Az F1 jótékonykodást vár a csapatoktól az új motorgyártók felé

Forma-1, Japán Nagydíj, rajt
Mercedes' British driver Lewis Hamilton (C) leads the pack as drivers leave the grid at the start of the Formula One Japanese Grand Prix at Suzuka on October 7, 2018. / AFP PHOTO / Behrouz MEHRI
Vágólapra másolva!
Az F1 sportért felelős igazgatója a száguldó cirkusz természetétől meglehetősen idegen ötlettel állt elő, a jelenlegi motorgyártóknak technológiai segítséget kell nyújtaniuk a jövőben annak, aki be akar szállni a Forma-1-be.

A Forma-1-ben jelenleg érvényben levő motorszabályok 2014 óta gyakorlatilag változatlanok, a sportág irányítói azonban szerették volna, hogy 2021-től jelentős módosításon essenek át az új gyártók beszállásának megkönnyítésére. A tervek szerint kivették volna az erőforrásból a rendkívül bonyolult és drága hőenergiájú motor-generátort (MGU-H), a jelenlegi gyártók azonban nem mentek bele ebbe, mondván nem azért költöttek rá dollármilliókat, hogy hosszú távon ne profitálhassanak a fejlesztéséből.

A Porsche, az Aston Martin és a Cosworth egyaránt fontolgatta az F1-be lépést, de mindannyian a távolmaradás mellett döntöttek, amikor kiderült, hogy a szabályok mégsem változnak számottevően. A Liberty Mediának ugyanakkor szüksége van új gyártókra a jelenlegi 4 mellé, így új ötlettel állt elő a csapatok felé annak érdekében, hogy vonzóvá tegye a száguldó cirkuszt a kívülállóknak.

Az új gyártók csak akkor jönnének, ha lenne esélyük felvenni a versenyt a jelenlegiekkel Forrás: AFP/Behrouz Mehri

Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója egy olyan programot ismertetett, amely szerint

a jelenlegi gyártóknak meg kellene osztaniuk bizonyos technológiai fejlesztéseiket az új érkezőkkel azért, hogy könnyebbé tegyék számukra a felzárkózást.

„A várba vezető hidat felhúzták, a jelenlegi gyártók nem akarják, hogy más csatlakozzon, de találtunk egy kompromisszumos megoldást – nyilatkozta Brawn az F1 hivatalos honlapjának. – Olyan szabályokat fogunk hozni, amelyek szerint az új gyártók segítséget fognak kapni a jelenlegiektől.

Nem olyan radikális változás, amit javasoltunk, ugyanakkor egy lépés a helyes irányba. Lesznek változások azzal kapcsolatban is, hogy egy pilótának miként kell menedzselnie a motort."

A jelenlegi motorszabályok túl drágának és költségesnek bizonyultak a beszállást fontolgatóknak Forrás: DPPI/Florent Gooden

A hibrid-érához egy évvel annak kezdete után csatlakozó Honda példája mutatja, hogy mennyire nehéz dolga lehet valakinek, aki nincs itt a kezdetektől fogva, a Liberty elvárása a csapatok felé ugyanakkor finoman fogalmazva is érdekes. Egyelőre nem tudni, hogy a mostani gyártók miként fogadták az ötletet,

egy olyan sportágban azonban, ahol az utolsó ezredmásodperc megtalálásáért is jelentős összegeket költenek el, a csapatok pedig minden lehetséges eszközzel igyekeznek védeni a saját szellemi tulajdonukat, meglehetősen ismeretlen fogalom versenyelőnyhöz juttatni a másikat.

Brawn mindenesetre azt mondja, a csapatok tisztában vannak vele, hogy szükség van erre.

Amennyiben egy másik gyártó komoly érdeklődést mutat [a Forma-1-be lépés iránt], együtt kell működniük, és segíteniük kell az új gyártó beszállását."

Jöhet a költségsapka

Egy másik fontos változás 2021-től a költségsapka bevezetése, valamint a bevételek elosztásának igazságosabbá tétele lehet. Előbbi kérdésben Brawn szerint jó úton haladnak afelé, hogy a korábbi halva született ötletek után végre megvalósítsanak egyet. „Igen konstruktív megbeszéléseket folytatunk a csapatokkal, a korábbi kezdeményezésekkel ellentétben ez a költségsapka pedig be lesz ágyazva a szabályokba."

A Ferrari különösen jól jár a jelenlegi rendszerben, már pusztán azért jelentős összeget kap, hogy jelen van a versenyeken Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

A bevételek igazságosabbá tételéhez felül kell vizsgálni a jelenlegi rendszert, amely sokak szerint egyes csapatoknak kedvezőbb, mint másoknak.

A változások minden bizonnyal azt jelentenék, hogy az olyan istállók, mint a Ferrari, a Mercedes, a Red Bull, a McLaren és a Williams bevétele változna,

ezek a csapatok ugyanis mind kapnak valamilyen kiegészítő juttatást a múltban elért sikereik, valamint a sportág iránti elkötelezettségük miatt. „Az igazságosabb elosztás miatti bevételkiesést a költségek visszaszorítása egyensúlyozná, különösen a nagycsapatok esetében – mondta Brawn. – Amennyiben követjük a költségsapkára vonatkozó előterjesztéseket, nem látok olyan csapatot az F1-ben, amelyik ne kerülne előnyösebb helyzetbe."