A McLaren a költségvetési plafon bevezetésével segítene magán

Forma-1, McLaren Racing
14 ALONSO Fernando (spa), McLaren Renault MCL33, 02 VANDOORNE Stoffel (bel), McLaren Renault MCL33, during the 2018 Formula One World Championship, Grand Prix of Hungary from July 26 to 29, Hungaroring, Budapest - Photo Florent Gooden / DPPI
Vágólapra másolva!
Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója úgy véli, hogy ha a csapatoknak már 2021-től a legszigorúbb előírások szerint kellene betartaniuk a költségsapkát, az rajtuk és másokon is segítene.

Hatalmas hegyet kell megmásznia a McLaren Forma-1-es csapatának ahhoz, hogy legalább a közelébe kerüljön régi fényének. Az 1997-es szezontól a 2012-esig mindössze egyetlen olyan idény volt, a 2002-es, amelyben a wokingiak nem nyertek legalább egy futamot, 2012 óta azonban még dobogón is csak egyszer, a 2014-es Ausztrál Nagydíjon álltak. Az idei évben a Hondáról Renault-ra váltás minden kétséget eloszlatott azzal kapcsolatban, hogy a csapatnak nem a motor jelenti a legfőbb gondját, Zak Brown ügyvezető az átszervezések közepette pedig úgy gondolja, a költségvetési sapka minél hamarabbi bevezetése segíthetne nekik a felzárkózásban.

Alapvető hibák voltak a McLaren idei autójával Forrás: DPPI/Florent Gooden

Helmut Marko, a Red Bull Racing tanácsadója sokatmondó példával érzékeltette, hogy milyen mélyre is süllyedt az egykor világbajnoki címeket nyerő wokingi istálló.

– mondta Marko a Motorsport Magazine-nak. – Ha megnézzük a leszorítóerőt, elég megvizsgálni, hogy a McLaren milyen szárnyakkal ment Spában az előző szezonban. Hát persze, hogy ők voltak a leggyorsabbak a kanyarokban, de az egyenesekben... Ha mi így állítanánk be az autónkat, soha nem érnénk el ilyen eredményeket. Kompromisszumot kell kötni. A köridő számít, nem a kanyarsebesség."

A McLaren 2017-ben sorozatosan azzal példálózott, hogy a kasztnija a legjobbak között van, pusztán a Honda motor miatt nem érnek el jó eredményeket, azóta azonban kiderült, hogy ez nem volt igaz, és csak a magas leszorítóerős beállításoknak volt köszönhető magas kanyarsebesség.

Az idén a Renault erőforrásával sem lett jobb a helyzet, a szezon közben a csapat pedig rájött, hogy alapvető tervezési hibákat követtek el az autóval, de ekkor már késő volt egy B-verziót építeni.

Már a szezon elejétől nagy átszervezések indultak be, a technikai igazgató Tim Goss, a mérnöki gárdát irányító Matt Morris, a versenyigazgató Eric Boullier távozott, Gil de Ferran érkezett a sporigazgatói posztra, Andrea Stella előlépett teljesítményigazgatóvá, visszatért a korábbi főmérnök Pat Fry, jövőre pedig érkezik a Toro Rosso technikai igazgatója, Pat Fry.

Az átszervezések az idén még nem, jövőre már talán éreztetni fogják a hatásukat Forrás: AFP/Emmanuel Dunand

Az átszervezésekkel együtt Zak Brown tudja, hogy nem egyik napról a másikra lesz hatása az érkezőknek,

a folyamatot pedig szerinte felgyorsíthatná, ha a 2021-től tervezett költségsapkát nem a korábban belengetett fokozatos elv szerint, évről évre csökkentve a maximális költségeket vezetnék be, hanem már az első évében teljes gőzzel dübörögne.

Egyelőre a költségplafon elfogadásáról sem döntöttek, Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója azonban elmondta, jó irányba haladnak az egyeztetések róla a csapatokkal.

„Ott van a FOM költségvetési sapkája, valamint a bevételek elosztásának megváltoztatása. Szerintem ez nagyon egészséges lesz az egész sportágnak, mindenek előtt pedig sokkal jobb szórakozást biztosít a nézőknek. Végtére is erről szól a sport" – mondta Brown.

„Azt kívánom, hogy bárcsak bevezetnék a teljes költségvetési sapkát már 2021-ben a lépcsős megoldás helyett. Szerintem olyan gyorsan a nulláról kell kezdeni mindent a sportágban, amilyen gyorsan csak lehet.

abban pedig mindannyian egyetérthetünk, hogy ha Abu-Dzabiban majd 8-10 versenyzőnek lesz esélye a végső győzelemre kettő helyett, az a szurkolóknak, a sportnak, a partnereinknek és a televízióknak is jobb lesz. Ebben a helyzetben mindannyian nyernénk."