Meghalt az ember, akinek találmánya életeket ment a Forma-1-ben

Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, HANS
(dpa) - German formula one pilot Michael Schumacher of the Ferrari team wears the new 'HANS' (Head- and Neckprotection-System) helmet during the first training on the Albert Park race track in Melbourne, 7 March 2003. The device will prevent the driver from whiplash after severe accidents.
Vágólapra másolva!
Dr. Robert Hubbard már 1985-ben szabadalmaztatta azt az eszközt, amely mára széles körben elterjedt, és a fejsérülésektől védi a versenyzőket. Az F1-ben 2003-ban tették kötelezővé.

Életének 75. évében meghalt Dr. Robert Hubbard, a mérnök, akinek óriási szerepe van a motorsport, azon belül a Forma-1 biztonságosabbá tételében. Dr. Hubbard a Michigani Egyetem anyagtudományi és mechanikus karának professzora volt 2006-os visszavonulásáig, a Forma-1 és az autósport szempontjából

a legnagyobb érdeme pedig, hogy sógorával, a korábbi sportautóversenyző Jim Downinggal megalkotta a száguldó cirkuszban a 2003-as szezontól kötelezővé tett fej- és nyakvédő szerkezetet (Head and Neck Support), azaz a HANS-t.

Időbe telt, amíg a páros találmánya széles körben elfogadottá vált az autósportban, mostanra azonban komoly sorozat elképzelhetetlen lenne az életeket mentő szerkezet nélkül.

Jean Todt, az FIA elnöke is megemlékezett Dr. Hubbardról

Hubbard már jóval azelőtt elkezdett foglalkozni a közúti autózás biztonságosabbá tételével, hogy elkezdte fejleszteni a HANS-t, az 1970-es években a General Motorsnak dolgozva például töréstesztekhez tervezett bábukat. A HANS ötlete akkor merült fel Hubbardban és sógorában, amikor felismerték, hogy

sok autóversenyen történt baleset azért lesz halálos kimenetelű, mert a pilóta fejét nem tartja semmi, amely így a kormánynak csapódva komoly sérüléseket szenved.

Downing részéről a személyes érintettség is szerepet játszott, 1981-ben egy barátját veszítette el, aki egy Renault 5 Turbo tesztelése közben halt meg. A kutatások eleinte limitált költségvetéssel zajlottak, Michigan állam nem szánt rá sok pénzt. Hubbard 1985-ben mégis szabadalmaztatta az eszközt, az első éles bevetésre pedig 1986 novemberében került sor, személyesen Downing viselte a szerkezetet az IMSA daytonai szezonzáróján.

Sid Watkins professzor vizsgálja a HANS-t Felipe Massán a 2002-es Olasz Nagydíj első szabadedzése előtt. Ekkor még nem volt kötelező a szerkezet, a Sauber pilótái is csak éles körülmények között tesztelték azt. Forrás: AFP/Patrick Hertzog

Az első változat természetesen még távol állt a mostani kiforrott verziótól, és nem kis ellenállás fogadta, a General Motors és a Ford azonban felismerte a benne rejlő lehetőségeket.

Az első sorozatgyártású modell 1991-ben készült el, az F1, egészen pontosan az akkoriban a sorozat főorvosaként tevékenykedő Sid Watkins professzzor pedig a tragikus 1994-es imolai hétvége után kezdett érdeklődni iránta.

Az első F1-es tesztet Gerhard Berger hajtotta végre egy Ferrariban 1995-ben, a bevezetésre azonban csak 8 évvel később, 2003-ban került sor. Az F1-es pilóták közül sokan zúgolódva fogadták a HANS kötelezővé tételét, kényelmetlennek tartották és azt állították, hogy akadályozza őket a visszapillantó használatában. Az eszköz azóta is sokat fejlődött, esztétikusabbá és kényelmesebbé tették. A nagy sorozatok közül a NASCAR volt az utolsó, amely beadta a derekát, ehhez a legendás Dale Earnhardt 2001-es halála adta meg a végső lökést. Lehetetlen megmondani, hogy hány versenyző köszönheti az életét Dr. Hubbard és sógora találmányának, egy azonban biztos, ezután is rengeteg életet fog megmenteni az eszköz.