Mercedes: Minek az F1-be még több gyártó?

Forma-1, Brazil Nagydíj rajt
Mercedes' British driver Lewis Hamilton (C) powers his car ahead of Finnish teammate Valtteri Bottas (L) and Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) during the F1 Brazil Grand Prix at the Interlagos racetrack in Sao Paulo, Brazil on November 11, 2018. (Photo by EVARISTO SA / AFP)
Vágólapra másolva!
Toto Wolff szerint az F1-nek elsősorban a meglévő gyártókra kellene összpontosítania, és az újonnan csatlakozni kívánók igényeit másodrendűnek tartja.

Átfogó reformokat tervez a Liberty Media és az FIA a 2021-es szezontól, amelyek különböző formákban, de kihatnak az F1 gazdasági és technikai oldalára is, a karosszéria- és a motorfejlesztés terén egyaránt. A motorok kapcsán már kiadtak egy tervezetet, ami óriási felháborodást váltott ki a gyártók körében, és lényegében mindenki elutasította.

Közben kiderült, hogy nincs olyan autógyártó a láthatáron, ami 2021-től beszállna az F1-be, ezért felmerült, hogy a motorszabályokat nem is nagyon kellene átírni, mert minden változtatás komoly költségnövekedést eredményezne a most gyártóként és beszállítóként is dolgozó Ferrari, Honda, Mercedes és Renault számára.

Négy motorszállító lát el 20 autót Forrás: AFP/Evaristo Sa

Az ESPN-nek adott interjújában Toto Wolff is értetlenül állt azelőtt, hogy miért akarnak ennyire új gyártókat bevonni az F1-be. „Ez mohóságból adódik? – tette fel a kérdést Wolff. – Négynél többet akarnak? Mennyit, ötöt vagy hatot? Már annak örülnünk kellene, hogy négy prémium gyártó elkötelezett a sportág mellett, már régóta itt vannak és kompromisszumot keresnek a partnereikkel.”

Új gyártók csatlakozása mindenképpen jót tenne az F1-nek,

hiszen csökkentené a gyári istállók ügyfeleinek számát, így fokozódna a verseny, de a magas költségek és a Honda bukdácsolása eltántorítja az autógyártókat, pedig az Aston Martin és a Porsche vizsgálta a szerepvállalás lehetőségét. Wolff kijelentette, csak a meglévő gyártók igényeinek megismerése után hallgatna a külsős érdeklődőkre, „de az csak másodlagos prioritás.”

2014 óta mindent a Mercedes nyert meg Forrás: Daimler AG

A gyártók és a döntéshozók között egyebek mellett az MGU-H egység további használata miatt alakult ki vita. A Liberty Media megvált volna a hőenergiát újrahasznosító eszköztől, mert az új belépőknek nagyon drága kifejleszteni ezt, a már érdekelt gyártók viszont nem akarták kidobni az elemet, mivel már rengeteg pénzt áldoztak rá.

Wolff szerint a magasabb fordulatszámon, több üzemanyaggal működő 2021-es motorok kifejlesztése is „hatalmas költség” lesz, és inkább a mostani erőforrásoknál maradtak volna.

„A motorok teljesítménye kezd konvergálni. Kíváncsi vagyok, a Honda hol lesz jövőre, de a motorok már nincsenek messze egymástól. Amikor szabályváltozás jön, a legjobb és a legrosszabb mindig távolabb kerül egymástól. Úgyhogy, minek változtatunk? Mi azt akartuk, hogy minden maradjon így, de elfogadtuk a kompromisszumot, ám szerintem így is túl költséges lesz.”