Előkerült Michael Schumacher eddigi utolsó interjúja

Forma-1, Michael Schumacher, Mercedes AMG Petronas, Brazil Nagydíj 2012
German Formula One driver Michael Schumacher poses with the Mercedes team on November 25 , 2012 in the pits of the Interlagos racetrack in Sao Paulo, Brazil. Michael Schumacher will retire from the F-1 after the Brazilian GP. AFP PHOTO/YASUYOSHI CHIBA
Vágólapra másolva!
A rekordbajnok családja hozta nyilvánosságra a 10 kérdésből álló interjút, amit a honlapján jelentettek meg.

Decemberben lesz 5 éve, hogy Michael Schumacher életveszélyes síbalesetet szenvedett, azóta a világtól elzárva él, valószínűleg gondviselés alatt. Családja nem ad hírt az állapotáról, de a rekordbajnoknak fenntartott honlapon megjelentettek egy korábban valószínűleg nem látott interjút, ami 2013. október 30-án készült, vagyis alig 2 hónappal a baleset előtt.

Schumacher 2012-ben vonult vissza végleg Forrás: AFP/Yasuyoshi Chiba

Ez valószínűleg az utolsó interjú, amit a baleset előtt adott, legalábbis az eddig ismert felvételek és feljegyzések szerint. Azt nem tudni, hogy a kérdéseket ki tette fel, de a témák alapján elképzelhető, hogy egy szurkolói kérdezz-felelek lehetett. A kérdéseket és a válaszokat változtatás nélkül közöljük.

Melyik volt a legérzelmesebb világbajnoki címe, az első, 1994-ben, vagy az első a Ferrarival, 2000-ben?

A legérzelmesebb mindenképpen a Ferrarival volt Szuzukában, 2000-ben. A Ferrari akkor már 21 éve nem nyert világbajnokságot, én már négy éve nem tudtam megnyerni, de Szuzukában, 2000-ben végre megnyertem a versenyt, egy kivételes futamot, és a nagy bajnoki címet is.

A Forma-1-ben töltött több mint 20 év során mely ellenfelét tisztelte a legjobban?

Az évek során a legtöbbre tartott srác mindenképpen Mika Häkkinen volt. Nagyszerű csaták voltak, de a kapcsolatunk stabil és magánjellegű maradt.

Schumacher gratulál Häkkinennek 1998-ban Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura

Mennyire megterhelő fizikailag a Forma-1?

A Forma-1 nagyon kemény, régen sokkal nehezebb volt, amikor nem volt rásegítés a fékeken és szervokormány sem, de így is az egyik legnehezebb sport, amit művelhet az ember. Sok felkészülést igényel.

Gyermekként volt Forma-1-es hőse?

A korai gokartos időszakban láttam Ayrton Sennát és Vincenzo Sospirit, akit gokartversenyzőként nagyon tiszteltem. Az igazi hősöm azonban Toni Schumacher volt, mert nagyszerű focista volt.

Mindig is tudta, hogy rekordokat fog dönteni vagy kételkedett a képességeiben?

A rekordok [átírása] egy dolog, a kétségek [meg egy másik]. Szerintem nagyon fontos, hogy az ember ne legyen túlságosan magabiztos, és [maradjon] szkeptikus, keressen továbblépési lehetőségeket. Én mindig azt érzem, hogy nem vagyok elég jó, és fejlesztenem kell magamat, úgy gondolom, ez volt az egyik recept ahhoz, hogy azzá váljak, aki lettem.

Schumacher nagyon hitt a csapatmunkában Forrás: Presse Sports/Luttiau

Ön mindig is azt mondta, hogy a siker csapatjáték [eredménye], de a Forma-1 nem egyszemélyes show?

A siker minden élethelyzetben, legalábbis, amiket én ismerek, mindig a csapatmunkáról szól. Az ember csinálja, amit csinál, de csapatként sokkal erősebbé válunk. A Forma-1 mindenképpen csapatmunka, nem egyszemélyes műsor.

A Benetton és a Ferrari-csapatot is világbajnoki címekre vezette, majd segítette a Mercedes formálódását is. Össze lehet hasonlítani ezeket az időszakokat?

A küldetés a Benettonnál és a Ferrarinál is ugyanaz volt, 4-5 év alatt fel kellett építeni. A Mercedesnél megpróbáltuk ugyanezt, rövidebb idő alatt. Hogy van-e közös pont ezekben? Azt kell mondanom, igen, van: Ross Brawn. Fontolja meg!

Schumacher felnőttként is gyakran gokartozott Forrás: Ferrari

Miközben önmagát próbálja fejleszteni, minden versenyzőt kielemez vagy csak a legjobbakat?

Ahhoz, hogy az ember fejlessze magát, hogy továbblépési lehetőséget találjon, nemcsak az autót kell vizsgálni, hanem saját magunkat és más pilótákat is. Nemcsak az élpilótákat érdemes figyelni, hanem mindenkit. Én is így tettem, mert mindenkiben van valami különleges, amiről tudni akartam.

Ön mindig azt mondta, hogy a gokartozás a legjobb felkészülés minden autóverseny-géposztályra. Miért van ez?

A gokartozás jó gyakorlás a jövőbeli motorsport (pályafutásra), mert nagyon sok létesítményben fejlődhet az ember, rengeteg készséget lehet fejleszteni, és a küzdelem, a kerék a kerék elleni versenyzés az egyik nagy lecke, amit gokartozás során meg lehet tanulni.

El lehet jutni a [sportág] csúcsára pusztán tehetséggel?

A tehetség minden sportban fontos, de nem minden. Az embernek sokat kell fejlesztenie a készségein. A gokart jó lehetőség, hogy megmutassuk a tehetségünket, és megismerjük a többi szükségletet, ami kell egy versenyzőnek.