Gondok a Red Bullnál, a Honda szakított a motorjait fejlesztő céggel

Forma-1, Pierre Gasly, Scuderia Toro Rosso, Japán Nagydíj, Honda logo
SUZUKA, JAPAN - OCTOBER 05: Pierre Gasly of France and Scuderia Toro Rosso driving the (10) Scuderia Toro Rosso STR13 Honda leaves the garage during practice for the Formula One Grand Prix of Japan at Suzuka Circuit on October 5, 2018 in Suzuka. (Photo by Peter Fox/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1X3V4CU5D2511 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Kérdéses, hogy mennyire veti vissza az idén debütáló Red Bull-Honda együttműködést, de semmiképpen sem jött jól, hogy elváltak a japánok és a motorjaik fejlesztését segítő AVL útjai. 

Nem zajlik zökkenőmentesen a Honda felkészülése a 2019-es szezonra. A jövőre a Red Bullnak és a Toro Rossónak motorokat szállító japánok nagy várakozásokkal tekintenek a soron következő idényre, amelyben az energiaitalosok anyacsapatával szeretnék bizonyítani, hogy képesek felvenni a versenyt a Mercedesszel és a Ferrarival. A német Autobild által nyilvánosságra hozott információk azonban akár aggodalomra is okot adhatnak, a Honda ugyanis szakított a szimuláció-specialista AVL-lel, amely a világ legnagyobb, meghajtási rendszerek tesztelésére szakosodott független cége.

Nem feltétlenül jelent rosszat, de semmiképpen sem ideális, hogy most szakított a Honda és az AVL Forrás: Peter Fox/Getty Images

A japánok már egy ideje együtt dolgoztak az AVL-lel, amely a versenysportban és azon kívül is járatos a különféle erőforrásrendszerekben, saját tesztpadján a belső égésű motoroktól a hibrid erőforrásokon át az elektromos meghajtású autókig minden megfordult már.

A Honda az F1-es motorja tökéletesítésére kötött partnerséget az osztrák céggel, ez az együttműködés azonban most véget ért, az ok pedig: vita az AVL egyik projektvezetője és a Honda mérnökei között.

Érdekesség, hogy a Ferrari és az AVL korábbi együttműködése szintén a szóban forgó projektvezető miatt ért véget, aki a vörösökkel is összerúgta a port. A maranellóiak a Honda előtt dolgoztak együtt a céggel.

Az Autobild értesüléseit Helmut Marko, a Red Bull motorsport tanácsadója megerősítette, majd hozzátette, hogy a Mercedes korábbi motorgurujának, Mario Illiennek az alkalmazása sem hozta meg a várt eredményt.

Illien 2015 és 2017 között dolgozott együtt a Red Bull-lal, amely a Renault gyengélkedése miatt bérelte őt fel, hogy segítsen rendbe szedni a franciák gyenge és megbízhatatlan erőforrását. A korábbi kapcsolatot kihasználva Illient a Honda motorjainak erős vibrációjának megszüntetésére is felkérték, a svájci szakember azonban nem találta meg a megfelelő megoldást, a Honda így most házon belül próbálja orvosolni a problémát. „Ebben a kérdésben megkezdtük a megfelelő intézkedéseket" – kommentált szűkszavúan Marko.

Brawn 2008-ban, a Honda csapatfőnökeként Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Jens Buettner

Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója azok közé tartozik, akik már dolgoztak együtt a japánokkal az F1-ben, így

tisztában van vele, hogy miként kell megfelelően összehangolni az európai mérnököknek olykor igencsak kiismerhetetlen japán munkakultúrát egy F1-es csapat működésével.

Brawn 2006 végén egy időre visszavonult az F1-től, majd 2008-ban a Honda gyári istállójának csapatfőnökeként tért vissza. Noha a japánokkal tragikus volt az eredménysora abban az évben, mindez azért volt, mert a csapat már teljes erejével a 2009-es szabályváltozásokra készült. A Honda végül nem várta meg, hogy learathassák munkájuk gyümölcsét, 2008 végén kiszállt, a Brawn GP-re átkeresztelt csapat azonban – már Mercedes motorokkal – nélküle is megnyerte mindkét vb-címet.

– nyilatkozta Brawn az Autosportnak. – Amikor megérkeztem a Hondához, a mérnökök nem voltak teljesen tisztában a valósággal, azzal, hogy mire van szükség [a sikerhez]. Az én feladatom az volt, hogy felvilágosítsam erről a mérnököket, biztosítsam, hogy a megfelelő területeken dolgoznak a megfelelő prioritásokkal, valamint birtokukban van az információ, és a valós képet látják arról, hogy mi is történik. Amikor megérkeztem, az volt a nézőpontjuk, hogy a motorjuk egyike a legjobbaknak. Mivel ismertem a Ferrariét, világos volt, hogy ez nem így van."

Jövőre Verstappen és a Toro Rossótól előléptetett Gasly fogják terelgetni a Red Bull-Hondákat, Brawn szerint pedig futamgyőzelemre mindenképp jók lesznek Forrás: DPPI/Florent Gooden

Brawn úgy véli, a Red Bullban megvan az, ami a Hondával közös sikeres együttműködéshez kell. A japánok eközben hajlandóságot is mutattak a változásra, többek között a vezetőségük átszervezésével győzték meg az anyacsapatot, hogy váltsa le a Renault-t. A Toro Rossóval 2018-ban sokkal jobb kommunikációt építettek ki, mint a McLarennel 2015 és 2017 között, Franz Tost csapatfőnök pedig meglepetten tapasztalta, hogy a Honda motorjai jobbak, mint arra a mclarenes évek után számított.

Brawn szerint ez a folytatásban is így lesz, ezért vb-címeket vár a Red Bull és a japánok együttműködésétől.

„Szerintem a Red Bull képes lesz segíteni a Hondának tisztán látni, hogy mire kell koncentrálnia. Fontos tudni, hogy pontosan mik a gyengeségek és az erősségek, biztosra kell menni, hogy a megfelelő dolgokra koncentráljanak. Amennyiben ezt sikerül elérniük, kétségtelenül erős pozícióban lesznek.

A Red Bull egy elképesztő cég, remek autókat építenek, ez egy különleges lehetőség a Hondának a sikerre. Arra számítok, hogy a Red Bull továbbra is versenyeket fog nyerni. Hogy ez elég lesz-e ahhoz, hogy az első évükben megnyerjék a bajnoki címet, azt nem tudom, de igen különleges lenne, ha sikerülne nekik. Szerintem a következő év lesz az első szezon egy olyan együttműködésben, ami világbajnoki győzelmeket fog hozni."