Társoldalunk:

Verstappen is bekavarhat a Mercedes-Ferrari csatába - esélylatolgatás

2018.11.10. 06:05

A pénteki köridők alapján nem rajzolódott ki egyértelmű erősorrend a Brazil Nagydíjra, és ez igazán jót tehet a hétvége további alakulásának.

Egy kérdés már végérvényesen eldőlt az idei szezon során, Lewis Hamilton győzelmét az egyéni világbajnokságban már csak valami elképesztő sportszerűtlenség vehetné el, a Mercedes és a Ferrari csatája azonban még nyílt a konstruktőri világelsőségért. Az 55 pontos hátrány láttán merészség lenne a Scuderiára fogadni, azonban a Mercedes az elmúlt két futam során mélypontra jutott, és a gumik működtetése terén ismét útvesztőbe került.

Vettel és Verstappen Interlagosban – Galéria!Forrás: AFP/Evaristo Sa

Bár Hamilton elmondása szerint ők sem tudják pontosan, mi a probléma, és lehet, hogy meg sem tudják oldani a szezon végéig, az egyik aduászuk, a hátsó gumik hűtését segítő felnijük az elmúlt két hétvégével ellentétben pénteken visszakerült az Ezüstnyilakra, ez persze nem garancia arra, hogy fent is marad.

A Ferrari is kísérletezett, az elmúlt futamokon mellőzött, új padlólemezt felszerelték az autójukra, de várhatóan Interlagosban is eltekintenek az éles bevetéstől.  

Így aztán, ember legyen a talpán, aki megjósolja, hogy két autójával a Ferrari tud-e legalább 13 pontot hozni a Mercedesen ahhoz, hogy egyáltalán a matematikai esélyük megmaradjon a győzelemre a szezonzárón, vagy a címvédő már Brazíliából hazarepteti az újabb világbajnoki trófeát. Ráadásul, ott van Max Verstappen és a Red Bull, akiket ez az egész egyáltalán nem érdekel.

Az ő szempontjukból a recept egyelőre a szokásosnak tűnik: egy körön valószínűleg nem tudnak labdába rúgni, de a versenytempó terén ezúttal is lehet mit keresniük a gyári csapatok ellen.  

Ez az idén már sokszor látottak szerint most is csak egy autóra korlátozódik, hiszen Daniel Ricciardo egy újabb turbócsere miatt öthelyes rajtbüntetést kap, így valószínűleg csak a középmezőny elejéről indulhat majd, hiszen a Ferrarik és a Mercedesek normális esetben előtte lesznek, és Verstappent eddig még egyik csapattársa sem tudta legyőzni az interlagosi időmérőn.

Sainz és Grosjean nem bírt magával

A hétvégére szállított szuperlágy, lágy és közepes keverékű gumik közül az utóbbit természetesen hanyagolták a csapatok, és várhatóan csak speciális esetben nyúlnak majd ehhez a változathoz, főleg az élen állók. A szuperlágy és a lágy közötti tempókülönbség a második szabadedzésen 0,4 másodperc volt, így elméletben

az élcsapatok különösebb kockázat nélkül választhatják a piros és a sárga jelzésű gumit is. Ez a Red Bull esetén egyelőre kicsit szorosabb, de valószínűleg ők is tovább tudnak jutni a Q2-ből a lággyal.  

Ez a verseny elején alternatív taktikára állíthatja Verstappent – bár megfosztva őt egy kiugróan jó rajt lehetőségétől, amennyiben a két élcsapat szuperlágyat választ –, és ez indokolt is lehet az ő szempontjukból, mivel lágy gumival a műszaki hiba miatt zanzásított programja ellenére is Verstappen volt a legjobb az élcsoportból.

Két meghatározó tényezőForrás: Motorsport Images/Andy Hone

„Ez a pálya alapvetően nem passzol hozzánk, úgyhogy nincsenek nagy elvárásaim az időmérővel kapcsolatban, a versenyre fókuszálunk – mondta Verstappen. – A hosszú etapos tempóm okénak tűnt, de a második tréningen kissé akadályoztatva voltam, ezért nem tudtam mindent összehozni, amit szerettem volna, de jónak tűnt.”

Némi finomítással meggyőződésem, hogy megtaláljuk a jó beállítást.

Az etapjaik első 7 körét átlagolva (a forgalom miatt lassabb köröket törölve) Verstappennél 1:12.5-ös, Vettelnél 1:12.6-os, Hamiltonnál viszont csak 1:13.2-es körátlagra figyelhetünk fel, így egyelőre nem tűnik meglepőnek, hogy az ötszörös világbajnok panaszkodott a gumikra a csapatrádión, bár, bizonyára ők és a Ferrari sem adott bele mindent a szabadedzés során.

A visszafogott teljesítményre ezúttal is a szuperlágy gumikkal futott körök szolgálnak bizonyítékként,  

hiszen Vettel a piros jelzésű abroncsokon 1:12.8-as átlagot ért el (tehát 2 tizeddel lassabb volt a lágyaknál), Hamilton 1:12.3-at, Verstappen pedig alulról 1:13.0-t, ami szintén gyengébb a lágy gumikkal elért eredményénél. A helyzetet ráadásul árnyalja, hogy Vettelnél a szuperlágy és a lágy gumikon is látható problémát okozott a hólyagosodás, míg másnál ez nem volt ilyen egyértelmű.

Hamilton eddig nem tudott nyerni az adott évben, miután világbajnok lettForrás: AFP/Nelson Almeida

A pénteki eredmények azonban nem tekinthetők szentírásnak, az idei szezon során főleg, ezt a Pirelli autósportért felelős vezetője, Mario Isola is kiemelte. „Ahogy ez lenni szokott, nagyon szoros a helyzet Interlagosban, így a legkisebb hiba vagy állítás nagy különbséget eredményezhet. Ugyanez igaz a stratégiára is, ami fontos tényező lehet, amikor minden más nagyon kiegyensúlyozott.”

„Pillanatnyilag nehéz bármilyen jóslást mondani az itteni erősorrendről, de a gumik úgy viselkednek, ahogy azt várjuk tőlük. Nem tapasztaltunk kimagasló kopást, még úgy sem, hogy az idők majdnem egy másodperccel gyorsabbak a tavalyiaknál. A csapatok eléggé változó etapokat futottak mindkét edzésen, érdekes lesz látni, hogy ebből vasárnapra különböző stratégiák alakulnak-e ki.”

Nem csak a helyszín miatt lehet különleges a versenyForrás: Motorsport Images/Steven Tee

Látva, hogy Vettel már 19 kör után alaposan hólyagosodva vetette le az abroncsait, és azt, hogy Esteban Ocon a szuperlággyal 30, Carlos Sainz pedig a lággyal 35 kört tudott megtenni, szinte biztos, hogy két bokszkiállás lesz a versenyen, bár hosszabb (és elsősorban korai) Safety Car-fázisok esetén elképzelhető, hogy valaki megpróbál egy kiállással végigérni a 71 körös távon.

A meleg boríthat megint mindent

Noha pénteken még lógott az eső lába, és a második tréning derekán néhány esőcsepp meg is jelent, vasárnap inkább az okoz majd fejtörést a mezőnynek, hogy várhatóan emelkedni fognak a hőmérsékletek. Vettel nem véletlenül emelte ki, hogy már ma is nagy kihívásnak ígérkezett a gumik kezelése, és ez melegben még nagyobb feladatnak ígérkezik.

Részben erre a nehézségre mutatott rá James Allison, a Mercedes technikai igazgatója is.  

„Az etapok elején a pálya eléggé kalandos volt az alulkormányzottság miatt, és igen könnyű volt túlmelegíteni a hátsó abroncsokat is. Ezzel bizonyos fokig mindenki birkózott. A rövid etapos tempónk jó, de szerintem ebben maradt még holnapra, a hosszú etapokon is nagyjából jók vagyunk” – mondta a brit szakember, aki rámutatott, hogy az éjszaka során már a melegebb időjárásra kell készülniük.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK