A Brazil Nagydíj körről körre
2013. november 24. 16:31
Kellemes délután kívánunk kedves Olvasóinknak, magyar idő szerint 17 órától idén utoljára bőgnek fel a motorok Forma-1-es versenyen, Brazíliában. A bajnoki címet már rég bezsebelte Vettel és a Red Bull, de az utolsó futamon például az tartogathat izgalmat, hogy a német beállítja-e a kilenc futamos rekordot az egyhuzamban aratott győzelmekkel, vagy hogy például hogyan szerepel Webber és Massa az utolsó F1-es, illetve ferraris megmérettetésén.
Vettel indul az élről, mellé Rosberg ért oda a vizes időmérőn, a második soron Alonso és Webber osztozik. A további sorrendet itt tekinthetik meg, de ebben annyi változás van, hogy Pérez váltócsere következtében öt rajthelyes büntetést kapott. A váltócserére a Q2 végén elszenvedett balesete miatt van szükség.
De legalább nem esik az eső...ugyanakkor nincs kizárva, hogy később elered. A hétvégén a csapatok nem tudták vizsgálni a száraz pályára való gumikat, így kicsit lutri lesz, hogy hogyan boldogulnak velük a 71 körös távon. Mindenki szabadon választhat, hogy a rajthoz a közepes vagy a kemény gumikat rakja-e föl. Két vagy három kiállásos taktikákra lehet számítani.
Nem tévedés, a csapatok lényegében edzésre használják azt a 15 percet, amíg nyitva van a bokszutca, hiszen a hétvége folyamán most először vizsgálhatják a slick gumikat. A bokszutcából magyar idő szerint 16:45-ig lehet kijönni, addig úgy lehet körözni, hogy az autók a célegyenes helyett a bokszutcán hajtanak át.
Tíz perccel a bokszutca nyitása előtt a Red Bull egy kis ünnepséget tartott a Forma-1-ből távozó versenyző tiszteletére, az információs tábla elemeiből készítettek neki egy "Thank you Mark" feliratot is. Képet itt nézhetnek róla. Massa is sok hasonló programban vett részt a Ferrarinál a hétvégén.
"Nagyon alulkormányzott az autó, gyenge az eleje, főleg a lassú kanyarokban" - mondta rádión. Még 3 percig lehet gyakorolni a pályán, Vettel azonban már elfoglalta a helyét a rajtrácson.
A brit erre panaszkodik, és a probléma a kerekek kipörgését is okozza.
A 2. helyre a Mercedes, a Ferrari és a Lotus tör, de a 15 pontos előnyben lévő Mercedestől már nehezen lehet elvenni a pozíciót. Hátul a 10. helyért vívó Marussia és Caterham csatájának van tétje a pénzügyi vonatkozások miatt. Az egyéni pontversenyben az első két hely sorsa eldőlt, a 3. Hamiltonnak hatpontos előnye van Webberrel szemben - a még köztük álló Räikkönen már nem szerezhet pontokat.
A McLaren pilótájának talán ez lesz a legszebb emléke a szezonból, amelyben sokat szenvedett a gyenge autóval. Button most David Coultharddal holtversenyben első a britek között a rajthoz állásokat tekintve, innentől egyedül lesz csúcstartó hazájában. Persze úgy nyilatkozott, hogy mondjuk a győzelmek számában szívesebben lenne első.
Hogy pontosan mikor, azt természetesen senki sem tudja - az előrejelzéseket nyomon követjük és beszámolunk róla. Még 6 perc a felvezető kör kezdetéig.
A levegő hőmérséklete 19, az aszfalté 24 Celsius fok. A sötét felhők nem ígérik azt, hogy száraz marad az időjárás Interlagosban.
Rajtuk kívül senki más nem választotta a kemény keveréket. Elindult a felvezető kör. A Sauber szerint egy óráig még nem várható eső.
Éppen ezért trükkös, és előfordulhat benne baleset. A mezőny most érkezik vissza a célegyenesbe, mindjárt rajt!
Megelőzte a beragadó Vettelt, aki csak nehézségek árán tudott a remekül induló Hamilton és Alonso előtt maradni. Hamilton a kanyargós részen sikeresen visszaverte Alonso támadását.
A célegyenes végén erőből elment Rosberg mellett, és ugyanitt Alonso is leelőzte Hamiltont. Hamiltont már Webber támadja, és körbe is autózza a 6/7-es kanyarnál.
Vettel vezet Rosberg, Alonso, Webber és Hamilton előtt, őket követi Massa, Hülkenberg, Grosjean, Ricciardo és Button. Button szépen rajtolt a keményebb keveréken. Kovalainen visszaesett a 18. helyre.
A célegyenesben hatalmas füsttel ért élettartama végére az erőforrás a Lotusban. Alonso a második egyenesben megelőzte Rosberget, átvéve a 2. helyet. A Mercedesek látszólag nagy leszorítóerővel mennek, ezért kapnak ki a párharcokban.
Durva, már 5 másodperc az előnye Alonso előtt, a spanyol mögött viszont szoros a mezőny. Webber is támadja Rosberget.
Az előjelek alapján eleve nem adtunk sok esélyt Rosbergnek, hogy sokáig kihúzhatja a 3. helyen. Webber az első kanyarnál, kívülről előzte meg őt. Grosjean most rohan a bokszutca felé, amíg nincs forgalom.
A Lotus egyik tagjával sétál vissza a garázsba. A Renault elnézést kért a csapattól a motorhibáért Twitteren. A középmezőnyben most ismételnek a hivatalos adásban néhány előzést.
Valamelyikük leszorította a másikat a pályáról, ezt vizsgálják a sportfelügyelők. A sorrend a pontszerzők között: Vettel, Alonso, Webber, Rosberg, Hamilton, Massa, Hülkenberg, Button, Ricciardo, Bottas. Hamiltonnak szóltak, hogy szemcsésedik a balelső gumija. Ricciardónak hasonló problémája van.
Vettel előnye 8,1 másodperc Alonso előtt, a Ferrarit már támadja Webber. Vergne bejött a bokszba.
Rosberg elengedte csapattársát, miután csapata utasította erre. "Nagyon küszködök az autó hátuljával" - panaszkodott Rosberg, ez volt ez előzménye az előzésnek.
Elment Alonso mellett a célegyenesben. A Pérez-Di Resta ügynek nem lesz semmilyen következménye. Ettől eléggé lendületbe jött Pérez, megelőzte a 10. Bottast, már pontszerző helyen áll.
És nagy csatában Buttonnak sikerült elmenni a Sauber mellett a második egyenesben, feljött a 7. helyre. A másik McLarennel Pérez mindjárt utoléri Ricciardót.
Rosberg hiába indult másodikként, már csak 6., ezúttal Massa fékezte ki. Ricciardo az előbb megejtette első bokszkiállását, ez háromkiállásos taktikának tűnik a Toro Rossónál.
Néhány perc múlva érkezhet meg a pályára. Grosjean kieséséről azt mondta a Renault, hogy azt egy hirtelen, nagy olajszivárgás okozta.
Webbert közel 3 másodperccel követi Alonso, akitől 4,1 másodpercre van Hamilton. Utánuk jön Massa, Rosberg, Button, Hülkenberg, Pérez, Di Resta.
A 17-19. helyeket elfoglaló Vergne, Bottas és Kovalainen vív egymással lelkesen. Massa megérkezik első kerékcseréjére, csakúgy, mint Pérez.
Átváltott a közepes keverékre, Hülkenberg szintén a bokszban járt. A következő körben Alonso és Hamilton is betért a szerelőkhöz, Alonso a kemény keveréket kapta meg.
Mérnöke azt mondta neki, hogy "ez az fiú, remek", amire Kovalainen úgy reagált, hogy "kérlek ismételd meg." Valószínűleg csak nem értette az üzenetet a rádióban. Rosberg is átesett az első kerékcserén, a kemény Pirellikkel folytatja.
És egy körrel később Vettel is. Mindketten a közepes abroncsokat kapták meg a második etapra. A lassú kerékcsere miatt Webber visszaesett Alonso mögé.
Másodszor is megelőzte a nap folyamán Alonsót, ismét a 2. hely az övé. A spanyol nem adta könnyen a derekát, de nem tudott mit kezdeni a Red Bull erőfölényével.
A 71 körből 26 ment le, az állás: Vettel, Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Button, Rosberg, Pérez, Hülkenberg, Ricciardo. Mindenki járt már a depóban.
A brazilon a közepes Pirellik vannak, de azok használtabbak, mint Hamilton kemény gumijai. Vettel előnye az élen 10,2 másodperc Webber előtt.
A bokszutcába menet átlépte a fehér csíkot, lehet, hogy büntetést kap majd érte. Az időmérő után hasonló vétségért Gutiérrez és Chilton megrovást kapott. Massát figyelmezteti Rob Smedley, hogy figyeljen a fehér csíkra legközelebb.
Nem tud elmenni Massa mellett, de hamarosan elé fog kerülni: Massa áthajtásos büntetést kapott a fehér csík tiltott keresztezéséért. Hamiltonnak azonnal postázták is az üzenetet, hogy ne legyen agresszív.
"Hihetetlen, ez elfogadhatatlan" - reagált, miután megkapta az értersítést az áthajtásos büntetésről, melyet még nem töltött le. Megértjük a dühét.
Letöltötte a büntetését, és a bokszutcán áthajtva csóválta a fejét. Nem fog kellemes szájízzel távozni utolsó ferraris versenyéről.
Az előnye most 7,1 másodperc Hamilton előtt, Vettel és Webber első két helyét azonban semmi sem veszélyezteti. Az 5. helyen Button áll, megelőzve Rosberget, Pérezt, Massát, Hülkenberget és Ricciardót.
Továbbra is száraz a pálya, és várhatóan az is marad a következő negyedórában is. A felhők azonban továbbra is sötétek a környéken. Jelenleg nem nagyon vannak csaták a mezőnyben, csak Pérez közelít a 6. Rosberghez.
Stabilan kicsit több, mint 10 másodperc az előnye Webber előtt. Alonso 6,5 másodperccel követi Webbert, és nagyjából ugyanennyire halad mögötte Hamilton. No, lássuk, mihez kezd Pérez Rosberggel.
De egyelőre jelentéktelen, nem befolyásolja a pályaviszonyokat. A középmezőnyből többen bejöttek második kerékcseréjükre.
Button a közepes keveréken folytatja, míg a mögötte érkező Massa a kemény típust kapta meg ezúttal.
A Mercedes a McLaren elöl maradt, de a küzdelemnek még korántsincs vége. Mindketten a kemény abroncsokkal vágnak neki a vélhetően utolsó etapjuknak.
De a Force India pilótája még nem volt kint másodszor a bokszban. Massa így jelenleg 9.
Bottas balhátsó defekttel kipörgött a bukótérbe, és aztán az látszik, hogy Hamilton jobbhátsó defektet kapott. Mi történhetett? Rejtély. Hirtelen a komplett élmezőny beviharzott kerékcserére.
Szóval nincs gond a Pirellikkel, Hamilton lekörözés közben egyszerűen csak hozzáért a jobbhátsó kerekével Bottas bal hátsójához. Bottas kiesett.
A váratlan kiállással időt vesztett Webber, Alonso odaért a sarkába. Vettel előnye 6,1 másodpercre olvadt. És úgy tűnik, hogy egyre erősebben esik.
A sportfelügyelők gyorsan arra a következtetésre jutottak, hogy ő volt a vétkes a 4-es kanyarnál bekövetkező Hamilton-Bottas ütközésben. A brit bokszutcán áthajtásos büntetést kapott. Hamilton arra panaszkodik, hogy nem jó az autójának kormányzása.
Ennek ellenére muszáj letöltenie az áthajtásos büntetést, amit meg is tett - ezzel viszont kicsúszott a pontszerző helyekről. Van der Garde kapott egy ugyanilyen szankciót a kék zászlók figyelmen kívül hagyásáért.
16 körrel a cél előtt az első tíz: Vettel, Webber, Alonso, Button, Rosberg, Pérez, Massa, Hülkenberg, Ricciardo és Hamilton. Pérez továbbra sem jut dűlőre Rosberggel.
Nem nagyon, csak épp annyira, hogy a spanyol ne használhassa a DRS-t mögötte. Vettel előnye maradt 6 másodperc Webber előtt.
A második DRS zónában utolérte és megelőzte Ricciardót, feljött a 9. pozícióba. Az eső továbbra is kitartóan csepereg, de ha nem erősödik, nem lesz szükség az intermediate gumikra.
Beállíthatja Alberto Ascari csúcsát az egymás után szerzett győzelmeket tekintve. Ha így marad, Alonso öt futamnyi szünet után állhat ismét dobogóra, Button pedig a McLaren idei legjobb eredményét érheti el a 4. hellyel.
A hátsó felfüggesztés egyik eleme törött el, Pic kiesett. Még 10 kör van hátra a szezonból.
Az elmúlt körökben sokat hozott rajta Di Resta, már csupán 1,2 másodpercre van tőle. Előrébb nincs kifejezetten szoros csata, leszámítva azt, hogy Pérez régóta közelről üldözi Rosberget.
Helyzetjelentés a pontszerző helyekről: Vettel, Webber, Alonso, Button, Rosberg, Pérez, Massa, Hülkenberg, Hamilton, Ricciardo az első tíz a rangsorban. Nincs sok újdonság benne.
Vergne volt az, aki a célegyenes végén előzés közben piruettbe rakta a Williamst. Maldonado utána tovább tudott menni.
A 11. helyezett versenyzőtől meglógott Di Resta, és most már Gutiérrez ellen kell védekeznie. Még 4 kör a célig.
De egy harmadik bokszkiállás után tovább hajt, így befejezheti az összes versenyt újonc évében. Végül majdnem mindenki két kerékcserés taktikát választott, csak azok jártak többször a bokszban, akik büntetést kaptak, plusz Sutil és Vergne.
Ezt az üzenetet kapja az utolsó Forma-1-es körét teljesítő pilóta. Mindjárt vége a szezonnak...
Megvan a győzelem a Brazil Nagydíjon és a csúcsbeállítás is. Webber 2., Alonso 3. lett, Buttonnak pedig sikerült a 4. helyre behozni a McLarent.
Rosberg lett az ötödik, Péreznek a kitartó üldözés ellenére nem sikerült megelőznie. Massa, Hülkenberg, Hamilton és Ricciardo lett még pontszerző. A Mercedesnek összejött a konstruktőri 2. hely.
Webber most nagyobb tapsot kap, mint a győztes Vettel. Az ausztrál a sisakot és a maszkot levéve integetett a levezető körben, Massa szintén pörgött párat az autójával.
Közben Alonso szótlanul kortolygatott mellettük, de amint megjött Webber, szóba elegyedett az ausztrállal. Aztán Vettel is társalgást kezdeményez velük.
A szezonnal együtt véget ért az élő közvetítésünk, de ne menjenek messzire, hamarosan jövünk a részletes összefoglalóval, nyilatkozatokkal. Csak bő két hónap, és már kezdődnek is a 2014-es tesztek az új turbómotorokkal...várjuk Önöket jövőre is!
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglalót sok versenyzői reakcióval itt olvashatják.
Sebastian Vettel tökéletes mérleggel zárta a szezon második felét, a bajnok a Brazil Nagydíjon is magabiztos győzelmet aratott, s zsinórban kilencedszer nyert. A pole-ból indulva az első métereken ugyan elvesztette a vezetést, de az elé vágó Nico Rosberget egy kör után visszaelőzte, és innentől megint nem volt kérdés, hogy ki fog győzni. Hiába lógott végig az eső lába, a futamon nem volt komolyabb csapadék, csak jelentéktelenül szemerkélő eső.
Rosberg a jó kezdés után folyamatosan csúszott hátra a mezőnyben, Fernando Alonso és Mark Webber gyorsan lehagyta, s a végén csak nagy nehezen tudta megmenteni az 5. helyet Sergio Pérezzel szemben, aki a leintésig árnyékként követte őt. A McLaren a legjobb idei eredményével zárta története egyik legrosszabb szezonját, ugyanis Pérez 6. helye mellett Jenson Buttonnak is feljegyezhettek egy 4. helyet.
A Mercedesnek sikerült megszereznie a konstruktőri ezüstérmet, de kicsit neccesen, mert a Ferrari párosa jó versenyt futott. Bár Alonsótól simán elvette a 2. pozíciót Webber, a spanyol felállhatott a dobogóra, és Felipe Massa is jól szerepelt önmagához képest, amíg büntetést nem kapott azért, mert a bokszutcába menet szabálytalanul keresztezte a fehér csíkot. Nem úszta meg büntetés nélkül a napot Lewis Hamilton sem, aki a Valtteri Bottasszal történt ütközés miatt volt kénytelen eggyel többször átmenni a bokszutcán. A Lotus ezúttal nem volt tényező az élmezőny küzdelmében, főleg azért, mert Romain Grosjean pár kör után kiesett motorhiba következtében.
Ez a versenyről élőben készült tudósításunk. A részletes összefoglalót sok versenyzői reakcióval itt olvashatják.