Drivers steer their cars during the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 26, 2017. - Valtteri Bottas survived several laps of high-speed pressure from his Mercedes team-mate and world champion Lewis Hamilton to claim a memorable victory in the season-ending Abu Dhabi Grand Prix. (Photo by KARIM SAHIB / AFP)
Vágólapra másolva!
Naplementében ér véget a Forma-1 2018-as világbajnoksága Abu-Dzabiban, a legtöbb fontos kérdés már eldőlt. A Red Bull megpróbál még egyszer belepiszkálni a Ferrari és a Mercedes csatájába, Lewis Hamilton a motorja miatt aggódhat.
2014 óta minden évben Abu-Dzabiban zárul a Forma-1 idénye, ezúttal sincs másképp. A sivatagban felhúzott pálya többször a világbajnoki döntő helyszíne volt, idén viszont már mindkét pontversenyben eldőlt az első két hely sorsa, a naplementében csak kevés nyitott kérdés marad megválaszolásra. Ez a verseny ugyanis helyi idő szerint késő délután kezdődik, és reflektorfényben ér véget.
Valtteri Bottas a tabella 4. helyén várja az utolsó futamot, a 3. Kimi Räikkönentől 14 pont a lemaradása, az 5. Max Verstappent viszont csak 3-mal előzi meg. Úgy néz ki, szégyenszemre az első Mercedes-pilóta lesz az új turbókorszakban, aki nem végez az összetett pontverseny képzeletbeli dobogóján, és ha nem vigyáz, két másik istálló pilótájától is kikaphat.
Érdekes kérdés, hogy a Red Bull megközelíti-e az USA-ban, Mexikóban és Brazíliában mutatott formáját.
A vonalvezetés hosszabb padlógázos szakaszai miatt nem feltétlenül számítanánk erre, Daniel Ricciardónak és Verstappennek tavaly esélye sem volt a dobogóra. Az ausztrál mégis úgy gondolja, jobb lapokkal várják a hétvégét, mint Interlagosban, ahol mindketten remekül mentek a futamon. „Optimista vagyok, mindig is úgy éreztem, hogy ez a pálya jobban fekszik nekünk" – mondta.
A gyors első kanyart padlógázzal vehető ívek követik, aztán egy sikán és egy visszafordító vezet rá az egy kilométer hosszú egyenesre, amelyet egy lassító után egy újabb követ. A kör második felét többnyire unalmas, derékszögű kanyarok uralják, így tehát elmondható, hogy összességében hatékony kompromisszumot kell találni a végsebesség és a leszorítóerő nagysága között az aerodinamikában. A pálya mellett különösen tágasak a bukóterek, a kicsúszások, lesodródások ritkán járnak komolyabb következményekkel.
A futóművek beállításánál szembetűnő a hátsó felfüggesztés lágyabbra hangolása, ami a kigyorsításokat segíti, továbbá azt, hogy a kerékvetőket jól meglovagolhassák a pilóták.
A fékek terhelése a szokásosnál keményebb, a gumiké átlagos.
A sima aszfaltburkolat miatt a hiperlágy lesz a legpuhább elérhető keverék, emellett az ultra- és a szuperlágyat rakta a kínálatába a Pirelli. A sok intenzív kigyorsításból eredően a hátsó gumik állapotára kell jobban figyelni.
Az Abu-dzabi Nagydíj legfontosabb statisztikái
Helyszínek
Yas Marina Circuit (2009-)
Legtöbb győzelem (pilóta/csapat)
Lewis Hamilton és Sebastian Vettel (3-3) / Mercedes (4)
Legtöbb pole pozíció (pilóta/csapat)
Lewis Hamilton (3) / Mercedes (4)
Az előző öt futam győztesei
2017: Valtteri Bottas, 2016: Lewis Hamilton, 2015: Nico Rosberg, 2014: Lewis Hamilton, 2013: Sebastian Vettel
Futamgyőztesek a mezőnyből
Hamilton, Vettel (3-3), Räikkönen, Bottas (1-1)
Hamilton motorja betegeskedik
Az Abu-Dzabiban szerepet kapó hiperlágy gumi rövid élettartama az abroncsokat kímélő Red Bull malmára hajthatja a vizet, a Mercedes pedig aggódhat, hogy megint jelentkeznek-e a problémáik ezen a keveréken. A következő szezon miatt hasznos lenne javulniuk ebből a szempontból.
A padlógázos szakaszok aránya átlagos, a kora esti hűvösebb idő kedvez is az autó hőmérsékletének, egyvalakinél azonban biztos kiemelten nyomon követik a motor állapotát: Lewis Hamilton egysége károsodott Brazíliában, és ha ugyanezzel indul a hétvégén, minden rezdülésére figyelni kell. A büntetés nélküli alternatíva nem kecsegtet sokkal jobbal, a másik két erőforrásába már hét verseny távját pakolta, azok megbízhatósága és terhelhetősége szintén kérdéses.
A Mercedes a hét közepéig nem nyilatkozott arról, hogy a beállításokkal bűvészkedve megpróbálják-e a sérült vagy valamelyik öregebb motort használni, vagy esetleg rajtbüntetés árán egy teljesen friss V6-ost szerelnek-e Hamilton autójába. Az izgalmaknak talán utóbbi tenne jobbat.
"A pályán sok a lassú és a közepesen gyors kanyar – mondta Bottas, akinek ez lesz az utolsó alkalma, hogy futamgyőzelmet szerezzen idén.
Szépen javítottunk az autó teljesítményén a hasonló helyszíneken, ezért magabiztosak vagyunk, hogy Abu-Dzabiban is erősek leszünk.
Ki búcsúzik szépen?
A mezőny fele csapatot vált jövőre vagy nem marad a Forma-1-ben, ők biztos szeretnének szép emlékekkel továbblépni/távozni. Fernando Alonsót, Marcus Ericssont, Stoffel Vandoorne-t nem látjuk a világbajnoki sorozatban 2019-ben, ez igaz lehet Esteban Oconra, Brendon Hartley-ra és Szergej Szirotkinra is. Megkockáztatható, hogy némelyiküknek ez lesz az utolsó versenye az F1-ben.
A McLaren egyedi autófestéssel búcsúzik Alonsótól, a sisakjának színeit (azúrkék-piros-sárga) rárakják a motorborításra, valamint monogramját is elhelyezik több helyen a kocsin.
A speciális körülmények miatt az első és a harmadik szabadedzésen nem várható nagy aktivitás, hiszen a világosban szerzett adatokat csak korlátozottan lehet felhasználni a villanyfényben rendezett időmérőn és futamon.