Verstappen is bekavarhat a Mercedes-Ferrari csatába - esélylatolgatás

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Brazil Nagydíj
SAO PAULO, BRAZIL - NOVEMBER 09: Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing prepares to drive in the garage during practice for the Formula One Grand Prix of Brazil at Autodromo Jose Carlos Pace on November 9, 2018 in Sao Paulo, Brazil. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1XFC4CH3N1W11 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
A pénteki köridők alapján nem rajzolódott ki egyértelmű erősorrend a Brazil Nagydíjra, és ez igazán jót tehet a hétvége további alakulásának.

Egy kérdés már végérvényesen eldőlt az idei szezon során, Lewis Hamilton győzelmét az egyéni világbajnokságban már csak valami elképesztő sportszerűtlenség vehetné el, a Mercedes és a Ferrari csatája azonban még nyílt a konstruktőri világelsőségért. Az 55 pontos hátrány láttán merészség lenne a Scuderiára fogadni, azonban a Mercedes az elmúlt két futam során mélypontra jutott, és a gumik működtetése terén ismét útvesztőbe került.

Vettel és Verstappen Interlagosban – Galéria! Forrás: AFP/Evaristo Sa

Bár Hamilton elmondása szerint ők sem tudják pontosan, mi a probléma, és lehet, hogy meg sem tudják oldani a szezon végéig, az egyik aduászuk, a hátsó gumik hűtését segítő felnijük az elmúlt két hétvégével ellentétben pénteken visszakerült az Ezüstnyilakra, ez persze nem garancia arra, hogy fent is marad.

A Ferrari is kísérletezett, az elmúlt futamokon mellőzött, új padlólemezt felszerelték az autójukra, de várhatóan Interlagosban is eltekintenek az éles bevetéstől.

Így aztán, ember legyen a talpán, aki megjósolja, hogy két autójával a Ferrari tud-e legalább 13 pontot hozni a Mercedesen ahhoz, hogy egyáltalán a matematikai esélyük megmaradjon a győzelemre a szezonzárón, vagy a címvédő már Brazíliából hazarepteti az újabb világbajnoki trófeát. Ráadásul, ott van Max Verstappen és a Red Bull, akiket ez az egész egyáltalán nem érdekel.

Az ő szempontjukból a recept egyelőre a szokásosnak tűnik: egy körön valószínűleg nem tudnak labdába rúgni, de a versenytempó terén ezúttal is lehet mit keresniük a gyári csapatok ellen.

Ez az idén már sokszor látottak szerint most is csak egy autóra korlátozódik, hiszen Daniel Ricciardo egy újabb turbócsere miatt öthelyes rajtbüntetést kap, így valószínűleg csak a középmezőny elejéről indulhat majd, hiszen a Ferrarik és a Mercedesek normális esetben előtte lesznek, és Verstappent eddig még egyik csapattársa sem tudta legyőzni az interlagosi időmérőn.

Sainz és Grosjean nem bírt magával

A hétvégére szállított szuperlágy, lágy és közepes keverékű gumik közül az utóbbit természetesen hanyagolták a csapatok, és várhatóan csak speciális esetben nyúlnak majd ehhez a változathoz, főleg az élen állók. A szuperlágy és a lágy közötti tempókülönbség a második szabadedzésen 0,4 másodperc volt, így elméletben

az élcsapatok különösebb kockázat nélkül választhatják a piros és a sárga jelzésű gumit is. Ez a Red Bull esetén egyelőre kicsit szorosabb, de valószínűleg ők is tovább tudnak jutni a Q2-ből a lággyal.

Ez a verseny elején alternatív taktikára állíthatja Verstappent – bár megfosztva őt egy kiugróan jó rajt lehetőségétől, amennyiben a két élcsapat szuperlágyat választ –, és ez indokolt is lehet az ő szempontjukból, mivel lágy gumival a műszaki hiba miatt zanzásított programja ellenére is Verstappen volt a legjobb az élcsoportból.

Két meghatározó tényező Forrás: Motorsport Images/Andy Hone

„Ez a pálya alapvetően nem passzol hozzánk, úgyhogy nincsenek nagy elvárásaim az időmérővel kapcsolatban, a versenyre fókuszálunk – mondta Verstappen. – A hosszú etapos tempóm okénak tűnt, de a második tréningen kissé akadályoztatva voltam, ezért nem tudtam mindent összehozni, amit szerettem volna, de jónak tűnt.”

Az etapjaik első 7 körét átlagolva (a forgalom miatt lassabb köröket törölve) Verstappennél 1:12.5-ös, Vettelnél 1:12.6-os, Hamiltonnál viszont csak 1:13.2-es körátlagra figyelhetünk fel, így egyelőre nem tűnik meglepőnek, hogy az ötszörös világbajnok panaszkodott a gumikra a csapatrádión, bár, bizonyára ők és a Ferrari sem adott bele mindent a szabadedzés során.

A visszafogott teljesítményre ezúttal is a szuperlágy gumikkal futott körök szolgálnak bizonyítékként,

hiszen Vettel a piros jelzésű abroncsokon 1:12.8-as átlagot ért el (tehát 2 tizeddel lassabb volt a lágyaknál), Hamilton 1:12.3-at, Verstappen pedig alulról 1:13.0-t, ami szintén gyengébb a lágy gumikkal elért eredményénél. A helyzetet ráadásul árnyalja, hogy Vettelnél a szuperlágy és a lágy gumikon is látható problémát okozott a hólyagosodás, míg másnál ez nem volt ilyen egyértelmű.

Hamilton eddig nem tudott nyerni az adott évben, miután világbajnok lett Forrás: AFP/Nelson Almeida

A pénteki eredmények azonban nem tekinthetők szentírásnak, az idei szezon során főleg, ezt a Pirelli autósportért felelős vezetője, Mario Isola is kiemelte. „Ahogy ez lenni szokott, nagyon szoros a helyzet Interlagosban, így a legkisebb hiba vagy állítás nagy különbséget eredményezhet. Ugyanez igaz a stratégiára is, ami fontos tényező lehet, amikor minden más nagyon kiegyensúlyozott.”

„Pillanatnyilag nehéz bármilyen jóslást mondani az itteni erősorrendről, de a gumik úgy viselkednek, ahogy azt várjuk tőlük. Nem tapasztaltunk kimagasló kopást, még úgy sem, hogy az idők majdnem egy másodperccel gyorsabbak a tavalyiaknál. A csapatok eléggé változó etapokat futottak mindkét edzésen, érdekes lesz látni, hogy ebből vasárnapra különböző stratégiák alakulnak-e ki.”

Nem csak a helyszín miatt lehet különleges a verseny Forrás: Motorsport Images/Steven Tee

Látva, hogy Vettel már 19 kör után alaposan hólyagosodva vetette le az abroncsait, és azt, hogy Esteban Ocon a szuperlággyal 30, Carlos Sainz pedig a lággyal 35 kört tudott megtenni, szinte biztos, hogy két bokszkiállás lesz a versenyen, bár hosszabb (és elsősorban korai) Safety Car-fázisok esetén elképzelhető, hogy valaki megpróbál egy kiállással végigérni a 71 körös távon.

A meleg boríthat megint mindent

Noha pénteken még lógott az eső lába, és a második tréning derekán néhány esőcsepp meg is jelent, vasárnap inkább az okoz majd fejtörést a mezőnynek, hogy várhatóan emelkedni fognak a hőmérsékletek. Vettel nem véletlenül emelte ki, hogy már ma is nagy kihívásnak ígérkezett a gumik kezelése, és ez melegben még nagyobb feladatnak ígérkezik.

Részben erre a nehézségre mutatott rá James Allison, a Mercedes technikai igazgatója is.

„Az etapok elején a pálya eléggé kalandos volt az alulkormányzottság miatt, és igen könnyű volt túlmelegíteni a hátsó abroncsokat is. Ezzel bizonyos fokig mindenki birkózott. A rövid etapos tempónk jó, de szerintem ebben maradt még holnapra, a hosszú etapokon is nagyjából jók vagyunk” – mondta a brit szakember, aki rámutatott, hogy az éjszaka során már a melegebb időjárásra kell készülniük.