Montoya: Utáltam a 2005-ös McLarent, 2007-ben vb-t nyerhettem volna

Forma-1, Juan Pablo Montoya, McLaren Mercedes, 2005
A crew member adjusts the visor of McLaren F1 driver Juan Pablo Montoya of Colombia, who had the fastest time in the second practice for the Formula One United States Grand Prix, 17 June, 2005, at the Indianapolis Motor Speedway in Indianapolis, IN. The race takes place 19 June. AFP PHOTO/Stan HONDA (Photo by STAN HONDA / AFP)
Vágólapra másolva!
A Forma-1-ben öt és fél szezont lehúzó Juan Pablo Montoya az F1 hivatalos podcastjában vallott viharos és meglehetősen rövidke karrierjéről a száguldó cirkuszban.

Juan Pablo Montoya 2001 és 2006 között versenyzett a Forma-1-ben, ezalatt pedig rengeteg rajongót, valamint ellendrukkert is szerzett magának. A szókimondó kolumbiai valódi egyéniség volt, akit generációja egyik legnagyobb tehetségeként tartanak számon, világbajnokságot ennek ellenére sosem nyert. A hétszeres futamgyőztesnek 2003-ban és 2005-ben volt a legnagyobb esélye, utóbbi idényben a McLarené volt a leggyorsabb autó, de az ő és Kimi Räikkönen pechére az egyik legmegbízhatatlanabb is. Montoya az F1 hivatalos podcastjának nyilatkozva elárulta, ennek ellenére utálta az MP4-20-as McLarent, 2006-os távozásakor pedig már sejtette, hogy a 2007-es a wokingiak éve lehet.

Montoya több mint 10 évvel később árulta el, hogy ki nem állhatta az általa elsőre vezethetetlennek tartott 2005-ös McLarent Forrás: AFP/Stan Honda

A kolumbiai fenegyerek 2001-es bemutatkozó szezonjában is megcsillogtatta már kivételes képességeit, nemegyszer borsot tört az ereje teljében levő Michael Schumacher orra alá, ráadásul első F1-es győzelmét is megszerezte az Olasz Nagydíjon. A 2002-ben időmérő-specialistává előlépő pilóta a Williamsnél töltött négy szezonja alatt 2003-ban került a legközelebb a bajnoki címhez, mielőtt 2005-ben a McLarenhez igazolt.

Adrian Newey, a wokingiak akkori főtervezője valódi mérnöki mesterművet alkotott, az MP4-20-nak sebességben aligha volt párja a mezőnyben, de olyan törékeny konstrukciónak bizonyult, hogy végül elbukták a bajnoki címet Fernando Alonsóval és a Renault-val szemben.

A 2006-os szezonra bevezették a V8-as motorokat a száguldó cirkuszban, a továbbra sem a megbízhatóságáról híres McLareneket pedig a Renault és a feltámadó Ferrari is megelőzte. A gyenge szereplés ahhoz vezetett, hogy Montoyát a szezon közepén, az USA Nagydíj után menesztette a csapat. A 2007-es szezonra összekapta magát az istálló, az újonc Lewis Hamilton révén az utolsó futam előtt is a bajnokság fő esélyese volt, noha a kémbotrány miatt korábban az istálló összes konstruktőri pontját elvették.

– mondta a kolumbiai az F1 podcastjában 2007-re utalva. – Nem akartam a McLarennél maradni, tudtam, hogy jók lesznek, de nem akartam akkor a csapat része lenni. Csak a motorerő hiányzott [2006-ban], mechanikus oldalról rengeteget változtattunk a felfüggesztésen, amikor eljöttem, az autót jó volt vezetni, egyszerűen csak nem volt elég erő benne.”

Utolsó mclarenes versenyén Montoya már a rajt után kiesett, miután Räikkönent is kiütötte a versenyből Forrás: Getty Images/AFP/2006 Getty Images/Clive Rose

Már Montoya első idénye sem alakult zökkenőmentesen Wokingban, egy motokrosszozás közben szenvedett balesetben megsérült a válla, ami miatt a szezon harmadik és negyedik futamát ki kellett hagynia.

Ez azonban csak tetézte a gondokat, a kolumbiai ugyanis most elárulta, hogy utálta a csapat autóját, ami ugyan gyors volt, de egyáltalán nem passzolt a vezetési stílusához.

„Nyilvánosan akkor nem beszéltem arról, hogy mennyire szenvedtem az autónak a vezetésével, mennyire utáltam azt az autót. Istenem, egyszerűen nem tudtam vezetni – árulta el az F1 podcastjában. – Amikor először vezettem, megtettem egy installációs kört, visszamentem a bokszba, és mondtam a srácoknak, hogy szerintem valami eltört a kocsiban. Ahogyan kormányzás közben mozgott, azt gondoltam, hogy valami nincs rendben a hátuljával. Egy órán keresztül keresték, hogy mi lehet a gond, de minden rendben volt, egyszerűen csak így viselkedett az autó.

A McLaren egy másodperccel gyorsabb volt körönként a Williamsnél, de olyan érzés volt vezetni, mint a Williamset akkor, amikor a tizedik helyet szereztem meg vele az időmérőn. Borzalmas volt vezetni a McLarent, mégis futamokat nyertünk vele.”

Montoya összesen 3 futamot nyert a McLarennel, az utolsó győzelmét, mely egyben F1-es pályafutása utolsó sikere is volt, a 2005-ös Brazil Nagydíjon aratta Forrás: DPA/AFP/usage worldwide, Verwendung weltweit/Gero Breloer

Montoya és Ron Dennis, a McLaren csapatfőnöke sosem jöttek ki igazán jól, a kolumbiait pedig az sem segítette, hogy Dennis érezhetően Kimi Räikkönent kedvelte jobban kettejük között.

A két pilótának egyébként sosem volt baja egymással, Montoya pedig látszólag megbékélt azzal, hogy nem ő volt a kedvenc.

„Rendben volt a kapcsolatunk, nagyon csöndes volt – mondta Räikkönenről. – Ő volt Ron embere, ezt egy kicsit éreztem is, de ez van, számítottam rá. Az elején még nem, de ahogy haladt az idő, rengeteg volt a probléma, viszont Ron és a csapat minden tagja nagyon kedves volt velem, a mai napig jó látni őket a bokszutcában. Ezzel együtt nagyon sok volt a belső dráma.”

Ez pedig egészen odáig vezetett, hogy a 2006-os szezon közepén elváltak a McLaren és Montoya útjai, amely egyben az akkor közel 31 éves pilóta F1-es pályafutásának végét is jelentette.

A NASCAR-ba távozó Montoya soha nem gondolkozott igazán a visszatérésen, egy csapat miatt jött volna csak vissza az F1-be.

„Nem én mentem el, a McLaren kért meg rá. Ron azt mondta, hogy máshol járok fejben, nem szeretnék, hogy folytassam a csapattal, én pedig mondtam, hogy rendben.

és hasonlók, én pedig mondtam, hogy sajnálom, de aláírtam egy ötéves szerződést [a NASCAR-ba.] Az egyetlen csapat, ahová visszatértem volna, a Ferrari, de ott volt Michael [Schumacher], én pedig nem akartam második számú pilóta lenni.”