogy melyik keveréken kezdik meg a futamot. Úgy tűnik, a bokszban veszteglő Pérezen kívül mindenki a gyorsabb, közepes gumik mellett döntött.
Ezúttal mindenki gond nélkül eljött a rajtrácsról. Kevin Magnussen édesapja, Jan a McLaren bokszából figyeli az eseményeket.
Hamilton megtartotta a vezetést, Rosberg pedig előreugrott a második helyre. Ricciardo két helyet lépett előre, megelőzte csapattársát, Vettelt és Alonsót is. A mezőny végén történt egy ütközés, Maldonado és Bianchi forgatták ki egymást.
A jobbhátsó gumija adta meg magát, a bokszba kell hajtania. Vergne, Maldonado és Bianchi is kénytelen volt kereket cserélni, sőt a két francia autóján az első szárnyat is lecserélték. Az élen Hamilton máris 3,6 másodperccel vezet Rosberg előtt.
A DRS segítségével könnyedén ment el a csapattársa mellett. Räikkönen Magnussennel ütközve kapott defektet, most úgy tűnik, a dán is küszködik, éppen a Williamsek ellen küzd. Az előbb Massa már megelőzte őt, de a McLaren visszavágott.
Már 4,3 másodperccel vezet Rosberg előtt. Mögöttük a sorrend: Vettel, Ricciardo, Alonso, Hülkenberg, Button, Magnussen, Massa, Bottas.
A sportfelügyelők Bianchi-Maldonado, illetve a Räikkönen-Magnussen ütközéseket is vizsgálják. Az előbb egy visszajátszásból látszot, hogy Magnussen első szárnyáról letört egy darab, amikor a finnel ütközött.
Gyorsan döntöttek a sportfelügyelők, a francia 5 másodperces stop&go büntetést kapott. Hamilton közben megint megfutotta a leggyorsabb kört, az előnye már 5,2 másodperc.
A Lotus szólt neki, hogy vigye be az autóját a bokszba, fel kell adniuk a versenyt. Pérez egyébként nem is tudott a mezőny után eredni, már átöltözve figyeli a versenyt a Force India garázsából.
A McLaren sérült első szárnyát lecserélték, és új közepes gumikat is kapott. Közben Bottas támadótávolságon belül van Massához képest, de a Williams korábban szólt neki, hogy ne harcoljon a csapattársával.
Hibásnak találták a Räikkönennel történt ütközésben, Bianchihoz hasonlóan neki is 5 másodpercet kell a bokszban töltenie. Közben Kvjat, Gutiérrez és Chilton kiállt kereket cserélni.
Az élmezőny is megkezdi a bokszkiállások első körét, először a Ferrari spanyolja, majd Ricciardo is új közepes gumikat kapott. Alonso majdnem átugrotta az ausztrált a bokszban, de egy csata után végül Ricciardo maradt elöl.
Sikerült Ricciardo elé visszatérnie, majd a még kerékcsere nélkül álló Bottast mindkét Red Bull leelőzte. A második helyről Rosberg is kiállt a bokszba közepes gumikért. Most egyébként Hülkenberg áll a 3. helyen, de ő sem cserélt még kereket.
Eddig 24 százalékát használta el a rendelkezésére álló üzemanyag-mennyiségnek. A Mercedes szerint nyugodtan hajthat, majd a kör végén kihívják a bokszba. Ő is közepes gumikat kapott, Hülkenberg mögé a második helyre jött vissza.
Egy körig állt az élen, majd új közepes gumikkal a 6. helyen folytatja a versenyt. A mezőny végén közben Räikkönen Vergne-nyel és Ericssonnal küzd a 17. helyért.
Az 56 körös versenyből 17 telt el, a bokszkiállások első köre után az állás: Hamilton, Rosberg, Vettel, Ricciardo, Alonso, Hülkenberg, Button, Massa, Kvjat, Bottas.
Már megint. Christian Horner azt mondta, ezúttal hallgatnak az FIA utasításaira. Mást nem nagyon tehetnek, ellenkező esetben valószínűleg megint kizárnák őket.
A garázsba hajtott, és ki is szállt a Toro Rossóból. Bianchi, Maldonado és Pérez után ő a negyedik kieső. Az utolsó helyen köröző Räikkönen megint a bokszban járt, ezúttal kemény gumikat kapott.
Hamilton magabiztosan, 9,7 másodperces előnnyel vezet, de Vettel kicsit közelebb került Rosberghez, most 2,4 másodperc van közöttük. Most sehol nincsenek csaták a mezőnyben - Massa és Button között 1,9 másodperc a különbség, a többiek között pedig még nagyobb.
Azt mondja, a rajt előtt folyamatosan üresbe kapcsolt a sebességváltója, amikor lefelé próbált váltani. A szoftvert nem tudták átállítani, ezért nem is tudott elrajtolni a versenyen.
Hamiltonnak szóltak, hogy állítsa kímélőbb üzemmódba a motorját, de megnyugtatták, hogy Rosberg is így tesz majd. 9,9 másodperc köztük a különbség, Vettel pedig 3,7 másodperces lemaradással követi Rosberget.
Közepes gumikat kapott, a 9. helyre tért vissza. Kvjat is kereket cserélt, majd megelőzte Kobajasit a 10. helyért.
A pontszerző helyekről Alonso, Massa és Ricciardo is a bokszban járt. A spanyol és az ausztrál kemény, a brazil közepes keverékű gumikat kapott. Közben a 11. helyen álló Magnussen megfutott a leggyorsabb kört 1:46.110-zel, és Kobajasit is megelőzte.
Féltávnál járunk, és a Williams még csak a benzin 45 százalékát fogyasztotta el, míg Vettel például pont 50 százalékot. Közben Kobajasi és Grosjean harcol a 12. helyért - a francia a Caterham elé került, de a japán visszaelőzte őt, a Lotus most újra támad.
A pálya környékén csapadékra számítanak, de nem biztos, hogy a versenyt ez befolyásolni fogja. A versenyzőket mindössze figyelmeztetik, hogy a futam vége felé eleredhet az eső. Grosjean végül lenyomta Kobajasit, és a 12. helyről Kvjat nyomába eredhet.
Közepes gumikat kapott, a kör végén Hamiltont is várják a bokszban. Megint Hülkenberg fog vezetni, aki a többiéknél most is később cserél kereket.
Csak 0,7 másodperc köztük a különbség, a címvédő használhatja a DRS-t. Hamilton valóban kiállt a bokszba, ő is közepes keverékű abroncsokat kapott. Az élen álló Hülkenberg szólt a rádión, hogy is szeretne már kereket cserélni.
Az utolsó kanyar után, az egyenes elején parkolta le a Saubert. Szerencsére messze van az ideális ívtől, nem lesz szükség a Safety Carra. Rosberg egy kicsit gyorsabb volt az előző körében Vettelnél, aki így egy másodpercen kívül került tőle.
Räikkönen és Hamilton is jelezte a rádión, hogy szemerkélő esőt érzékeltek, de a pályán ez egyelőre nem látszódik. Közben Gutiérrez is kiesett, egy bokszkiállás után nem tért vissza a pályára. A két Sauber néhány percen belül adta meg magát, már 6 kiesőnk van.
A legutóbbi körében 5 tizeddel volt gyorsabb nála, most másfél másodperc köztük a különbség. Ha a spanyol így folytatja, akár a következő körében DRS-távolságon belülre kerülhet.
Vettelnek szólt a versenymérnöke, hogy a 9-es és a 10-es kanyarban esik az eső, mások szerint már a bokszutcában is. 17 kör van hátra, az időjárás még izgalmassá teheti a futam végét.
Az állás: Hamilton, Rosberg, Vettel, Ricciardo, Alonso, Hülkenberg, Massa, Bottas, Button, Magnussen. Hamilton 11 másodperccel vezet Rosberg előtt, akit 4,7 másodperccel követ Vettel.
Kiállt a bokszba új közepes gumikért, de a balelső kerekét nem rakták fel megfelelően, ezért Ricciardo néhány méter megtétele után megállt a bokszutcában. A szerelők visszatolták az autóját, majd rögzítették a kereket, de Ricciardo csak a 14. helyen tudja folytatni a versenyt.
Ricciardo első szárnya félig leszakadt az autóról, megint be kell jönnie a bokszba. A visszajátszásból látszik, hogy a célegyenesben adta meg magát a szárnya. Kereket is cserélnek neki, kemény keveréket kap, de már a pontszerzésre sincs reménye.
Nem elég, hogy már amúgy is az utolsó helyen állt, most még 10 másodperces stop & go büntetést is kapott, amiért a Red Bull a problémás kiállásnál veszélyesen engedte ki a bokszból. Button közben Massával csatázott keményen a 3-as és 4-es kanyarban - a brazil gyorsabbnak tűnt, de a McLaren egyelőre tartja a helyét.
Nemrég cserélt kereket, a friss gumikon megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb körét, 1:44.165-tel. A radar szerint az utolsó körökben érkezhet meg az eső.
A 3. helyre, pont Hülkenberg elé tért vissza. A következő körben Rosberg is kiállt a 3. kerékcseréjére, visszaváltott a közepes gumikra. Hamilton a végére hagyja a bokszkiállást, de még neki is jönnie kell egyszer.
A Force India csak kétszer járt a bokszban. Alonso a friss gumikon sokkal gyorsabb, az előző körében majdnem 2 másodpercet adott a németnek. Most 0,3 másodperc köztük a különbség. Közben Hamilton is kereket cserélt, gond nélkül zajlott le az utolsó bokszkiállása.
Nem folytatja a katasztrófába fordult versenyét, a bokszban kiszállt a Red Bullból. Alonso közben nagyon keményen támadja Hülkenberget.
Egy nagyszerű csata után előzte meg Hülkenberget. A Williams közben arra utasítja a 7. helyen haladó Massát, hogy engedje el a gyorsabb Bottast, de egyelőre nem tette meg. Räikkönen pedig régóta küzd Grosjeannal a 11. helyért, de a francia tartja magát.
A csapat utasításai ellenére nem engedi el Bottast, aki elkezdte támadni őt. Ez jó hír Buttonnak, aki így megmenekülhet a Williamsek támadása elől. Hamilton közben megkezdte az utolsó körét.
Vége a versenynek, Lewis Hamilton senkitől sem veszélyeztetve, 17,3 másodperces előnnyel nyerte meg a versenyt csapattársa, Rosberg előtt. Mögöttük Vettel, Alonso, Hülkenberg, Button, Massa, Bottas, Magnussen és Kvjat végzett. Massa nem engedelmeskedett a csapatának, ebből még lehet konfliktus.
Niki Lauda néhány perccel a leintés után nyilatkozott a Sky Sportsnak. Szerinte ma a Mercedesnél minden tökéletes volt: az autó, valamint Hamilton és Rosberg teljesítménye is. Räikkönen egyébként lemaradt a 11. helyről, mindössze 1 tizeddel Grosjean mögött ért célba.
Magnussen a korai szárnysérülése és a büntetése után is a 9. helyen tudott célba érni, és Kvjat is zsinórban másodszor szerzett pontot. A Lotus is örülhet, hiszen Grosjean be tudta fejezni a versenyt, és a pontszerzéstől is csak 2 másodperc választotta el.
Az örökranglistán utolérte Nelson Piquet-t a 11. helyen. A Mercedesszel a második sikerét aratta, legutóbb a tavalyi Magyar Nagydíjon diadalmaskodott. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménylistával és a szöveges összefoglalóval.